2023-12-30, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arne99
Intressant sida, tack för länken.

Om man istället väljer överdödlighet och annan layout så kan man få resultatet nedan,
https://www.mortality.watch/explorer/?c=ITA&c=SWE&c=NOR&c=NZL&c=AUS&c=FIN&c=DNK&t=death s_excess&ct=yearly&cs=matrix&df=2017&pi=0&p=1&v=2

Frågor som i vart fall infinner sig för mig är, om 2022 ser ut som det gör, hur blir 2023?

Och förstås, var Sverige och Italien bäst på att "vårda ihjäl" de svagaste i samhället från start? Gasen i botten?

Du kan justera perioden iaf, och även välja veckor, plus ha medelvärde.

https://www.mortality.watch/explorer/?c=SWE&c=NOR&t=deaths_excess&ct=monthly&cs=matrix& pi=0&p=1&v=2
Senast redigerad av Svenlogi789 2023-12-30 kl. 18:57.
Citera
2023-12-30, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LillBurtan
Mitt fetade i sista stycket… är väl en självklarhet att symptomerna blir mindre vid andra smittotillfället… dom har ju redan haft covid och har ett gott skydd… att ens ta vaccin mot en sjukdom man nyss haft är bara idiotiskt… att dom fick mindre symtom har inget med vaccin att göra utan det är tack vare att dom haft sjukdomen innan.. precis som när mina barn hade kikhosta.. jag fick inte eftersom jag hade haft kikhosta när jag var barn.. min man däremot som är född -70 talet och fick ett vaccin mot kikhosta när han var liten blev sjukast av alla 😁 har du haft en sjukdom innan har du ett bra grundskydd.. det vet alla..

Du sitter ju bara och tror. Du verkar inte veta att man kan dö av kikhosta va och att antalet som dör har minskat efter att man började med vaccinationerna? Vilken tur att din man tog vaccinet, annars är det möjligt att han hade avlidit med tanke på hans reaktion på vaccinet, men isf hade du aldrig vetat det eftersom ni inte hade träffats då, du skulle ha fortsatt tro att kikhosta är ofarligt. (https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/vaccinationer/fragor-och-svar/kikhosta/) Kom för resten en ny studie från Mexiko nu, som visade att de som får återinfektioner i Covid var de som var ovaccinerade. https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpubh.2023.1321283/abstract

Donald Trump var ju kanske den som först hävdade att Covid kommer från ett laboratorium, vilket han påstod sig ha sett bevis för (https://svenska.yle.fi/a/7-1462221), och vilket flera andra också anser, men det verkar som att du kanske är en av dem som ser alla coronavirus som ofarliga? Eller har du samma syn på andra coronavirus, till exempel fick SARS och MERS? https://en.wikipedia.org/wiki/Coronavirus#Severe_acute_respiratory_syndrome_(SAR S)

Här kan du läsa om Emma 21 år som fick Covid 2020:

"– Det var som en vanlig förkylning. Jag var inte jättesjuk. Jag hade knappt någon hosta och ingen feber. Jag var mest yr, det var det enda som var lite ovanligt."

Hon följde rekommendationerna och var hemma tills hon kände sig frisk, sedan återvände hon till jobbet i Åre. Därefter stängde Åre på grund av pandemin och hon åkte hem:

"– Jag var hemma i ungefär fem dagar innan jag började få jättehög feber och jag fick lite hosta, säger hon.

Snart började hennes vänstra ben att svullna, det blev hårt och ändrade färg och började göra ont."

Det visar sig att hon kände sig frisk sedan ett bra tag tillbaka men hade en pågående Covidinfektion:

"Emmas mamma skjutsade in henne till akutmottagningen på Östersunds sjukhus – och på sjukhuset blev hon kvar. Hon skrevs in på infektionskliniken över natten. Eftersom hon hade feber när hon kom dit så togs ett coronatest. Det var positivt – Emma hade en pågående covid-19-infektion."

