2023-12-12, 17:16
Medlem
Skaraborg2s avatar
Som en nål i en höstack.

Citat:
Ursprungligen postat av pudellus
Det är intressant. Fanns en tråd om sonar där Dahlsjöfallet blev omnämnt, men frågan är var det borde sökas. Kanske Lygnern?
(FB) Personer försvunna med sina bilar i Sverige, kan de hittas med sonar-sök i vatten?

Möjligt men det är som att leta efter en nål i en höstack.

Ryktet i Haga gjorde i a f gällande att O18920 kom att hamna en sjö någonstans i trakterna av Göteborg. Finns många sjöar, både små och stora, i det här området.
Citera
2023-12-13, 15:51
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kronängsskolan var inte i bruk 1956-57.

Citat:
Ursprungligen postat av Puch
Nä det hade väl varit onödigt långt till skolan, den låg väl borta i Frölunda

Dessutom vet vi nu att Kronängsskolan inte fanns 1956-57.

Jag vet inte om det var under vår- eller höstterminen Kronängsskolan togs i bruk 1962 men inte heller Clark kan ha varit elev där. När Kjell-Åke gick där 1963-64 så hade skolan enbart varit i bruk under ett eller max två års tid.
Citera
2023-12-13, 17:04
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2

Jag vet inte om det var under vår- eller höstterminen Kronängsskolan togs i bruk 1962 men inte heller Clark kan ha varit elev där. När Kjell-Åke gick där 1963-64 så hade skolan enbart varit i bruk under ett eller max två års tid.

Det är inte ens säkert att den togs i bruk 1962, möjligen till höstterminen i så fall.

Lv6 flyttade ut ur lokalerna det året enligt uppgift, men det är ju inte bara att flytta in en ny verksamhet. Det lär ha skett en del ombyggnadsarbeten. För Högsbo sjukhus tog det ju ända till 1964 men ett sjukhus kräver ju lite mer än en skola.

En inte alltför vild gissning är därför höstterminen 1963 då nya skolor i stort sett alltid startar upp vid nya läsår. Kjell-Åke kan alltså mycket väl vara en av de första studenterna där.
Citera
2023-12-13, 17:32
Medlem
Citat:

Nej Clark vet jag att han gick på Hisingen, jag känner nämligen en som gick i samma klass och fick berättat för mig att han kunde vara ett riktigt kräkmedel ibland, en gång när han varit särdeles typaktig så bad en lärare dem att pryla upp honom och det hade de gjort tydligen
Citera
2023-12-13, 19:37
Medlem
Skaraborg2s avatar
Intressanta uppgifter.

Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Enligt en text från Göteborgs stadsmuseeum:

"1962 flyttade Lv6 till Kviberg och byggnaderna togs omhand av Högsbo sjukhus (1964) och Frölundagymnasiet, den gamla officersmässen kom att bli en heldagsskola för högstadieelever, Kronängsskolan."

Ingen Kronängsskola före 1962 enligt detta.

Stort för dessa intressanta uppgifter ang. Kronängsskolan.

Kände inte till tidigare att Lv6 hade legat där. Gay gjorde sin militärtjänst på Lv6 1962-63 och muckade den 18 juni 1963.
Citera
2023-12-16, 21:50
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kanske Kronängsskolan slog upp portarna höstterminen 1963.

Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det är inte ens säkert att den togs i bruk 1962, möjligen till höstterminen i så fall.

Lv6 flyttade ut ur lokalerna det året enligt uppgift, men det är ju inte bara att flytta in en ny verksamhet. Det lär ha skett en del ombyggnadsarbeten. För Högsbo sjukhus tog det ju ända till 1964 men ett sjukhus kräver ju lite mer än en skola.

En inte alltför vild gissning är därför höstterminen 1963 då nya skolor i stort sett alltid startar upp vid nya läsår. Kjell-Åke kan alltså mycket väl vara en av de första studenterna där.

Jag tror inte att denna skola togs i bruk under 1962.

Vi vet inte när Lv6 flyttade ut därifrån under året samt att det tar alltid tid att bygga om. Kronängsskolan började troligtvis sin verksamhet under en hösttermin. Kjell-Åke började där höstterminen 1963 och han kan mycket väl ha tillhört den första gruppen av elever som gick där. De foton jag har sett därifrån så verkade i a f skolan då ny.
Senast redigerad av Skaraborg2 2023-12-16 kl. 21:53.
Citera
2023-12-23, 12:33
Medlem
Citat:
Jag tror inte att denna skola togs i bruk under 1962.

Vi vet inte när Lv6 flyttade ut därifrån under året samt att det tar alltid tid att bygga om. Kronängsskolan började troligtvis sin verksamhet under en hösttermin. Kjell-Åke började där höstterminen 1963 och han kan mycket väl ha tillhört den första gruppen av elever som gick där. De foton jag har sett därifrån så verkade i a f skolan då ny.
1 April 1962 tog Lv6 över efter A2 på kviberg och 1 Juli var flytten klar
Citera
2023-12-25, 17:36
Medlem
karlalf1s avatar
DNA skulle kanske kunna lösa gåtan om Kjell-Åkes öde, om han t.ex har skaffat barn och de har i sin tur registrerat sig på någon släktforskarsida och laddat upp sin DNA-profil. (Även om jag tror det är osannolikt så skulle ändå man kunna få mycket info om så vore fallet)

Jag tror faktiskt att Kjell-Åke lever än idag, ett tillbakadraget liv som pensionär med en ny identitet.
Citera
2023-12-25, 19:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
Troligtvis först under höstterminen 1963.

