Flashback bygger pepparkakshus!
2023-12-31, 10:19
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Det finns ett talesätt om att "i mörkret är alla katter grå". Därför har många vittnen haft svårt att uppfatta färger om de inte haft en ljuskälla i närheten av mannen som var rätt placerad. T.ex. AD pratar om en grå jacka med svarta stänk. I någon förhör (om det var i tings- eller hovrätten minns jag inte) tror jag att han även sa att mannens huvudbonad var i matchande färg, grå med svarta stänk. Ett typexempel på att han inte kunnat uppfatta färger och bara sett allt i en gråskala.

Uppfälld huva är något som skiljer sig från andra vittnesmål om mannen. Men för mig ökar det nästan kvinnans trovärdighet då hon berättar något som skiljer sig något från andra vittnesmål. Det är inget som hon läst om i tidningar och kopierat som ett falskt minne.

Duffel och tensonjacka är väldigt lika så det låter som samma typ av jacka som NF och kvinnan beskriver.

Kvinnan kände till området väl vid Dekorima från tiden när hon jobbat i närheten. Att hon i vittnesmålet nämnde att det var ovanligt dålig belysning vid Dekorima jämfört med hur det brukade vara är också väldigt intressant.

LL har också talat om att gatulampan vid Dekorima var släckt vid tiden för mordet men tändes senare under kvällen.

Om det här var en ovanlig händelse att gatulampan vid Dekorima vara släckt och om det stämmer som LL sagt så skulle det tyda på att kvinnan verkligen har sett det hon berättar om.

Ja då är vi två som läser skeendet på samma sätt. Jag har tänkt lite det här att vittnesmål "kommer in sent". Det är som om några år är ett bevis på att vittnen ljuger. Det är det ju inte. I kvinnans fall ser vi att PU tar henne på stort allvar trots åren. Det finns massor av utredningar där intressanta uppgifter kommer in väldigt sent, i vissa fall uppgifter som blir avgörande. Bra tankar du lyfter tycker jag.
Citera
2023-12-31, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Okej, det är mycket. Jag behöver kommentera några saker:

1. De som planerat attentatet upptäcker inte LOP vid Grand. De har genom spaning följt paret från bostaden till Grand. Vad de inte vet är vart paret Palme ska ta vägen efter bion. Ett rimligt antagande bör ha varit "åter till Rådmansgatan". Nu blev det inte så.

2. Det jag menar med tillfället I flykten är att det öppnades en möjlighet att genomföra attentatet. Det hade annars fått genomföras en annan tid på en annan plats. Tunnelgatan är ju i sig inget måste. Däremot är platsen där och då det minst dåliga alternativet. Gränden och trappan är bra.

3. Med sina ögon kunde de följa promenaden från norr till söder. Det gäller både person 1 och GM.

4. Att bilar åkte från Grand vet vi från vittnesmålen. En ensam bilförare behöver som du vet inte vara ensam i verkligheten. Bilar kan även ha åkt från andra för oss okända positioner.

5. Säpo PM pratar ju om omgruppering väster om Sveavägen.

6. Alternativet WT är fullt möjligt. En tänkande person pladdrar inte i WT några steg bakom LOP. Man kan ha radiokontakt ändå.

7. Vagnhärad är för mig intressant kopplat till Najic. Kvinnans bilkörande man verkar inte vilja bli inblandad. Så tolkar jag förhöret med kvinnan. Att veva ner fönstret lite trots att det är vinter sker väl hela tiden. Jag har själv gjort det. Kvavt kan det va.

8. Först säger du att nästan ingen såg GM springa in i gränden sen räknar du upp vittnen som såg det? Jag blir lite undrande här.

9. Vad gaslighta är vet jag inte.

10. Två personer i gränden kanske det var. Han i limmon såg ju en kille rusa in och som du säger ytterligare ett vittne.

11. Det jag har problem med är att person 1, han i ljus/grångrönbeige jacka skulle ha rusat in där förbi folk på mpl obemärkt. LP:s 30 meter är som du säger en kortare sträcka. Jag skrev ju att person 1 måste ha följt med långt. För mig är AB och person 1 olika personer.

12. Varken du eller jag har facit. Det vore bra om vi kunde analysera skeendet i lugn och ro. Det är effektivare menar jag. Jag upplever att du snabbt blir lite uppretad när min bild av skeendet inte stämmer med din. Du tycks vilja "segra" och triumfera. Avstå gärna från det. Vi resonerar bara.

