2023-12-26, 17:34
Medlem
Liberty75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4shoshin
Glöm inte att det Jävre kan vara ett medvetet villospår. Det kan ju tänkas att telefonen medvetet slagits av i Jävre och för att därefter vända söderut.

Han kan ju alltså lika gärna sitta i Kristiania och röka braj nu. Svårt veta när vi inte vet vad han är för en person.

Precis så har jag också tänkt. Antingen att han ville ta livet av sig och se till att han aldrig någonsin blev hittad. Eller att han bara ville starta om någon helt annan stans, kanske i ett annat land. Då är det ju väldigt smart att köra norrut, stänga av mobilen och sedan vända söderut. Alla skulle då lägga dagar och veckor på att leta på fel ställe.

Mamman sa ju - visserligen hypotetiskt men ändå - att han kan ju lika gärna vara i södra delen av landet. Ja, det kan han. Kanske hittat en tjej i Skåne som han bor hos och som står för notan. Allt är möjligt.
Citera
2023-12-26, 17:35
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barajag54
Men om det handlar om att jobba hemifrån så låter det som något som bestämts ganska nära den lediga dan. Varför inte använda helgen?
Mamman skrev på Facebook dagen efter samlingen (i fredags) att hon är övertygad om att hans plan var att ta truckkortet på fredagen den 1 december, det har hon inte nämnt tidigare. Varför hon skriver det dagen efter måste bero på att hon fick veta det av en vän, kanske jobbarkompis som var där och visste om det eller hört det av Elliott. Hon skriver vidare att det var så märkligt att han inte hörde av sig på fredagen till sina vänner eller jobbarkompisar som var så viktiga för honom.

Jag börjar nästan ana att det är så enkelt att hans försvinnande har med jobbet att göra. Var det han själv som hade bestämt att han skulle ta truckkortet eller var det hans chef? Han kanske kände pressen att klara av kortet men visste att han inte skulle greja det och för att slippa sticker han iväg på tisdagskvällen.

Hellre sticka iväg än att tappa masken inför alla jobbarkompisar som kanske redan hade truckkort och han var den enda som inte hade det och kanske är yngst av alla. Det här var något som störde honom och gjorde honom orolig.

Han har väl haft jobbet ganska länge så varför tar han bilen och försvinner just denna vecka i värsta snöstormen.
Citera
2023-12-26, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Mamman skrev på Facebook dagen efter samlingen (i fredags) att hon är övertygad om att hans plan var att ta truckkortet på fredagen den 1 december, det har hon inte nämnt tidigare. Varför hon skriver det dagen efter måste bero på att hon fick veta det av en vän, kanske jobbarkompis som var där och visste om det eller hört det av Elliott. Hon skriver vidare att det var så märkligt att han inte hörde av sig på fredagen till sina vänner eller jobbarkompisar som var så viktiga för honom.

Jag börjar nästan ana att det är så enkelt att hans försvinnande har med jobbet att göra. Var det han själv som hade bestämt att han skulle ta truckkortet eller var det hans chef? Han kanske kände pressen att klara av kortet men visste att han inte skulle greja det och för att slippa sticker han iväg på tisdagskvällen.

Hellre sticka iväg än att tappa masken inför alla jobbarkompisar som kanske redan hade truckkort och han var den enda som inte hade det och kanske är yngst av alla. Det här var något som störde honom och gjorde honom orolig.

Han har väl haft jobbet ganska länge så varför tar han bilen och försvinner just denna vecka i värsta snöstormen.

Ville han ens jobba som svetsare, eller vara kvar på företaget...han såg kanske inga vägar ut..
Citera
2023-12-26, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice

Jag har tagit ett "riktigt" truckkort, alltså en fristående utbildning som förmodligen täcker upp betydligt fler typer av truckar än vad Elliots truckkort hade gjort, och det var inte svårt överhuvudtaget (ingen kuggade). Mycket lättare än att tex ta ett bilkörkort. Jag tror bestämt att truckkortet som man tar på jobbet sådär (nån får gärna rätta mig om jag har fel) det "går inte" misslyckas med. Det är snarare ett bevis för att man har medverkat vid kursen än ett bevis på att man är proffs på truckar.

Elliot har klarat 12år i skolan, jag tvivlar starkt på att han ens skulle tycka att truckkortet var ett problem. Det enda skäl jag kan se till att kortet skulle vara anledningen är att han mådde fruktansvärt dåligt och det blev sista droppen i en redan överfylld bägare.

