2023-12-19, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Mycket intressant.
Finns en gammal artikel i Läkartidningen som säger att ”Epileptiforma kramper är en mycket sällsynt biverkan av tramadol och förekommer huvudsakligen vid överdosering, eller vid samtidig behandling med andra läkemedel som sänker kramptröskeln (t ex selektiva serotoninåterupptagshämmare, tricykliska antidepressiva och antipsykotiska läkemedel).”
https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/lakemedelsfragan/2005/11/neurologiska-biverkningar-av-tramadol/

Enligt FASS är epileptiska kramper en sällsynt (men inte mycket sällsynt) biverkning:

”Sällsynta: parestesier, tremor, epileptiska kramper, ofrivilliga muskelkontraktioner, onormal koordination,synkope och talstörningar.

Epileptiska kramper inträffade huvudsakligen efter höga doser tramadol eller efter samtidig behandling med läkemedel som sänker kramptröskeln (se avsnitt Varningar och försiktighet samt 4.5).
Ingen känd frekvens: serotonergt syndrom.”

https://www.fass.se/m/produkt/20010406000058/health/tabproduct

Det finns flera källor på att amfetamin sänker kramptröskeln, bl.a.
https://narkosguiden.se/kapitel/droger-narkotika/#amfetamin

Så mammans anfall kan absolut ha varit läkemedelsinducerat, särskilt i kombination med amfetamin.

Att ep skulle debutera helt plötsligt i den åldern hos någon utan tidigare sjukdomsbild/symtom är betydligt mer sällsynt än att anfallen är framkallade av kraftig överdosering av olika mediciner.
Citera
2023-12-19, 14:13
Medlem
allegragellers avatar
Fint att läsa om familjemammans iakttagelser, det blir en slags upprättelse för Z! (ur GP):

”– Hon kan bli arg som en vanlig sju–åttaåring, men inte att hon skadar sig själv, absolut inte, säger familjehemsmamman.

Flickan har vid olika tillfällen spontant börjat berätta om våldsamma händelser tidigare i livet, berättar vittnet: Att mamman jagat henne och hällt varmt vatten på henne. Att mamman hällt flytande stearin på henne och att mamman brutit hennes armar.

Föräldrarna har förklarat flickans korta längd och låga vikt med att hon alltid varit kinkig med maten. Detta har familjehemsmamman inte sett något av. Flickan äter det mesta med god aptit – och nu har hon börjat få hull och vuxit rejält på längden.

– När hon flyttade hem till oss, gick hon och öppnade kylskåpet hela tiden. Vi fick berätta för henne att här finns det mat.”
Citera
2023-12-19, 14:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Fint att läsa om familjemammans iakttagelser, det blir en slags upprättelse för Z! (ur GP):

”– Hon kan bli arg som en vanlig sju–åttaåring, men inte att hon skadar sig själv, absolut inte, säger familjehemsmamman.

Flickan har vid olika tillfällen spontant börjat berätta om våldsamma händelser tidigare i livet, berättar vittnet: Att mamman jagat henne och hällt varmt vatten på henne. Att mamman hällt flytande stearin på henne och att mamman brutit hennes armar.

Föräldrarna har förklarat flickans korta längd och låga vikt med att hon alltid varit kinkig med maten. Detta har familjehemsmamman inte sett något av. Flickan äter det mesta med god aptit – och nu har hon börjat få hull och vuxit rejält på längden.

– När hon flyttade hem till oss, gick hon och öppnade kylskåpet hela tiden. Vi fick berätta för henne att här finns det mat.”

Detta är som taget ur en film. Har pratat tidigare om att man alltid ska försöka se människan bakom brottet, men detta är ren och skär ondska rakt igenom… påminner mycket om ett fall från usa och familjen turpin.
Citera
2023-12-19, 14:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lilett
Betalartikel: https://www.skd.se/2023-11-14/rattegangen-mot-eslovsforaldrarna-kommer-att-paga-i-flera-manader

Tack! I dagens Sydsvenskan så står det till och med 23 januari.

