Citat:
Ursprungligen postat av
448
Dom flesta klarar minst 15 mimuter , en lugn fetknopp som bara flyter med låg cirkulation (mindre avkylning via extremiter mycket längre.
Nu var det runt 4 grader så persoen kan ha haft ganska mycket tid
Absolut inte. 4 grader gör ingen direkt skillnad. Kroppen får en chock ändå. Ramlar man ned i vattnet från den höjden i mörker kommer man hyperventilera direkt och tömma syret i musklerna på mindre än en minut, få kramp och bli helt orörlig. Alla skulle få panik i det läget.
Skulle tro att personen drunknat inom 3 minuter. Att man är fet spelar ingen som helst roll i det läget, förutom att man förmodligen har svårare att röra sig, sämre kondis och har sämre generell hälsa.
För ovana isbadare är 3 min väldigt lång tid i 4 gradigt vatten t.o.m. när de ligger still under kontrollerade förhållanden.
”Lugn fetknopp” finns alltså inte ens i ekvationen.