2024-01-03, 15:33
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berkut
Måste vara jobbigt för dig när folk sparar i aktier eller investerar i fonder, syntax error 😢

Man kan placera sina sparade medel i en investering (t.ex. aktier) eller spekulera med dem i guld eller HY-fonder. Amortering av skuld blir inget sparande oavsett.
Citera
2024-01-03, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
Bostadspriserna föll då 1,5 % i december....

Nov alternativt senast 3 mån fram. Citat från 6/12/2023. Så blir oerhört förvånad om vi inte bottnat senast i januari 2024.

Tror du marknaden ska ner mer?
Citera
2024-01-03, 15:35
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Nu tänker du som en företagare.

Som en privatperson är amortering ett sparande.

Kan du annars förklara bär ett sparande (till bostaden) blir till en avbetalning/minskning av skuld?

Hela tiden sätter man in sitt sparande, om man köpt eller inte spelar ingen roll för privatpersonen.

Känns det viktigt för dig att använda begreppet amortering felaktigt? Amortering är att man betalar av en skuld, inte ett sparande oavsett vad du tycker. Sen kan det kännas som att man "sparar" när man minskar sin skuld men det blir ändå inget sparande för det (du har inga sparade medel efter att du amorterat).
Citera
2024-01-03, 16:12
Medlem
Citat:
Men så är det även om du köpt aktier eller guld. Det innebär väl inte att det blir annat än sparande.

Du har sparat medn sparandet gick inte så bra just då. Kallar du det plötsligt något annat? Typ investering?

Vad du kallar det som privatperson spelar ingen som helst roll. Men som företag måste man kalla saker lite efter massor regler, och betala skatt därefter med mera.

Kalla det vad fan du vill, men jag anser att kolumnen för sparande är toppen. Ibland går det upp, ibland går det ner.

Ett sparande är en tillgång som man har. Spelar inger roll vilken tillgång det är om man lånat. Hur det bokförs är helt irrelevant.
Citera
2024-01-03, 16:24
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
I teorin och praktiken kan man väl se det som ett sparande men inte utan undantag. Säg att du köper en BRF för 1,2M med 1M i lån och sedan amorterar hela lånet.

När du sen ska sälja är får du bara 500K fastän du har amorterat 1M. Totalt förlust 700K och --500K från ditt "sparande".

Finns säkerligen liknande exempel från hårt drabbade områden under 90-talskrisen om jag får gissa.

Ja fast så har det inte gått för mig. Jag har amorterat av hela mitt lån, kostnaderna har konsekvent sjunkit och idag är jag skuldfri och min bostad är avsevärt mycket mer värd än jag köpte för. Men visst går det åt andra hållet så dräneras ju pengar oavsett.

Det är därför man ska vara försiktigt med att ta för stora bolån. Det kan hända så mycket under resans gång som man inte tänkt på när man gav sig in i den där budstriden och la det högsta galna budet för att impa på frugan.
Citera
2024-01-03, 16:47
Medlem
Citat:
Är det ett sparande fram tills man köpen bostaden och pyntar in sparkapitalet, men just efter den dagen då är det inte längre ett sparande?

Om man har ett företag så är det möjligt att revisorn skulle protestera, men inte en privatekonomisk rådgivare.

Om det sedan är ett bra sparande att amortera är en annan sak.

Gällande hur god eller dålig affär man gjort om man sålt rätt, hyrt och nu köper rätt. Så får man inte glömma att hyreskostnaden i en hyresrätt oftast är betydligt högre än för motsvarande bostadsrätt.

Så det gäller att ha placerat pengarna rätt under hyrestiden.

Och hur funkar det numera med reavinstskatten?

Jag tycker du jämför äpplen och päron.

