Citat:
Ursprungligen postat av
HAARP
Om man går efter vad HJ säger sig sett så tror jag att han måste gjort U-svängen en bit efter korsningen med Tunnelgatan. Men inte ända nere vid Apelbergsgatan utan att han kört över mittsträngen när han gjorde U-svängen någonstans mellan korsningen med Tunnelgatan och korsningen med Apelbergsgatan.
I första skedet ser HJ när OP skjuts, då bör HJ nära på hunnit passera korsningen med Tunnelgatan. i nästa skede efter U-svängen när han kommer fram till mordplatsen så ser han GM en bra bit in på Tunnelgatan. Det verkar finnas ett antal sekunder däremellan som HJ inte kunnat se något av. Det tror jag beror på att han hunnit passera korsningen med Tunnelgatan när han gjorde U-svängen.
HJ hinner ändå först fram till mordplatsen och parkera men den som sett hela skedet och befinner sig i "pole position" är LL. Åtminstone de sekunderna innan han börjar U-svängen och ringa larmnummer. Han fick vänta på mötande trafik också innan U-svängen. Jag tror också att LL skymde sikten mot mordplatsen för JA i bilen innan de påbörjade U-svängen.
Att GM dröjde sig kvar vid mordplatsen som LL berättat om och hur han rört sig efter skotten bekräftas också av IM:s vittnesmål. Inget av detta har HJ sett.
AH hinner se GM när hon springer fram mot mordplatsen. SG har inte sett en skymt av GM varken före eller när han springer fram mot mordplatsen. Det tyder då på att AH vara först fram och att SG som var passagerare i HJ:s bil kom fram några få sekunder senare. Jag tror att anledningen till att SG inte sett så mycket av GM var för att U-svängen gjorts en bit efter korsningen med Tunnelgatan.
Ungefär så här som jag skissat tror jag bilarna kört fram.
https://i.imgur.com/v13EKC3.jpg
I och för sig är det bra att gå igenom bilarna vid mordplatsen, och den här "förlängda u-svängen" som du föreslår för Hans Johanssons del har från min synvinkel vissa fördelar eftersom den ger större utrymme för ett tvåmannascenario. Faktum är att jag själv ett tag funderade i de här banorna, men sedan insåg jag ganska snabbt att det ändå inte stämmer.
Den korrekta versionen är att Hans Johansson svänger runt på direkten, mitt framför ögonen på Jan-Åke Svensson som står först i vänsterfilen norrut. Så här berättar han i det första förhöret den 3/3 1986:
Direkt eller omedelbart efter att andra skottet gått av avlägsnar sig mannen från platsen springande Tunnelgatan österut. /.../ Direkt efter att mannen avlägsnat sig från platsen skriker kvinnan och en vit taxi som står på andra sidan gatan i riktning mot Sergels Torg kör runt och över till brottsplatsen. Efter denna kör även en annan bil av märke stor amerikansk combi och även Svensson kör över och ställer sig framför denna bil.
https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMZUdCVTVQeUxlWVk/view?resourcekey=0-5QysgZFoRNRXkI2LF1e4Jw
Det som förbryllar lite med Svenssons iakttagelser är att gärningsmannen inte dröjer sig kvar några sekunder utan sticker på direkten. Man kan tänka sig olika förklaringar till det, varav den mest direkta är att mördaren faktiskt sticker på direkten och att de andra vittnesmålen om att han dröjde sig kvar några sekunder är oriktiga.
Problemet med det är att man då måste förklara alla de andra vittnesmålen om att mannen stod kvar några sekunder i Dekorimahörnan innan han stack. Som jag ser saken kan det bero på att det trots allt funnits två gubbar där, varav den ene stuckit på direkten medan den andre stannat kvar lite innan han också stuckit. Sedan har vittnena bara lagt märke till den ene av de två, beroende på vilken vinkel de sett förloppet från.
På ett plan föredrar jag en modell där "medhjälparen" befinner sig typ tio meter in i gränden, fast på norra sidan. Om han hunnit bort till änden på Dekorimas skyltfönster så är sannolikheten mycket liten att någon skulle se honom där. Men det kan ju även vara så, att han inte hunnit så långt utan fortfarande befinner sig ute vid hörnan.
