Citat:
Gain of function still going strong in china! IMBILDEN kanske blir lycklig o får en lockdown till!
https://twitter.com/breakfast_dogs/status/1744029191375638807?t=j-8mv8ByC2v3nb5i44Ta4w&s=19
https://twitter.com/breakfast_dogs/status/1744029191375638807?t=j-8mv8ByC2v3nb5i44Ta4w&s=19
Kusligt, jag har inte läst hela artikeln, bara skummat inledningen, men det handlar alltså om genmodifierade möss med människoarvsmassa (?) som till 100 % dör av ett Covid-19-besläktat coronavirus... https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2024.01.03.574008v1.full.pdf
Citat:
Haha, ja, jag vet att du inte tror på Covid-19, men det vet man att han hade.
Citat:
Enligt vad jag har läst bröt pesten ut i Kina på 1330-talet och spreds sedan till Europa (märkligt att nästan alla pandemier har sitt ursprung i Asien). Handel med Kina förekom redan vid den tiden även om mycket av världen fortfarande var helt outforskad av oss européer. Så för vår del är det digerdödens härjningar i Europa som är mest kända. Enligt wikipedia låg dödstalen på ungefär 25 miljoner människor i Europa och 75 miljoner globalt. Betydligt mer än covid-19 alltså, och då får man även tänka på att jordens totala befolkning var mycket mindre på 1300-talet. Även spanska sjukan i början på 1900-talet skördade betydligt fler offer än covid-19. Bortsett från pandemier finns det även andra stora dödliga händelser som drabbat mänskligheten, som exempelvis första och andra världskriget.
Jag menar inte att hänga upp mig på vad som är den största globala händelsen i mänsklighetens historia, men jag tror inte att covid-19 kommer att ses som en speciellt allvarlig händelse när historikerna tittar tillbaka på det om hundra år. Tvärtom är väl covid-19-pandemin ett bevis på hur väl vårt samhälle fungerar, hur anpassningsbar människan är och hur snabbt vi kunde gå vidare igen. Sedan har vi alla olika åsikter om hur politiker och myndigheter hanterade problemen, vem som gjorde rätt eller fel o.s.v men det är väl bara bra att det debatteras.
Rätta mig om jag har fel, men såvitt jag har förstått tillhör du de som anser att pandemin inte är över, utan att vi tvärtom står inför ett ökande hot där viruset muterar och förmodligen kommer att göra alla människor kroniskt sjuka eller döda om de inte vaccinerar sig. Det är en åsikt man kan ha och det är väl bra att vetenskapen fortsätter att forska och undersöka detta. Jag för min del ser ingen långsiktig fara alls utan är övertygad om att viruset kommer att finnas kvar för alltid men att det blir på sikt helt ofarligt i takt med att den naturliga immuniteten byggs upp i befolkningen på global nivå.
Jag menar inte att hänga upp mig på vad som är den största globala händelsen i mänsklighetens historia, men jag tror inte att covid-19 kommer att ses som en speciellt allvarlig händelse när historikerna tittar tillbaka på det om hundra år. Tvärtom är väl covid-19-pandemin ett bevis på hur väl vårt samhälle fungerar, hur anpassningsbar människan är och hur snabbt vi kunde gå vidare igen. Sedan har vi alla olika åsikter om hur politiker och myndigheter hanterade problemen, vem som gjorde rätt eller fel o.s.v men det är väl bara bra att det debatteras.
Rätta mig om jag har fel, men såvitt jag har förstått tillhör du de som anser att pandemin inte är över, utan att vi tvärtom står inför ett ökande hot där viruset muterar och förmodligen kommer att göra alla människor kroniskt sjuka eller döda om de inte vaccinerar sig. Det är en åsikt man kan ha och det är väl bra att vetenskapen fortsätter att forska och undersöka detta. Jag för min del ser ingen långsiktig fara alls utan är övertygad om att viruset kommer att finnas kvar för alltid men att det blir på sikt helt ofarligt i takt med att den naturliga immuniteten byggs upp i befolkningen på global nivå.
Jag tycker det är lysande att du stannar vid den definitions-frågan och håller med dig, kanske ska man då snarare kalla Covid-19-pandemin för den första riktigt stora globala händelsen, inte för virusets farlighet utan i meningen att hela världen samtidigt följde viruset och agerade utifrån pandemin och smittan i egna staten. Alla var ju tvungna att ha ett förhållningssätt till viruset.
Jag har faktiskt ingen uppfattning om pandemin i framtiden, utan vill mer vara beredd på ett värsta-scenario som jag hoppas inte kommer. Så jag hoppas att du har rätt. Jag tror till exempel Al-Aly kanske överdriver virusets farlighet vid återinfektioner en aning, men just som du skriver så fortsätter ju vetenskapen undersöka det och det beror ju på att vi inte vet allt om det ännu. Jag är dock nöjd med att med stor säkerhet inte ha haft viruset, ett tag till, medan andra "provar" det åt mig först, och jag tycker då väldigt synd om de som dog av det eller fick permanenta skador.