2023-12-31, 00:30
Medlem
Olycka eller frivilligt som förra gången det hände?!

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...dEntry=1201368
Citera
2023-12-31, 00:30
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1891-019

En person har fallit överbord på kryssningsfartyget Cinderella som är på väg till Mariehamn från Stockholm.

Larmet inkom klockan 23.17. Då befann sig båten vid Kapellskär utanför Norrtälje.

– Vi har en pågående insats med en person som fallit överbord. Vi letar med helikopter och räddningsbåtar, säger Anders Larsson, biträdande räddningsledare hos Sjöfartsverket.
(2023-12-31)

/Mod
Senast redigerad av pudellus 2023-12-31 kl. 11:36.
Citera
2023-12-31, 00:47
Medlem
2n00b4Us avatar
Kan man komma ut på däck vilken tid på dygnet som helst?
Citera
2023-12-31, 01:13
Medlem
potassios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2n00b4U

Ja
Citera
2023-12-31, 01:18
Medlem
HilluPillus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2n00b4U

Sist jag åkte (runt 4 år sen) var det inga problem.
Citera
2023-12-31, 01:31
Medlem
Med tanke på att det är ett staket som är typ 150 cm långt så är det aldrig en olycka när någon faller från en färja.
Citera
2023-12-31, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1891-019

Det är svårt/omöjligt att ramla överbord av misstag. Däremot om man är i stadiet "Kolla när jag klättrar ut över skyddsräcket och lägger mig och sover i en livbåt" så kan man falla i av olycka även om det inte var uppsåtet.
Citera
2023-12-31, 01:50
Medlem
Åkte färjan för en vecka sen och om man inte är på utedäcket vid typ däck 6 så är staketet över 150 åtminstonenpå soldäcket. Men vid mitten av båten (typ däck 6-7) brukar det vara midjehöjd typ om det finns en möjlighet att gå ut där. Kunde gå ut närsom (var ute då och då mellan 23-06 både på soldäck och ute vid däck 6) oxh mötte aldrig någon som jobbade som frågade vad man gjorde, mer någon som försökte ragga typ
Citera
2023-12-31, 01:58
Medlem
Snart tre timmar sedan larmet gick. Det ser bistert ut. Mörker och December.
Citera
2023-12-31, 02:09
Medlem
Kommer inte ihåg hur lång tid det tog innan man hittade mamman och barnet men med tanke på att det troligen är kallare i vattnet och mörkt ute så lär personen omkommit, riktigt sorgligt och vila i frid
Citera
2023-12-31, 02:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Det är svårt/omöjligt att ramla överbord av misstag. Däremot om man är i stadiet "Kolla när jag klättrar ut över skyddsräcket och lägger mig och sover i en livbåt" så kan man falla i av olycka även om det inte var uppsåtet.
Varför skulle man sova i livbåten i december eller ens sitta där? Kallt, regn/snö och på havet blåser det jämt.

Citat:
Ursprungligen postat av Ninja4Life
Snart tre timmar sedan larmet gick. Det ser bistert ut. Mörker och December.
Man klarar sig nog inte många minuter i vattnet så här års. Vad kan det vara, +4 grader? Blåser det sen så går det ännu fortare. 15 minuter så är den starkaste över.
Citera
2023-12-31, 02:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Varför skulle man sova i livbåten i december eller ens sitta där? Kallt, regn/snö och på havet blåser det jämt.

Man klarar sig nog inte många minuter i vattnet så här års. Vad kan det vara, +4 grader? Blåser det sen så går det ännu fortare. 15 minuter så är den starkaste över.

Ja, man kan väl anta att personen inte hade flytväst, men även om personen hade flytväst så har tiden gått ut för länge sedan.

Jag tror att MrOrdonnee syftade på fylle-infall. För en kalasfull person kan det finnas en miljon anledningar att klättra på utsidan av en färja i alla väder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in