Citat:
Ursprungligen postat av
LaurentiusLucidor
Jag kan bara konstatera att du helt saknar läsförståelse.
Hur stor andel av vinsterna är subventioner?
Nolla.
Utan subventioner inga nya reaktorer, inga "vinster", det byggs helt enkelt inte på kommersiell grund, det förstår du mycket väl.
Oskarhamns kärnkraftverk är "något" för stort för Oskarshamn med omnejd, det är inte så att det lokala Oskarhamns energi kan driva verket, vad det nu kan bero på.
Jo, du vet mycket väl bästa globalist, kärnkraften kräver nationella överföringssystem, i Sverige är det det statliga SVK.
Pubertala frågan om relationen mellan subventioner och vinst är ointressant, hur utfallet av blir, den senare kan inte uppstå om inte den förra existerar, för produktionen uppstår inte i tomma intet; skattemedel måste till.
Jag har en lösning, säg att 3 miljoner svenskar verkligen vill ha 10 nya reaktorer och att investeringen om 1000miljarder delas 50% av industrin, då rör det sig om 500 miljarder kr eller 167000kr per person att skjuta till, det är ändå inte så farligt?
Investeringen är visserligen utdömd på planeringsstadiet, men den blåbruna högern vill hemskt gärna bygga monument för att symbolisera den starka staten och inte ska vi hindra medborgarna från en usel investering när det finns kommersiella alternativ?
Jag anser att det är en demokratiskt rättighet att göra usla affärer i.a.f. så länge andra inte påtvingas att delta.