2024-01-09, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Gain of function still going strong in china! IMBILDEN kanske blir lycklig o får en lockdown till!

https://twitter.com/breakfast_dogs/status/1744029191375638807?t=j-8mv8ByC2v3nb5i44Ta4w&s=19

Kusligt, jag har inte läst hela artikeln, bara skummat inledningen, men det handlar alltså om genmodifierade möss med människoarvsmassa (?) som till 100 % dör av ett Covid-19-besläktat coronavirus... https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2024.01.03.574008v1.full.pdf

Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Han hade inte covid. Inte så vitt någon kan veta, i alla fall.

Haha, ja, jag vet att du inte tror på Covid-19, men det vet man att han hade.

Citat:
Ursprungligen postat av LibraryCop
Enligt vad jag har läst bröt pesten ut i Kina på 1330-talet och spreds sedan till Europa (märkligt att nästan alla pandemier har sitt ursprung i Asien). Handel med Kina förekom redan vid den tiden även om mycket av världen fortfarande var helt outforskad av oss européer. Så för vår del är det digerdödens härjningar i Europa som är mest kända. Enligt wikipedia låg dödstalen på ungefär 25 miljoner människor i Europa och 75 miljoner globalt. Betydligt mer än covid-19 alltså, och då får man även tänka på att jordens totala befolkning var mycket mindre på 1300-talet. Även spanska sjukan i början på 1900-talet skördade betydligt fler offer än covid-19. Bortsett från pandemier finns det även andra stora dödliga händelser som drabbat mänskligheten, som exempelvis första och andra världskriget.

Jag menar inte att hänga upp mig på vad som är den största globala händelsen i mänsklighetens historia, men jag tror inte att covid-19 kommer att ses som en speciellt allvarlig händelse när historikerna tittar tillbaka på det om hundra år. Tvärtom är väl covid-19-pandemin ett bevis på hur väl vårt samhälle fungerar, hur anpassningsbar människan är och hur snabbt vi kunde gå vidare igen. Sedan har vi alla olika åsikter om hur politiker och myndigheter hanterade problemen, vem som gjorde rätt eller fel o.s.v men det är väl bara bra att det debatteras.

Rätta mig om jag har fel, men såvitt jag har förstått tillhör du de som anser att pandemin inte är över, utan att vi tvärtom står inför ett ökande hot där viruset muterar och förmodligen kommer att göra alla människor kroniskt sjuka eller döda om de inte vaccinerar sig. Det är en åsikt man kan ha och det är väl bra att vetenskapen fortsätter att forska och undersöka detta. Jag för min del ser ingen långsiktig fara alls utan är övertygad om att viruset kommer att finnas kvar för alltid men att det blir på sikt helt ofarligt i takt med att den naturliga immuniteten byggs upp i befolkningen på global nivå.

Jag tycker det är lysande att du stannar vid den definitions-frågan och håller med dig, kanske ska man då snarare kalla Covid-19-pandemin för den första riktigt stora globala händelsen, inte för virusets farlighet utan i meningen att hela världen samtidigt följde viruset och agerade utifrån pandemin och smittan i egna staten. Alla var ju tvungna att ha ett förhållningssätt till viruset.

Jag har faktiskt ingen uppfattning om pandemin i framtiden, utan vill mer vara beredd på ett värsta-scenario som jag hoppas inte kommer. Så jag hoppas att du har rätt. Jag tror till exempel Al-Aly kanske överdriver virusets farlighet vid återinfektioner en aning, men just som du skriver så fortsätter ju vetenskapen undersöka det och det beror ju på att vi inte vet allt om det ännu. Jag är dock nöjd med att med stor säkerhet inte ha haft viruset, ett tag till, medan andra "provar" det åt mig först, och jag tycker då väldigt synd om de som dog av det eller fick permanenta skador.
Citera
2024-01-09, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Kolla vaccineffektiviteten dala i % om du vill se när immunförsvar slutar fungera.

Covid är slutet för fler än du kan ana, massdöd är en av de fyra ryttarna i apokalypsen.

Covidvaccinen är ryttaren vilket du kan se när vaccinens effektivitet har dalat sen första injektionen gjordes.. aids.. I global skala.