Citat:
Ursprungligen postat av Puch
1 April 1962 tog Lv6 över efter A2 på kviberg och 1 Juli var flytten klar

Tack för dessa uppgifter.

Den 1 juli var flytten klar och därefter började industrisemestern. Man började först att börja med ombyggnationen en bit in i augusti tidigast. Lär knappast ha varit klart inför vårterminen så troligen började Kronängsskolan sin verksamhet där först höstterminen 1963. Då var Kjell-Åke bland de första eleverna på den här skolan.
Citera
2023-12-26, 20:30
Medlem
Skaraborg2s avatar
Håller en låg profil och gör inget väsen av sig.

Citat:
Ursprungligen postat av karlalf1
DNA skulle kanske kunna lösa gåtan om Kjell-Åkes öde, om han t.ex har skaffat barn och de har i sin tur registrerat sig på någon släktforskarsida och laddat upp sin DNA-profil. (Även om jag tror det är osannolikt så skulle ändå man kunna få mycket info om så vore fallet)

Jag tror faktiskt att Kjell-Åke lever än idag, ett tillbakadraget liv som pensionär med en ny identitet.

Kjell-Åkes son och dennes barn och barnbarn finns mycket DNA att hämta och försöka matcha.

Han kan mycket väl göra det. I s f fyller han 75 år i april nästa år. Kjell-Åke var med den allra största sannolikhet i livet hösten 2012. Därefter har det inte framkommit några som helst uppgifter och mycket kan ha hänt under dessa 11 år.

Skulle Kjell-Åke vara bosatt i Sverige så är detta helt klart under en annan identitet. Om så skulle vara fallet så håller han definitivt en låg profil och gör inget väsen av sig som pensionär.
Citera
2023-12-28, 19:06
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Kjell-Åke var med den allra största sannolikhet i livet hösten 2012. Därefter har det inte framkommit några som helst uppgifter och mycket kan ha hänt under dessa 11 år.

Skulle Kjell-Åke vara bosatt i Sverige så är detta helt klart under en annan identitet. Om så skulle vara fallet så håller han definitivt en låg profil och gör inget väsen av sig som pensionär.

Sakta i backarna nu...

"största sannolikhet i livet hösten 2012"

Detta är ju inget som kan bevisas. En trådsanning är vad det är, precis som det är en trådsanning att Dahlsjö skulle ha bosatt sig i Holland.

Tillåt mig än en gång att påpeka att vi inte vet något om killarnas öden. Vi är kvar vid den dag då de försvann.

Åkte de iväg i Volvon överhuvudtaget? Inte alls säkert att de gjorde det. Vad jag förstått så är det väl ingen som SETT dem åka iväg. Att Volvon inte var kvar är ju inget bevis på att de åkte iväg någonstans. Den kan sålts, köparen kan ha hämtat den. De kan ha stämt träff med köparen på annan plats i Gbg. Man ju tänka sig möjligheten att köparen plockade isär bilen och struntade i att avregistrera den.

Spekulationer, ja visst. Det är ju det vi sysslar med här.
Senast redigerad av RFT 2023-12-28 kl. 19:25.
Citera
2023-12-29, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Sakta i backarna nu...

"största sannolikhet i livet hösten 2012"

Detta är ju inget som kan bevisas. En trådsanning är vad det är, precis som det är en trådsanning att Dahlsjö skulle ha bosatt sig i Holland.

Tillåt mig än en gång att påpeka att vi inte vet något om killarnas öden. Vi är kvar vid den dag då de försvann.

Åkte de iväg i Volvon överhuvudtaget? Inte alls säkert att de gjorde det. Vad jag förstått så är det väl ingen som SETT dem åka iväg. Att Volvon inte var kvar är ju inget bevis på att de åkte iväg någonstans. Den kan sålts, köparen kan ha hämtat den. De kan ha stämt träff med köparen på annan plats i Gbg. Man ju tänka sig möjligheten att köparen plockade isär bilen och struntade i att avregistrera den.

Spekulationer, ja visst. Det är ju det vi sysslar med här.

Pluspoäng för detta inlägg, för hur mycket jag än uppskattar och högaktar Skaraborg2 så kan jag efter två fullständiga genomläsningar av tråden inte se några som helst bevis för att Dahlsjö eller någon annan skulle vara i livet så sent som 2012.

Är det möjligt? Självfallet. Är det bevisat? Näppeligen.

"Bevisen" består av fria, om än relativt kvalificerade, spekulationer. Såvida inte Skaraborg2 vet mer än vad som har skrivits här?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in