2023-12-27, 15:18
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Ok, med "bitcoin inte är till för att skicka fram och tillbaka" menade jag snarare att använda att köpa kaffe tex. Sorry trodde det var underförstått.

Bara för att Bitcoins första lager inte är lämplig att använda för "kaffeköp" så är det INTE samma sak som att säga "Bitcoin är lika usel på transaktioner som guld", för det är Bitcoin absolut inte.
Jag förklarade det tidigt i diskussionen här: (FB) Den stora tråden om Bitcoin Lightning men har förståelse för om man missade det med tanke på Kebabmedpommes ihärdiga försök att försöka spåra ut diskussionen när viktiga poänger avhandlas.

Bitcoin är mycket lämplig för att "skicka fram och tillbaka", dock inte i kaffeköp -scenariot utan i helt andra scenarion.
Du får komma ihåg att även de som förespråkar och utvecklar ditt kära ”andralager” tror att man regelbundet måste göra transaktioner on-chain för att det ska finnas likviditet i kanalerna. Dvs din föreslagna framtid är naturligtvis skrattretande ohållbar när folk får varje månad/vecka betala tusentals kr i bästa fall för att faktiskt använda betalsystemet. Detta förutom det faktum att kapaciteten inte räcker till detta oavsett, och det finns inga vettiga lösningar för routingen.

Alltihop med lightning är ett stort skämt. Och utan det finns det inga argument för Leaston kvar, förutom ad hominems och auktoritetsargument som vi kan se ovan.
Citera
2024-01-01, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Är det en custodial wallet eller non-custodial? Rekommenderar du alltså att ha en större mängd pengar i en hot wallet över långa tidsperioder?

Om det är stora mängder pengar (säg femsiffrigt i kronor) så skulle jag definitivt rekommendera att inte ha allt detta frigjort på lightningnätverket utan flytta tillbaka huvuddelen till ett kallförvar på förstalagret. Detta oavsett om man använder en custodial eller icke custodial lightningplånbok. I en custodial lightning-plånbok skulle jag rekommendera ännu mindre summor, säg under motsvarande tjugo tusen kronor eller så. Tar man emot mer lightningbetalningar än man skickar i väg, så kommer man sålunda behöva flytta ner bitcoin till förstalagret ibland, dvs. utföra en onchaintransaktion för en lite större klumpsumma.

Citat:
Om din wallet är non-custodial, vad händer om någon försöker betala och den är offline?

Noden ska vara online hela tiden. Om den inte är det går inte betalningen att utföra, som jag förstått det.

Citat:
Vad gör du med dina pengar som ligger i din lightning-plånbok? Du kan bara flytta dem till andra lightning-plånböcker (givet att du kan hitta en kanal eller route med tillräcklig likviditet, vilket är ett av de fundamentala problemen).

Är osäker på att jag förstår frågan. Du kan flytta bitcoin mellan första- och andralagret, men det kräver att man betalar avgiften för en blockkedjetransaktion, så det gör man lämpligtvis bara om man måste för att man börjar få för mycket bitcoin i sin lightningplånbok.

Citat:
Kommer hela världen över en natt helt fungera över lightning? Annars är detta helt meningslöst och man kan dessutom argumentera för att pengarna inte ens är dina förrän kanalen stängs och transaktionen slutförs on-chain. Att du har kaffepengar i en hot wallet är liksom helt ointressant i diskussionen.

Varför skulle detta vara meningslöst om inte hela världen kan övergå till lightning över en natt?

Bitcoinen är dina om du har dem i din lightningplånbok, vilket tekniskt avgörs av smarta kontrakt. Mer om detta här: (FB) Den stora tråden om Bitcoin Lightning

Mer info om lightningnätverket och tester av olika lightningplånböcker: https://www.youtube.com/playlist?list=PLeJSzZ9_XFRLazIy07H4k1Jf2f8q0f9pM
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2024-01-01 kl. 17:10.
Citera
2024-01-01, 18:01
Medlem
Citat:

Dessutom är det uppenbart att lightning endast kan fungera i en liten delmängd av dina transaktioner pga att du måste se till att kanalens likviditet är i balans.