Tack för ytterligare synpunkter. Jag brukar ta det lugnt på söndagar men kollade i morse och såg då ditt svarsinlägg och tänkte att jag svarar på momangen istället för att låta dig vänta tills efter helgen. Då tycker du alltså att det på något vis är oförskämt från min sida. I själva verket är det raka motsatsen till det. Jag har sakligt och vänligt bemött de här idiotierna som du du framfört som alternativ till den färdiga modell som jag lagt fram på silverbricka men som du förbigått utan ett endaste knyst. Där kan du tala om oförskämdheter.

Den här diskussionen inleddes när jag svarade på ditt inlägg där du efterlyste en förloppsmodell för de närmaste 15-20 sekunderna kring skotten – du skrev före men menade nog både före och efter skotten. Då fick jag harkla mig och påpeka att jag sedan länge lagt fram en sådan modell, så den finns redan och den förklarar dessutom samtliga centrala uppgifter från kärnvittnena.

Vidare menade jag att i och med att den modellen redan finns – och att den utgör en "unik lösning" dvs den är det enda sätt man kan få ihop förloppet på utan att göra våld på de kärnvittnenas centrala uppgifter – så är det rimligt att ta den till utgångspunkt för vidare diskussioner om förloppsfrågorna. Gör man det så kan man nämligen identifiera vilka kärnvittnen som behöver gaslightas och i vilka avseenden för att få till de alternativa förlopp man föredrar.

Att "gaslighta" betyder i det här sammanhanget att man undertrycker vad något vittne har sagt. Ett praktexempel på det postade jag nyligen där Hans-Gunnar Axberger satt på Bokmässan och påstod att Delsborn aldrig hade sett något möte eller samtal där vid Dekorimahörnet. Min uppfattning är att man ska försöka undvika sådan gaslighting så långt det går.

Ämnet för diskussionen är alltså hur man kan förklara alla de centrala uppgifter som föreligger från kärnvittnena. Då har jag redan redogjort för hur man kan göra det i en sammanhållen modell, men den duger inte för dig utan på bästa trotsåldersvis så kommer det en "kan själv!" från ditt håll. Då lägger du fram en modellskiss som mest påminner om när en femåring ska bygga ihop en legomodell för åldrarna 12 år och uppåt.

Din modell kan knappt ens förklara en endaste en av de här centrala uppgifterna från kärnvittnena. När jag då stillsamt och hövligt påpekar det, utan att ens säga rent ut vilken total kalkongrej du lagt fram, så blir du putt och tycker att jag försöker vinna. Så har jag aldrig sett det, utan vad jag försöker är att först visa och sedan försvara den modell som jag sedan länge plockat fram och som du i en smått otrolig uppvisning i oförskämdhet inte ens berör med ett ord.

Om det här handlar om att "vinna" så fall har jag nog redan vunnit på walkover, för det du lagt fram är kort sagt inget alternativ. Kolla in din nya punktlista. Där finns fortfarande inte ett jota som kan förklara de här centrala uppgifterna från kärnvittnena. Istället skiftar du fokus och börjar prata om annat. Men ämnet var ju förloppet kring skotten, 15-20 sekunder i vardera riktningen.

Då har jag redan från början lagt fram en klar och tydlig punktlista där du kan checka av hur dina egna alster presterar i förhållande till dessa "stiliserade fakta". Det har du naturligtvis heller inte gjort, och vid någon punkt måste man ju dra slutsatsen att det är bortkastad tid att hålla på och försöka resonera med någon som inte respekterar de "basfakta" som jag kallat för "stiliserade" fakta och inte heller respekterar någon annans arbete med att plocka fram resultat som kan föra Palmemordet mot en lösning.

Det jag nu sagt på raderna har jag redan tidigare sagt mellan raderna, och det är väl det som skaver i din ände misstänker jag. Nu ska jag även ta slutklämmen på raderna och den heter "tillbaka till ritbordet!" Om du tänker dig att du ska kunna utmana min förloppssyntes så måste du åtminstone kunna tota ihop någonting som inte missar måltavlan på samtliga punkter, utan som läget är blir det ju bara pinsamt och ett slöseri med tid att hålla på.