Titta LillBurtan vad Emma visade sig ha i den där virusinfektionen som du inte tycker man ska vaccinera sig emot:

"Personalen på infektionsavdelningen kunde också konstatera att Emma Björkqvist hade fått en blodpropp i benet. En ultraljudsundersökning bekräftade en blodpropp vid vänstra ljumsken.

Därefter gjordes en röntgen av lungorna som visade att hon även hade blodproppar i båda lungorna."

Får man tro Judehatarn och kurt-sune var antagligen blodpropparna psykosomatiska.

https://www.regionjh.se/nyheter/halsasjukvard/halsasjukvard/emmadrabbadeshartavcoronaviruset.5.57b6e37d1747943 d3641b040.html
Senast redigerad av Lamento 2023-12-30 kl. 19:06.
Citera
2023-12-30, 19:10
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProvV
Ja, och jag har läst.

Jag kan förklara igen för dig. De har allstå sett att av 58,952 personer så har 565 av dem tvungna att ligga på sjukhus och 156 var riktigt illa.

Och 6 månader senare har följande saker hänt:

Vaccination och smittspridning delux.

Så vad detta visade, som de inte säger.
ÄR:
Att personer har fått vaccin men även har haft sjukdomen tidigare.

Och som jag hoppades att inte behöva förklara för dig:
Nej, det visar studien inte alls, det är vad du och din lilla reptil-hjärna fått för dig. Vad studien visade framgår tydligt i det avsnitt som för enkelhetens skull är märkt "Results" (resultat) och Conclusions (slutsatser)

Citat:
Results
Among 58,952 COVID-19 cases, 565 (1.0%) were hospitalised and 156 (0.3%) were severe. The risk of hospitalisation was reduced within the first 6 months after full COVID-19 vaccination (complete primary series) (adjusted odds ratio (aOR): 0.06; 95% CI: 0.04–0.09) and after 6 months (aOR: 0.16; 95% CI: 0.12–0.21; pcomparison < 0.001), as well as after a booster dose (aOR: 0.06: 95% CI: 0.04–0.07). Similarly, the risk of severe disease was reduced (aOR: 0.13, 0.18, and 0.06, respectively). Compared with cases fully vaccinated 6 months or more before a positive test, those who had received a booster dose had lower risk of hospitalisation (aOR: 0.38; 95% CI: 0.28–0.52) and severe disease (aOR: 0.38; 95% CI: 0.21–0.68).

Conclusions
Full COVID-19 vaccination greatly reduced the risk of hospitalisation and severe outcomes in COVID-19 cases with the Omicron variant, and a booster dose improved this effect in people aged over 65 years.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9896606/
För att understryka slutsatsen för dig som bevisligen inte kan engelska har jag infogat en översättning signerad Google translate:
Citat:
Fullständig covid-19-vaccination minskade avsevärt risken för sjukhusvistelse och allvarliga utfall i covid-19-fall med Omicron-varianten, och en boosterdos förbättrade denna effekt hos personer över 65 år.

Herre Gud.
Senast redigerad av korrektamund0 2023-12-30 kl. 19:12.
Citera
2023-12-30, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Nej, det visar studien inte alls, det är vad du och din lilla reptil-hjärna fått för dig. Vad studien visade framgår tydligt i det avsnitt som för enkelhetens skull är märkt "Results" (resultat) och Conclusions (slutsatser)

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9896606/
För att understryka slutsatsen för dig som bevisligen inte kan engelska har jag infogat en översättning signerad Google translate:

Herre Gud.

Okej, vart står det att dessa personer inte hade blivit smittad av covid innan vaccination.

Vart står det att dessa personer som blev full vaccinerade inte utsattes för covid under tiden?

Satt de alltså isolerade tills de blev full vaccinerade och sedan fick de gå ut i samhället.
Citera
2023-12-30, 19:16
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Nej det fick du inte säga under pandemin, för då var du en farlig "antivaxxer".... Att följa beprövad och känd vetenskap är alltså "antivaxx". Alltså det är så stört så man undrar jag var fan det brann i proppskåpet hos så många. Även utbildade borde veta bättre.
Det gick alldeles utmärkt att säga att man inte ville ta något vaccin utan att bli kallad antivaxxer. Om man däremot - som du gör - spenderarfritiden med att sitta och ljuga, sprida skitprat, nonsens och lögner på Internet för att desinformera om vaccinet, då blir man klassad som antivaxxer. Att vägra acceptera fakta och beprövad vetenskap - som du gör - DET är att vara antivaxxer.

