2023-12-31, 10:53
  #61
Medlem
Alltså alla de här självmördarna som ids hoppa på en färja för att göra det, varför? Finns väl minst lika plågsamma metoder att ta till hemma
Citera
2023-12-31, 10:58
  #62
Medlem
Garv-Pers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stezt
Älskar de självutnämnda experterna som alltid dyker upp i trådar där folk ramlar i kallvatten. Helt jävla fel har dom såklart alltid. Dom kör med det farfar lärde dom när de var 7 år gamla "Chock efter 15 sekunder, död 30 sekunder senare!" Bonusen i denna tråden är extra rolig "Fall på 15 meter - garanterat död!"

Jisses vilka idioter

Amen 🙏 En annan hoppade från pelarna på Västerbron, 25m höjd med stilla vatten. Visserligen med skor på.
Vinterbadare å andra sidan övar mycket på andningstekniker för att inte utsätta kroppen för chock, detta för att kunna finna ro i det kalla vattnet. Jag tippar på att personen ifråga om hen inte blev köttfärs av propellerns dragningsströmmar var med i matchen runt 5-10 min innan medvetandet gick ur hen. Sedan kan ju personen leva vidare även efter detta och med rätt medicinsk hjälp tinas upp för att få tillbaka regelbundna hjärtslag.

Se på Estonia som exempel, dom låg i vattnet bra länge och plockades upp av andra passagerare i livbåtar innan räddningsinsatsen nått fram till olycksplatsen.
Citera
2023-12-31, 11:03
  #63
Medlem
Har vi inte lärt oss av Estonia katastrofen att folk överlever längre en vad man trodde i kallt vatten? En kille hoppade ner i vattnet i bara kalsonger och räddades efter över två timmar, visserligen inte konstant i vatten då han hittade en upp och ner vänd flotta men det säger endå mycket. Dom kastade antagligen ner liv västar och hoppades på att personen i vattnet skulle få tag på en, då kan man inte anta att personen är död efter två minuter. https://ussartf.org/cold_water_survival.htm

Ett annat bra exempel är Guðlaugur Friðþórsson https://en.m.wikipedia.org/wiki/Gu%C3%B0laugur_Fri%C3%B0%C3%BE%C3%B3rsson
__________________
Senast redigerad av Apanjullet 2023-12-31 kl. 11:07.
Citera
2023-12-31, 11:09
  #64
Medlem
Negercps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TredjeDiket
Nedslaget I vatten från 30m höjd är jämförbart med att landa på betong.
Har du sett klippdykarna i Acapulco? 30 meter börjar dom nog öva vid som mellanstadieelever...
Kan vi en gång för alla lägga dessa betongfabler åt sidan tack.
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Undrar hur man upptäckte det. Vittnen?
Det ska ha varit personal som bevittnade händelsen.
Citera
2023-12-31, 11:16
  #65
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Negercp
Har du sett klippdykarna i Acapulco? 30 meter börjar dom nog öva vid som mellanstadieelever...
Kan vi en gång för alla lägga dessa betongfabler åt sidan tack.

Det ska ha varit personal som bevittnade händelsen.
Det måste väl vara en otroligt stor skillnad på att landa i vatten från hög höjd om man är förberedd på det vs. om man faller hejdlöst!?
Citera
2023-12-31, 11:21
  #66
Medlem
GuldkalvenAxels avatar
När ingen vet får man spekulera. Var hände det och vet man att det har hänt?
Jag träffade på en kille som simmar till Finland. Inte bara till Åland undan till fastlandet. Inte direkt men via olika kobbar etc. De som tränar Triathon simmar ofta långt.
Den här personen som nu fallit överbord har antagligen kläder på sig? Det är kallt i vattnet och mörkt.

Skulle vara bra att få veta mer om vad som hände innan personen hamnade i vattnet.
Citera
2023-12-31, 11:22
  #67
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Det måste väl vara en otroligt stor skillnad på att landa i vatten från hög höjd om man är förberedd på det vs. om man faller hejdlöst!?
Precis! Ett magplask från 30m sliter sönder hud och krossar inre organ med katastrofala inre blödningar.
Citera
2023-12-31, 11:51
  #68
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1891-019
Olycka eller frivilligt som förra gången det hände?!

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1201368

Om det inte blåser 30 m/s så är det omöjligt att ”ramla” överbord från dessa färjor. Självklart är det självmord eller att nån slängt i kvinnan.

