2023-12-22, 18:48
Avstängd
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ali3000
Vi kan ju hålla på att tycka saker som inte spelar någon roll. Exempelvis att det du tycker spelar ingen roll för mig. Vi kommer ju inte på något sätt övertyga varandra.

Jag vill inte övertyga nån sektmedlem om sanningen. Jag skriver för ett fåtal som kan tänka logiskt.

Förstår att du vill övertyga mig för det går ju till så i sekter. Ni vill att jag delar er ideologi.
Citera
2023-12-22, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Jag tror inte att Gud är en gubbe som skapat universum.
Jag tror att Gud är det vi ska sträva efter för att världen ska bli lite bättre.

Om jag blir överkörd av en bil så är det inte Guds fel, men kanske mitt eget eftersom jag inte såg mig för fast jag visste att man bör göra det när man går över gatan.

Och om det inte är mitt fel kanske det var en rattfull förares fel.
Han kanske aldrig gick till det där mötet som hade förändrat hans liv.

Det som betyder något är vad vi gör.

Nej detta blir mitt sista svar till dig, nu har jag inte mer tålamod när du gör dig dummare än du är, vilket jag hoppas är fallet. Gud har ju skapat din kropp som överhuvudtaget gör det möjligt för dig att lida utav bara helvete genom olyckor, eller fruktansvärda sjukdomar för den delen.
Citera
2023-12-22, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Jag vill inte övertyga nån sektmedlem om sanningen. Jag skriver för ett fåtal som kan tänka logiskt.

Förstår att du vill övertyga mig för det går ju till så i sekter. Ni vill att jag delar er ideologi.
Du kommer definitivt inte övertyga någon när du är oförskämd. Jag undviker att kalla dig saker, även om jag kan vilja tycka liknande om dig. Men lägger du dig på den nivån så säger det något om dig.
Citera
2023-12-22, 18:58
Avstängd
KungPungPats avatar
Citat:
Du kommer definitivt inte övertyga någon när du är oförskämd. Jag undviker att kalla dig saker, även om jag kan vilja tycka liknande om dig. Men lägger du dig på den nivån så säger det något om dig.

Vill inte övertyga nån. Det är bibeln tydlig med att folk är fejk och söker sig till lögnare som säger lögner som dom vill höra.

Som när ateister flockas runt Kaku och Niel Tyson eller vad dom där clownerna heter.
För att höra mer om detta odesignade universum.
Citera
2023-12-22, 19:01
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Nej detta blir mitt sista svar till dig, nu har jag inte mer tålamod när du gör dig dummare än du är, vilket jag hoppas är fallet. Gud har ju skapat din kropp som överhuvudtaget gör det möjligt för dig att lida utav bara helvete genom olyckor, eller fruktansvärda sjukdomar för den delen.

Det är du som har en massa åsikter om Gud för att kunna bygga dig en syndabock av halm som du kan bränna ner i vredesmod.

Och jag får ta emot en släng av sleven också för att du har bestämt dig för att jag förtjänar det.

Fortsätt med det då om du tror att det är det bästa du kan åstadkomma.
Citera
2023-12-22, 19:01
Medlem
Citat:

Du har rätt, vi borde alla tagga ner lite, mig inkluderad. Det blir lätt att dra till i överkant när man blir frustrerad och irriterad. Men är så satans trött på alla dessa ursäkter i oändlighet för ev. skaparen/skaparna av en sådan här helvetisk värld.
Citera
2023-12-22, 19:02
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Du har verkligen svårt att förstå skriven text.
Jag har inte ifrågasatt den undersökning som du presenterade eller försökt att ändra vad de räknar som "gudstro", så försök inte ljuga om det.
Du ljuger en hel del för att vara någon som påstår sig följa Guds bud.

Återigen, för femte gången:
Det jag invänder emot är vad som står i den artikel som du själv hänvisade till. Där står det:
”the percentage of the world’s population that believes in God greatly exceeds sixty percent of the total”

Du vill alltså genom din hänvisning till Gallupundersökningen inkludera även hinduer och buddhister för att komma upp i två tredjedelar (egentligen bara 62 % och alltså inte "greatly exceeds sixty percent" även om man inkluderar alla religioner).

Menar du alltså att du helt plötsligt slutat att vara noga med skillnaden mellan att skriva "Gud" och att skriva "gud"?

Och har du dessutom börjat anse att det är acceptabelt att inkludera "tro på gudar" i begreppet "tro på Gud"?

Menar du verkligen att det skulle vara ärligt att göra så för att få ihop siffrorna?
Siffrorna i Gallupundersökningen är att 62 % ansåg sig vara religiösa, 24 % ansåg sig inte vara religiösa och 10 % ansåg sig vara ateister, medan resterade 4 % var osäkra.

Det betyder alltså att i kategorin "religiösa" inkluderas hinduer, sikher, buddhister med flera som inte alls tror på Gud. Eller har du alltså helt plötsligt accepterat en annan definition på Gud då det passar dig?
Jag citerar återigen från Gallup:
Two thirds of respondents around the world claim they are religious. Slightly more people believe in God
Citera
2023-12-22, 19:03
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Det blir givetvis fel. Dels eftersom du inte länkar till någon vedertagen teori, men också eftersom det inte finns en ateistisk teori.
Tänk om det vore så väl att det inte fanns en ateistisk teori. Men dårskap dör först med dårarna.
Citera
2023-12-22, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Hur vet du det?

Av det enkla och helt uppenbara skälet att du i nästa inlägg givetvis inte kommer att inkludera en länk eller annan exakt referens till någon objektiv, verifierad och allmänt accepterad (aka känslobefriad) forskning som stödjer det.
Citera
2023-12-22, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Det är du som har en massa åsikter om Gud för att kunna bygga dig en syndabock av halm som du kan bränna ner i vredesmod.

Och jag får ta emot en släng av sleven också för att du har bestämt dig för att jag förtjänar det.

Fortsätt med det då om du tror att det är det bästa du kan åstadkomma.

Klart jag har åsikter. Varför är inte dom giltiga? Om vi tar en jämförelse, skulle du behandla dina barn hursomhelst som en sadistisk diktator? Nej, det hoppas och tror jag inte. Vad ger då Gud rätt att skapa och behandla oss hursomhelst? Du kanske är en masochist och en underdånig slav i din personlighet men jag är det inte.
Citera
2023-12-22, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Tänk om det vore så väl att det inte fanns en ateistisk teori. Men dårskap dör först med dårarna.
Tänk om det vore så väl att vidskeplighet och religion inte fanns. Det skulle göra världen bättre.
Citera
2023-12-22, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Du har rätt, vi borde alla tagga ner lite, mig inkluderad. Det blir lätt att dra till i överkant när man blir frustrerad och irriterad. Men är så satans trött på alla dessa ursäkter i oändlighet för ev. skaparen/skaparna av en sådan här helvetisk värld.
Hade det funnits en ignore eller blockeringsfunktion på Flashback så hade jag använt den. Det är i längden bäst för ens välmående.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in