2023-12-22, 11:09
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Du hade alltså inget motargument mot att ETF-händelsen bör vara fullt inprisad. Du har ju flera gånger skrivit att marknaden är facit.
Som sagt, låtsas som du inte fått svar redan tar dig ingen vart.
(FB) Argument för och emot bitcoin och bitcoinisering
Citera
2023-12-22, 11:11
Medlem
Citat:
Har jag någonsin sagt att det saknas personer som vill syssla med gambling? T ex genom att köpa bitcoin?

Du uppvisar gång på gång extremt grava problem med att förstå skriven text.

Du hade alltså ingen kommentar till att om det nu är klappat och klart med ETF:erna så är denna händelse fullt inprisad av marknaden redan nu.

Det är inte klappat och klart. Däremot ser det sannolikt ut, så delvis är den inprisad, såtillvida att redan aktiva och vakna bitcoinplacerare har köpt på sig.

Det finns dock en likhet här med halveringarna, i det att händelsen inte kan inprisas fullt ut.

ETF:erna öppnar upp praktiskt för många fler att köpa bitcoin, mer kapital kan flyta in i bitcoin. Dessutom kommer ETF-aktörerna att driva intensiva reklamkampanjer för att få folk att köpa bitcoin genom just deras ETF.

Om man bara har en miljon kronor att spekulera med är det svårt att fullt ut prisa in vetskapen att det snart kommer att strömma in en miljard kronor i en viss marknad, typ. Även om säg 80 procent av alla bitcoinhodlare och spekulanter har gått in med allt de har vid det här laget, så är inte det tillräckligt för att prisa in ett kommande inflöde av nytt kapital.

Likafullt kan det kanske bli en liten dipp precis vid tidpunkten för det eventuella godkännandet, när spekulanter som tror att de är smarta för att de har lärt sig en dogm om att man alltid ska "sell the news" dumpar sina bitcoin.

Om du ger dig till tåls några veckor till så kommer du att ha svar på om ETF:erna blir godkända denna gång och om den dogm du har fått lära dig om inprisning är giltig i detta fall.
Citera
2023-12-22, 11:11
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Som sagt, låtsas som du inte fått svar redan tar dig ingen vart.
(FB) Argument för och emot bitcoin och bitcoinisering
Du uppvisar en tydlig brist på läsförståelse, ännu en gång.

Vet du vad som menas med att en händelse är inprisad? Varför skulle inte parter med stora resurser håva in alla gratispengar som finns att hämta om något inte redan är inprisat?
Citera
2023-12-22, 11:12
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Det är inte klappat och klart. Däremot ser det sannolikt ut, så delvis är den inprisad, såtillvida att redan aktiva och vakna bitcoinplacerare har köpt på sig.

Det finns dock en likhet här med halveringarna, i det att händelsen inte kan inprisas fullt ut.
Det här låter som ren
ETF:erna öppnar upp praktiskt för många fler att köpa bitcoin, mer kapital kan flyta in i bitcoin. Dessutom kommer ETF-aktörerna att driva intensiva reklamkampanjer för att få folk att köpa bitcoin genom just deras ETF.

Om man bara har en miljon kronor att spekulera med är det svårt att fullt ut prisa in vetskapen att det snart kommer att strömma in en miljard kronor i en viss marknad, typ. Även om säg 80 procent av alla bitcoinhodlare och spekulanter har gått all in vid det här laget, så är inte det tillräckligt för att prisa in ett kommande inflöde av nytt kapital.

Likafullt kan det kanske bli en liten dipp precis vid tidpunkten för det eventuella godkännandet, när spekulanter som tror att de är smarta för att de har lärt sig en dogm om att man alltid ska "sell the news" dumpar sina bitcoin.

Om du ger dig till tåls några veckor till så kommer du att ha svar på om ETF:erna blir godkända denna gång och om den dogm du har fått lära dig om inprisning är giltig i detta fall.
Eftersom allt det du beskriver är känt så bör det vara fullt inprisat (med ett visst avdrag för risken att ETF inte godkänns).

Du hade alltså heller ingenting att invända.
Citera
2023-12-22, 11:17
Medlem
Citat:
Eftersom allt det du beskriver är känt så bör det vara fullt inprisat (med ett visst avdrag för risken att ETF inte godkänns).