Och det här trevliga:
Citera
2023-12-19, 14:45
Avslutad
Kalla mig tokkärring om ni vill. Men jag är helt övertygad om att all den ondska som sker, beror på att vi vänt Gud ryggen och släppt in satan. Oavsett vad man tycker om religion, så är Sverige ett kristet land som bygger på kristen moral och värderingar (Ingen jävla påhittad politisk värdegrund!). De flesta idag förstår inte detta, och fattar inte att frigörelsen från Gud och religion leder till dekadens och ondska. Vi är hjärntvättade med att religion är något dåligt. Fattar inte att det är vår kultur och sätt att leva på. Men vi vördar och välkomnar Islam.

Att religion leder till krig och ondska är ett argument för de som missbrukar tron.

Att detta kunnat ske och fortgå beror på den slapphet och förslappning som florerar i samhället idag.
Skola, myndigheter och läkare, vill förstå och lyssna på J & D, de är svaga och fega, och de larmar hellre försent än för tidigt. Fel.

Skillnaden mellan malingering by proxy vs munchausen är att malingering handlar om mer praktiska och ekonomiska fördelar, och munchausen om känslomässiga diton.

Jag brukar se mig som sansad och vettig, men tro fan att jag tror att djävulen tagit de här föräldrarna i besittning!

Och fler med dom, då det sker liknande fall hela tiden, för att inte tala om pedofilernas spridning!
Citera
2023-12-19, 15:02
Medlem
I dagens liverapportering svarar familjehemsmamman såhär på om hon är orolig för Z på något vis:

"Har du någon oro för henne i något avseende?
- Ingenting.

Varför passar man inte på att svara mer än detta kortfattade svar i en skarp rättegång? Varför inte svara: "Inte nu, men jag är orolig för det lidande och trauma hon med all säkerhet har vart med om och vilka spår det kan sätta sig i henne som inte vi vuxna ser. Jag är orolig för hur hon mår på insidan" osv osv osv. Varför ska det låta så duktigt hela tiden? Likaså i starten att hon anser att hon är en "tjeck liten tjej", varför all denna positiva knarkande eller vad är det jag inte förstår?
Citera
2023-12-19, 15:15
Medlem
larkascendings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Apropå att föräldrarna brutit ben på Z så har jag en nattsvart misstanke som jag inte kunnat släppa och som jag verkligen hoppas inte stämmer.

För några år sedan så läste jag om den extremt vidrige brittiske sadisten och pedofilen Matthew Falder. Falders högsta dröm var att se någon bryta armar och ben på en liten bebis.

Skummade artikeln nedan och tror inte att just det står med i den länkade artikeln, men jag vet att jag läst/hört det om honom.

https://www.standard.co.uk/news/crime/who-is-matthew-falder-the-birmingham-university-researcher-jailed-after-admitting-137-charges-includ ing-encouraging-child-rape-a3770506.html

Föräldrarna tycks som sagt ha haft extrainkomster, och J hade en kryptoplånbok.

Jag har funderat några dagar på om jag ska skriva detta eller inte men kanske läser polis eller någon annan bekymrad medmänniska här och får något uppslag. Jag hoppas som sagt att detta är helt felaktigt, men föräldrarna har brutit ben på Z och det fanns blod på väggarna.

Måtte dessa "föräldrar" brinna i helvetet för alltid.

Iom BDSM-spåret och hur svårt det är för Z att prata om det - det är så tydligt att det ligger trauma bakom i förhöret bortsett från hennes rädsla för att polisen ska "ta" hennes syskon - så har jag tyvärr funderat i samma banor men jag vill egentligen inte ens tänka tanken. Någonstans måste dock pengarna komma från och försörjningsstöd söker de ju inte.

Jag tror dock inte på att det är mamman som är ensam ansvarig för misshandeln och jag tror också de avreagerar sig på barnet av och till.

Ur syster V:s förhör, aktbil 180 s 420-22

Citat:
FL: Men när Z e dum mot dig…
V: Mm.
FL: …vad betyder det?
V: Eh. Det betyder att Z, eh, inte vill leka med mig.
FL: Okej. Men när… när du slår Z, eller Z slår dig…
FL: …vad gör din mamma å pappa då?
V: Slår Z. Å nu e de hos polisen.
FL: Berätta mer.
V: (Äter bulle. Tyst 4 sekunder.) Det var allt.
FL: Men du säger, mamma å pappa slår Z, å nu e de hos polisen.
V: Mm. Å det var allt. Det var faktiskt allt.
FL: Men det här att de slår Z, har… e det nånting som du har sett?
V: (Skakar på huvudet.)
FL: Nä. Hur vet du att det e så?
V: För jag hörde om att de ska slå henne.
FL: Du har hört om att de ska slå henne?

