2023-12-27, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheDuckMan
Jag var in och tog mig en titt. Precis som en annan här tar upp, har han ju fotat butiken från sin lägenhet på rekylgatan, och lagt upp hastagen #karmaisabitch och #revolution med mera, den 17e.
Samma dag som affären brann tog han bild på det han målat på handen och la bland annat till #hellraiser, #fightfirewithgasoline och #fördignu.

Detta skulle väl kunna betyda vad som helst.. Men om vi antar att han är förlovad/bor med L, och att hon är GM, så känns ju bilderna mer suspekta. Att sitta och lägga upp bilder på en p-bot och skriva #bitchasshorpböter och visa upp hur han ska anmäla snuten för övervåld, ger lite vibbar av att karln ev är en rättshaverist.

Han verkar ha tagit bort sina inlägg på Instagram 😲
Citera
2023-12-27, 19:58
Medlem
t0kkys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brakamobrama
Var det den senaste personen som pekats ut?

om du syftar på M och L så kollade jag instagram profilen som finns tidigare i tråden då han hade bilder på flickvännen, och bilden kan stämma. jag fick inte nån super bra syn på kvinnan när jag var i butiken, men det verkar vara henne imo.
Citera
2023-12-27, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morella79
Han verkar ha tagit bort sina inlägg på Instagram 😲

Det är just därför den som är först ut med att upptäcka suspekta bilder/inlägg, som kan kopplas till brott, bör ta en skärmdump omgående och skicka in det på polisens sida där man lämnar tips.
Risken finns att eventuell GM/involverad sitter här och kikar, och inser att denne lagt ut saker som kan binda denne till brottet, och sopar undan spåren efter sig.
Citera
2023-12-27, 20:29
Medlem
Han har gjort sin insta privat. Givetvis läser han. Hoppas att nån har tagit skärmdumpar!
Citera
2023-12-27, 20:33
Medlem
Citat:
Det är just därför den som är först ut med att upptäcka suspekta bilder/inlägg, som kan kopplas till brott, bör ta en skärmdump omgående och skicka in det på polisens sida där man lämnar tips.
Risken finns att eventuell GM/involverad sitter här och kikar, och inser att denne lagt ut saker som kan binda denne till brottet, och sopar undan spåren efter sig.

Åklagaren har blivit uppmärksammad på fästmannen och hans inlägg.

Och ni som pratar om hur elden tog sig, hon kan ju faktiskt tuttat på i skåpet där laktnafta och annat brandfarligt förvaras
Citera
2023-12-27, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Märkligt resonemang, det blir väl inte mindre elakt eller mer snällt för att hon är lågstadielärare och hon är väl inte mer eller mindre "normal" än andra baserat på det du som inte känner henne vet. Och steget till att elda upp en ICA är väl ganska stort för dom flesta.

Du får ursäkta men jag tycker ditt inlägg osar ganska mycket fördomar dessutom är det ett faktum att ohälsotalen för akademiker är skyhögt när det kommer till psykisk ohälsa så ska man gå efter det är väl snarare steget mindre att flippa ut helt för den gruppen, jämfört med många andra.
Snäll/elakhet har ingenting med detta att göra. Jag har så pass stor kännedom att jag vet att psykiska sjukdomar och missbruk kan hända vem som helst oavsett bakgrund. Men, sådana här vansinnesdåd är så pass ovanligt att dom flesta inte tänker att det ska vara en lärare som har haft ansvar över lågstadiebarn. Jag själv lägger ingen vikt i det. Brottet är lika illa oavsett. Jag hoppas att tjejen får hjälp att tillfriskna.
Citera
2023-12-27, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KJE
Åklagaren har blivit uppmärksammad på fästmannen och hans inlägg.

Och ni som pratar om hur elden tog sig, hon kan ju faktiskt tuttat på i skåpet där laktnafta och annat brandfarligt förvaras
Dåså!

Angående brand, så skulle väl möjligtvis en iskall kalkylerande person gå till brandskåpet. Hon hade dessutom behövt ställa upp dörren/dra ut innehållet på golvet, för att elden ska få syre och inte kvävas när dörren går igen. Känns lite som en invecklad procedur för en person som har psykos. Skulle mer tippa att hon tog det första bästa som såg ut att brinna lätt. Brukar ju stå rätt många paket med hushåll/dasspapper i del affärer, så kan tänka mig att det snabbt blir en våldsam brasa där.
Senast redigerad av TheDuckMan 2023-12-27 kl. 21:06.
Citera
2023-12-27, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Max1494
Om man bränner ner en byggnad med folk i
Så ska man inte jobba med barn eller människor överhuvudtaget
Hon borde inte ha skrivits ut ifrån psykvården alls
Vet inte vad hon får för straff. Men försäkringsbolaget vill nog ha 50 - 60 miljoner
omsättningen brukar väl var runt 50 - 60 miljoner för en ICA butik
Sen är det skadestånd för förlorad inkomst mm
Jag ser behovet av införande av mentalsjukhus igen. Det var ett stort misstag att avveckla dom då en stor andel psykiskt sjuka inte kan bo i ett eget hushåll. Jag har läskigt nog sett hur många psykiskt instabila som rör sig fritt ute i samhället där man bara går och väntar på att något ska hända. Tyvärr hjälper det inte att kontakta psykiatrin, den är redan fullbelagd och människor skrivs ut långt innan dom är stabila för att ge plats åt någon annan. Och är man duktig på att manipulera så är det ingen match att lura vårdpersonal att man mår bra. Har sett personal vädja till psykiatrin att en person är psykotisk, och när läkare sen pratar med personen vänder den totalt och beter sig normalt, för att när läkaren har gått vända tillbaka igen.

