Citat:
Ja, sista uttaget kan ju vara 23:16:59. Men det är därför det känns relevant att poängtera att de verkade ha bråttom till Kåren, eftersom AB säger till dem att sakta farten och eftersom de fick andra halvan av den ursprungliga gruppen att hamna på efterkälken. Mot den bakgrunden, om sista uttaget är 23:16:59 så har de ändå säkert inte uppehållit sig på platsen utanför bankomaten mer än nödvändigt utan snarare vikit av tämligen omgående. Så om man höftar, säg att de börjat traska norrut senast 23:18:00? Det ger dem ändå god tid att hinna tillräckligt norrut för att inte möta makarna Palme.
Ändå nåt som skaver.
Problemet blir vad AB gjort på platsen i över fem minuter? Jag tror att han har uppriktigt svårt för att redogöra det för sig själv. Han kan inte förstå vad han gjort under dessa minuter och hur paret Palme och eventuell GM passerat honom. Han ser dem bara framför sig helt plötsligt.
Ändå nåt som skaver.
Problemet blir vad AB gjort på platsen i över fem minuter? Jag tror att han har uppriktigt svårt för att redogöra det för sig själv. Han kan inte förstå vad han gjort under dessa minuter och hur paret Palme och eventuell GM passerat honom. Han ser dem bara framför sig helt plötsligt.
Var han på platsen i fem minuter då? Är det säkerställt att mordet skedde 23:21 och inte flera minuter innan?
Nu kanske inte LJ är världens mest tillförlitliga här, eller så är han det, när han genom alla år bråkat om att han åker mot trafikljusen vid korsningen Sveagatan Tunnelgatan från korsningen Drottninggatan Sveavägen 23:15 och att han måste varit framme tidigast 23:17 och senast 23:19.
Jag får inte ihop det att AB ska ha stått vid platsen så länge som flera minuter. Får inte heller ihop om att makarna Palme kommer upp bakom honom. I förhör beskriver han ju hur han mer eller mindre går in det där sällskapet och det smäller.
Tiden 23:21 utgår från LJs larmsamtal. Här kan man tro att man därmed hämtade tiden från att tiden fanns dokumenterad. Som jag fattar det kom man dock fram till den tiden genom att diskutera med LJ som allt sedan dess inte överens om att det kan ha tagit honom sex minuter att med bil anlända till korsningen Sveagatan Tunnelgatan.
Man kan ju i alla fall konstatera att det var rena stenåldern vad gäller att säkerställa klockslag 1986 jämfört med i dag.
Tycker LJs uppfattning om tiden 23:17 till 23:19 får flera saker att falla på plats. Exempelvis att Engström faktiskt bara har uppfattat en smäll. Denna smäll är då inte ett av revolverskotten utan någon annan smäll. Den där ”storknallen”, som jag inte studerat än, är det den han hör? Engström är alltså inte ens utanför Skandia när mordet sker.
Nu ska makarna Palme dock lämnat Grand 23:17. Hur fan kom de fram till det?
Nej, nu tänker jag pussla ihop det här efter att mordet skedde tidigast 23:17 och senast 23:19.
Senast redigerad av DenOsannolike 2023-12-24 kl. 17:39.
Senast redigerad av DenOsannolike 2023-12-24 kl. 17:39.