Mitt råd till dig är att istället ta och investera din tid i att plocka fram ett närscenario som i alla fall kommer upp på den nivå där det är värt för andra att titta närmare på. Då ska jag gärna göra det. Sedan hör det till sakens natur när man som du utmanar ett proffs, då kan man lätt åka på arslet. Om man är lättviktare går man inte upp mot Mike Tyson för då slutar det illa. Samma med modelleringsjobbet här. Du är så styv i korken att du tror att du kan tota ihop någon totalt osammanhängande smörja på en fikarast och sedan bli tagen på allvar. Men si det blir du inte.
Citera
2023-12-31, 18:36
Medlem
sardinisardiniens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
Fint med ett lite köttigare inlägg från ditt håll. Det är ganska mycket jag håller med om, i alla fall om man arbetar under de förutsättningar du lägger in om en ensam gärningsman som inte på förhand kan ha vetat vart paret Palme skulle styra kosan efter bion, osv. Dessa förutsättningar är dock antaganden som kan vara oriktiga, men alternativet till det slags tillfällighetsscenario du tänker dig är i så fall ett mötesscenario där gärningsmannen redan på förhand vet att Palme ska komma till Dekorima.

Men istället för att ge mig i kast med den argumenttionen ville jag först titta lite på dina förloppstider, som ju blivit lite av en käpphäst för min del. Här håller jag med dig om promenadtakten, som låg lite under obehindrad rask promenadtakt därför att de hamnar bakom vittnena Enocksson & Blomkvist på sträckan längs kyrkogården.

E & B promenerar ganska långsamt och då blir det en propp vid korvkiosken där följetåget komprimeras i längsled. På så vis hamnar paret Palme ganska nära bakom E & B, vilket Najic som står i korvkiosken missuppfattar som att de hört till samma sällskap. I själva verket håller de normal distans för att inte komma dem hack i häl och störande nära.

Det är normalt men samtidigt indikerar det att de inte tänkt sig att plöja förbi E & B på västra trottoaren efter korsningen. Om man tänker sig en oplanerad promenad så kan ju E & B också ha bidragit till att de bytte trottoar till den folktomma östra sidan för att slippa kila förbi och få ha trottoaren för sig själva.

Själva promenadvägen hemåt är det egentligen inget konstigt med, annat än att de plötsligt byter trottoar där vid Adolf Fredriks Kyrkogata. Vi har ju andra liknande tecken på att Palme verkar föredra "bakvägen" hem när han är ute på vift utan livvakter. Ta Patricio Marquez Araya till exempel. När han ser Palme är denne på väg nedför Hamngatan (fast nere i gången) och det visar att han inte tänkt sig gå hem via Drottninggatan utan bakvägen via slottet eller rentav runtom det.

För mig verkar det som om de haft samma "färdplan" på vägen hem på mordnatten, och om jag själv skulle gå den biten skulle jag också kanske byta trottoar i god tid innan man kommer in i smeten vid Hötorgscity. Den östra sidan är helt enkelt en bättre väg. Med andra ord tycker jag inte att det egentligen finns något konstigt alls med deras val av promenadväg, inte ens med att de korsat Sveavägen.

Det där med "proppen" vid korvkiosken är också viktigt för förståelsen av Pia Engströms uppgifter om att hon inte såg någon följa efter paret Palme där. När Mårten ser mannen vid Sandins möbelaffär som verkar följa efter föräldrarna så har de hunnit gott och väl tio meter norrut från platsen där de stod och pratade, medan föräldrarna har hunnit lika långt åt sitt håll. Precis då vänder sig mannen om och börjar röra sig i föräldrarnas riktning. Han ligger alltså minst 20 och kanske 30 meter efter paret Palme.

Det är det förhållandevis stora avståndet, menar jag, som gör att Pia Engström inte alls uppfattar att någon går efter paret Palme. Sedan komprimeras tåget nere vid kiosken och då hamnar även den mannen betydligt närmare, men i och med att det är en naturlig process så tänker inte Pia Engström på att den mannen skulle ha något med paret Palme att göra – eller ens på att han överhuvudtaget finns där. Så tolkar jag det förloppet och tillhörande iakttagelser.

Därför menar jag också, att en obehindrad promenad från Bokcirkeln till Grand borde ha tagit omkring tre och en halv minuter. Men därtill får man lägga ett snabbstopp vid Sari på östra trottoaren och sedan har vi även de "43 sekunderna" i diskrepans mellan Fauzzis och makarna Palmes skattade gångtider. Lägger man ihop dessa två förseningar så hamnar man på fyra och en halv minuter totalt från Grand till mordplatsen – i meningen punkten i både tid och rum där Palme sköts.

