2023-12-26, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sm340
Efter att tillbringat större delen av dagen på skoter och gjort ett frivilligt sök runt jävre tror jag fortfarande att en s80 med bra däck kan forcera de flesta vallarna som var den aktuella kvällen men jag tror inte att han har kört så långt in isåfall.
Känns som att det är för mycket drivsnö på olika ställen.
I stort sett alla skogsbilsvägar som jag körde efter så var det skoterspår på vägen, vissa färskare än andra men det är svårt att veta om det bara är friluftsåkare eller personer som sökt.

Polisen var ute med helikopter i lördags 23/12 och sökte runt jävre i snöandet, kan inte ha varit lätt att se nånting över huvud taget.

Tycker du man skulle se/känna att det va en översnöad bil på vägen, eller är de så mycket snö att en bil blir helt dold av snön?

Polisen sökte även med helikopter för nån vecka sedan utan resultat.
Citera
2023-12-26, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SivansLillebror
Ett mål som jag har insyn i, där tog man inte in misstänkt förrän efter 15 månader, hela utredningen var klar det var bara förhör med misstänkt och slutdelgivning kvar innan man presenterade utredningen till åklagare.

Men här har ju polisen sagt att man inte misstänker brott utan att alla försvinnanden hamnar på enheten för grova brott och att man använder sig av misstänkt människorov för att få större verktygslåda.
Citera
2023-12-26, 08:37
Medlem
Man skall nog inte fästa så stor vikt vid den bild som familjen och vänner ev. initialt håller utåt. Det är djupt mänskligt att man väljer att förmedla det positiva i en fruktansvärt svår situation. Det viktiga är däremot vad man säger i sina kontakter till Polisen som utreder försvinnandet. Och återigen med en brottsutredning och alternativa möjligheter så stannar det troligtvis där just nu. Vad Polisen känner till eller inte kommer dock rimligen påverka de instruktioner som ges till bl.a. Missing People.

Åtminstone två inlägg i denna tråd har nu antytt att Elliot kanske inte mådde så bra i motsats till vad som tidigare har kommunicerats. Stämmer detta så ökar ju uppenbart risken och sannolikheten för att det istället kan vara ett frivilligt försvinnande som har en större relevans. Och med ett sådant antagande och utgångspunkt kompliceras ju onekligen också eftersöket. I synnerhet om han då inte heller har velat bli hittad i närtid och bilen nu kanske t.o.m. befinner sig långt ifrån Jävre.
Citera
2023-12-26, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2an
Tycker du man skulle se/känna att det va en översnöad bil på vägen, eller är de så mycket snö att en bil blir helt dold av snön?

Polisen sökte även med helikopter för nån vecka sedan utan resultat.

Står bilen på/vid någon väg i skogen borde man se den ganska tydligt tycker jag, och oftast efter skogsbilsvägar så finns det inga avåkningszoner, utan det är träd/stenar och inga djupa diken.
Citera
2023-12-26, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sm340
Står bilen på/vid någon väg i skogen borde man se den ganska tydligt tycker jag, och oftast efter skogsbilsvägar så finns det inga avåkningszoner, utan det är träd/stenar och inga djupa diken.

Tack för info.
Då kan man nog nästan avskriva att Elliot lyckats ta sig in efter någon oplogad skogsväg och där ska bilen snöat över så man inte ser den.
Citera
2023-12-26, 11:46
Medlem
Går det köra så man kommer ut på isen i jävre? Tänkte om han är i havet.
Citera
2023-12-26, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reality-Tankom
Man skall nog inte fästa så stor vikt vid den bild som familjen och vänner ev. initialt håller utåt. Det är djupt mänskligt att man väljer att förmedla det positiva i en fruktansvärt svår situation. Det viktiga är däremot vad man säger i sina kontakter till Polisen som utreder försvinnandet. Och återigen med en brottsutredning och alternativa möjligheter så stannar det troligtvis där just nu. Vad Polisen känner till eller inte kommer dock rimligen påverka de instruktioner som ges till bl.a. Missing People.

Åtminstone två inlägg i denna tråd har nu antytt att Elliot kanske inte mådde så bra i motsats till vad som tidigare har kommunicerats. Stämmer detta så ökar ju uppenbart risken och sannolikheten för att det istället kan vara ett frivilligt försvinnande som har en större relevans. Och med ett sådant antagande och utgångspunkt kompliceras ju onekligen också eftersöket. I synnerhet om han då inte heller har velat bli hittad i närtid och bilen nu kanske t.o.m. befinner sig långt ifrån Jävre.
Ja, jag tror man kan släppa Jävre vid det här laget. Position på sista masten mobilen pingat mot samt hur mycket drivmedel han ev tankat innan avfärd skulle kunna ge en hint om hur långt han kört samt åt vilket väderstreck från Jävre.
Citera
2023-12-26, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mmoollyy
Går det köra så man kommer ut på isen i jävre? Tänkte om han är i havet.
Är han i havet så har väl hela bilen sjunkit med honom i? Spårlöst försvunnen för all framtid?
Citera
2023-12-26, 15:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av jzon8988
Är han i havet så har väl hela bilen sjunkit med honom i? Spårlöst försvunnen för all framtid?

Nja, det är ju inte bottenlöst. Så förr eller senare dyker den upp.
Citera
2023-12-26, 15:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 2an
Men här har ju polisen sagt att man inte misstänker brott utan att alla försvinnanden hamnar på enheten för grova brott och att man använder sig av misstänkt människorov för att få större verktygslåda.

Ja, men i och med den öppnade verktygslådan så kan misstanke väckas eller släckas. Man har inte avskrivit brottsmisstanken än vad jag vet.
Citera
2023-12-26, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dream.71
Ja, jag tror man kan släppa Jävre vid det här laget. Position på sista masten mobilen pingat mot samt hur mycket drivmedel han ev tankat innan avfärd skulle kunna ge en hint om hur långt han kört samt åt vilket väderstreck från Jävre.

Jag tror som du, ska man hitta honom behöver vi svar på dessa frågor! Åt vilket håll körde han just innan mobilen stängdes av och hur mycket bensin hade han i tanken? Han är förmodligen långt ifrån Jävre någonstans.

Har han ingen personlig anknytning till Norrbotten skulle jag kolla runt kända platser så som Treriksröset, Storforsen, Kebnekaise osv. Mamman verkar ju ha starka känslor för samerna så deras hemmatrakter kan också vara värda att söka av.
Citera
2023-12-26, 16:35
Medlem
Glöm inte att det Jävre kan vara ett medvetet villospår. Det kan ju tänkas att telefonen medvetet slagits av i Jävre och för att därefter vända söderut.

Han kan ju alltså lika gärna sitta i Kristiania och röka braj nu. Svårt veta när vi inte vet vad han är för en person.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in