2024-01-03, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Skillnaden är att du i det första scenariot amorterat ner en skuld och i det senare sparat pengar på ett sparkonto. Vad är det som är så svårt att förstå?

Rent praktiskt har du när du sparat på sparkonto medlen likvida och kan t.ex. amortera (!), köpa mat eller åka på en resa för dina sparpengar. Har du amorterat är pengarna "borta".

Fel, om jag amorterar binder jag pengarna i en tillgång, som kan gå upp eller ner. Pengarna är inte borta, jag kan antingen sälja tillgången eller låna upp för att få tillbaka pengarna
Citera
2024-01-03, 17:51
Medlem
Oavsett om den är bra eller dålig finns det alltid en marknad. folk avlider, folk är otrogna, familjer växer, etc. finns alltid en marknad
Citera
2024-01-03, 18:01
Medlem
Citat:
Man kan placera sina sparade medel i en investering (t.ex. aktier) eller spekulera med dem i guld eller HY-fonder. Amortering av skuld blir inget sparande oavsett.
Men om man lägger pengarna på ett sparkonto under ett år och sedan amorterar en klumpsumma en gång om året? 🙂
Citera
2024-01-03, 18:03
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berkut
Men om man lägger pengarna på ett sparkonto under ett år och sedan amorterar en klumpsumma en gång om året? 🙂

Ja då har du först sparat och sedan använt dina sparade pengar till att amortera (betala av en skuld).

Är det fortfarande oklart hur detta fungerar?
Citera
2024-01-03, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Och du ville visa?
Jag skrev “ En sak är klar, att USAs stadsskuld inte klarar så här hög ränta. I Sverige så ligger problemen på BLT-kollektivet, och dessa kan offras såklart.”

Det står jag för, och att 25p uteblev. Jävla nolla. Men bra för mig med bostadslån och i köpstigen.
Självklart har räntan toppat din amöba, man ändrar sig såklart efter nya siffror. Medans du trott priserna på bostäder alltid ökar så är vi nu tillbaka på 2015 års nivåer enligt fakta. Adaptera till verkligheten ditt kiosk mongo

Det enda du har att komma med utöver alla särskrivningar är konstanta invektiv.

Du skriver i inlägget att räntepuckeln ska inträffa i slutet av 2024 eller 2025 dvs ett år från nu. Totalt åt skogen. Precis som när du skulle ”överge seketas”. Du är något av pajasen i tråden som ska hoppa på andra och har ett oöverträffat behov av självbekräftelse.
Citera
2024-01-03, 18:05
Medlem
Citat:
Ja då har du först sparat och sedan använt dina sparade pengar till att amortera (betala av en skuld).

Är det fortfarande oklart hur detta fungerar?
Nej, tycker bara det är lustigt hur det alltid hoppar fram någon som får panik när gemene man kallar amortering för sparande. Amortering är en typ av sparande.
Citera
2024-01-03, 18:16
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auba
Du har fel i båda dina påståenden.
Amortering är inget sparande & jorden är platt!

Det var konstigt. Jag har ju amorterat av alla mina lån på min bostad. hade jag inte gjort det hade jag inte sparat pengar och det hade kostat mig betydligt mer varje månad för mig att bo.
Citera
2024-01-03, 18:19
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Klart relevant. En hel del mäklare som inte själva tror på branschen i närtid.
Ja, och sen nästan 40% som förväntar en helt acceptabel inkomst.
Citat:
8 procent av de 1 107 tillfrågade mäklarna räknar med att tjäna mellan noll och 150 000 kronor under året. Jämförelsevis räknar 37 procent med en inkomst på mellan 500 000 kronor och en miljon.

Som jag har förstått det har mäklaryrket länge varit en bransch med hög utslagning. Många unga som börjar men sen inte är kvar så många år. Många tror nog att det bara handlar om att sälja hus/lägenheter när det i själva verket också handlar om att sälja in sig själv så man faktiskt får säljuppdraget.
Citera
2024-01-03, 18:34
Medlem
Lavas avatar
Hur ser bostadsprisutvecklingen ut för villor med höga driftkostnader?