Han har/hade jobbat ca 1år på Alimak, så inte speciellt länge.
Citera
2023-12-26, 19:16
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rudan88
Jag har tagit ett "riktigt" truckkort, alltså en fristående utbildning som förmodligen täcker upp betydligt fler typer av truckar än vad Elliots truckkort hade gjort, och det var inte svårt överhuvudtaget (ingen kuggade). Mycket lättare än att tex ta ett bilkörkort. Jag tror bestämt att truckkortet som man tar på jobbet sådär (nån får gärna rätta mig om jag har fel) det "går inte" misslyckas med. Det är snarare ett bevis för att man har medverkat vid kursen än ett bevis på att man är proffs på truckar.

Elliot har klarat 12år i skolan, jag tvivlar starkt på att han ens skulle tycka att truckkortet var ett problem. Det enda skäl jag kan se till att kortet skulle vara anledningen är att han mådde fruktansvärt dåligt och det blev sista droppen i en redan överfylld bägare.

Han har/hade jobbat ca 1år på Alimak, så inte speciellt länge.
Mår man dåligt är ju inte självförtroendet på topp precis, då ser man allt som mycket svårare om inte omöjligt än det egentligen är. Kortet är säkert lätt att klara av och även att köra men för Elliott var det inte så. Han kan vara en blyg kille som trivdes bäst med de arbetsuppgifter han hade, att svetsa i sin hörna och inte ville hamna i situationer där han blev granskad och bedömd av sina jobbarkompisar när han skulle köra trucken.

Det kanske ingår i jobbet efter ett år och han har fasat för att den dagen ska komma men har inget val när dagen närmar sig och som du säger, det fick bägaren att rinna över.
Senast redigerad av exoticspice 2023-12-26 kl. 19:53.
Citera
2023-12-26, 19:25
Medlem
Liberty75s avatar
Skulle ett truckkort betytt ändrade arbetsuppgifter på jobbet? Eller flytt till annan avdelning? Att jobba med kollegor som han inte ville jobba med?

Det är så lite som kan knuffa en över kanten om man mår dåligt. Hade en vän med ett toppenjobb som just fått sitt första barn. Han skulle gå
en kurs för att avancera, blev ”bara” näst bäst på kursen så han tog sitt tjänstevapen och sköt sig. Helt obegripligt för alla.
Citera
2023-12-26, 19:36
Medlem
Har klockslaget någon betydelse? 21:21
Citera
2023-12-26, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mmoollyy
Har klockslaget någon betydelse? 21:21

Nåt bibliskt menar du?
Citera
2023-12-26, 20:14
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jzon8988
Ville han ens jobba som svetsare, eller vara kvar på företaget...han såg kanske inga vägar ut..

Citat:
Ursprungligen postat av Liberty75
Skulle ett truckkort betytt ändrade arbetsuppgifter på jobbet? Eller flytt till annan avdelning? Att jobba med kollegor som han inte ville jobba med?

Det är så lite som kan knuffa en över kanten om man mår dåligt. Hade en vän med ett toppenjobb som just fått sitt första barn. Han skulle gå
en kurs för att avancera, blev ”bara” näst bäst på kursen så han tog sitt tjänstevapen och sköt sig. Helt obegripligt för alla.
Bra och viktiga frågeställningar du har. Skulle han svetsa och köra truck eller bara köra truck? Var det något han fick veta när han anställdes, att det finns goda möjligheter till avancemang och att han skulle vara förberedd på att byta arbetsuppgifter och avdelning eller inte? Kommer det här som en stor överraskning för honom?

Är man 20 år och har sitt första jobb - då är man inte kaxig utan gör som chefen säger åt en.

Ett fast jobb betyder mycket om inte allt för många människor, det kan vara den den enda trygga platsen i livet. Man kommer, gör sitt jobb och går hem för dagen och är nöjd med det. Blir det då förändringar som andra beslutar kan det rucka hela ens värld, och är man då en känslig själ kan det bli en katastrof.

Sorgligt med din vän och beklagar hans tragiska bortgång.
Citera
2023-12-26, 20:29
Medlem
Citat:
Nåt bibliskt menar du?
Ja eller någoting,googlade såg det var något ängelnummer.
Citera
2023-12-26, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mmoollyy
Ja eller någoting,googlade såg det var något ängelnummer.

Håller mamman på med sånt?
Ljusbärare och änglar?
Citera
2023-12-26, 21:14
Medlem
Citat:
Håller mamman på med sånt?
Ljusbärare och änglar?

Ja lite så kan man nog säga. Själslig styrka och chakran mm . Men om man kikar på 2121 så är det isf ett positivt budskap och inget som jag tolkar som något han skulle lämnat om han ville dö
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in