Sedan vad bilarna beträffar så brukar jag utgå från Filterkartan (se länk):
https://i0.wp.com/magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/karta.jpg
På den kartan finns flera småfel, varav ett är den omkastade turordningen för de norrgående bilarna. Jan-Åke Svenssons bil ska definitivt vara först och Åke Larssons bil tvåa. Bengt Palms bil finns inte med, men han passerar ju korsningen i full fart och hinner förbi mordplatsen innan skotten avfyras.
Ett annat problem med Filterkartan är att man ställt Inge Morelius' bil lite för långt fram på övergångsstället. Han ska stå typ en billängd längre västerut. Sedan har man även ritat in Jan Nilssons limousin i vänstra filen snett bakom Morelius. Den är visserligen inte uppmärkt med Nilssons namn men av bilens storlek förstår man att det är hans "mercedeslimpa". Men han kommer inte dit förrän det slagit om till rött igen.
Att jag plockat fram Filterkartan beror också på att jag ville peka på problemet med vändradierna. När Hans Johansson gör sin u-sväng så kommer han inte runt utan han står parkerad med bakänden på bilen pekande snett ut i gatan. Han har en dieselmerca och en sådan funkar lite som ett ånglok. Det är ganska trögt i starten och dessutom har den dålig vändradie jämfört med till exempel en Volvo som ju vänder på en femöring. Johansson står i vänsterfilen och kommer alltså inte helt runt. Det är drygt tio meter mellan östra sträckstenskanten och Johanssons fil. Med en Volvo hade han kommit runt, men inte med sin Mercedes.
Om du jämför accet mellan Johanssons Mercedes och Anders Delsborns lilla japanare (en Honda eller Mitsubishi vill jag minnas) så förklarar det varför Johansson hinner reagera med en u-sväng medan Delsborn hinner för långt ut i korsningen för det innan han hör första skottet. Tack vare Bengt Palm kan vi klocka första skottet, för Palm måste ha 4 sekunder på sig för att hinna igenom efter att det blivit grönt, och på de 4 sekunderna hinner alltså Delsborn en bit ut. Det andra skottet måste sedan komma inom en enda sekund för annars kommer Delsborn så långt fram att han skymmer sikten för Morelius. Det där sitter som i ett skruvstäd.
Men Ljungqvist då? På Filterkartan står Chevan i mittfilen bakom Delsborn, men jag tvivlar på att det är rätt. För även om vändradien är dålig på en Cheva van så borde Ljungqvist ändå ha kommit runt när han gör u-svängen ifall han verkligen stod i mittfilen. Därför menar jag att han sannolikt stod i vänsterfilen bakom Hans Johansson. Det förklarar då varför han får backa och ha sig för att komma runt.
En till detalj med Ljungqvist är att hans kumpan Jan Andersson säger att han förlorade den flyende mannen ur sikte därför att han "fick stolpe". Den enda stolpe som finns där och är fet nog att skymma sikten, det är hörnpelaren vid tunnelbanenedgången. Så jag tänker att när Ljungqvist gör sin u-sväng, i två bitar så att säga, så hamnar han först så pass långt ut (söderut) att pelaren skymmer sikten. Sedan får han backa ut igen och ta resten av svängen då.
Då ser du, att under tiden som Ljungqvist håller på och vänder så är sikten skymd i den riktningen för Jan-Åke Svensson, och kanske även för Åke Larsson med flickorna bakom. På Filterkartan står bägge ekipagen definitivt för långt söderut. När det blir grönt och man ska svänga vänster rullar man väl in i korsningen åtminstone så pass att man står på övergångsstället men troligtvis lite till. Så om jag skulle rita kartan skulle jag nog hellre ställa Svenssons bil med bakhjulen på övergångsstället och Larssons bil med framhjulen på övergångsstället. Det gäller för både själva skottögonblicket och för väntan på vändande ekipage som följde på det.
På Filterkartan finns en orange pil som heter "mördarens flyktväg". Ungefär där hade jag tänkt mig att "medhjälparen" stått, men det är förstås fullt möjligt att han stått lite längre ut mot Sveavägen än så. Jan-Åke Svensson har definitivt ordning på hur bilarna svängt runt mitt framför nosen på honom, men däremot tycker jag att man kan sätta lite frågetecken på hur mycket han egentligen snappat upp av förloppet på själva mordplatsen direkt efter skotten. Det blir ju mycket distraktioner där han står halvvägs ut i korsningen och då är det nog lätt att missa några sekunder ut åt höger mot mordplatsen till. Kanske är det den mest rimliga förklaringen till varför han säger att mördaren stack på momangen utan någon betänketid.