Utgår man från den officiella mordtiden 23.21.30 så blir avgångstiden från Bokcirkeln då 23.17.00, vilket alltså är en halvminut tidigare än den tid du anger. Noga räknat har du väl gödslat promenadtiden med 15 oredovisade sekunder, men det är naturligtvis en bagatell.

Det problem jag har med den här avgångstiden, det är att den tid som förlöper vid biografen efter att filmen slutat blir för lång. Vi har ett antal vittnesuppgifter och andra data som gör att vi kan precisera när filmen slutade.

En biofilm med fullsatt salong slutar naturligtvis inte tvärt utan de som har bråttom börjar lämna salongen redan innan rollistan gått medan kulturproffsen lydigt sitter kvar tills allt är färdigt. Paret Palme hör då till kulturproffsen, fast kanske helt enkelt därför att Palme inte vill ha folk i ryggen utan tycker det är säkrare att gå ut nästan sist när det glesnat i salongen.

De tider jag vaskat fram för när filmen slutar ligger på 23.07 till 23.10, och då menar jag att filmen "börjar sluta" vid 23.07 så att de första besökarna börjar välla ut då, och sedan fortgår utvällningen till 23.10. Då först kommer paret Palme ut. Efter att de kommit ut går de ut på gatan och är ute vid 23.11. Sedan går de bort och ställer sig lite avsides för att prata, och samtalet inleds 23.12. Enligt Mårten Palme pratade de i 2-3 minuter innan de skildes åt. Då är vi framme vid 23.14 eller möjligen 23.15.

Vid den tidpunkten går de skilda vägar, och det är alltså 6-7 minuter före skotten om man utgår från den officiella mordtiden. Som du ser går det kort sagt inte ihop. Du säger själv i ditt inlägg att en promenadtid på 5-6 minuter vore onaturligt lång och här talar vi alltså om ytterligare en minut på det. Det här är då en av många, många orsaker till att jag menar att den officiella mordtiden ligger fel, för alla hålltiderna vid Grand bygger på andra tidskällor än LAC-bandets Fröken Ur-inspelning, och vad de visar är alltså att det förloppet inte går att få ihop med någon rim och reson.

Korrigerar man däremot mordtiden till 23.19.00 och använder den promenadtakt som du och jag är eniga om, men lägger till en extra minut för de två uppehållen längs vägen, så får man "skicka iväg" paret Palme från Bokcirkeln vid 23.14.30 och då är de alltså framme på mordpunkten precis vid 23.19.00.
Är E & B identifierade? Alltså dom som gick före makarna vid korvkiosken?

Sen känns det som att ni gör felet att ni utgår från att makarna MÅSTE ha gått ur biosalongen 23:10 senast och hamnat utanför 23:12. Det är inte alls konstigt om de tog sin tid och kanske reste sig från stolarna 23:12 istället och var ute på gatan 23:14 och vid möbelaffären 23:15. Samtal i ett par minuter får man då till ganska nära 23:17. Promenad på 4 och en halv minut till skotten faller där snabbstoppet vid Sari och diskrepansen med Fauzzis 43 sekunder är inkluderade.

Man behöver inte låsa sig vid att paret verkligen var ute på gatan senast 23:12. Särskilt om de reste sig sist av alla. Blir ju trots allt en hel del trängsel och tid som spiller om man sitter still och låter hela massan gå ut först.
Citera
2023-12-31, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sardinisardinien
Är E & B identifierade? Alltså dom som gick före makarna vid korvkiosken?

Sen känns det som att ni gör felet att ni utgår från att makarna MÅSTE ha gått ur biosalongen 23:10 senast och hamnat utanför 23:12. Det är inte alls konstigt om de tog sin tid och kanske reste sig från stolarna 23:12 istället och var ute på gatan 23:14 och vid möbelaffären 23:15. Samtal i ett par minuter får man då till ganska nära 23:17. Promenad på 4 och en halv minut till skotten faller där snabbstoppet vid Sari och diskrepansen med Fauzzis 43 sekunder är inkluderade.

Man behöver inte låsa sig vid att paret verkligen var ute på gatan senast 23:12. Särskilt om de reste sig sist av alla. Blir ju trots allt en hel del trängsel och tid som spiller om man sitter still och låter hela massan gå ut först.

