2024-08-19, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Om budet bli några hundra upp eller ner spelar mindre roll för helheten. Klart jag räknat bort vinstskatten och byggkostnaden. Inga lån sen länge. Den ränta jag betalat är låg men det kostar ju alltid en slant varje månad så om du jämför med hyresrätt så ligger jag långt under vad motsvarande 200 kvm lägenhet med garage skulle kosta.
Jag har bott som en kung i 25 år och mina barn har fått växa upp i ett bra område och jag har tjänat 16666 kr i månaden efter skatt på det😁

Imponerande att du inte har haft några kostnader under 25 år och nu förväntar dig att få samma som grannen som underhållit sin fastighet. Antar att du trollar.
Citera
2024-08-20, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Imponerande att du inte har haft några kostnader under 25 år och nu förväntar dig att få samma som grannen som underhållit sin fastighet. Antar att du trollar.
Jag skrev ju att överskottet på 5 miljoner var efter att ja dragit av produktionkostnad, underhåll, skatt osv. Det är väl inget onormalt för ett hus i Stockholm att få över 5 miljoner efter en försäljning?
När jag tänker på det så är det egentligen mer eftersom jag styckade av tomten och sålde den för över en miljon. Så lägg till en mille + avkastning på den under 15 år😉
Citera
2024-08-20, 08:34
Medlem
Teus avatar
Citat:
Om budet bli några hundra upp eller ner spelar mindre roll för helheten. Klart jag räknat bort vinstskatten och byggkostnaden. Inga lån sen länge. Den ränta jag betalat är låg men det kostar ju alltid en slant varje månad så om du jämför med hyresrätt så ligger jag långt under vad motsvarande 200 kvm lägenhet med garage skulle kosta.
Jag har bott som en kung i 25 år och mina barn har fått växa upp i ett bra område och jag har tjänat 16666 kr i månaden efter skatt på det😁
Inte alls förvånande för min del att skitgenerationen som roffat åt sig och förstört landet fortfarande ligger bekvämt i det gröna. Du ska dock veta att inga pengar på banken kommer väga upp mot den skadan din generation orsakat nationen som dina barn kommer tvingas leva med nu när dom går sida vid sida på gatan med folk som kastar sina döttrar från balkongen för dom hade jeans på sig till skolan.

Tack för ingenting.
Citera
2024-08-20, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Inte alls förvånande för min del att skitgenerationen som roffat åt sig och förstört landet fortfarande ligger bekvämt i det gröna. Du ska dock veta att inga pengar på banken kommer väga upp mot den skadan din generation orsakat nationen som dina barn kommer tvingas leva med nu när dom går sida vid sida på gatan med folk som kastar sina döttrar från balkongen för dom hade jeans på sig till skolan.

Tack för ingenting.
Jag har jobbat hårt för huset. Din generation orkar inte bygga själva. Röstat på SD i 15 år😄
Citera
2024-08-20, 09:34
Medlem
Teus avatar
Citat:
Jag har jobbat hårt för huset. Din generation orkar inte bygga själva. Röstat på SD i 15 år😄
Du tror det, men i själva verket tillhör du en generation som var snabba in i politiken och därefter formade politiska beslut som gynnade den egna generationen. När ni behövde jobb som unga fanns dom där, när vi behövde dom var dessa jobb outsourceade till tredjevärlden, och om det behövdes någon på plats fysiskt hämtade ni hit tredjevärlden. När ni behövde bostäder började ni en byggnadsboom, och såg till att det fanns fabriker som tillverkade det som behövdes för att utföra bygget på ppats i Sverige. Marken var dessutom äckligt billig jämfört med hur det ser ut nu. När vi behöver bostäder ska ni avveckla den sista cementfabriken på Gotland, återställa våtmarkerna, stifta 5 miljoner lagar m.m. bara det faktum att jag måste handikappsanpassa min toalett vid nybyggnation/renovering är ett jävulskap som bara skriker Baby boom.

"Orkar inte bygga", negro please. Nä du, er giriga skitgeneration lämnar endast missär bakom sig. Det kommer vara oerhört skönt när ni är borta.
Citera
2024-08-20, 10:37
Medlem
Brunafingrarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eeeemiiiil
Tycker du verkar mest avundsjuk

Det är nog så, Teu m.fl. vägrar inse att ett "nytt tillstånd" infunnit sig under de senaste tjugo åren. Klyftan mellan de som har och inte har möjligheten att köpa boende har ökat. Knegare som inte sparade till insatsen åren efter 2000 har i många orter svårt att komma in på marknaden i fyrtioårsåldern, med barn, bil och lån.
De knegare som tog klivet in på bostadsmarknaden utan större kapital efter 2015 har det tufft om de tänkt sig kombinera tidigare konsumtionslivsstil med ägt boende, det blir att prioritera efter nödvändigheter. Å andra sidan är det ett i-landsproblem som många kan leva med, skära ner på utgifterna för att kunna äga sitt boende och vara en del av framgångssagan.