Citat:
FL: Ja, jag ser det. Hur ska det gå för mig? Men du, när din mamma å pappa säger att de ska slå Z…
FL: …var e Z då?
V: Hemma i Löveröd.
Senast redigerad av larkascending 2023-12-19 kl. 15:30.
Citera
2023-12-19, 15:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Kalla mig tokkärring om ni vill. Men jag är helt övertygad om att all den ondska som sker, beror på att vi vänt Gud ryggen och släppt in satan. Oavsett vad man tycker om religion, så är Sverige ett kristet land som bygger på kristen moral och värderingar (Ingen jävla påhittad politisk värdegrund!). De flesta idag förstår inte detta, och fattar inte att frigörelsen från Gud och religion leder till dekadens och ondska. Vi är hjärntvättade med att religion är något dåligt. Fattar inte att det är vår kultur och sätt att leva på. Men vi vördar och välkomnar Islam.

Att religion leder till krig och ondska är ett argument för de som missbrukar tron.

Att detta kunnat ske och fortgå beror på den slapphet och förslappning som florerar i samhället idag.
Skola, myndigheter och läkare, vill förstå och lyssna på J & D, de är svaga och fega, och de larmar hellre försent än för tidigt. Fel.

Skillnaden mellan malingering by proxy vs munchausen är att malingering handlar om mer praktiska och ekonomiska fördelar, och munchausen om känslomässiga diton.

Jag brukar se mig som sansad och vettig, men tro fan att jag tror att djävulen tagit de här föräldrarna i besittning!

Och fler med dom, då det sker liknande fall hela tiden, för att inte tala om pedofilernas spridning!

Pedofili existerar inte minst inom kyrkan, kanske t o m främst. Häxbränningar och inkvisition = tortyrmord, är också något kyrkan ägnat sig åt. Så metafysiskt babbel blir bara löjligt. Ondska finns överallt, liksom godhet. En del människor föds onda, men majoriteten föds med kapacitet till både ondska och godhet. Det här "föräldraparet" valde att bli onda. De valde att agera på sina absolut lägsta impulser mot en familjemedlem, och de valde att agera på det under utdragen tid.

Att mamman tänkt döda flickan är jag övertygad om, hur mycket pappan bidrog mer än som lydigt verktyg är oklart, men han är oavsett lika skyldig han.
Senast redigerad av Sinestro 2023-12-19 kl. 15:22.
Citera
2023-12-19, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larkascending
Iom BDSM-spåret och hur svårt det är för Z att prata om det - det är så tydligt att det ligger trauma bakom i förhöret bortsett från hennes rädsla för att polisen ska "ta" hennes syskon - så har jag tyvärr funderat i samma banor men jag vill egentligen inte ens tänka tanken. Någonstans måste dock pengarna komma från och försörjningsstöd söker de ju inte.

Jag tror dock inte på att det är mamman som är ensam ansvarig för misshandeln och jag tror också de avreagerar sig på barnet av och till.

Ur syster V:s förhör, s 420-22

Jag tänker mest på skadorna och kryptokontot.

D drog väl in en del, kanske J med genom FK eller så? Sen barnbidrag x 6, och SÄ som öste mat pengar och kläder över dom.

Men ja jag tror nåt sånt har hänt. Finns det ingen kryptoexpert här som kan förklara om man kan tvätta pengarna utan spår?
Citera
2023-12-19, 15:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Pedofili existerar inte minst inom kyrkan, kanske t o m främst. Häxbränningar och inkvisition = tortyrmord, är också något kyrkan ägnat sig åt. Så metafysiskt babbel blir bara löjligt. Ondska finns överallt, liksom godhet. En del människor föds onda, men majoriteten föds med kapacitet till både ondska och godhet. Det här "föräldraparet" valde att bli onda. De valde att agera på sina absolut lägsta impulser mot en familjemedlem, och de valde att agera på det under utdragen tid.