Varför då?
Citera
2024-01-01, 18:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Är osäker på att jag förstår frågan. Du kan flytta bitcoin mellan första- och andralagret, men det kräver att man betalar avgiften för en blockkedjetransaktion, så det gör man lämpligtvis bara om man måste för att man börjar få för mycket bitcoin i sin lightningplånbok

Och hur ska det gå till om saldot är lägre än sändaravgiften?
Citera
2024-01-01, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oshin.cantwell
Och hur ska det gå till om saldot är lägre än sändaravgiften?

Jag vet inte.

Att ha alltför små bitcoinmängder på en bitcoinadress kan innebära att de i praktiken går förlorade. Dock blir jag inte förvånad om transaktionsavgifterna går ner till betydligt lägre nivåer igen, om inte annat vid nästa baisseperiod. Då får man i så fall passa på att städa ihop UTXO:er med pyttemängder bitcoin till färre adresser med mer på varje, eller försöka fylla en lightningplånbok.

Detta problem har funnits hela tiden, men det har handlat om än mindre mängder. Hur flyttar man t.ex. bitcoin från en UTXO med saldot 0,0000003 BTC?
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2024-01-01 kl. 19:06.
Citera
2024-01-01, 19:28
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Varför då?
Hur kommer kanalen annars vara likvid om det inte tillförs nya pengar regelbundet om det inte går exakt lika mycket transaktioner åt båda hållen? Förstår du hur lightning ens fungerar?
Citera
2024-01-01, 19:40
Medlem
Citat:
Hur kommer kanalen annars vara likvid om det inte tillförs nya pengar regelbundet? Förstår du hur lightning ens fungerar?

Så länge det tillförs ungefär lika mycket som det spenderas finns väl inget problem alls.

För någon som lever ur hand i mun lär allt vara lugnt.

"Kära besvär" uppstår väl först om man får ett överskott hela tiden, så att man börjar ha för mycket i sin lightningplånbok.

Jag har hyfsad koll på hur lightning fungerar, tack. Eftersom förståelse av lightning förutsätter förståelse av begreppet multisig, som du aldrig riktigt verkar ha greppat, kan jag emellertid tänka mig att din uppfattning av lightning är ganska diffus.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2024-01-01 kl. 20:32.
Citera
2024-01-01, 19:57
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Så länge det tillförs ungefär lika mycket som det spenderas finns väl inget problem alls.
Och hur tror du att det tillförs likviditet till en kanal? Genom en transaktion på bitcoin-kedjan.

Citat:
För någon som lever från hand i mun lär det inte vara något större problem.

Det beror på om de har tillgängliga kanaler till alla som de någonsin kan tänkas skicka eller ta emot pengar från.

Kom ihåg att diskussionen började med att jag frågade hur bitcoin någonsin kan fungera för att hålla sina besparingar i när transaktionskostnaderna kan tänkas skjuta i höjden i framtiden.

Citat:
Jag har hyfsad koll på hur lightning fungerar, tack.
Det verkar inte så.
Citat:
Eftersom förståelse av lightning förutsätter förståelse av begreppet multisig, som du aldrig riktigt verkar ha greppat, kan jag emellertid tänka mig att din uppfattning av lightning är ganska diffus.
Varför fortsätter du med lögnen om att andra inte förstår något så trivialt som ”multisig”?
Citera
2024-01-01, 20:09
Medlem
Citat:
Och hur tror du att det tillförs likviditet till en kanal? Genom en transaktion på bitcoin-kedjan.

Alltså, förutsatt att man redan har upprättat en eller ett par kanaler ut till resten av nätverket (om vi talar om en ickecustodial plånbok), så uppstår väl inget problem så länge intäkter och utgifter är någorlunda i balans. Visst, man behöver ha en kanal som är tillräckligt likvid för att ta emot de största intäkterna man brukar få, t.ex. en månadslön för de flesta. I nödfall skulle den väl i och för sig kunna delas upp i veckolöner. Eller så kan den betalas med en onchaintransaktion om den är alldeles för stor vid något tillfälle.

