Citat:
Ursprungligen postat av
Teu
Hah, nja, sociala orättvisor i allra högsta grad kopplade till bostadsmarknaden kan och bör nog diskuteras här. Och visst är det inte ett nytt tillstånd, även om det kanske är först på senare år som jag lyckats identifiera vem det är som bär den verkliga skulden. För ingen kan väl argumentera emot det faktum att baby boomers fick allt serverat, och har sedan successivt försvårat situationen för alla andra för att kunna maximerat sin egen situation?
Priserna har inte gått ner, presumtiva säljare håller objekten inne för att de inte får tillräckligt betalt, då kan det knappast vara någon "kris".
För några år sedan letade jag efter en tomt för fritidshus utanför detaljplan inriktad på ett pris kring motsvarande K/T = 2 i området med en spridning mellan 0,7 - 4. Några alternativ hittade jag, säljarna ville ha motsvarande pris K/T 3 till 7. Alltså tryckte säljarna på för att flytta fram/upp prisnivån bortom rådande marknadsläge, de hade ingen brådska att sälja och kunde vänta tills rätt köpare dök upp.
Några av tomtägarna bodde långt från området, i städer, i två fall i Stockholm, alltså ägde personerna tomterna i spekulationssyfte, de räknade med en god avkastning på investeringen.
Med detta vill jag påstå, att det har varit och är fortfarande säljarens marknad.
De säljare som handlat upp över öronen är i nuläget så få att det inte påverkar prisbilden i stort, en mindre sortering mao.
Det är möjligt att köpa sitt boende idag med ett enkelt leverne i tio år, frågan är om personen som precis gått ut gymnasiet är beredd att leva skralt till den dag de fyller 30? Eller akademikerns trettiofemte år?
En del är tydligen inriktade på uppoffringen, jag har syskon och kollegor som gjort uppoffringen, belånat sig häftigt för att leva "borgerligt", de verkar vara nöjda med att springa i ekorrhjulet förutom min bror som sitter i ett radhus, med tomträtt om 5000kr/månaden utöver kostanden för lånet på några miljoner. Inga problem för ovanstående så länge de är friska och krya, byte av livsstil till en mindre ekonomisk intensiv har dock blivit betydligt svårare.
Nedanför har du mitt tidigare inlägg om den gyllene generationen:
(FB) Bostadsmarknaden i Sverige just nu!
Med en stabil arbetsmarknad, bostadsbrist, politisk styrning för ökad andel brf och äganderätt, räntesubventioner, högt affektionsvärde för ägt boende är risken för ett prisfall liten, men den finns helt klart där.
/Hyrestorsken