Att mamman tänkt döda flickan är jag övertygad om, hur mycket pappan bidrog mer än som lydigt verktyg är oklart, men han är oavsett lika skyldig han.

Kyrkan är kapad av falska profeter, jag har gått ur.

Nja, jag tror på arv och miljö i det här fallet, varken mamman eller pappan har fått en god start. Pappan blev uppfostrad av sin storasyster, av oklara skäl. Och vi vet att mamman inte hade en bra uppväxt. Det här går i arv och eskalerar.

Tror faktiskt inte att hon ville döda henne, då hade det gått snabbt. Jag tror att hon ville förgöra och förstöra henne, så att hon kunde få fördelar. Precis som Jackson sa, malingering by proxy. De blev rädda när hon höll på att dö och åkte till sjukhuset med henne. Att hon skulle dö var inte planen, kanske var det att göra henne galen? Och profitera.
Citera
2023-12-19, 15:44
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inverno
Hur vet du detta?

Hejsan, jag skrev lite om Z innan och du frågade hur jag kunde veta det. Allt jag skriver är vad jag
har läst i FUP.
Att jag skrev att hennes nuvarande föräldrar är kanonbra beror på min egen tolkning av hur det funkar för Z nu. Jag känner ingen inblandad i ärendet, men jag har fokuserat mycket på det positiva i FUP, det gjorde jag ganska tidigt.

T ex rullskridskorna ville hon visa (enligt FUP) på ett möte med syskonen. Hon ville visa att hon kunde åka. Att hon (förmodligen) skulle börja spela fotboll sa pappa Patrik. Så det är därför jag kommer ihåg
det många andra missar.

Nu har jag läst de hemska delarna av FUP mer noggrant och det är fruktansvärt hur länge hon hade besvär på sjukhuset.

I dag har det varit förhör med hennes mamma som beskriver henne på ett helt annat sätt än J och D.
Likaså hennes mentor på skolan..
---------------------------------------------------------------------------------------------------- -------

Jag har funderat på en grej när det gäller ättikan.. Enligt undersökningar som polisen gjort så är det omöjligt för henne att nå ättikan när hon sitter i bilbarnstolen.
Kan det däremot vara så att Z satt och blev kallare och mer oemottaglig för kontakt och när det upptäckts så försöker J väcka henne med att tillföra henne ättika genom en tratt. Det finns så många vittnesmål att skadorna är oförenliga med att Z själv druckit det. Dessutom så stämmer det inte med den bild vi har av Z.
Att Z själv berättar att hon druckit det beror säkert på att J tidigt var på sjukhuset och sa till henne vad hon skulle säga. I Z omtöcknade tillstånd trodde hon att det var sanning. Dessutom om jag inte missminner mig var det någon annan på sjukhuset som sa till henne (inte illa menat) att hon var där för att hon druckit ättika.

Jag tror det är ett planterat minne hos Z, inte ett verkligt.
Citera
2023-12-19, 15:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Kyrkan är kapad av falska profeter, jag har gått ur.

Nja, jag tror på arv och miljö i det här fallet, varken mamman eller pappan har fått en god start. Pappan blev uppfostrad av sin storasyster, av oklara skäl. Och vi vet att mamman inte hade en bra uppväxt. Det här går i arv och eskalerar.

Tror faktiskt inte att hon ville döda henne, då hade det gått snabbt. Jag tror att hon ville förgöra och förstöra henne, så att hon kunde få fördelar. Precis som Jackson sa, malingering by proxy. De blev rädda när hon höll på att dö och åkte till sjukhuset med henne. Att hon skulle dö var inte planen, kanske var det att göra henne galen? Och profitera.

D blev rädd och åkte till sjukhuset med Z, J anklagade honom då för att ha förstört julen. J ville inte att han skulle åka in.

Apropå plan så förefaller det inte ha funnits mycket till plan. De skaffade barn efter barn trots missbruk och avsaknad av såväl utbildning som arbete.

Jag menar fortsatt att den logiska slutdestinationen hade varit mord om inte D åkt in med Z.
Senast redigerad av Sinestro 2023-12-19 kl. 16:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in