2023-12-22, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalsongbatong
Administrativa arbetare vet jag endast tar vid misstanke. Antagligen terminalarbetare också. Chaufförer och brevbärare som rattar fordon vet jag ej. Känner jag postnord rätt så skulle du iallfall få veta i förväg när du har test och inte bli slumptestad. Du kanske kan kolla med ST eller SEKO facket om hur det funkar dom borde ju ha koll tänker jag.

Tack för svaret! Jag jobbar som brevbärare. Salivtest de gör men det här är allt jag vet..
Citera
2023-12-22, 17:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av brasnyggman
Dom tar alltid sticka först, iaf om det gäller bilkörning, då gäller alltid sticka på stationen och blodprov på sjukhuset!

Edit/ källa: jag har gjort detta ett antal gånger i mitt tidigare liv

Ja i trafiken vill de ju såklart ha en bekräftelse på misstanke då de kan ta ditt körkort vilket jag typ-ish skrev. Men gäller det misstanke om ringa narkotikabrott så tar de typ aldrig sticka.

Ta alltid blodprov.
Citera
2023-12-22, 18:43
Medlem
Hej! Två korta frågor här! Vi har slumpmässiga drogprov på jobbet med salivtagning med gul vätska och jag undrar hur det kommer sig att cutoff värdet för saliv är mycket lägre än urin men ändå kortare detektionstid?

Och andra frågan! Tänkte dra en etta ladd nu på nyår och jobbar sen inte förrän den 8nde januari, borde jag vara ren ifall jag mot förmodan skulle bli testad på första dagen tillbaka?
Citera
2023-12-23, 21:39
Medlem
emmuuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenosabrah
Hej! Två korta frågor här! Vi har slumpmässiga drogprov på jobbet med salivtagning med gul vätska och jag undrar hur det kommer sig att cutoff värdet för saliv är mycket lägre än urin men ändå kortare detektionstid?

Och andra frågan! Tänkte dra en etta ladd nu på nyår och jobbar sen inte förrän den 8nde januari, borde jag vara ren ifall jag mot förmodan skulle bli testad på första dagen tillbaka?

Jag hade faktiskt varit väldigt försiktig med laddet. Vissa salivprover är helt sjuka och kan spåra lååångt tillbaka. Nästan läskigt.

Skulle jag varit du hade jag tagit MAX 2 linor. Små. Inga monster doser. Tråkigt att inte kunna ta mer såklart men det hade ju varit förjävligt att förlora jobbet bara på grund av att man ville ha lite kul en enstaka kväll.
Citera
2023-12-23, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emmuut
Jag hade faktiskt varit väldigt försiktig med laddet. Vissa salivprover är helt sjuka och kan spåra lååångt tillbaka. Nästan läskigt.

Skulle jag varit du hade jag tagit MAX 2 linor. Små. Inga monster doser. Tråkigt att inte kunna ta mer såklart men det hade ju varit förjävligt att förlora jobbet bara på grund av att man ville ha lite kul en enstaka kväll.

Är det så ändå? Allt jag har läst handlar om ett par dagar? Aldrig hört talas om saliv som kan spåras längre än t.ex urin?
Citera
2023-12-23, 23:29
Medlem
Citat:
Är det så ändå? Allt jag har läst handlar om ett par dagar? Aldrig hört talas om saliv som kan spåras längre än t.ex urin?

Salivprov är sjukt läskigt, inget vet egentligen något om det men visst talar allt för att i visa fall går det att spåra längre med salivprov än up
Citera
2023-12-24, 04:29
Medlem
Citat:
Salivprov är sjukt läskigt, inget vet egentligen något om det men visst talar allt för att i visa fall går det att spåra längre med salivprov än up

Ajdå, jag som trodde det var cool lugnt haha. Kanske får skita i det ändå, sjukt ifall det är som ni säger dock.. Är det egen erfarenhet ni talar från? Eller något nytt på senare tid? Vet inte allt för mycket om vilken typ det är heller.. Man har i någon gul vätska i munnen sen tror jag det skickas till Karolinska
Senast redigerad av Kenosabrah 2023-12-24 kl. 04:33.
Citera
2023-12-24, 11:23
Medlem
Citat:
Ajdå, jag som trodde det var cool lugnt haha. Kanske får skita i det ändå, sjukt ifall det är som ni säger dock.. Är det egen erfarenhet ni talar från? Eller något nytt på senare tid? Vet inte allt för mycket om vilken typ det är heller.. Man har i någon gul vätska i munnen sen tror jag det skickas till Karolinska

Greiner heter det salivprovet, googla och se vad du kan få fram!
Citera
2023-12-24, 11:55
Medlem
Citat:
Greiner heter det salivprovet, googla och se vad du kan få fram!

Tidsfönstret för detektion i saliv är några dagar upp till en vecka för de flesta droger; tydliga undantag är:
- Cannabis (THC) har detektionstid på ca 1 dygn.
- Mitragynin (kratom), kokain och diazepam kan i vissa fall detekteras i flera veckor.

Sjukt. Kanske kan röka en jolle istället eller mdma istället? haha
Senast redigerad av Kenosabrah 2023-12-24 kl. 11:58.
Citera
2023-12-24, 12:25
Medlem
Citat:
Tidsfönstret för detektion i saliv är några dagar upp till en vecka för de flesta droger; tydliga undantag är:
- Cannabis (THC) har detektionstid på ca 1 dygn.
- Mitragynin (kratom), kokain och diazepam kan i vissa fall detekteras i flera veckor.

Sjukt. Kanske kan röka en jolle istället eller mdma istället? haha

Vet inte vad ditt prov gäller men skit i det och kröka lite istället för den våndan en upplever efter intag fram till provtagning är inte nådig och jag själv vet i fan om jag tycker det är värt det!
Citera
2023-12-24, 12:28
Medlem
Citat:
Vet inte vad ditt prov gäller men skit i det och kröka lite istället, den våndan en upplever efter intag fram till provtagning är inte nådig och jag själv vet i fan om jag tycker det är värt det!

Tar nog ditt råd och låter bli faktiskt.. Mitt prov är vanligt slumpat prov för arbetslivet, är inte ens säkert att jag blir testad när jag kommer tillbaka men brukar tänka i värsta möjliga scenario. Jobbar på lager med slumpade drogprover som nyligen bytats till saliv
Senast redigerad av Kenosabrah 2023-12-24 kl. 12:39.
Citera
2023-12-24, 13:39
Medlem
emmuuts avatar
Citat:
Tar nog ditt råd och låter bli faktiskt.. Mitt prov är vanligt slumpat prov för arbetslivet, är inte ens säkert att jag blir testad när jag kommer tillbaka men brukar tänka i värsta möjliga scenario. Jobbar på lager med slumpade drogprover som nyligen bytats till saliv

Du gör helt rätt i att avstå. Drick bara alkohol, möjligtvis rök lite om du vill ha lite extra kul.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in