Citat:
Det beror på om de har tillgängliga kanaler till alla som de någonsin kan tänkas skicka eller ta emot pengar från.

Jisses! Bitcoinkritiker alltså... Det räcker i princip med en kanal till en pålitlig nod som i sin tur är ansluten med en eller flera kanaler ut till resten av nätverket.

Om man vill kan man ha ett par kanaler till olika noder för förbättrad integritet.

Citat:
Kom ihåg att diskussionen började med att jag frågade hur bitcoin någonsin kan fungera för att hålla sina besparingar i när transaktionskostnaderna kan tänkas skjuta i höjden i framtiden.

Det verkar inte så.

Varför fortsätter du med lögnen om att andra inte förstår något så trivialt som ”multisig”?
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2024-01-01 kl. 20:19.
Citera
2024-01-01, 20:53
Avslutad
Citat:
Jag vet inte.

Att ha alltför små bitcoinmängder på en bitcoinadress kan innebära att de i praktiken går förlorade. Dock blir jag inte förvånad om transaktionsavgifterna går ner till betydligt lägre nivåer igen, om inte annat vid nästa baisseperiod. Då får man i så fall passa på att städa ihop UTXO:er med pyttemängder bitcoin till färre adresser med mer på varje, eller försöka fylla en lightningplånbok.

Satoshi själv verkar vara av en annan uppfattning: https://twitter.com/adam3us/status/1736148203001553125

Citat:
Detta problem har funnits hela tiden, men det har handlat om än mindre mängder. Hur flyttar man t.ex. bitcoin från en UTXO med saldot 0,0000003 BTC?

Nej, delbarheten brukade vara ett av huvudargumenten för Bitcoin. https://youtu.be/lRzmz9zNIpM?si=Cqlgxq89dJ9MA7o_&t=2312
Citera
2024-01-01, 20:59
Medlem
Citat:
Satoshi själv verkar vara av en annan uppfattning: https://twitter.com/adam3us/status/1736148203001553125

Vi får se framåt nästa baisseperiod vem som fick rätt angående detta.

Citat:
Nej, delbarheten brukade vara ett av huvudargumenten för Bitcoin. https://youtu.be/lRzmz9zNIpM?si=Cqlgxq89dJ9MA7o_&t=2312

Det är fortfarande ett viktigt argument. På andralagret kan man för övrigt till och med hantera bråkdelar av en satoshi.

Bitcoindamm är dock ett känt begrepp sedan tidigt:

https://www.investopedia.com/terms/b/bitcoin-dust.asp

Citat:
Bitcoin dust is the small amount of Bitcoin that remains in a particular wallet or address because the monetary value is so tiny that it is below the amount of the fee required to spend the bitcoin. It makes the transaction impossible to process.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2024-01-01 kl. 21:02.
Citera
2024-01-01, 21:17
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Alltså, förutsatt att man redan har upprättat en eller ett par kanaler ut till resten av nätverket (om vi talar om en ickecustodial plånbok), så uppstår väl inget problem så länge intäkter och utgifter är någorlunda i balans. Visst, man behöver ha en kanal som är tillräckligt likvid för att ta emot de största intäkterna man brukar få, t.ex. en månadslön för de flesta. I nödfall skulle den väl i och för sig kunna delas upp i veckolöner. Eller så kan den betalas med en onchaintransaktion om den är alldeles för stor vid något tillfälle.
Du tänker alltså att alla kanaler kommer ligga i perfekt balans med inkommande och utgående betalningar över tid?

Citat:
Jisses! Bitcoinkritiker alltså... Det räcker i princip med en kanal till en pålitlig nod som i sin tur är ansluten med en eller flera kanaler ut till resten av nätverket.
Det är här det blir knepigt när det inte finns någon fungerande routing.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in