2023-12-30, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lamento
Ebba Andersson och Calle Halfvarsson håller nog inte med dig. Halfvarsson idag:

"– Det var som väntat, jag kan typ inte andas. Jag känner mig bara seg. Det var ganska höga odds att jag skulle klara mig vidare i dag, säger Halfvarsson, som hade covid-19 över jul.

– Jag får inte det syre jag behöver ner till lungorna och det har varit generellt med covid att det sätter sig där och sitter kvar." https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/q1q2Ve/calle-halfvarsson-och-william-poromaa-utslagna-direkt

Är Halfvarsson och Andersson såna där överviktiga med hängmage som bryr sig för mycket om Covid enligt dig? Ebba Andersson hade Covid förra året med och även hon misslyckades nu. Konstigt, hon skulle ju bli starkare och knappt känna något enligt dig.

Nej, dom är inte feta MEN dom är vaccinerade flera gånger.. hade vart intressant att veta hur det hade gått för dom om dom inte var söndersprutade…
Citera
2023-12-30, 16:30
Medlem
En sammanfattning av dagsläget i The Express Tribune idag under rubriken "Return of Covid-19.
Singapore reported more than 50,000 cases of Covid-19 in first week of Dec"

"The surge of respiratory infections in winter is not a new phenomenon, but its intensity has worried global health experts. It started in China (...) Then we started seeing an increase in respiratory infections across the globe. There are some valid questions about this surge. Why is there such an unprecedented surge of infections this winter? One probable answer is that this year most countries lifted Covid-19 restrictions."

"According to one hypothesis, infection with Covid-19 may also make a person more vulnerable to other infections, at least for the short term."

"So how can we still stay safe in this era of surges of multiple respiratory infections? (...) Anyone with cough or flu symptoms should wear a mask and try to stay away from others as much as possible." https://tribune.com.pk/story/2451561/return-of-covid-19

Vilken plan har Sverige för kommande smittvågor 2024? Att fortsätta vaccinera oss och köra på som vanligt med 3-4 Covidvarianter under förhoppningen att inte fler än 10 % får postcovid och ingen farlig variant uppkommer? Är det " planen"? Har till exempel statsministern någon plan? Har Åkesson? Oppositionen?
Senast redigerad av Lamento 2023-12-30 kl. 16:34.
Citera
2023-12-30, 16:35
Avstängd
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProvV
Massutrotning tror jag ej på. Men tjäna en jäkla massa pengar.

Skrivit det förut, det är det här allt handlar om. Läkemedelsindustrin försöker tjäna så mycket pengar som möjligt.

Deras affärsidé är ju att rädda människor från att dö. Men inte göra människor för friska för att sluta ta medicin.

Det ska komma in pengar.

Förstår inte varför folk ska försvara dessa stora företag.

Wallenberg ärvde väl förmögenhet som gjorde att han blev oligark och makthavare i Sverige där politiker skickar Wallenberg på möte om Nato.. eller rättare sagt politiker lyder Wallenberg.

Det du inte hajar är att om du kunde köpa alla politiker för att dina föräldrar blev extremrika genom att vara bankvalvsplundrande nazister som jobbade med Hitler.. du hade haft ett mål inför framtiden vilket är att behålla din höga position som oligark som förmögenheten gav dig.

Du hade börjat intressera dig för att "rädda världen"/bestämma dina slavars framtid som dina slavar.

Massutrotning hade blivit intressant om du inte behöver 6 miljarder slavar för att känna dig nöjd.. och kanske bara behöver några miljoner slavar för att fortsätta vara en oligark som i princip ärvde rätten att kunna muta och köpa folk.. och se till att rikedommarna ärvs i samma nazistfamilj.

Pengar är det sista dom bryr sig om. Dom bryr sig om slaveri och att slippa jobba själv när det är så lätt att manipulera andra till att dela med sig av halva deras lön genom tvångsbeskattning.

Covid och nanovacciner var jätteintressant för Wallenberg som la mycket pengar på forskning om det livsfarliga nano som covid vaccinen baseras på.

Covid är en nazists våta dröm i kombination med nanovacciner som utmålades som ett räddning för folkmassor av just dom som inte tänker själva, och bara lyder.. och 10% av dom som bara lyder och inte kan tänka längre, dom vill Wallenberg göra till maskinslavar dvs artificiell intelligens för en bekväm framtid i en Mad Max liknande framtid på denna blivande öde ökenplanet.

Var du makthavare och nazist som anser att din ärvda förmögenhet av stulet judiskt guld bevisar att du är bättre än arbetare och att du har rätten att fortsätta få gratis saker från slavarnas arbetsinsats.

