Citat:
Ursprungligen postat av
HAJST
Jag ser det inte som något hot nu men om bitcoin blir som guld som bara ligger i ett bankfack och aldrig flyttar på sig så finns ju den risken om 100 år.
Jag ser vart du kör fast och jag försöker få dig att se nyanserna här.
Bitcoin är MYCKET lättare att transportera än guld (och därför en stor anledning till att guld fortfarande är överprisat jämfört med Bticoin).
Att transportera 1hg guld kan du säkert göra, men det kommer kosta dig tusentals kronor och det kommer ta ett antal dagar/veckor och det kommer finnas vissa risker att transaktionen aldrig kommer fram.
Du behöver dessutom ta dig fysiskt till en plats för att starta transaktionen, och mottagaren kommer behöva göra det samma för att ta emot guldet. Hur många sådana platser finns det i din närhet och i mottagarens närhet?
Tänk dig då att transportera 1kg guld. Eller 10kg guld? Hur många guld ägare önskade att deras guld befann sig på en annan plats än vad det är? Många länders guldinvesteringar ligger fysiskt hos andra länder för att det är omöjligt att flytta på det.
Banker kan hjälpa dig flytta miljonvärden runt jorden åt dig, men tro inte att dom gör det gratis utan det lär kosta dig som import/export företag hundratusentals kronor varje år om ens det räcker.
Byt nu ut guld mot Bitcoin i ovan resonemang.
Att skicka Bitcoin kan du göra när som helst på dygnet, vart som helst i hela världen, det kommer garanterat komma fram. Det kostar några hundra kronor att göra det på Bitcoins baslager, vilket är en försvinnande liten kostnad jämfört med exemplen ovan.
Reflektera tex över denna lustiga historia om ett företag som över en vecka förlorade en miljon USD för att dom inte kunde skicka sin miljon USD från Argentina till USA:
https://www.youtube.com/watch?v=HLF2xHC1a_8
Tror du dom hade gråtit om dom haft allt i Bitcoin, men att det kostade dem 300kr att skicka?
Med andra lagerslösningar så kan du skicka värden för några kronor "gratis" runt halva jorden. Här är exempel på hur Strike gör det åt dig (Ross Stevens är alltså VD för NYDIG):
https://www.youtube.com/watch?v=B2I0FB2Wn50&t=2632s
Men lägg märke till andra delen i resonemanget, att köpa kaffe för Bitcoin, är "cute" och att det intressanta är när den globala import/export industrin (där storföretagen ju idag köper banktjänster för miljontals kronor) går på Bitcoin "rails".
Vad jag försöker säga är: Fastna inte i ditt use case, att köpa kaffe med Bitcoin. Tänk större.
Köpa kaffe -problemet är sekundärt relativt, låt oss lösa det när vi löst så mycket viktigare problem.