För övrigt ett jävligt effektivt sätt att segla vidare på. Hoppar du överbord på natten mitt i vintern så är det nära 100% chans att du dör. Dessutom slipper anhöriga hitta liket.
Citera
2023-12-31, 11:55
  #69
Medlem
retardators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Är faktiskt tvärt om , mycke värre o stå o tveka för kroppen

Enda är väl att man måste landa rätt ,fötter ner o armar helst upp , landa på mage är dåligt redan vid 5m

Hehe, antar att du testat bägge varianterna för jämförelsens skull, men jag kan bidra med en tredje variant: åkte en 24-timmars till Åland i vad som skulle visa sig vara det decenniets troligen värsta snöstorm. Mitt i natten fick jag jordens chock: båten hade kraftig slagsida. Jag sprang upp till en kommersiell våning för att bringa klarhet i situationen, men inte EN enda människa syntes till. Jag sprang och letade men ingen fanns att fråga, så jag hann bli riktigt jävla livrädd innan jag märkte att båten började räta upp sig och HÄR börjar jag snudda vid topic:

Jag försökte tänka klart för att förbereda mig inför det otänkbara: att tvingas evakuera båten och överleva bland hundratals panikslagna människor i snöstorm, men trots att ingenting mer hände gick jag igenom vad jag kunde göra åt situationen, dvs INGENTING. Jag tog mig ut för att kolla efter flytvästar men allting var inkapslat i is, det gick inte ens att se var de kunde finnas och livbåtarna kunde lika gärna funnits på Grönland, så in i helvete oåtkomliga var de och hur funkar allt? Ingen susning, panik är bara förnamnet. De kanske tio minuter som hann passera var nog de värsta i mitt liv, Stephen King vet ingenting om riktig skräck. Fyyyy Faaaaan!

Fick aldrig någon förklaring trots att jag frågade personal när de började dyka upp, INGEN kunde plötsligt ett ord Svengelska och trots att jag senare återberättade historien för min kusin som rattat såväl Finlandsbåtar som några av de allra jävla största kryssningsfatygen världen lyckats krysta fram förblev slagsidan ett mysterium, och kan inte ens han gissa sig till vad det rörde sig om kan nog ingen.

Jag VET att det inte var en dröm eftersom händelsen ledde till ett riktigt praktgräl med min hyttkamrat som befann sig i en annan hytt och skällde mig för att jag inte väckt henne trots att jag inte visste var hon fanns. Hon hade märkt händelsen men tydligen inte uppfattat hur grov slagsidan var så hon lät saken bero.

Hela denna långa berättelse syftar till att utröna vad som är värst: väntan inför ett planerat isbad eller att ramla i ett oplanerat isbad från en Finlandsbåt, och jag tror att det tredje alternativet är värst: väntan inför ett oplanerat isbad från en Ålandsbåt.

Jag fattar fortfarande inte vad fan som hände.
Citera
2023-12-31, 11:58
  #70
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Om det inte blåser 30 m/s så är det omöjligt att ”ramla” överbord från dessa färjor. Självklart är det självmord eller att nån slängt i kvinnan.

För övrigt ett jävligt effektivt sätt att segla vidare på. Hoppar du överbord på natten mitt i vintern så är det nära 100% chans att du dör. Dessutom slipper anhöriga hitta liket.

Jag är av samma uppfattning att olycka nästan alltid kan uteslutas i dessa sammanhang. I några få fall finns det ju korkade situationer där folk ska sitta på räcket, lika balkonger, men även det är ovanligt fast det sker. Det är också väldigt svårt att kasta en vuxen person överbord.

Antagligen är det självmord, med tanke på att också personal bevittnat händelsen borde det varit betydligt mer rabalder om det hade funnits en skyldig på båten.

Måhända att tillvägagångssättet är effektivt men just att planera att hoppa från en båt för att checka ut är ändå ganska långdraget. Man borde ha gott om tid att fundera på känslan att hoppa ner i Östersjöns oblivion, svarta decembervatten och vilken smärta man kommer utsättas för. Sen är ju gravt deprimerade personer inte funtade att hantera dessa frågor kanske…
Kan det ha varit något som utlöste händelsen på båten? Eventuellt kombinerat med stor mängd alkohol och eller droger.
__________________
Senast redigerad av fiskoega 2023-12-31 kl. 12:03.
Citera
2023-12-31, 12:01
  #71
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stezt
Älskar de självutnämnda experterna som alltid dyker upp i trådar där folk ramlar i kallvatten. Helt jävla fel har dom såklart alltid. Dom kör med det farfar lärde dom när de var 7 år gamla "Chock efter 15 sekunder, död 30 sekunder senare!" Bonusen i denna tråden är extra rolig "Fall på 15 meter - garanterat död!"

Jisses vilka idioter
Berätta gärna du som verkar veta mer hur länge man överlever i iskallt vatten, livrädd och i chock?

https://www.reddit.com/r/dontbestupid/s/27yBYRKqjW

Här får du ett exempel så det blir lite lättare för dig, hur länge överlevde denna grabb?
__________________
Senast redigerad av starzkis 2023-12-31 kl. 12:05.
Citera
2023-12-31, 12:02
  #72
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
Jag är av samma uppfattning att olycka nästan alltid kan uteslutas i dessa sammanhang. I några få fall finns det ju korkade situationer där folk ska sitta på räcket, lika balkonger, men även det är ovanligt fast det sker. Det är också väldigt svårt att kasta en vuxen person överbord.

Antagligen är det självmord, med tanke på att också personal bevittnat händelsen borde det varit betydligt mer rabalder om det hade funnits en skyldig på båten.

Jag har själv hängt en stege på utsidan av räcket på en Finlandsfärja och klättrat ner på den på fyllan. Väldigt dumt såklart. Men trots att folk gör så är det precis som du säger extremt ovanligt att folk RÅKAR ramla i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in