Att tro att dom bryr sig om pengar åt aktieägare är uppenbarligen inte sant, men att behålla sin position som ägare av folk som inte vill tänka och bara lyda orders.. där ligger deras intresse.. och i att utrota 90% eftersom dom behöver bara 10% av alla människor har dom redan deklarerat på guidestenarna i Georgia.

Virus lixom nja.. men nano var intressant för Wallenberg.. men inte för att han och regeringen är hjältar som vill rädda folk.

Detta blev den slutgiltiga lösningen på miljöförstöringen.. att 90% utrotades medans resten gjordes om till hjärnor i maskinburar.. Ai.
Citera
2023-12-30, 16:50
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LillBurtan
Nej, dom är inte feta MEN dom är vaccinerade flera gånger.. hade vart intressant att veta hur det hade gått för dom om dom inte var söndersprutade…

Det är precis vad som hänt, plus att de gått runt med munskydd på alla tävlingar och träningar.

Intressant är att även hård psykisk stress kan påverka immunförsvaret negativt. Det är sannolikt anledning till långcovid och även vanlig covid kan ha blivit värre på grund av svår hypokondri.
Citera
2023-12-30, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det är precis vad som hänt, plus att de gått runt med munskydd på alla tävlingar och träningar.

Intressant är att även hård psykisk stress kan påverka immunförsvaret negativt. Det är sannolikt anledning till långcovid och även vanlig covid kan ha blivit värre på grund av svår hypokondri.

Inte enligt forskningen, tyvärr. Kom en studie tidigare i år av knappt 10.000 personer, varav en del vaccinerade och en del ovaccinerade samt en del oinfekterade (vad man visste).

"A total of 9764 participants (8646 infected; 1118 uninfected) met study criteria (Figure 1, 71% female [6932/9712]; 16% Hispanic/Latino [1592/9664]; 15% non-Hispanic Black [1417/9664]; 58% fully vaccinated at the index date [5585/9633]; median age, 47 years [IQR, 35-60]). After application of balancing weights, the distributions of age, sex, and race and ethnicity were the same in infected and uninfected participants (Table 1). In the weighted cohort, uninfected participants were more likely to be fully vaccinated (77% vs 55%)."

Och deras resultat är bland annat:

"This study found that long-term symptoms associated with SARS-CoV-2 infection spanned multiple organ systems. The diversity of symptoms may be related to persistent viral reservoirs, autoimmunity, or direct differential organ injury." https://jamanetwork.com/journals/jama/fullarticle/2805540

Finns också flera studier av hur idrottare påverkas av Covid. Här är en studie av 800 st simmare varav en del fick Covid i december 2019, alltså mer än ett år före vaccinen:

"This study assessed the experiences of elite aquatic athletes with coronavirus disease 2019 (COVID-19) during the first World Championship conducted without social distancing and an isolation 'bubble'. (...) The answers revealed that 49.4% of athletes had experienced SARS-CoV-2 infection. (...) The majority reported mild (51%) or moderate (27%) symptoms, while 16% remained asymptomatic. Reinfection occurred in 13%, and 10% of initial infections led to long COVID"

Vissa fick alltså långtidscovid redan efter första smittotillfället och ett år före vaccineringen, med ganska lika siffror för män och kvinnor: "Long COVID symptoms were present in 10% (40/398, 25 female) of the cases after the first infection episode"

De upplevde vektorvaccinen (AstraZeneca m fl) som sämre: "Ninety-four per cent of the athletes (n = 769) received at least one dose of a COVID-19 vaccine, 92% received a second dose, and 55% a third dose. (...) However, when comparing mRNA and vector vaccines, upon receiving the first shot, athletes reported slightly worse experience scores with vector vaccines than with mRNA vaccines (6 vs 8 points, p < 0.0001)."

Man kan ju faktiskt tänka sig att samma höga vaccination gäller de flesta elitidrottare i väst, alltså att kanske rent av 90 % av alla har vaccinerat sig mot Covid. https://www.nature.com/articles/s41598-023-40821-2

Alla i denna studie fick mindre symptom när de fick Covid igen och de var jättenöjda med sin vaccination. Nu kurt-sune är det din tur att hitta en studie av ovaccinerade elitidrottare och visa hur bra du menar att de klarade sig. För det kan ju vara så att idrottarna ovan klarade sig bättre andra gången eftersom de var vaccinerade.
Senast redigerad av Lamento 2023-12-30 kl. 17:59.
Citera
2023-12-30, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune

Självklart hänger upplevelsen av till exempel postcovid hos en del samman med psykologiska orsaker, ditt misstag är inte detta utan att du tror att det är hela sanningen. Men upp i sadeln igen!
Citera
2023-12-30, 17:50
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ett av dina 1000 inlägg där du bara försöker tramsa bort saker.
...genom att ÅTERIGEN hänvisa till forskning och vetenskap samtidigt som en antivaxxar-patraskare med komplett dummerjönseri försöker bortse från empiri, och istället ägnar sig åt trams, skitprat och vad som endast kan liknas vid VM i fåntratt.

