Citat:
Ursprungligen postat av
Endevil
Jag skrattar bara åt dina patetiska försök att åberopa auktoritet.
Det förvånar mig inte. Obildade fåntrattar brukar avfärda de som försöker hjälpa dem.
Citat:
Ursprungligen postat av
Endevil
Försöker du verkligen inbilla mig att du suttit och detaljstuderat S-400 och S-500 Prometey och kommit fram till att de har 60% komponenter gemensamt?
Nej. Något sådant har jag aldrig skrivit.
Du behöver inte skriva ut systemnamnet också vet du, det räcker med S500. Annars borde du skriva ut S400s systemnamn också, för att det inte ska se väldigt dumt ut.
Citat:
Ursprungligen postat av
Endevil
Av artikeln jag länkade till så framgår det tydligt att S-500 Prometey är en helt ny typ av luftvärnssystem som till stor del fyller andra funktioner och har andra egenskaper än S-400.
Det är en uppgradering och förfining av S400, med delvis andra egenskaper. Det är dock inte helt nytt, varken som funktionellt system (ABM-system har funnits i många årtionden) eller helt nytt i förhållande till komponenter.
Citat:
Ursprungligen postat av
Endevil
Och lägg ned dina halmgubbar och pilpul.
Vad har judiska studier av Talmud med ryska luftvärnssystem av robottyp att göra? Är du jude?
Citat:
Ursprungligen postat av
Endevil
Jag har för länge sen konstaterat att alla luftvärnssystem liksom andra vapensystem i någon mening bygger på tidigare generationer.
Precis.
Sluta då hävda att S500 är något helt nytt, när det innefattar stora delar uppgraderade komponenter av redan förbandssatt typ, och systemet, alltså ett ABM-system, funnits operativt sedan minst 1970-talet.
Citat:
Ursprungligen postat av
ionion
Hej, trevligt att du skakar fram lite detalj info som iallafall visar på stora likheter. Nu är väl dessa namn inte artikelnummer utan produktnamn jmfr Gripen E Volvo V70 osv men iallfall lite kött på benen så hatten av för det.
Nja, det är beteckningar av system, inte produktnamn. Produktnamnet på S500 är "Prometey". Ryssarna har alltid bokstavs och sifferkoder på alla sina system, och dessa koder förändras varefter systemen uppgraderas.
Exempelvis 2A46-kanonen, slätborrad 125 mm pjäs, som används på alla ryska stridsvagnar sedan T-64:
Grundversionen är 2A46
Förbättrad version 1 är 2A46-1
Förbättrad version 2 är 2A46-2
Förbättrad version 3 är 2A46M
Förbättrad version 4 är 2A46M-1
Förbättrad version 5 är 2A46M-2
Förbättrad version 6 är 2A46M-4 (prototyp)
Förbättrad och förändrad version 7 är 2A82M (T-14 Armata)
Som du ser, så följer kodbeteckningen med hela vägen fram till kanonen till Armata, som förändrar slutbeteckningen.
Koderna är framtagna och används av den ryska statliga "Main Missile and Artillery Directorate of the Ministry of Defense of the Russian Federation" och kallas för GRAU-koder. Därigenom kan man följa ett systems utveckling och uppgraderingar med koderna. Det gäller för alla robot och artillerisystem som är ryska.
Citat:
Ursprungligen postat av
ionion
För att veta mer måste man ha tillgång till systemen och se deras artikelnummer samt ingående delkomponenter.
Men igen, tack
Konstigt vore det annars, då det är samma företag som tillverkar S500, som tillverkar S400. Radarversioner, fordon och eldledningssystem är naturligtvis uppgraderade, eller delvis anpassade för annan användning än sina grundsystem, därav tilläggsbeteckningar, t.ex. PBU 55K6MA istället för PBU 55K6E, men grundsystemen är desamma.
Det är ungefär som med en Volvo 740 GL och en Volvo 740 GLE (för att jämföra med bilar), där visst skiljer, men det är samma bil i grunden.
Men ja, man måste naturligtvis ha bättre koll för att kunna avgöra exakta användningsparametrar, det stämmer. Det var dock inte vad vi diskuterade här, mig veterligen.