Jag har sammanställt en liten lista över det skitprat du åstadkommit bara de senaste månaderna.

Jag skulle tro att 99% av alla de som valde att inte vaccinera sig inte är några antivaxxare.

Faktaförnekelse är inget vidare.
Senast redigerad av korrektamund0 2023-12-30 kl. 19:19.
Citera
2023-12-30, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Själv har jag alltid tagit det piano, eftersom jag vet att det här inte är en farlig sjukdom för de allra flesta av oss.

De flesta klarar en omgång rysk roulette också.

Som vi minns angående den danske fotbollspelaren Christian Eriksen som 12 juni 2021 föll ihop på plan efter att hans hjärta stannat, så spekulerades det om det kunde bero på vaccinet.

Men det visade sig att han var helt ovaccinerad. Han ska heller inte ha haft Covid. Men medan Covidkramarna gillar att spekulera om vaccinet och brukar påpeka att många får Covid utan att märka det, så verkar man inte spekulera kring hur många som fått Covid utan att märka det och sedan har fått fysiska problem. Vem vet, Eriksen kanske hade Covid utan att märka det innan. Han var till exempel på plats i Italien under deras Coronautbrott. https://www.facebook.com/BleacherReportFootball/photos/a.547818538613953/3168516839877430/?type=3
Citera
2023-12-30, 21:17
Medlem
Vem minns inte den här snubben som slaktade sin familj och sedan tog livet av sig för att han trodde han skulle bli straffad för ett fejkat vaccinpass. Den som påstår att folk inte blev pressade att vaccinera sig mot sin vilja är en idiot... en jubelidiot t.o.m.
Citat:
A man who killed his wife and three young children before taking his own life had faked a vaccination certificate and feared his children would be taken away from him when the forgery was discovered, a German prosecutor said
https://www.independent.co.uk/news/uk/crime/man-murders-family-vaccine-pass-germany-b1971595.html
Citera
2023-12-30, 21:21
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lamento
De flesta klarar en omgång rysk roulette också.

Som vi minns angående den danske fotbollspelaren Christian Eriksen som 12 juni 2021 föll ihop på plan efter att hans hjärta stannat, så spekulerades det om det kunde bero på vaccinet.

Men det visade sig att han var helt ovaccinerad. Han ska heller inte ha haft Covid. Men medan Covidkramarna gillar att spekulera om vaccinet och brukar påpeka att många får Covid utan att märka det, så verkar man inte spekulera kring hur många som fått Covid utan att märka det och sedan har fått fysiska problem. Vem vet, Eriksen kanske hade Covid utan att märka det innan. Han var till exempel på plats i Italien under deras Coronautbrott. https://www.facebook.com/BleacherReportFootball/photos/a.547818538613953/3168516839877430/?type=3

Glöm att de skulle skulle säga att han precis vaccinerat sig. Regel nummer ett är att aldrig säga emot narrativet, för då får du problem.

Det vore intressant att höra en sann uppföljning på hur det gick för han med vidare vaccinationer, eller om han avstod.
Citera
2023-12-30, 21:24
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Det gick alldeles utmärkt att säga att man inte ville ta något vaccin utan att bli kallad antivaxxer. Om man däremot - som du gör - spenderarfritiden med att sitta och ljuga, sprida skitprat, nonsens och lögner på Internet för att desinformera om vaccinet, då blir man klassad som antivaxxer. Att vägra acceptera fakta och beprövad vetenskap - som du gör - DET är att vara antivaxxer.

Jag har sammanställt en liten lista över det skitprat du åstadkommit bara de senaste månaderna.

Jag skulle tro att 99% av alla de som valde att inte vaccinera sig inte är några antivaxxare.

Faktaförnekelse är inget vidare.