Nej det behöver man inte låsa sig vid, men ändå menar jag att det är den bästa tidsskattning vi kan få på basis av materialet vid Grand. Det finns ett antal tidsuppgifter från Grands foajé som alla pekar på att "Bröderna Mozart" var slut 23.10 – i meningen att biosalongen var tömd på folk då. Sedan får man sy ihop det med den information som finns rörande Storhök & Korhonen, Flygledaren Eriksson och filmen "Gå och se". Från den sidan ser man att "Bröderna Mozart" inte kan ha börjat sluta – i meningen att folk börjar lämna salongen – förrän tidigast vid 23.07.

Den mest konkreta tidsuppgiften utanför Grand kommer från Gun Tredite och heter 23.12. Då finns sällskapet Palme redan ute på trottoaren och en diskussion pågår dem emellan som Tredite tolkar som någon slags problem. Kring 23.16 säger Pia Engström att "silverbilen" körde iväg och att hon uppmärksammar den i hygglig detalj säger mig att paret Palme då nått fram till korvkiosken och försvunnit ur sikte där. Där har vi de centrala tidsuppgifterna vid biografen, som alla är i absolut tid.

När det sedan gäller Enocksson & Blomkvist så talar vi inte längre om absolut tid utan om relativ tid, dvs sekunder och minuter före eller efter skotten – oavsett när man lägger skotten på tidslinjen. Om E & B kan dels sägas att de inte har bråttom och dessutom gör de ett uppehåll utanför kyrkan där de diskuterar vad de ska göra och vart de ska gå. Det är det uppehållet plus den långsamma promenadtakten som gör att paret Palme kan komma ikapp dem nere vid korvkiosken.

Att det är E & B som går direkt före paret Palme framgår tydligt om man börjar vid skottögonblicket och sedan backar förloppet till kiosken. Då ser du att E & B kommit cirka 75 meter längre än paret Palme när skotten avfyras. Det försprånget får de trots den egna långsamma promenadtakten, så om de hållit normal promenadtakt skulle de ha hunnit en bit till, kanske 50 meter.

Det här ska då vägas mot det snabbstopp som paret Palme gör vid Sari plus de extra sekunder de förbrukar på att snedda över Sveavägen. Tillsammans kan vi lägga 15 sekunder på de två posterna vilket motsvarar cirka 25 meter. Nettot blir då 100 meter till E & B:s fördel vilket motsvarar cirka en minuts försprång i normal promenadtakt. Det är alltså de "43 sekunderna" som i själva verket tycks vara en hel minut eller i alla fall nästan det.

Som du ser har E & B:s försprång inget att göra med själva klockslaget för mordet utan här handlar det om relativ tid. De "43 sekunderna" går inte att komma runt, för om man som ett tankeexperiment skulle eliminera dem så hamnar man istället i att tonårstjejerna Ryttestål & Karlsson skulle vara "livvakterna" (enligt Najic) som går före paret Palme vid korvkiosken. Sedan skulle då syskonen Vallin följa direkt efter paret Palme och efter dem skulle Pettersson & Lindgren följa – allt inom cirka 50 meter. Som du ser funkar det inte alls, utan det är helt klarlagt att det är E & B som är "livvakterna" framför paret Palme vid kiosken. Dessutom är de "43 sekunderna" cementerade i princip men troligtvis lite längre än så i praktiken, typ en minut.

Om mordet i absolut tid räknat så kan man visserligen töja på sällskapet Palmes uppehåll och samtal vid Bokcirkeln, men det gör man heller inte ostraffat eftersom det måste klaffa med just E & B:s uppehåll vid kyrkogården. Man får då anta att när Mårten liksom Enocksson säger "två minuter" så menar de fem minuter. Vilket ju inte verkar så troligt i sig. Detta är då oaktat den långa listan av andra och absolut överväldigande argument mot den officiella mordtiden 23.21.30 och för den korrigerade mordtiden 23.19.00. Mycket riktigt stämmer biograftiderna och promenadtiderna utmärkt utan någon töjning om man utgår från 23.19.00.