Krasst ser politikerna till att bostadsmarknaden är stabil och förutsägbar, riksbankernas mål om 2% inflation visar på unison hållning. Såvida inte någon större ekonomisk kris inträffar med högre arbetslöshet för de grupper som köpt boende kommer inte mycket att hända, lagd kurs ligger fast.

Teu m.fl. borde diskutera sociala orättvisor i inrikesforumet istället för att försöka framstå smarta sigmamän fastän byxorna är neddragna.

/Hyrestorsk
Citera
2024-08-20, 10:55
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brunafingrarna
Det är nog så, Teu m.fl. vägrar inse att ett "nytt tillstånd" infunnit sig under de senaste tjugo åren. Klyftan mellan de som har och inte har möjligheten att köpa boende har ökat. Knegare som inte sparade till insatsen åren efter 2000 har i många orter svårt att komma in på marknaden i fyrtioårsåldern, med barn, bil och lån.
De knegare som tog klivet in på bostadsmarknaden utan större kapital efter 2015 har det tufft om de tänkt sig kombinera tidigare konsumtionslivsstil med ägt boende, det blir att prioritera efter nödvändigheter. Å andra sidan är det ett i-landsproblem som många kan leva med, skära ner på utgifterna för att kunna äga sitt boende och vara en del av framgångssagan.

Krasst ser politikerna till att bostadsmarknaden är stabil och förutsägbar, riksbankernas mål om 2% inflation visar på unison hållning. Såvida inte någon större ekonomisk kris inträffar med högre arbetslöshet för de grupper som köpt boende kommer inte mycket att hända, lagd kurs ligger fast.

Teu m.fl. borde diskutera sociala orättvisor i inrikesforumet istället för att försöka framstå smarta sigmamän fastän byxorna är neddragna.

/Hyrestorsk
Hah, nja, sociala orättvisor i allra högsta grad kopplade till bostadsmarknaden kan och bör nog diskuteras här. Och visst är det inte ett nytt tillstånd, även om det kanske är först på senare år som jag lyckats identifiera vem det är som bär den verkliga skulden. För ingen kan väl argumentera emot det faktum att baby boomers fick allt serverat, och har sedan successivt försvårat situationen för alla andra för att kunna maximerat sin egen situation?
Citera
2024-08-20, 11:55
Medlem
Brunafingrarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Hah, nja, sociala orättvisor i allra högsta grad kopplade till bostadsmarknaden kan och bör nog diskuteras här. Och visst är det inte ett nytt tillstånd, även om det kanske är först på senare år som jag lyckats identifiera vem det är som bär den verkliga skulden. För ingen kan väl argumentera emot det faktum att baby boomers fick allt serverat, och har sedan successivt försvårat situationen för alla andra för att kunna maximerat sin egen situation?

Priserna har inte gått ner, presumtiva säljare håller objekten inne för att de inte får tillräckligt betalt, då kan det knappast vara någon "kris".
För några år sedan letade jag efter en tomt för fritidshus utanför detaljplan inriktad på ett pris kring motsvarande K/T = 2 i området med en spridning mellan 0,7 - 4. Några alternativ hittade jag, säljarna ville ha motsvarande pris K/T 3 till 7. Alltså tryckte säljarna på för att flytta fram/upp prisnivån bortom rådande marknadsläge, de hade ingen brådska att sälja och kunde vänta tills rätt köpare dök upp.
Några av tomtägarna bodde långt från området, i städer, i två fall i Stockholm, alltså ägde personerna tomterna i spekulationssyfte, de räknade med en god avkastning på investeringen.
Med detta vill jag påstå, att det har varit och är fortfarande säljarens marknad.
De säljare som handlat upp över öronen är i nuläget så få att det inte påverkar prisbilden i stort, en mindre sortering mao.

Det är möjligt att köpa sitt boende idag med ett enkelt leverne i tio år, frågan är om personen som precis gått ut gymnasiet är beredd att leva skralt till den dag de fyller 30? Eller akademikerns trettiofemte år?
En del är tydligen inriktade på uppoffringen, jag har syskon och kollegor som gjort uppoffringen, belånat sig häftigt för att leva "borgerligt", de verkar vara nöjda med att springa i ekorrhjulet förutom min bror som sitter i ett radhus, med tomträtt om 5000kr/månaden utöver kostanden för lånet på några miljoner. Inga problem för ovanstående så länge de är friska och krya, byte av livsstil till en mindre ekonomisk intensiv har dock blivit betydligt svårare.

Nedanför har du mitt tidigare inlägg om den gyllene generationen:

(FB) Bostadsmarknaden i Sverige just nu!

Med en stabil arbetsmarknad, bostadsbrist, politisk styrning för ökad andel brf och äganderätt, räntesubventioner, högt affektionsvärde för ägt boende är risken för ett prisfall liten, men den finns helt klart där.