Men har du tagit alla vacciner man kan ta? Har du tagit TBE? jasså inte... då är du en antivaxxer!!!!!

Ja du fattar nog hur sjukt det är att kalla någon som inte vill ha en specifik experimentell produkt i sin kropp, för "antivaxxer".
Citera
2023-12-30, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dick-Jerker
Vem minns inte den här snubben som slaktade sin familj och sedan tog livet av sig för att han trodde han skulle bli straffad för ett fejkat vaccinpass. Den som påstår att folk inte blev pressade att vaccinera sig mot sin vilja är en idiot... en jubelidiot t.o.m.

https://www.independent.co.uk/news/uk/crime/man-murders-family-vaccine-pass-germany-b1971595.html

Finns forskning kring detta, till exempel: "Vaccines can serve as the object of projection. Vague uncertainties about their safety can intensify and transform into a more florid paranoid stance." Det kan gå hur långt som helst:

"Farther down the continuum of psychosis, paranoia can give way to magical thinking or quintessentially bizarre and implausible ideas (eg, 'The vaccine makes people magnetic'). (...) Paranoia can spill into aggression when the perception of a threat intensifies." https://www.psychiatrist.com/jcp/how-should-psychiatry-respond-to-covid-19-anti-vax-attitudes/

Skämt åsido, så fanns det absolut en viss press eftersom folk var oroliga. Det är som när en man är på väg hem en sen natt och en ensam kvinna råkar gå framför honom och börjar snegla bakåt mot honom: Han kan då med obehag inse att hon är rädd för honom och det kan i sin tur få honom att ta en annan väg, men det betyder inte att det finns ett statligt tvång. Samma typ av press från oroliga människor fanns förstås under pandemin, för att folk var rädda. Men kurt-sune och alla antivaxare hade enkelt kunnat ljuga och påstå att de var vaccinerade om de kände stort psykiskt obehag för detta, eller söka psykiatrisk hjälp, vilket man nog behöver om man upplevde detta som ett tvång, för det fanns inga pass och därmed ingen reell press i Sverige.

Men Dick-Jerker, i artikeln du länkar nämns en arbetsgivare. Jag tror man borde kolla mer på hur de betedde sig under pandemin. För där har det givetvis funnits idioter till chefer som pressade folk på olika sätt.
Senast redigerad av Lamento 2023-12-30 kl. 22:05.
Citera
2023-12-30, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lamento
Finns forskning kring detta, till exempel: "Vaccines can serve as the object of projection. Vague uncertainties about their safety can intensify and transform into a more florid paranoid stance." Det kan gå hur långt som helst:

"Farther down the continuum of psychosis, paranoia can give way to magical thinking or quintessentially bizarre and implausible ideas (eg, 'The vaccine makes people magnetic'). (...) Paranoia can spill into aggression when the perception of a threat intensifies." https://www.psychiatrist.com/jcp/how-should-psychiatry-respond-to-covid-19-anti-vax-attitudes/

Skämt åsido, så fanns det absolut en viss press eftersom folk var oroliga. Det är som när en man är på väg hem en sen natt och en ensam kvinna råkar gå framför honom och börjar snegla bakåt mot honom: Han kan då med obehag inse att hon är rädd för honom och det kan i sin tur få honom att ta en annan väg, men det betyder inte att det finns ett statligt tvång. Samma typ av press från oroliga människor fanns förstås under pandemin, för att folk var rädda. Men kurt-sune och alla antivaxare hade enkelt kunnat ljuga och påstå att de var vaccinerade om de kände stort psykiskt obehag för detta, eller söka psykiatrisk hjälp, vilket man nog behöver om man upplevde detta som ett tvång, för det fanns inga pass och därmed ingen reell press i Sverige.

Men Dick-Jerker, i artikeln du länkar nämns en arbetsgivare. Jag tror man borde kolla mer på hur de betedde sig under pandemin. För där har det givetvis funnits idioter till chefer som pressade folk på olika sätt.

