2023-12-22, 12:51
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Vi stod ju trots allt på 23k eller något när nyheten om ETF:er kom för ett halvår sedan, så mycket av det som går att prisa in på förhand är nog inprisat.
ETF:erna har varit ”på gång” i åratal. För att inte nämna alla motsvarande produkter som redan finns runtomkring på olika börser.
Citera
2023-12-22, 13:19
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Du tänker alldeles för binärt och enkelspårigt. Det finns pengar att tjäna på avgifter genom att ta marknadsandelar från andra, inte nödvändigtvis för att massvis med nya köpare står på rad.
Men vad tror DU? Tror du att det kommer in nya köpare iom ETF:erna?
Citat:
ETF:erna har varit ”på gång” i åratal. För att inte nämna alla motsvarande produkter som redan finns runtomkring på olika börser.
ETF:er har också nekats i "åratal"...
Citera
2023-12-22, 13:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HAJST
Jag tror såhär. Självklart kommer godkända ETF:er driva upp priset men först (kanske de närmsta veckorna efter godkännandet) så kanske vi får se en dipp.

Jag tror att uppgången vi sett de senaste månaderna har delvis berott på tron om att ETF:er kommer godkännas och många vill köpa in sig i ryktena på det. Många kommer sälja efter att det blivit klart för att de själva tror att det kommer bli ett "sell the news"-event. Lite av en självuppfyllande profetia.

Uppgången de senaste månaderna har också delvis berott på att BlackRock och de andra som ansökt om ETF:er har ju självklart redan köpt på sig stora mängder bitcoin. Dessa kommer inte säljas om nu inte de blir totalt avvisade. Men de kommer heller inte börja köpa på sig i mängder när de väl blir godkända för ens de börjar få in ordrar eller vad man kan kalla det på deras ETF.

Och det tror jag kommer dröja lite, vi kommer inte se att investerare ringer samma dag till blackrock och kastar pengar på dem. De vill väl räkna på det och se vilka avgifter osv som det blir och vad det nu kan vara. Därför kommer det nog bli ett litet stillestånd på marknaden vilket spelar de som säljer nyheten i händerna.

Men ordrarna kommer börja komma in och driva upp priset. Kanske bara inte med en gång.

Detta är bara min take på det och jag har nästan alltid fel. Haha. Men jag har lite cash på sidan som ska in i bitcoin och jag kommer vänta tills nyheten innan jag köper så jag hoppas att jag har rätt denna gången.

Sen är jag kluven till ETF:er över huvud taget. Ja det kommer ju bidra till mer pengar i systemet vilket är bra för de som vill tjäna pengar. Det kommer också bidra till mer stabilitet i hela systemet ju mer likviditet som kommer in.

Men att blackrock kommer sitta på stor mängd bitcoin istället för var och en är för mig lite motsatsen mot vad bitcoin ska vara.

Hur mycket tror du din kluvenhet inför BlackRock spelar in på Bitcoiniseringen?
Citera
2023-12-22, 16:26
Medlem
Citat:

Men att blackrock kommer sitta på stor mängd bitcoin istället för var och en är för mig lite motsatsen mot vad bitcoin ska vara.

Bitcoin måste klara av det också, annars vore den inte livsduglig.

I och med att Bitcoin är ett proof-of-work-system ger inte sittandet på en stor mängd bitcoin i sig självt något inflytande över systemet, så jag är inte bekymrad för Bitcoins framtid på grund av detta. Bitcoinklumpen kan möjligen framledes komma att användas för att kontrollera bitcoins prisutveckling medelst olika finansiella upplägg, på liknande sätt som man har gjort med guldets och silvrets under mycket lång tid. Men jag tror inte ens det skulle fungera särskilt väl när det gäller bitcoin, när det finns massor av handelsplatser världen över och det är så enkelt att själv ta kontrollen över nycklarna för den som vill det.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2023-12-22 kl. 16:30.
Citera
2023-12-22, 16:35
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Du glömmer att folk helt enkelt kan flytta sin gambling från typ Binance till ETF:erna.
Menar du att Bitcoins marketcap INTE kommer öka efter att ETF:erna godkänts?

Varför går du som katten kring het gröt istället för att svara på frågan? Tror du ETF:erna kommer vara populära eller inte?
Citera
2023-12-22, 16:44
Medlem
Citat:

Varför går du som katten kring het gröt istället för att svara på frågan? Tror du ETF:erna kommer vara populära eller inte?
Mycket pekar nu mot att flera ETF:er lanseras i januari 2024. T.ex Bitwise kör denna TV-reklamen nu. Dessa är inte billiga att producera och sända. De är nog ganska säkra på att detta blir av nu. Blackrock m.fl är också aktuella. Vad tror vi om priset i slutet av januari? Jag skulle bli förvånad on vi inte smashar ATH. $100k är inte omöjligt.

https://youtu.be/KTDyYxynpMU?si=zqP0-oE28qRRcRBB
Citera
2023-12-22, 17:10
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:

Därför att din fråga är idiotisk. Hur ska du avgöra om de är ”populära”? Har du några mätetal du kan ange redan nu i förväg som kriterier? T ex antal ägare? Jämfört med vad? Osv…

Att något är ”populärt” är också ett helt annat narrativ än det du tidigare har drivit, alltså om att de riktigt stora investerarna kommer köpa på sig ETF:er direkt om de dyker upp.
Citera
2023-12-22, 17:16
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Därför att din fråga är idiotisk. Hur ska du avgöra om de är ”populära”?
Market cap tex? Något du hört talas om?