Folk kommer komma ihåg det i efterlivet att covid-tiden var början på slutet.. början av apokalypsen.
Jag glömmer aldrig när USAs Tegnell, Fauci skrek i NBC-News: Om ni inte tar sprutorna kommer ni hamna på kyrkogården!
Då tänkte jag automatiskt
Ingen spruta för mig tack😬
De som gått på denna sceme är medlemmar i en jättestor fårskock som motas framåt i en bestämd riktning!
Sorry Korrectamundo🤓
Citera
2024-01-09, 00:34
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ebeneezer22
Du presenterar ett random diagram och du är helt plötsligt Statsepidemiolog Tegnell liksom…heh😊
Sug på denna:
Risken att avlida AV Covid är 0,1%;
om man ej är allvarligt sjuk dvs. (underliggande sjukdomar såsom diabetes, hjärt/kärl, cancer etc. etc) Då kan man ta vaccinet såsom äldre gör varje höst när influensatiderna drar in.
Använd hjärnan mannen!
Risken för mkt allvarliga biverkningar (hjärtproblem) av nödgodkänt vaccin är större än risken att dö i influensa såsom covid är!
PLANDEMI stavas detta…frågor på detta?!
Jag antar att du är vaxxad o ångrar detta fett…sorry about that!
Det finns inga "nödgodkända" vaccin. Det var väl där du tappade det helt och hållet, gissar jag?
Citera
2024-01-09, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Det finns inga "nödgodkända" vaccin. Det var väl där du tappade det helt och hållet, gissar jag?
”Vaccinet” blev inte godkänt till en början.
Varför?
Alla försöksdjur dog!
Därefter blev det nödgodkänt!
Mest för att man inte hade något annat att ta till mot denna ebolaliknande högst dödliga kinainfluensa ☠️
Samt att definitionen av begreppet ”pandemi” gjordes om.
Från antal döda i olika länder till antalet smittade i dito länder!
Allting handlar som vanligt om cashen🤔
Citera
2024-01-09, 00:46
Medlem
Citat:
P.S
Du behöver kolla lite bakgrund…gör din research för bövelen kiddo🤠
Citera
2024-01-09, 00:50
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Jag glömmer aldrig när USAs Tegnell, Fauci skrek i NBC-News: Om ni inte tar sprutorna kommer ni hamna på kyrkogården!
Då tänkte jag automatiskt
Ingen spruta för mig tack😬
De som gått på denna sceme är medlemmar i en jättestor fårskock som motas framåt i en bestämd riktning!
Sorry Korrectamundo🤓

Ja just. Tegnell den hälsomedvetna omutbara gubben med hög moral odh inte allt för många vårtvirus i ansiktet.
Själv tog jag bort en vårta med hjälp av äppelcidervinäger på plåster. Tegnell däremot, han behöll sina.

Självtänkarna är alltid dom som överlever när fåren börjar följa nån som går av en klippas kant.

Som i sekten i Jonestown när ledaren började injicera giftet i alla sektmedlemmarna, så gömde sig vissa överlevare.

Samma med covid.. vissa gömde sina armar och överlevde.
Citera
2024-01-09, 00:52
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Varför?
Alla försöksdjur dog!
Är det så?

Därefter blev det nödgodkänt![/quote]
Nej, inga vacciner har blivit "nödgodkända".

Herregud...
Citera
2024-01-09, 00:53
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
P.S
Du behöver kolla lite bakgrund…gör din research för bövelen kiddo🤠
Verkligen!? Jag behöver "kolla lite bakgrund"? Om godkännande av vacciner?

Där ser man.
Citera
2024-01-09, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Ja just. Tegnell den hälsomedvetna omutbara gubben med hög moral odh inte allt för många vårtvirus i ansiktet.
Själv tog jag bort en vårta med hjälp av äppelcidervinäger på plåster. Tegnell däremot, han behöll sina.

Självtänkarna är alltid dom som överlever när fåren börjar följa nån som går av en klippas kant.

Som i sekten i Jonestown när ledaren började injicera giftet i alla sektmedlemmarna, så gömde sig vissa överlevare.

Samma med covid.. vissa gömde sina armar och överlevde.
Bra sammanfattning…🦉
Citera
2024-01-09, 01:01
Medlem
Citat:
Verkligen!? Jag behöver "kolla lite bakgrund"? Om godkännande av vacciner?

Där ser man.
🐑 🐑 🐑
Citera
2024-01-09, 02:09
Medlem
Kanske en förklaring till att en del verkar uppleva att deras Covid inte riktigt går över, i en ny studie i Cell. Två av de varianter som går nu tycks vara allvarligare än tidigare Omicron. Varför tycks den då milda? Pga otydligheten i folks motståndskraft med mera, men JN.1 och dess föregångare BA.2.86 tycks kunna ta sig in i lungceller bättre:

"Highly mutated COVID variant BA.2.86—close ancestor of globally dominant “Pirola” JN.1—may lead to more severe disease than other Omicron variants, according to two new studies published Monday in the journal Cell.