Vet inte vad du får detta ifrån, det fanns v-pass även i sverige, dock under endast kanske ca 2 månader. Det var när omnicron vågen kom slutet av 2021 början 2022. Det främsta hindret var att man inte fick gå på bio eftersom filmstaden valde att införa den fascistiska åtgärden som tydligen dock var frivillig för arbetsgivaren på det sättet att man kunde välja att ha ett fascistiska v-passet, eller ha mera restriktioner. På så sätt kunde eventuella myndigheter införa den fascistiska åtgärden utan att diskriminera inbillade de sig, eller det var upp till arbetsgivaren. Eftersom det var omnicron våg och alla vaxxfanatiker var rädda för viruset (trots att omnicron var mildare än tidigare) så valde filmstaden att endast ha vissa platser bokningsbara så filmstaden körde både restriktioner + v-passet, vilket jag antar inte var helt lyckat ur ett ekonomiskt perspektiv. Det fanns även v-pass för vissa evenemang och bussresor. Man rekade även hur man skulle stoppa ovaxxade att åka tåg, dock så rann den åtgärden ur sanden eftersom det tydligen var för bökigt att kolla detta vid ombordstigning.

Nu har våra myndigheter testat metoden och sättet att införa fascisim igen finns kvar i en kortläsare nära dig via en qr kod i kivra, att införas vid nästa masspsykos, eller tills att alla vaxxfanatiker och får vaknar upp och åtminstånde någon form av försoning inträffar. Eller om covidpandemins alla förbrytelser kommer att falla i glömska eftersom många personliga misstag har begåtts. Känns tyvärr som dessa typer av psykoser kan hända igen.
Citera
2023-12-30, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenlogi789
Vet inte vad du får detta ifrån, det fanns v-pass även i sverige, dock under endast kanske ca 2 månader. Det var när omnicron vågen kom slutet av 2021 början 2022. Det främsta hindret var att man inte fick gå på bio eftersom filmstaden valde att införa den fascistiska åtgärden som tydligen dock var frivillig för arbetsgivaren på det sättet att man kunde välja att ha ett fascistiska v-passet, eller ha mera restriktioner. På så sätt kunde eventuella myndigheter införa den fascistiska åtgärden utan att diskriminera inbillade de sig, eller det var upp till arbetsgivaren. Eftersom det var omnicron våg och alla vaxxfanatiker var rädda för viruset (trots att omnicron var mildare än tidigare) så valde filmstaden att endast ha vissa platser bokningsbara så filmstaden körde både restriktioner + v-passet, vilket jag antar inte var helt lyckat ur ett ekonomiskt perspektiv. Det fanns även v-pass för vissa evenemang och bussresor. Man rekade även hur man skulle stoppa ovaxxade att åka tåg, dock så rann den åtgärden ur sanden eftersom det tydligen var för bökigt att kolla detta vid ombordstigning.

Nu har våra myndigheter testat metoden och sättet att införa fascisim igen finns kvar i en kortläsare nära dig via en qr kod i kivra, att införas vid nästa masspsykos, eller tills att alla vaxxfanatiker och får vaknar upp och åtminstånde någon form av försoning inträffar. Eller om covidpandemins alla förbrytelser kommer att falla i glömska eftersom många personliga misstag har begåtts. Känns tyvärr som dessa typer av psykoser kan hända igen.

Tack för påpekandet, fel av mig! Jag ser att du har rätt, svenska pass infördes i december 2021. Endast vänsterpartiet var emot enligt den undersökning SVT gjorde i september 2021, alla andra partier ville i alla fall då ha vaccinpass (https://www.svt.se/nyheter/har-ar-partierna-for-och-emot-vaccinpass). Men sen blev det ju uppenbarligen, som du skrev, inget av dem i praktiken.

Det sätt som du beskriver, där man använder företagen för att få till stånd odemokratiska saker, till exempel hindra yttrandefrihet, känner jag igen, och tycker är mycket intressant. Sedan vet jag värre exempel på det, till exempel hur yttrandefrihet togs bort. "Rätten att gå på bio" ser jag dock som mindre viktig. kurt-sune har inte nämnt om han hindrades från ett biobesök vid årsskiftet 21/22 ;-).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in