Citat:
Ursprungligen postat av
Leaston
Nej...
Poängen med ETF:er är att dom skall köpas och på så sätt pressa upp priset. Är dom inte släppta än, hur kan dom redan vara köpta?
Jag tror såhär. Självklart kommer godkända ETF:er driva upp priset men först (kanske de närmsta veckorna efter godkännandet) så kanske vi får se en dipp.
Jag tror att uppgången vi sett de senaste månaderna har delvis berott på tron om att ETF:er kommer godkännas och många vill köpa in sig i ryktena på det. Många kommer sälja efter att det blivit klart för att de själva tror att det kommer bli ett "sell the news"-event. Lite av en självuppfyllande profetia.
Uppgången de senaste månaderna har också delvis berott på att BlackRock och de andra som ansökt om ETF:er har ju självklart redan köpt på sig stora mängder bitcoin. Dessa kommer inte säljas om nu inte de blir totalt avvisade. Men de kommer heller inte börja köpa på sig i mängder när de väl blir godkända för ens de börjar få in ordrar eller vad man kan kalla det på deras ETF.
Och det tror jag kommer dröja lite, vi kommer inte se att investerare ringer samma dag till blackrock och kastar pengar på dem. De vill väl räkna på det och se vilka avgifter osv som det blir och vad det nu kan vara. Därför kommer det nog bli ett litet stillestånd på marknaden vilket spelar de som säljer nyheten i händerna.
Men ordrarna kommer börja komma in och driva upp priset. Kanske bara inte med en gång.
Detta är bara min take på det och jag har nästan alltid fel. Haha. Men jag har lite cash på sidan som ska in i bitcoin och jag kommer vänta tills nyheten innan jag köper så jag hoppas att jag har rätt denna gången.
Sen är jag kluven till ETF:er över huvud taget. Ja det kommer ju bidra till mer pengar i systemet vilket är bra för de som vill tjäna pengar. Det kommer också bidra till mer stabilitet i hela systemet ju mer likviditet som kommer in.
Men att blackrock kommer sitta på stor mängd bitcoin istället för var och en är för mig lite motsatsen mot vad bitcoin ska vara.