Du hade alltså heller ingenting att invända.

Jo, läs igen.

Precis som uppenbarligen är fallet med halveringarna, så fungerar inte dogmen om inprisning i ett fall som detta. Man kan inte med ett litet kapital inprisa ett kommande inflöde av mycket mer kapital. Smartskaften som gör en "sell the news" kommer bara att få till en liten dipp, på sin höjd. Det är min invändning.
Citera
2023-12-22, 11:18
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Jo, läs igen.

Precis som uppenbarligen är fallet med halveringarna, så fungerar inte dogmen om inprisning i ett fall som detta. Man kan inte med ett litet kapital inprisa ett kommande inflöde av mycket mer kapital. Smartskaften som gör en "sell the news" kommer bara att få till en liten dipp, på sin höjd. Det är min invändning.
Litet kapital? Menar du alltså att det bara är småsparare som hittills har lyckats köpa bitcoin och alla andra är helt utanför, men otroligt gärna vill in så fort det finns en ETF?
Citera
2023-12-22, 11:29
Medlem
Citat:
Litet kapital? Menar du alltså att det bara är småsparare som hittills har lyckats köpa bitcoin och alla andra är helt utanför, men otroligt gärna vill in så fort det finns en ETF?

Nej, det menar jag inte, men jag försökte förenkla och förtydliga för att få dig att förstå mitt resonemang. Ett fåfängt försök som vanligt. Många småsparare kommer för övrigt också att komma in genom ETF:erna. Många tycker fortfarande att det är en alltför hög tröskel till att köpa och äga bitcoin i dag.

Kan du förklara mekaniken i hur det går till när man prisar in ett kommande inflöde av ett stort kapital som inte kan, vill eller törs ge sig in i markaden nu men som kommer att kunna, vilja, våga och uppmuntras att göra det när ETF:erna är på plats? Hur har du positionerat dig, till exempel?
Citera
2023-12-22, 11:39
Medlem
Leastons avatar
Citat:

Återigen...

I ena stunden försöker du få det till att alla som vill exponera sig mot Bitcoin redan gjort detta och att ETF:erna blir överflödiga, och i andra stunden så får du det till att VÄRLDENS STÖRSTA investeringsbolag och kapitalförvaltare vill skapa ETF:erna bara för att tjäna pengar på det stora intresset att köpa just dessa ETF:er

Du lyckas äta kakan och ha den kvar med detta typ av resonemang.

Svara på denna enkla fråga: Tror du ETF:erna kommer vara populära eller inte?
Senast redigerad av Leaston 2023-12-22 kl. 11:46.
Citera
2023-12-22, 12:41
Medlem
Citat:
Nej...

Poängen med ETF:er är att dom skall köpas och på så sätt pressa upp priset. Är dom inte släppta än, hur kan dom redan vara köpta?

Jag tror såhär. Självklart kommer godkända ETF:er driva upp priset men först (kanske de närmsta veckorna efter godkännandet) så kanske vi får se en dipp.

Jag tror att uppgången vi sett de senaste månaderna har delvis berott på tron om att ETF:er kommer godkännas och många vill köpa in sig i ryktena på det. Många kommer sälja efter att det blivit klart för att de själva tror att det kommer bli ett "sell the news"-event. Lite av en självuppfyllande profetia.

Uppgången de senaste månaderna har också delvis berott på att BlackRock och de andra som ansökt om ETF:er har ju självklart redan köpt på sig stora mängder bitcoin. Dessa kommer inte säljas om nu inte de blir totalt avvisade. Men de kommer heller inte börja köpa på sig i mängder när de väl blir godkända för ens de börjar få in ordrar eller vad man kan kalla det på deras ETF.

Och det tror jag kommer dröja lite, vi kommer inte se att investerare ringer samma dag till blackrock och kastar pengar på dem. De vill väl räkna på det och se vilka avgifter osv som det blir och vad det nu kan vara. Därför kommer det nog bli ett litet stillestånd på marknaden vilket spelar de som säljer nyheten i händerna.

Men ordrarna kommer börja komma in och driva upp priset. Kanske bara inte med en gång.