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Man undrar var ni FÅR allt trams ifrån?
Ja, det stämmer att vaccinet minskar risken för att smitta andra samt minskar risken för att bli allvarligt sjuk i COVID-19.

https://www.mdpi.com/2673-8112/3/10/103

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9896606/

Herregud...

Alltid roligt detta. Hur kan de bevisa detta?
Jaa, HUR kan de bevisa det? Pröva att läsa studien så framgår det vilken metod de använde. Men du KAN VÄL INTE LÄSA!?

Herregud...
Citera
2023-12-30, 17:53
Medlem
Citat:
Inte enligt forskningen, tyvärr. Kom en studie tidigare i år av knappt 10.000 personer, varav en del vaccinerade och en del ovaccinerade samt en del oinfekterade (vad man visste).

"A total of 9764 participants (8646 infected; 1118 uninfected) met study criteria (Figure 1, 71% female [6932/9712]; 16% Hispanic/Latino [1592/9664]; 15% non-Hispanic Black [1417/9664]; 58% fully vaccinated at the index date [5585/9633]; median age, 47 years [IQR, 35-60]). After application of balancing weights, the distributions of age, sex, and race and ethnicity were the same in infected and uninfected participants (Table 1). In the weighted cohort, uninfected participants were more likely to be fully vaccinated (77% vs 55%)."

Och deras resultat är bland annat:

"This study found that long-term symptoms associated with SARS-CoV-2 infection spanned multiple organ systems. The diversity of symptoms may be related to persistent viral reservoirs, autoimmunity, or direct differential organ injury." https://jamanetwork.com/journals/jama/fullarticle/2805540

Finns också flera studier av hur idrottare påverkas av Covid. Här är en studie av 800 st simmare som fick Covid i december 2019, alltså mer än ett år före vaccinen:

"This study assessed the experiences of elite aquatic athletes with coronavirus disease 2019 (COVID-19) during the first World Championship conducted without social distancing and an isolation 'bubble'. (...) The answers revealed that 49.4% of athletes had experienced SARS-CoV-2 infection. (...) The majority reported mild (51%) or moderate (27%) symptoms, while 16% remained asymptomatic. Reinfection occurred in 13%, and 10% of initial infections led to long COVID"

Vissa fick alltså långtidscovid redan efter första smittotillfället och ett år före vaccineringen, med ganska lika siffror för män och kvinnor: "Long COVID symptoms were present in 10% (40/398, 25 female) of the cases after the first infection episode"

De upplevde vektorvaccinen (AstraZeneca m fl) som sämre: "Ninety-four per cent of the athletes (n = 769) received at least one dose of a COVID-19 vaccine, 92% received a second dose, and 55% a third dose. (...) However, when comparing mRNA and vector vaccines, upon receiving the first shot, athletes reported slightly worse experience scores with vector vaccines than with mRNA vaccines (6 vs 8 points, p < 0.0001)."

Man kan ju faktiskt tänka sig att samma höga vaccination gäller de flesta elitidrottare i väst, alltså att kanske rent av 90 % av alla har vaccinerat sig mot Covid. https://www.nature.com/articles/s41598-023-40821-2

Alla i denna studie fick mindre symptom när de fick Covid igen och de var jättenöjda med sin vaccination. Nu kurt-sune är det din tur att hitta en studie av ovaccinerade elitidrottare och visa hur bra du menar att de klarade sig. För det kan ju vara så att idrottarna ovan klarade sig bättre andra gången eftersom de var vaccinerade.

Mitt fetade i sista stycket… är väl en självklarhet att symptomerna blir mindre vid andra smittotillfället… dom har ju redan haft covid och har ett gott skydd… att ens ta vaccin mot en sjukdom man nyss haft är bara idiotiskt… att dom fick mindre symtom har inget med vaccin att göra utan det är tack vare att dom haft sjukdomen innan.. precis som när mina barn hade kikhosta.. jag fick inte eftersom jag hade haft kikhosta när jag var barn.. min man däremot som är född -70 talet och fick ett vaccin mot kikhosta när han var liten blev sjukast av alla 😁 har du haft en sjukdom innan har du ett bra grundskydd.. det vet alla..
Citera
2023-12-30, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
...genom att ÅTERIGEN hänvisa till forskning och vetenskap samtidigt som en antivaxxar-patraskare med komplett dummerjönseri försöker bortse från empiri, och istället ägnar sig åt trams, skitprat och vad som endast kan liknas vid VM i fåntratt.