Hoppas det som sagts här hjälper dig att reda ut begreppen lite. Ytterligare frågor och kommentarer är naturligtvis välkomna men jag vill ta det lite lugnt ikväll och även imorgon på nyårsdagen så det vore fint om vi kunde ajournera typ ett dygn. Gott Slut & Gott Nytt År!
Citera
2023-12-31, 19:49
Medlem
sardinisardiniens avatar
Citat:
Nej det behöver man inte låsa sig vid, men ändå menar jag att det är den bästa tidsskattning vi kan få på basis av materialet vid Grand. Det finns ett antal tidsuppgifter från Grands foajé som alla pekar på att "Bröderna Mozart" var slut 23.10 – i meningen att biosalongen var tömd på folk då. Sedan får man sy ihop det med den information som finns rörande Storhök & Korhonen, Flygledaren Eriksson och filmen "Gå och se". Från den sidan ser man att "Bröderna Mozart" inte kan ha börjat sluta – i meningen att folk börjar lämna salongen – förrän tidigast vid 23.07.

Den mest konkreta tidsuppgiften utanför Grand kommer från Gun Tredite och heter 23.12. Då finns sällskapet Palme redan ute på trottoaren och en diskussion pågår dem emellan som Tredite tolkar som någon slags problem. Kring 23.16 säger Pia Engström att "silverbilen" körde iväg och att hon uppmärksammar den i hygglig detalj säger mig att paret Palme då nått fram till korvkiosken och försvunnit ur sikte där. Där har vi de centrala tidsuppgifterna vid biografen, som alla är i absolut tid.

När det sedan gäller Enocksson & Blomkvist så talar vi inte längre om absolut tid utan om relativ tid, dvs sekunder och minuter före eller efter skotten – oavsett när man lägger skotten på tidslinjen. Om E & B kan dels sägas att de inte har bråttom och dessutom gör de ett uppehåll utanför kyrkan där de diskuterar vad de ska göra och vart de ska gå. Det är det uppehållet plus den långsamma promenadtakten som gör att paret Palme kan komma ikapp dem nere vid korvkiosken.

Att det är E & B som går direkt före paret Palme framgår tydligt om man börjar vid skottögonblicket och sedan backar förloppet till kiosken. Då ser du att E & B kommit cirka 75 meter längre än paret Palme när skotten avfyras. Det försprånget får de trots den egna långsamma promenadtakten, så om de hållit normal promenadtakt skulle de ha hunnit en bit till, kanske 50 meter.

Det här ska då vägas mot det snabbstopp som paret Palme gör vid Sari plus de extra sekunder de förbrukar på att snedda över Sveavägen. Tillsammans kan vi lägga 15 sekunder på de två posterna vilket motsvarar cirka 25 meter. Nettot blir då 100 meter till E & B:s fördel vilket motsvarar cirka en minuts försprång i normal promenadtakt. Det är alltså de "43 sekunderna" som i själva verket tycks vara en hel minut eller i alla fall nästan det.

Som du ser har E & B:s försprång inget att göra med själva klockslaget för mordet utan här handlar det om relativ tid. De "43 sekunderna" går inte att komma runt, för om man som ett tankeexperiment skulle eliminera dem så hamnar man istället i att tonårstjejerna Ryttestål & Karlsson skulle vara "livvakterna" (enligt Najic) som går före paret Palme vid korvkiosken. Sedan skulle då syskonen Vallin följa direkt efter paret Palme och efter dem skulle Pettersson & Lindgren följa – allt inom cirka 50 meter. Som du ser funkar det inte alls, utan det är helt klarlagt att det är E & B som är "livvakterna" framför paret Palme vid kiosken. Dessutom är de "43 sekunderna" cementerade i princip men troligtvis lite längre än så i praktiken, typ en minut.

Om mordet i absolut tid räknat så kan man visserligen töja på sällskapet Palmes uppehåll och samtal vid Bokcirkeln, men det gör man heller inte ostraffat eftersom det måste klaffa med just E & B:s uppehåll vid kyrkogården. Man får då anta att när Mårten liksom Enocksson säger "två minuter" så menar de fem minuter. Vilket ju inte verkar så troligt i sig. Detta är då oaktat den långa listan av andra och absolut överväldigande argument mot den officiella mordtiden 23.21.30 och för den korrigerade mordtiden 23.19.00. Mycket riktigt stämmer biograftiderna och promenadtiderna utmärkt utan någon töjning om man utgår från 23.19.00.

Hoppas det som sagts här hjälper dig att reda ut begreppen lite. Ytterligare frågor och kommentarer är naturligtvis välkomna men jag vill ta det lite lugnt ikväll och även imorgon på nyårsdagen så det vore fint om vi kunde ajournera typ ett dygn. Gott Slut & Gott Nytt År!
Ljubisa najic säger att det är två manspersoner som går före makarna. B & G är en man och en kvinna. Så det kan inte vara dessa två som gick före makarna vid korvkiosken.