In one study, researchers from Ohio State University performed a variety of experiments using a BA.2.86 pseudovirus—a lab-created version that isn’t infectious. They found that BA.2.86 can fuse to human cells more efficiently and infect cells that line the lower lung—traits that may make it more similar to initial, pre-Omicron strains that were more deadly.

In the other study, researchers in Germany and France came to the same conclusion. “BA.2.86 has regained a trait characteristic of early SARS-CoV-2 lineages: robust lung cell entry,” the authors wrote. The variant “might constitute an elevated health threat as compared to previous Omicron sublineages,” they added."

Tyvärr kanske dåliga nyheter för den som trodde att Covid var på väg att bli snällare:

"Still, Omicron had a penchant for infecting the upper airway versus the lower airway, where prior versions of the virus tended to accumulate, causing more severe disease. The new studies offer proof that this trend may very well be reversing, the authors contend. If true, it’s bad news for those who hoped the virus was slowly attenuating to the equivalent of a common cold.

'We cannot ignore the evidence' that Omicron may be evolving into a more severe form of itself, Dr. Shan-Lu Liu—professor and co-director of the Viruses and Emerging Pathogens Program at Ohio State University, and lead author on the first study—told Fortune."

I artikeln diskuteras olika oroande möjligheter, som att Covid kan ta vägen via ett djur igen, till människa, eller följande:

"Another, perhaps larger concern of Liu: the possibility that COVID recombines with another, more deadly coronavirus like SARS or MERS, which had case fatality rates around 10% and 34%, respectively. In contrast, COVID’s case fatality rate, among unvaccinated Americans, sat around 1% prior to Omicron, and around 0.11% after." https://fortune.com/well/2024/01/08/covid-omicron-variants-pirola-ba286-jn1-more-severe-disease-lung-gi-tract-symptoms/
Citera
2024-01-09, 06:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lamento
Kanske en förklaring till att en del verkar uppleva att deras Covid inte riktigt går över, i en ny studie i Cell. Två av de varianter som går nu tycks vara allvarligare än tidigare Omicron. Varför tycks den då milda? Pga otydligheten i folks motståndskraft med mera, men JN.1 och dess föregångare BA.2.86 tycks kunna ta sig in i lungceller bättre:

"Highly mutated COVID variant BA.2.86—close ancestor of globally dominant “Pirola” JN.1—may lead to more severe disease than other Omicron variants, according to two new studies published Monday in the journal Cell.

In one study, researchers from Ohio State University performed a variety of experiments using a BA.2.86 pseudovirus—a lab-created version that isn’t infectious. They found that BA.2.86 can fuse to human cells more efficiently and infect cells that line the lower lung—traits that may make it more similar to initial, pre-Omicron strains that were more deadly.

In the other study, researchers in Germany and France came to the same conclusion. “BA.2.86 has regained a trait characteristic of early SARS-CoV-2 lineages: robust lung cell entry,” the authors wrote. The variant “might constitute an elevated health threat as compared to previous Omicron sublineages,” they added."

Tyvärr kanske dåliga nyheter för den som trodde att Covid var på väg att bli snällare:

"Still, Omicron had a penchant for infecting the upper airway versus the lower airway, where prior versions of the virus tended to accumulate, causing more severe disease. The new studies offer proof that this trend may very well be reversing, the authors contend. If true, it’s bad news for those who hoped the virus was slowly attenuating to the equivalent of a common cold.

'We cannot ignore the evidence' that Omicron may be evolving into a more severe form of itself, Dr. Shan-Lu Liu—professor and co-director of the Viruses and Emerging Pathogens Program at Ohio State University, and lead author on the first study—told Fortune."

I artikeln diskuteras olika oroande möjligheter, som att Covid kan ta vägen via ett djur igen, till människa, eller följande:

"Another, perhaps larger concern of Liu: the possibility that COVID recombines with another, more deadly coronavirus like SARS or MERS, which had case fatality rates around 10% and 34%, respectively. In contrast, COVID’s case fatality rate, among unvaccinated Americans, sat around 1% prior to Omicron, and around 0.11% after." https://fortune.com/well/2024/01/08/covid-omicron-variants-pirola-ba286-jn1-more-severe-disease-lung-gi-tract-symptoms/
Känns skönt att ha en bredare, mer långvarig immunitet från naturlig infektion då. 🙂👍
Jag gjorde ett antikroppstest för några år sedan och hade antikroppar trots att jag inte ens känt av någon "Covid". Nu förlitar jag mig på min T-cellsimmunitet och slipper oroa mig för biverkningar av det s.k. "vaccinet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in