Generellt är hyreskostnaden högre jämfört med bostadsrätt, så har det varit historiskt. Problemet senaste decenniet har dock varit att man blåst upp priserna på bostadsrätter till en nivå att det kostar lika mycket att köpa en bostadsrätt (avgift + räntebetalning) som att hyra en på samma address, under lågränteperioden. Så har det i alla fall varit i addresser jag bott på.
Senast redigerad av Matipa 2024-01-03 kl. 16:49.
Citera
2024-01-03, 16:59
Avslutad
Fler som noterat ett ev trendbrott på uthyrning i andra hand?
Noterat här i Uppsala att de många br som hyrs ut i andra hand på blocket nu verkar ha satts ut med lägre uthyrningskostnad/månad. Får intrycket att det som kommit ut på nätet allra sista tiden är ner 10-15% i hyra jämfört med tiden bara 2-3 månader bak.
En tanke jag har är att det går så trögt få uthyrt att istället för att lgh/boende ska stå tomt och du betalar dubbel kostnad så har du till slut fått en prispress pga det stora utbudet-inga svar på annons.
Citera
2024-01-03, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Amortering - avbetalning/minskning av skuld

Sparande - medel avsatta för framtida konsumtion

Investering - köpa något som ska ge avkastning

Spekulation - köpa något som ska bli värt mer i framtiden

Att betala av en skuld blir aldrig något sparande.
Ok, så om jag amorterar 5000kr/månad på min bolån som i dagsläget har en ränta på 5% så har jag amorterat, men om jag struntar i att amortera och lägger istället 5000kr/månad på ett sparkonto med 5%, då har jag sparat?

Vad är skillnaden?
Citera
2024-01-03, 17:10
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Amortering är varken en kostnad eller sparande. Amortering är en utgift och minskad skuld.

Om jag tar ett lån på 100tkr och sen amorterar 100tkr en månad senare, har jag då "sparat" 100tkr?

När det gäller din bostad så amorterar du på ett lån som sänker dina kostnader. På så sätt sparar du till dig själv genom att amortera på dina lån. Hade folk gjort det istället för att bränna alla pengar på dyra semesterresor till thailand och dyra nya bilar så hade det inte blivit lika jobbigt för ganska många.

Amortering leder till lägre lån = lägre kostnader = sparade pengar.
Citera
2024-01-03, 17:11
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Ok, så om jag amorterar 5000kr/månad på min bolån som i dagsläget har en ränta på 5% så har jag amorterat, men om jag struntar i att amortera och lägger istället 5000kr/månad på ett sparkonto med 5%, då har jag sparat?

Vad är skillnaden?

Skillnaden är att du i det första scenariot amorterat ner en skuld och i det senare sparat pengar på ett sparkonto. Vad är det som är så svårt att förstå?

Rent praktiskt har du när du sparat på sparkonto medlen likvida och kan t.ex. amortera (!), köpa mat eller åka på en resa för dina sparpengar. Har du amorterat är pengarna "borta".
Citera
2024-01-03, 17:11
Avstängd
Två saker - vad är driftskostnader i BR.

Vi tar två exempel - Strandvägen 17 - 271 kvm NOLL i avgift Äkta BRF

Annan BR liknade 271 kvm NOLL i avgift - Oäkta BRF

Annan BR 271 kvm 10,000 kr mån avgift - (äkta så klart)

Hur skulle mäklarens annons se ut när det gäller driftskostnader på ovanstående?

Hus är inga konstigheter - där finns massor av driftskostnader - men i BR ingår ju allt det
betalas av BRF o medlemmarna betalar bara sina månatliga avgifter.

Ni skriver här om att beg BR kostar som 2021 o ibland mindre.

Varför blir inte nyprod billigare - reas ut - de har ju inte precis NOLL i avgift o
deras BRF har normalt större lån än ovan nämnda
Citera
2024-01-03, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaKittler
(FB) Bostadsmarknaden i Sverige just nu!

Nog snarare du som rökt då du inte har en susning om vad du skrev för någon månad sen
Och du ville visa?
Jag skrev “ En sak är klar, att USAs stadsskuld inte klarar så här hög ränta. I Sverige så ligger problemen på BLT-kollektivet, och dessa kan offras såklart.”

Det står jag för, och att 25p uteblev. Jävla nolla. Men bra för mig med bostadslån och i köpstigen.
Självklart har räntan toppat din amöba, man ändrar sig såklart efter nya siffror. Medans du trott priserna på bostäder alltid ökar så är vi nu tillbaka på 2015 års nivåer enligt fakta. Adaptera till verkligheten ditt kiosk mongo
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in