Hur kan vi vara säkra på att Gun anger rätt tid? Eller att Pia Engström också gör det?

Gott nytt år. Ser fram emot svar efter semestern.
Citera
2023-12-31, 20:09
Medlem
sardinisardiniens avatar
Citat:
Det du nu säger är så idiotiskt att det får du inget svar på. Utan du får grunna vidare på egen hand utan mitt ytterligare bistånd. Sådant här trams gitter jag inte hålla på med.
Ok.

Men är de två manspersonerna framför makarna palme vid korvkiosken identifierade?

Det är bara en undran jag har som inte har något att göra med tidskalkyleringen.
Citera
2023-12-31, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sardinisardinien
Ok.

Men är de två manspersonerna framför makarna palme vid korvkiosken identifierade?

Det är bara en undran jag har som inte har något att göra med tidskalkyleringen.

Finns också ett annat vittne till de här personerna, väl? Har för mig att han (tror det var en han?) identifierade det som två manspersoner? Förstått det som att han gick åt andra hållet, dvs kom söderifrån, och som alltså mötte makarna Palme och de två som gick innan dem.

Finns det någon som vet mer om det här vittnesmålet och kan länka till förhör eller dylikt?

Problemet är bara att om de här två personerna som gick innan makarna Palme inte är det identifierade paret så borde väl paret ha sett dessa två andra personer? Det blir svårt att få ihop?
Citera
2023-12-31, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Genelkurmay
Ljubisa Najic: "Jag reagerar på att mannen går konstigt" "Hade händerna i fickan"

Kvinnan i bilen: "Intryck var att mannen var frusen eftersom han gick något underligt" "Hade händerna i bröstfickan"

Några ögonvittnen vid mordplatsen: "Sprang som en elefant" "Älgade sig in"

Finns det fler vittnen vid Grand som nämner något om att mannen gick konstigt? Eller längs flyktvägen? Att mannen hade händerna i fickan?

Då är det ju helt uppenbart samma person.

Den övervägande majoriteten av mordplatsvittnena säger väl ändå att mördaren är spänstig, vältränad, atletisk, rör sig smidigt, osv?
Citera
2023-12-31, 23:25
Avstängd
konstapels avatar
Snart har mördaren 38 års försprång tack vare en inkompetent polis som på den tiden inte klarade av mer än att spöa upp fyllon och pundare på centralen.
De första dygnen är avgörande i en mordutredning, det visar all forskning och erfarenhet på området.
Senast redigerad av konstapel 2024-01-01 kl. 00:16.
Citera
2023-12-31, 23:58
Medlem
Nyåret närmar sig.

Jag vill utbringa en skål för de ungdomar som sprang över för att hjälpa till när OP fallit till marken.(Dom visste inte vem det var så någon politisk komm behövs ej)

Så en skål för:

AH
SG
KJ
PW
CW
UR
SK
AE
BI

Skåååååååål
Citera
2024-01-01, 00:09
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Nyåret närmar sig.

Jag vill utbringa en skål för de ungdomar som sprang över för att hjälpa till när OP fallit till marken.(Dom visste inte vem det var så någon politisk komm behövs ej)

Så en skål för:

AH
SG
KJ
PW
CW
UR
SK
AE
BI

Skåååååååål

Instämmer till fullo gällande det civilkurage ungdomarna uppvisade, de har tackats på tok för lite genom åren (om ens alls), vilket är ett jävla sätt.

Skål!
Citera
2024-01-01, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Nyåret närmar sig.

Så en skål för:

AH
SG
KJ
PW
CW
UR
SK
AE
BI

Skåååååååål

Skål! LJ kan få en sympatiskål? Han sprang efter en beväpnad mördare och tittade bakom skynket, det är modigt.

Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Instämmer till fullo gällande det civilkurage ungdomarna uppvisade, de har tackats på tok för lite genom åren (om ens alls), vilket är ett jävla sätt.

Skål!

Helt sjukt hur dåligt AH behandlats, är blodig på kläder och i ansikte efter att ha försökt återuppliva Palme, går fram till en polis för att fråga efter en servett, polisen blir "jätteirriterad" och hon får istället be en journalist om servett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in