2023-12-27, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av t0kky
Jag var i butiken samtidigt som hon hade sitt första utbrott (cirka 1h innan branden), så jag tänkte droppa lite extra info.

Av vad jag såg och hörde så började hon sparka sönder glasdörren/ingången eftersom hon ej fick betala kredit. arbetare frågade ifall hon hade tagit droger, vilket det mycket väl verkade som.

inte så mycket jag kan tillägga förutom detta

Var det den senaste personen som pekats ut?
Citera
2023-12-27, 16:55
Medlem
Hon är begärd häktad nu. Har mejlat Västmanlands tingsrätt men lär väl inte få svar idag.
Citera
2023-12-27, 16:56
Medlem
Vitman-33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Enl tidigare uppgifter i tråden var det gott om personal i butiken och man hade "koll på" den misstänkte. Tror att personalen själva inser sitt ansvar för förloppet utan att jag behöver säga till dem. Borde inte ha varit några stora problem att "slänga ut" 31-åringen samtidigt som någon släckte branden. Förmodligen blev man chockade och handlingsförlamade.
Precis, så här enkelt är det för tillfället. Om du/ni ser något skit hända, stoppa inte huvudet i sanden och låt något som detta ske utan istället agera. Polisväsendet samt Räddningstjänsten är inte och kan inte vara överallt hela tiden. Utan agera och gör något. Det var flera i butiken och flera kunde agera, jag dömmer ingen, jag var inte på plats. Men jag misstänker att människor hade möjlighet att begränsa händelseförloppet i detta fall.
Citera
2023-12-27, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kesolukt
Hon är begärd häktad nu. Har mejlat Västmanlands tingsrätt men lär väl inte få svar idag.

Toppen! Återkom så snart du fått det
Citera
2023-12-27, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av t0kky
Jag var i butiken samtidigt som hon hade sitt första utbrott (cirka 1h innan branden), så jag tänkte droppa lite extra info.

Av vad jag såg och hörde så började hon sparka sönder glasdörren/ingången eftersom hon ej fick betala kredit. arbetare frågade ifall hon hade tagit droger, vilket det mycket väl verkade som.

inte så mycket jag kan tillägga förutom detta

Och du agerade alltså inte? Du kunde ju tex ha ringt polis redan en timme innan branden och fått "damen" omhändertagen. Men man undrar ju i första hand varför personalen inte redan då kallade på polis.
Citera
2023-12-27, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jzon8988
Fattar det mer som att det är tatueringarna med djävulstecken och eld haschtag gas och eld ....men att dom är inritade på honom efter det inträffade?
Jag var in och tog mig en titt. Precis som en annan här tar upp, har han ju fotat butiken från sin lägenhet på rekylgatan, och lagt upp hastagen #karmaisabitch och #revolution med mera, den 17e.
Samma dag som affären brann tog han bild på det han målat på handen och la bland annat till #hellraiser, #fightfirewithgasoline och #fördignu.

Detta skulle väl kunna betyda vad som helst.. Men om vi antar att han är förlovad/bor med L, och att hon är GM, så känns ju bilderna mer suspekta. Att sitta och lägga upp bilder på en p-bot och skriva #bitchasshorpböter och visa upp hur han ska anmäla snuten för övervåld, ger lite vibbar av att karln ev är en rättshaverist.
Citera
2023-12-27, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheDuckMan
Jag var in och tog mig en titt. Precis som en annan här tar upp, har han ju fotat butiken från sin lägenhet på rekylgatan, och lagt upp hastagen #karmaisabitch och #revolution med mera, den 17e.
Samma dag som affären brann tog han bild på det han målat på handen och la bland annat till #hellraiser, #fightfirewithgasoline och #fördignu.

Detta skulle väl kunna betyda vad som helst.. Men om vi antar att han är förlovad/bor med L, och att hon är GM, så känns ju bilderna mer suspekta. Att sitta och lägga upp bilder på en p-bot och skriva #bitchasshorpböter och visa upp hur han ska anmäla snuten för övervåld, ger lite vibbar av att karln ev är en rättshaverist.

Uppenbart psykpatient säkerligen intagen från och till, kanske så dom träffades
Citera
2023-12-27, 18:10
Medlem
Conams avatar
Ni som bor i närheten, de har (plundrats) i brandresterna, vad har vi för info där? Babbar?
Citera
2023-12-27, 18:14
Medlem
eliizars avatar
Verkar inte vara "pojkstreck" som jag misstänkte först.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...UpvO2rdCHBMWj0

Brandhärjade Ica-butiken plundrad: ”Använde pallyftare”

Den Ica-butik på Haga i Västerås som totalförstördes efter en brand på juldagen fick påhälsning av plundrare redan samma dag.

– De använde pallyftare för att ta ut saker, säger Thomas Reichert, restvärdeledare, Brandskyddsföreningen.
Citera
2023-12-27, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jzon8988
Uppenbart psykpatient säkerligen intagen från och till, kanske så dom träffades
Om vi ska tala rent generellt om psykiskt sjuka och missbrukare, så kan vissa vara ena riktiga rättshaverister. Dvs dom vägrar inse/förstå att som själva gör fel. De ser sig själva som offer som blivit orättvist behandlade, och kan gå älta/grubbla länge över något (som för oss kanske är en bagatell) men som dom upplever djupt kränkande.. Det är väl de som gör vissa farliga, att dom hänger upp sig på någon "orättvisa" och måste få upprättelse(utkräva hämnd) till varje pris. Det är väl inte otänkbart att en rättshaverist skulle kunna påverka en annan labil person, som är mer impulsiv, att göra något drastiskt.
Senast redigerad av TheDuckMan 2023-12-27 kl. 18:21.
Citera
2023-12-27, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkblomman
Du kan aldrig få skuldsanering när det gäller skatteskulder och skadestånd.

Gött att leva med det resten av livet!

Kvinnan mår förmodligen väldigt dåligt psykiskt. Hoppas hon får vård så hon inte kan vara en fara för samhället något mer.

Du vet inte hur mycket fel du har..
Betalar du inte in en krona till fogden på 5 år, avskrivs skulden
Citera
2023-12-27, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av speed80
Du vet inte hur mycket fel du har..
Betalar du inte in en krona till fogden på 5 år, avskrivs skulden
Inte riktigt korrekt.

https://www.familjensjurist.se/frago...skatteskulder/
Citera