I södra Sverige beräknas elpriserna ligga runt en krona per kilowattimme under hela januari.
https://www.gp.se/ekonomi/elpriset-stiger-vadret-och-forsmark-stopp-ligger-bakom.6b688897-5914-4760-a2ca-217bc84616e6

I november kunde vi läsa att experter lugnade det svenska folket med beräknad mild vinter vilket tillsammans med goda gaslager i Europa, väl fyllda vattenmagasin tillsammans med kärnkraftsproduktion i Sverige och Finland, skulle bidra till förväntat lågt elpris. Det skrevs bokstavligen att risken för höga priser bedömdes vara mycket liten.

Detta har idag ältats på min egen arbetsplats. Högutbildade, i normala fall ganska smarta, människor känner sig lurade för vad experter med medias hjälp trummade ut i höstas. Personligen satt jag tyst, förundrad över hur svenskar väljer att inte bara tro, de väljer att absorbera varenda liten positiv nyhet som någon form av sanning. Det tycks inte spela någon roll vad det gäller, elpris, väder, ränta, bostadsprisutveckling, att landet går under utan invandring och att de flesta invandrare är högutbildade och eftertraktade på arbetsmarknaden osv. Inte undra på att landets miserabla utveckling sedan 80-talet.
Citera
2024-01-03, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lava

I södra Sverige beräknas elpriserna ligga runt en krona per kilowattimme under hela januari.
https://www.gp.se/ekonomi/elpriset-stiger-vadret-och-forsmark-stopp-ligger-bakom.6b688897-5914-4760-a2ca-217bc84616e6

I november kunde vi läsa att experter lugnade det svenska folket med beräknad mild vinter vilket tillsammans med goda gaslager i Europa, väl fyllda vattenmagasin tillsammans med kärnkraftsproduktion i Sverige och Finland, skulle bidra till förväntat lågt elpris. Det skrevs bokstavligen att risken för höga priser bedömdes vara mycket liten.

Detta har idag ältats på min egen arbetsplats. Högutbildade, i normala fall ganska smarta, människor känner sig lurade för vad experter med medias hjälp trummade ut i höstas. Personligen satt jag tyst, förundrad över hur svenskar väljer att inte bara tro, de väljer att absorbera varenda liten positiv nyhet som någon form av sanning. Det tycks inte spela någon roll vad det gäller, elpris, väder, ränta, bostadsprisutveckling, att landet går under utan invandring och att de flesta invandrare är högutbildade och eftertraktade på arbetsmarknaden osv. Inte undra på att landets miserabla utveckling sedan 80-talet.

Experter och personer som uttalar att vi kommer ha låga elpriser är nog samma personer som försöker sälja sin gamla villa med dålig energiklass.

Ungefär dom som förespråkar att bopriserna ska upp. Dom försöker skapa en hype så dom antigen kan göra exit eller få dig att köpa dyrt så att de kan köpa nästa bostad billigt efter att dom sålt.
Senast redigerad av Matipa 2024-01-03 kl. 19:00.
Citera
2024-01-03, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lava

Syftet med "experterna" i det här landet tycks nästan alltid vara att bota journalisternas egen ångest snarare än att ge en klar bild av verkligheten. Typexempel är "kriminologen" Jerzy Sarnecki som under typ 20 års tid lyckades påtala hur brottsligheten hela tiden minskar. Nu när ekonomin är dålig är det istället "ekonomer" som påtalar att allt är på väg att ljusna: allra senast till sommaren 2024! DÅ kommer huspriserna gå upp och räntorna ner (Halleluja!).
Citera
2024-01-03, 19:00
Medlem
Citat:
Skillnaden är att du i det första scenariot amorterat ner en skuld och i det senare sparat pengar på ett sparkonto. Vad är det som är så svårt att förstå?

Rent praktiskt har du när du sparat på sparkonto medlen likvida och kan t.ex. amortera (!), köpa mat eller åka på en resa för dina sparpengar. Har du amorterat är pengarna "borta".
Det intressanta är hur mycket du har i tillgångar och skulder, inte vad det är för tillgångstyp.

Att ta ut pengar från räntekontot är precis samma som att utöka lånet.

Så amortera och spara är precis samma sak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in