Citat:
Ursprungligen postat av
kebabmedpommes
Är det en custodial wallet eller non-custodial? Rekommenderar du alltså att ha en större mängd pengar i en hot wallet över långa tidsperioder?
Om det är stora mängder pengar (säg femsiffrigt i kronor) så skulle jag definitivt rekommendera att inte ha allt detta frigjort på lightningnätverket utan flytta tillbaka huvuddelen till ett kallförvar på förstalagret. Detta oavsett om man använder en custodial eller icke custodial lightningplånbok. I en custodial lightning-plånbok skulle jag rekommendera ännu mindre summor, säg under motsvarande tjugo tusen kronor eller så. Tar man emot mer lightningbetalningar än man skickar i väg, så kommer man sålunda behöva flytta ner bitcoin till förstalagret ibland, dvs. utföra en onchaintransaktion för en lite större klumpsumma.
Citat:
Ursprungligen postat av
kebabmedpommes
Om din wallet är non-custodial, vad händer om någon försöker betala och den är offline?
Noden ska vara online hela tiden. Om den inte är det går inte betalningen att utföra, som jag förstått det.
Citat:
Ursprungligen postat av
kebabmedpommes
Vad gör du med dina pengar som ligger i din lightning-plånbok? Du kan bara flytta dem till andra lightning-plånböcker (givet att du kan hitta en kanal eller route med tillräcklig likviditet, vilket är ett av de fundamentala problemen).
Är osäker på att jag förstår frågan. Du kan flytta bitcoin mellan första- och andralagret, men det kräver att man betalar avgiften för en blockkedjetransaktion, så det gör man lämpligtvis bara om man måste för att man börjar få för mycket bitcoin i sin lightningplånbok.
Citat:
Ursprungligen postat av
kebabmedpommes
Kommer hela världen över en natt helt fungera över lightning? Annars är detta helt meningslöst och man kan dessutom argumentera för att pengarna inte ens är dina förrän kanalen stängs och transaktionen slutförs on-chain. Att du har kaffepengar i en hot wallet är liksom helt ointressant i diskussionen.
Varför skulle detta vara meningslöst om inte hela världen kan övergå till lightning över en natt?
Bitcoinen är dina om du har dem i din lightningplånbok, vilket tekniskt avgörs av smarta kontrakt. Mer om detta här:
(FB) Den stora tråden om Bitcoin Lightning
Mer info om lightningnätverket och tester av olika lightningplånböcker:
https://www.youtube.com/playlist?list=PLeJSzZ9_XFRLazIy07H4k1Jf2f8q0f9pM