Misstänkte att du skulle undvika frågorna.
Ställ inte en enda fråga till någon annan förens du klarar av att svara på frågor själv, är du snäll.

Lämnar dem här:
1. Menar du att Bitcoins marketcap INTE kommer öka efter att ETF:erna godkänts?
2. Tror du ETF:erna kommer vara populära eller inte?
Citera
2023-12-22, 19:26
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Market cap tex? Något du hört talas om?

Misstänkte att du skulle undvika frågorna.
Ställ inte en enda fråga till någon annan förens du klarar av att svara på frågor själv, är du snäll.

Lämnar dem här:
1. Menar du att Bitcoins marketcap INTE kommer öka efter att ETF:erna godkänts?
2. Tror du ETF:erna kommer vara populära eller inte?
Dina frågor blir ännu mer korkade. Bitcoins ”market cap” (som i sig är en hyfsat meningslös siffra) kan öka och minska oavsett hur många som köper ETF:er.

Du verkar som sagt ha svårt för logiska samband, samt att förstå samband mellan orsak och verkan.
Senast redigerad av kebabmedpommes 2023-12-22 kl. 19:28.
Citera
2023-12-23, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SithMaster
Hur mycket tror du din kluvenhet inför BlackRock spelar in på Bitcoiniseringen?

Jag kan ingenting om BlackRock mer än att de är stora på marknaden. Det jag menar med att jag är kluven på ETF:er är inte att BlackRock sitter på mycket, utan att folket sitter på lite. Bitcoin diskriminerar inte som har skrivits men en grundidé (har jag fel?) i bitcoin är att man ska äga det själv utan mellanhänder.

Sen gör man som man vill såklart.

Jag har själv en mindre andel bitcoin i ETF på mitt ISK av bekvämlighetsskäl och att det är mer lönsamt skattemässigt på kort sikt givet att bitcoin går upp. Så ja, lite av en hycklare är jag.
Citera
2023-12-23, 15:31
Avslutad
Citat:
Jag kan ingenting om BlackRock mer än att de är stora på marknaden. Det jag menar med att jag är kluven på ETF:er är inte att BlackRock sitter på mycket, utan att folket sitter på lite. Bitcoin diskriminerar inte som har skrivits men en grundidé (har jag fel?) i bitcoin är att man ska äga det själv utan mellanhänder.

Sen gör man som man vill såklart.

Jag har själv en mindre andel bitcoin i ETF på mitt ISK av bekvämlighetsskäl och att det är mer lönsamt skattemässigt på kort sikt givet att bitcoin går upp. Så ja, lite av en hycklare är jag.

Det finns många "happy hippies" som har "happy hippie-idéer" om vad BTC "egentligen" ska vara för något. Nyktra människor har hela tiden kunnat se att BTC är en knapp tillgång (eng. scarce asset) vars framgång förutsätter att den internationella finansen adopterar den för att den ska nå sin potential.

En knapp tillgång är per definition inte folklig = kan inte vara det pga att den är knapp. Dvs de flesta kommer aldrig att kunna köpa en BTC, inte ens de flesta rika människor kommer att kunna köpa en BTC.

Bitcoin/Bitcoiniseringen har hela tiden utgått ifrån att antingen adopteras BTC av den internationella finansen eller så går BTC till noll.

Huruvida du är en hycklare eller inte så har jag inga åsikter om det. Det är jul.
Citera
2023-12-23, 16:08
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SithMaster
Det finns många "happy hippies" som har "happy hippie-idéer" om vad BTC "egentligen" ska vara för något. Nyktra människor har hela tiden kunnat se att BTC är en knapp tillgång (eng. scarce asset) vars framgång förutsätter att den internationella finansen adopterar den för att den ska nå sin potential.

En knapp tillgång är per definition inte folklig = kan inte vara det pga att den är knapp. Dvs de flesta kommer aldrig att kunna köpa en BTC, inte ens de flesta rika människor kommer att kunna köpa en BTC.

Bitcoin/Bitcoiniseringen har hela tiden utgått ifrån att antingen adopteras BTC av den internationella finansen eller så går BTC till noll.

Huruvida du är en hycklare eller inte så har jag inga åsikter om det. Det är jul.
Du skriver rent nonsens som vanligt. Alla som vill kan köpa en satoshi, som just nu är den minsta enheten. Denna sällsynthet är helt fiktiv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in