Citat:
Ursprungligen postat av
enough-is-enough
Jag tycker numer det är ganska självklart att GM hade blå lång jacka. Det som förenar de som tidigt säger mörk rock är att de är långt ifrån och har motljus från Dekorima. En blå lång jacka får då silhuetten av en lång mörk rock.
Ta de som ser den möjlige mördaren på nära håll, där är blå jacka genomgående. LJ, LP, NF och även AB enligt polis Löhr. Det är ju alla de som potentiellt var nära mördaren i Skandiakvarteret. Förutom möjligen YN, men vi vet faktiskt inte om hon såg GM.
Sen finns det även andra som är klart inne på blå jacka, bla IM som är den som kanske ser mördaren längst tid. Några sekunder innan skotten tills han försvinner i gränden.
Sen har vi som bonus också en man vid Grand som matchar LJ:s observation som handen i handsken - blå jacka och keps.
Och en öppen blå lång jacka fladdrar. Det är fakta.
Vet inte om de går att baka ihop så där? Alltså att man lägger ihop de båda signalementen och delar på mitten? På pappret känns det som den vettigaste lösningen, men är det troligt? Kanske..
Leif L's vittnesmål är väldigt spretigt, jag valde att inte ens ta med det i sammanställningen därav. Det kluriga med hans vittnesmål är också att han fäster så stor uppmärksamhet på vad Björkman gör (hans starkaste intryck från hela förloppet verkar nästan vara när Björkman "fullständigt slungade sig in i en port i Skandiahuset"), samt håller på att göra u-sväng samtidigt som han knappar in SOS Alarm på sin biltelefon.
Så här säger Leif i sitt första(?) förhör, på kvällen 1986-03-01:
"[Mördaren] var enligt Leif i avsaknad av huvudbonad. Detta sistnämnda är han 99.5% säker på. Han var iklädd mörka kläder men [Leif] tror att han bar någon ytterrock som inte gick ända ner till knäna och tror inte det rör sig om någon jacka. Är dock inte säker på det sistnämnda".
Så här säger han i förhöret i april samma år:
"Och sen har jag det här ljuset som har slagit ned på fasaden på hans blåa täckjacka. Det sitter alltså kvar i mitt huvud".
Och så vidare.
Det här är ett intressant stycke från samma förhör (det i april):
"Det smäller ju och ekar överallt, men det var en våldsam knall. Och så i och med att ett parti då på trottoaren blir tömt utav folk. Och man ser att det saneras alltså från vanliga fredagsfolket som är och flanerar, där blir alltså dessa tre personer kvar. Och då får man alltså en mera säker bild på vad som sker".
Får mig att tänka på Inge M's ungdomsgäng.
Källa:
http://www.itdemokrati.nu/page36j.html
EDIT: Jag hade upprepade gånger skrivit Leif J eller LJ, dvs stavat Ljungqvist utan L. Det är såklart fel och initialerna blir då samma som Lars J's. (Sen editering)