/Hyrestorsken
Citera
2024-08-20, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brunafingrarna
Utgifterna för mat, hygien, kläder, hemelektronik, vitvaror mm har minskat och skapat ett "tomrum", detta tomrum kan fyllas med andra utgifter t.e.x. ökade utgifter för lån. Med låga räntor, politisk styrning mot mer ägt boende, medialt intresse för ägt boende (renovering, inredning mm), bostadsbrist är förutsättningarna goda för höga bostadspriser.
Stora lån är inga bekymmer på en stabil marknad, dessutom är partierna oavsett färg ense om upprätthålla tillståndet mao undvika stora förändringar som kan destabilisera bostadsmarknaden.
Utan någon större ekonomisk oro kommer priserna fortsatt vara höga ett bra tag till, kanske i decennier beroende på förutsättningarna, politikerna håller koll.
Det går alltid att diskutera om hur samhällseffektivt det är att binda upp stora kapital i boendet, slantarna kunde använts till sparande e.x. pension o.s.v. I för sig anses ägt boende vara ett sparande.

I våras besökte jag i tjänsten fem nya brf i Göteborg, Jönköping, Motala m.fl. orter. Inga exklusiva lägenheter, dock rör det sig om några miljoner. En rungande majoritet av medlemmarna var pensionärer som sålt villor och därför kunnat betala hela beloppet kontant eller en större del.

Vid en diskussion med en medlem i en av de större lägenheterna togs bostadspriserna upp, han anmärkte att runt 90% var pensionärer som sålt hus (40- och 50-talister) fullt medveten att få unga kan hosta upp sådana summor idag när folk kämpar för att få ihop till insatsen.
För hans del var biljetten in 6 miljoner för en villa han uppfört 1973 för 175000kr (Gröna vågen), huset var i ursprungligt skick vid försäljningen. Han var, som övriga, inte högavlönad akademiker, utvecklingen hade gått hans väg. Hus på västkusten kunde knegare glömma enligt medlemmen, hans bostadskarriär görs inte om där.
Antalet 1940- och 50-talister är begränsat, vem och vilka som tar över efter dem är ett frågetecken.
Så är det. En intressant fråga är vad som sker när dessa personer dör och bostaden går i arv.

Eftersom personerna har det gott ställt kan man tänka sig att så har en majoritet av deras barn också, men långt ifrån alla.

Om de har det kommer de vilja sälja bostaden, alternativt sälja befintlig bostad och flytta in i arvet.

Om de inte har kommer de vilja flytta in i arvet och sälja befintlig bostad eller lösgöra en hyresrätt.

Den här processen pågår naturligtvis hela tiden eftersom det alltid dör människor. Dock bör det påverka prisbilden neråt i framtiden då 60-talister var de sista som kunde göra en större bostadskarriär… näe stryk det. Man gjorde en god bostadskarriär ända fram till 2010, som rimligtvis 70 och även några 80-talister kan haft råd med. Och det är ca 30 år kvar tills 70-talisterna kommer trilla av pinn i större omfattning.

30 år till av stabila priser alltså. Gött!
Citera
2024-08-20, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baeddsoffa
Så är det. En intressant fråga är vad som sker när dessa personer dör och bostaden går i arv.

Eftersom personerna har det gott ställt kan man tänka sig att så har en majoritet av deras barn också, men långt ifrån alla.

Om de har det kommer de vilja sälja bostaden, alternativt sälja befintlig bostad och flytta in i arvet.

Om de inte har kommer de vilja flytta in i arvet och sälja befintlig bostad eller lösgöra en hyresrätt.

Den här processen pågår naturligtvis hela tiden eftersom det alltid dör människor. Dock bör det påverka prisbilden neråt i framtiden då 60-talister var de sista som kunde göra en större bostadskarriär… näe stryk det. Man gjorde en god bostadskarriär ända fram till 2010, som rimligtvis 70 och även några 80-talister kan haft råd med. Och det är ca 30 år kvar tills 70-talisterna kommer trilla av pinn i större omfattning.

30 år till av stabila priser alltså. Gött!

Skulle säga att nästan alla 80-talister har gjort väldigt bra bostadsaffärer. Ser flera bostäder som säljs i Stockholm av 80-talister för 8-10 msek där pantbreven ligger runt 4-5
Citera
2024-08-20, 12:59
Medlem
Idag lades hörnstenen till vad som kommer bli den mest aggressiva prisuppgången i modern historia. Med återgång till normal ränta, och att marknaden har skakat bort "weak hands", är det nu uppåt i raketfart som gäller! Hoppas trådens slemhogar har hunnit shoppa klart i rean, för nu vankas nya rekordhöjder.
Citera
2024-08-20, 13:11
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carl-henric
Idag lades hörnstenen till vad som kommer bli den mest aggressiva prisuppgången i modern historia. Med återgång till normal ränta, och att marknaden har skakat bort "weak hands", är det nu uppåt i raketfart som gäller! Hoppas trådens slemhogar har hunnit shoppa klart i rean, för nu vankas nya rekordhöjder.
Möjligen för de mest attraktiva objekten. Snittpriserna kommer emellertid stå och stampa. Folk börjar till sist lära sig sin läxa — att minst en tredjedel av alla bostadsrätter är tickande kostnadsbomber.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in