Citat:
Ursprungligen postat av
Nora2002
Har inte varit inne i tråden eller på Flashback överhuvudtaget på länge då jag haft mycket privat och behövt distansera mig lite. Nu läste jag dock några sidor bakåt i tråden. Ser att du sprider kunskap och vågar ifrågasätta åklagaren. Tack för det.
Vissa här på Flashback är extremt ifrågasättande mer än i verkliga livet. Här mot ett väldigt utsatt brottsoffer trots att det finns tydlig bevisning. - Fattar verkligen inte vad som är så svårt med att förstå att Z blivit grovt våldtagen. Det är inte svart och vitt. Åklagaren kan vara bra på flera sätt men ändå ha gjort fel. Det kan vara en bättre idé att göra en JO-anmälan än att argumentera här så får man hoppas några kunniga ser över det.
Det fetade.
Ja jag var också initialt lite förvånad över att det inte även blev ett åtal för våldtäkt.
Men det verkar som att åklagaren anser att det har att göra med att uppsåts problematiken är svår att bevisa och i det här fallet oklar(?).
Ungefär som att tvångsomskurna flickors förövare inte heller blir åtalade för våldtäkt, men väl för grov misshandel.
Men det vore onekligen väldigt bra om det hela kunde resultera i ett nytt åtal för våldtäkt i framtiden.
Att man just nu fokuserar på den vidriga tortyren och neglektet som Z genomlevt för att det måste bestraffas, föräldrarna låsas in och ge Z en tydlighet att föräldrarna gjort fel.
I nästa steg, när Z blivit tryggare, äldre och landat i ett nytt sunt liv kommer förhoppningsvis ett våldtäktsåtal också.
De här två människorna J och D ska aldrig kunna lämna vad de gjort Z helt bakom sig och känna sig trygga i tron att deras straff, som de döms till i februari 2024, är över när de suttit av tiden i fängelset.