Detta är bara min take på det och jag har nästan alltid fel. Haha. Men jag har lite cash på sidan som ska in i bitcoin och jag kommer vänta tills nyheten innan jag köper så jag hoppas att jag har rätt denna gången.

Sen är jag kluven till ETF:er över huvud taget. Ja det kommer ju bidra till mer pengar i systemet vilket är bra för de som vill tjäna pengar. Det kommer också bidra till mer stabilitet i hela systemet ju mer likviditet som kommer in.

Men att blackrock kommer sitta på stor mängd bitcoin istället för var och en är för mig lite motsatsen mot vad bitcoin ska vara.
Citera
2023-12-22, 12:46
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAJST
Jag tror såhär. Självklart kommer godkända ETF:er driva upp priset men först (kanske de närmsta veckorna efter godkännandet) så kanske vi får se en dipp.

Jag tror att uppgången vi sett de senaste månaderna har delvis berott på tron om att ETF:er kommer godkännas och många vill köpa in sig i ryktena på det. Många kommer sälja efter att det blivit klart för att de själva tror att det kommer bli ett "sell the news"-event. Lite av en självuppfyllande profetia.

Uppgången de senaste månaderna har också delvis berott på att BlackRock och de andra som ansökt om ETF:er har ju självklart redan köpt på sig stora mängder bitcoin. Dessa kommer inte säljas om nu inte de blir totalt avvisade. Men de kommer heller inte börja köpa på sig i mängder när de väl blir godkända för ens de börjar få in ordrar eller vad man kan kalla det på deras ETF.

Och det tror jag kommer dröja lite, vi kommer inte se att investerare ringer samma dag till blackrock och kastar pengar på dem. De vill väl räkna på det och se vilka avgifter osv som det blir och vad det nu kan vara. Därför kommer det nog bli ett litet stillestånd på marknaden vilket spelar de som säljer nyheten i händerna.

Men ordrarna kommer börja komma in och driva upp priset. Kanske bara inte med en gång.

Detta är bara min take på det och jag har nästan alltid fel. Haha. Men jag har lite cash på sidan som ska in i bitcoin och jag kommer vänta tills nyheten innan jag köper så jag hoppas att jag har rätt denna gången.

Sen är jag kluven till ETF:er över huvud taget. Ja det kommer ju bidra till mer pengar i systemet vilket är bra för de som vill tjäna pengar. Det kommer också bidra till mer stabilitet i hela systemet ju mer likviditet som kommer in.

Men att blackrock kommer sitta på stor mängd bitcoin istället för var och en är för mig lite motsatsen mot vad bitcoin ska vara.
Har resonerat liknande, att det blir en liten sell the news. Men skulle inte våga spela på det då, om den ens kommer, den kan bli väldigt kortvarig.

Vi stod ju trots allt på 23k eller något när nyheten om ETF:er kom för ett halvår sedan, så mycket av det som går att prisa in på förhand är nog inprisat.
Citera
2023-12-22, 12:50
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Återigen...

I ena stunden försöker du få det till att alla som vill exponera sig mot Bitcoin redan gjort detta och att ETF:erna blir överflödiga, och i andra stunden så får du det till att VÄRLDENS STÖRSTA investeringsbolag och kapitalförvaltare vill skapa ETF:erna bara för att tjäna pengar på det stora intresset att köpa just dessa ETF:er

Du lyckas äta kakan och ha den kvar med detta typ av resonemang.

Svara på denna enkla fråga: Tror du ETF:erna kommer vara populära eller inte?
Du glömmer att folk helt enkelt kan flytta sin gambling från typ Binance till ETF:erna.

Du tänker alldeles för binärt och enkelspårigt. Det finns pengar att tjäna på avgifter genom att ta marknadsandelar från andra, inte nödvändigtvis för att massvis med nya köpare står på rad.
Citera
2023-12-22, 12:50
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAJST
Ja, men också är Bitcoin gjort för att inte diskriminera någon så vill en stor spelare köpa på sig Bitcoin så är det dennes fulla rättighet att göra.

Jag är inte ett dugg orolig att BlackRock sitter på Bitcoins med tanke på att det ”inte är deras” (missförstå mig rätt) utan ägare ev ETF:ernas.
Hade varit jobbigare om BlackRock var ett kinesiskt företag typ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in