Jaa, HUR kan de bevisa det? Pröva att läsa studien så framgår det vilken metod de använde. Men du KAN VÄL INTE LÄSA!?

Herregud...

Ja, och jag har läst.

Jag kan förklara igen för dig. De har allstå sett att av 58,952 personer så har 565 av dem tvungna att ligga på sjukhus och 156 var riktigt illa.

Och 6 månader senare har följande saker hänt:

Vaccination och smittspridning delux.

Så vad detta visade, som de inte säger.
ÄR:
Att personer har fått vaccin men även har haft sjukdomen tidigare.

Och som jag hoppades att inte behöva förklara för dig:

"Första gången kroppen utsätts för ett särskilt ämne tar det ett tag innan det har hunnit bildas tillräckligt med antikroppar. Vid en ny attack av inkräktare av samma typ går det snabbare. Detta beror på att några av cellerna som aktiverades första gången omvandlas till så kallade minnesceller."

Och det är detta som gjort att Sverige fungerade bra vid denna pandemi. Vi stängde ej ner och vi lät smittan åka runt så folk fick antikroppar.

Sen nu senare efter vaccin så ser det riktigt illa ut igen, det är däremot intressant!
Senast redigerad av ProvV 2023-12-30 kl. 18:08.
Citera
2023-12-30, 18:22
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Självklart hänger upplevelsen av till exempel postcovid hos en del samman med psykologiska orsaker, ditt misstag är inte detta utan att du tror att det är hela sanningen. Men upp i sadeln igen!

Det är nämligen så att vid svår psykisk ohälsa, till exempel om man är livrädd för ett visst virus, så försämras immunförsvaret och då blir du hör och häpna ännu sjukare helt i onödan.

Och psykisk ohälsa är ju tyvärr snudd på en folksjukdom idag, så det är inte så konstigt att många som lidit av psykisk ohälsa och blev uppskrämda av all covidpropaganda också blev väldigt sjuka av samma virus.

Och det blev ju inte bättre av att de hittade varandra på nätet och bildade grupp för att informera alla om hur farligt detta virus var. Masspsykos deluxe.

Själv har jag alltid tagit det piano, eftersom jag vet att det här inte är en farlig sjukdom för de allra flesta av oss.
Citera
2023-12-30, 18:25
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LillBurtan
Mitt fetade i sista stycket… är väl en självklarhet att symptomerna blir mindre vid andra smittotillfället… dom har ju redan haft covid och har ett gott skydd… att ens ta vaccin mot en sjukdom man nyss haft är bara idiotiskt… att dom fick mindre symtom har inget med vaccin att göra utan det är tack vare att dom haft sjukdomen innan.. precis som när mina barn hade kikhosta.. jag fick inte eftersom jag hade haft kikhosta när jag var barn.. min man däremot som är född -70 talet och fick ett vaccin mot kikhosta när han var liten blev sjukast av alla 😁 har du haft en sjukdom innan har du ett bra grundskydd.. det vet alla..

Nej det fick du inte säga under pandemin, för då var du en farlig "antivaxxer".... Att följa beprövad och känd vetenskap är alltså "antivaxx". Alltså det är så stört så man undrar jag var fan det brann i proppskåpet hos så många. Även utbildade borde veta bättre.
Citera
2023-12-30, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arne99
Intressant sida, tack för länken.

Om man istället väljer överdödlighet och annan layout så kan man få resultatet nedan,
https://www.mortality.watch/explorer/?c=ITA&c=SWE&c=NOR&c=NZL&c=AUS&c=FIN&c=DNK&t=death s_excess&ct=yearly&cs=matrix&df=2017&pi=0&p=1&v=2

Frågor som i vart fall infinner sig för mig är, om 2022 ser ut som det gör, hur blir 2023?

Och förstås, var Sverige och Italien bäst på att "vårda ihjäl" de svagaste i samhället från start? Gasen i botten?

Du kan justera perioden iaf, och även välja veckor, plus ha medelvärde.

https://www.mortality.watch/explorer/?c=SWE&c=NOR&t=deaths_excess&ct=monthly&cs=matrix& pi=0&p=1&v=2
Senast redigerad av Svenlogi789 2023-12-30 kl. 18:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in