Det är intressant att veta hur svängarna har gått här. Ville hon bli utskriven? Varför skrevs hon ut? Många frågetecken.
Citera
2023-12-27, 21:08
Medlem
minesofterrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuppen123
Jag ser behovet av införande av mentalsjukhus igen. Det var ett stort misstag att avveckla dom då en stor andel psykiskt sjuka inte kan bo i ett eget hushåll. Jag har läskigt nog sett hur många psykiskt instabila som rör sig fritt ute i samhället där man bara går och väntar på att något ska hända. Tyvärr hjälper det inte att kontakta psykiatrin, den är redan fullbelagd och människor skrivs ut långt innan dom är stabila för att ge plats åt någon annan. Och är man duktig på att manipulera så är det ingen match att lura vårdpersonal att man mår bra. Har sett personal vädja till psykiatrin att en person är psykotisk, och när läkare sen pratar med personen vänder den totalt och beter sig normalt, för att när läkaren har gått vända tillbaka igen.

Det är intressant att veta hur svängarna har gått här. Ville hon bli utskriven? Varför skrevs hon ut? Många frågetecken.

Mycket bra inlägg och håller med till fullo. Det är riktig obehagligt att bara vara ute en halv dag i vårt samhälle och ser människor som absolut inte borde vara ute bland oss "vanliga" människor. Det är tragiskt vad som hänt med vårt land på så många sätt..
Citera
2023-12-27, 21:18
Medlem
Citat:
Snäll/elakhet har ingenting med detta att göra. Jag har så pass stor kännedom att jag vet att psykiska sjukdomar och missbruk kan hända vem som helst oavsett bakgrund. Men, sådana här vansinnesdåd är så pass ovanligt att dom flesta inte tänker att det ska vara en lärare som har haft ansvar över lågstadiebarn. Jag själv lägger ingen vikt i det. Brottet är lika illa oavsett. Jag hoppas att tjejen får hjälp att tillfriskna.

Vi behöver inte fastna i det här men jag tycker snarare du förstärker bilden av att händelsen är extra unik med tanke på hennes bakgrund än för fram att bakgrunden saknar relevans och att du pratar emot dig själv lite granna.

Och det gör du väl även när det kommer till om gärningen hade ett elakt uppsåt eller inte.

Citat:
Nja snarare ställa sig frågan om man själv kunde ha gjort något för att förhindra att det gick som det gick. Nu känner inte jag personen som är MGM, så jag kan dra slutsatsen att jag inte hade kunnat göra någonting alls. Alltså är inte människan i sig intressant längre, mer än det faktum att hon har gått från att vara lågstadielärare till att bränna ner en byggnad. Det är rätt stort steg. Jag hoppas faktiskt att hon får den hjälp hon behöver och slipper elaka människor. Detta är gjort av en människa med en sjukdom, inte av elakhet. Psykos kan drabba vem som helst av så lite som stress, och jag skulle inte vilja vara i hennes skor när hon inser vad hon har gjort. Nu kanske folk får se att även till synes normala människor med ordnat liv kan drabbas av psykisk ohälsa.
Citera
2023-12-27, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minesofterror
Mycket bra inlägg och håller med till fullo. Det är riktig obehagligt att bara vara ute en halv dag i vårt samhälle och ser människor som absolut inte borde vara ute bland oss "vanliga" människor. Det är tragiskt vad som hänt med vårt land på så många sätt..

Fast handen på hjärtat är det egentligen så många som är i stånd till handlingar som dessa? Jag har ingen koll själv men känslan säger att mängden dåd utförda av psyksjuka, i hela landet, som har lite dignitet knappt kommer upp i samma nivå som vanliga fylleskallar /kocksare ställer till med bara på nätterna i sthlm.

Motsatsen är ju inte heller så trevlig att "friska" spärras in på "dårhus" och tvångsmedicineras resten av livet. För så skulle det så klart också bli, det är ju inte alltid en exakt vetenskap.
Citera
2023-12-27, 21:29
Medlem
Citat:
Dåså!

Angående brand, så skulle väl möjligtvis en iskall kalkylerande person gå till brandskåpet. Hon hade dessutom behövt ställa upp dörren/dra ut innehållet på golvet, för att elden ska få syre och inte kvävas när dörren går igen. Känns lite som en invecklad procedur för en person som har psykos. Skulle mer tippa att hon tog det första bästa som såg ut att brinna lätt. Brukar ju stå rätt många paket med hushåll/dasspapper i del affärer, så kan tänka mig att det snabbt blir en våldsam brasa där.

Det verkade brinna mest intensivt på baksidan av butiken samt på kortsidan som vetter mot Rekylgatan, där även lastkajen fanns. Det var där majoriteten av släckningen skedde (där brandmännen stod och sprutade vatten).

Inne i butiken, mot samma vägg som lastkajen fanns om jag inte missminner mig alldeles toa- och hushållspapper, och närmare kassorna blöjor och sedan chipshyllorna.
Det är också där mot kortsidan/lastkajen som väggen helt och hållet har rasat in. Störst förödelse. Så det skulle kunna tyda på att hon kan ha gått så långt bort/in som möjligt i butiken och tuttat på där först. Sen som sagt, vem vet, hon kanske har gått hylla för hylla ner mot kassan och sprayat eld i varje rad. Toapapper, blöjor och som tidigare har skrivits om chipsen brinner otroligt snabbt och effektivt.
Finns ett youtube-klipp några sidor bak som visar hur fort och våldsamt chipshyllorna antänder.

Edit
Lägger in länken till youtube-klippet igen:

https://www.flashback.org/leave.php?...ature%3Dshared

Spola fram till 1 min ca
Senast redigerad av trazdockans 2023-12-27 kl. 21:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in