2023-12-20, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nikasi
Samma personer, samma plats, finger i underlivet.

Dvs samma frågeställning som behöver besvaras även för att fälla för grov misshandel, ser du.

Bara att du skriver "samma personer" i obestämd form och "finger i underlivet" i bestämd form gör ju att det faller lite på sin egen orimlighet att det skulle vara bägge föräldrarna som är skyldig till gärningen???

Nu kan inte jag detta fallet i detalj. Men gällande åtalspunkterna om Synnerligen- samt Grov misshandel så har ju framförallt flickan själv berättat om händelserna - och har dessutom identifierat ättika-doft genom "blindtest". Man har dessutom hittat frätskador och man har hittat ättika. Det är också ostridigt att föräldrarna varit hemma med barnet under aktuell tid och man vet att mamman gjort en internet-sökning på "ättikssprit" ungefär en timme innan man åkte till sjukvården. En del i åtalspunkterna handlar ju om att man frångått sitt garantansvar genom att barnet varit kraftigt undernärd och inte slagit larm/uppsökt vård när barnet uppenbarligen inte mått bra. Detta är ju generell brottslighet som skett under längre tid - och det finns ju inga som helst tveksamheter i att mannen och kvinnan är flickans vårdnadshavare och därmed haft ett garantansvar över henne under denna tid.

Jämför då detta med den potentiella våldtäkten som är en specifik händelse/gärning som man inte kan specificera på något sätt - och som flickan själv inte nämnt ett ord om. HUR skall man kunna bevisa detta? och HUR kan du påstå att bevisläget och förutsättningarna skulle vara likadana i dessa fall?
Senast redigerad av Haaaaag 2023-12-20 kl. 15:57.
Citera
2023-12-20, 15:25
Medlem
Citat:
Bevisligen har hon skador i underlivet lika tydliga som en bruten arm. Bevisligen vittnar även Z om att mamman åtminstone fört in ett finger. Angående skadorna i underlivet så gör ju åklagaren gällande att så har skett, enda skillnaden här är vad hon väljer för rubricering. Dvs föräldrarna har enligt åklagaren skadat hennes underliv, det är inte det som är otydligt.

I mitt inlägg som du svarade på nu senast, har jag skrivit att det är otydligt? Snälla, du måste läsa ordagrant vad man skriver innan du svarar.
Citera
2023-12-20, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Bara att du skriver "samma personer" i obestämd form och "finger i underlivet" i bestämd form gör ju att det faller lite på sin egen orimlighet att det skulle vara bägge föräldrarna som är skyldig till gärningen???

Nu kan inte jag detta fallet i detalj. Men gällande åtalspunkterna om Synnerligen- samt Grov misshandel så har ju framförallt flickan själv berättat om händelserna - och har dessutom identifierat ättika-doft genom "blindtest". Man har dessutom hittat frätskador och man har hittat ättika. Det är också ostridigt att föräldrarna varit hemma med barnet under aktuell tid och man vet att mamman gjort en internet-sökning på "ättikssprit" ungefär en timme innan man åkte till sjukvården. En del i åtalspunkterna handlar ju om att man frångått sitt garantansvar genom att barnet varit kraftigt undernärd och inte slagit larm/uppsökt vård när barnet uppenbarligen inte mått bra. Detta är ju generell brottslighet som skett under längre tid - och det finns ju inga som helst tveksamheter i att mannen och kvinnan är flickans vårdnadshavare och därmed haft ett garantansvar över henne under denna tid.

Jämför då detta med den potentiella våldtäkten som är en specifik händelse/gärning som man inte kan specificera på något sätt - och som flickan själv inte nämnt ett ord om. HUR skall man kunna bevisa detta? och HUR kan du påstå att bevisläget och förutsättningarna skulle vara likadana i dessa fall?

Z har berättat att mamman fört in ett finger.
Citera
2023-12-20, 15:35
Medlem
Citat:

OK. Berätta mer...
Citera
2023-12-20, 15:38
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1891-019
Jag tror inte att man ska lägga så jättemycket vikt i den beskrivningen att några av syskonen inte va lika kärleksfulla mot Z. Man måste komma ihåg att det här är fortfarande små barn som redan i hemmet levde avskilda från Z vilket så klart påverkat vilken relation dom har till henne jämfört med relationen till varandra. Småsyskonen va 2år o 5år när Z åkte in på sjukhuset så inte konstigt att lillebror inte kände igen Z o va avvaktande. Vi vet att storebror gett ut sitt nummer till Z o pratar med henne varje gång hon ringer. Så med tanke på hur deras situation såg ut redan innan så är det inte konstigt alls att det finns syskonrelationer som inte är toppen. Tror inte det har så mycket med att Z skulle vara orsaken till att dom blivit splittrade o inte har mamma/pappa längre.

Jag håller med dig i princip i allt vad du skriver. Men jag tror att det finns något eller några syskon som är ledsna för situationen de befinner sig i. Visst anser de att det beror på att "Z drack ättika under natten".
Jag vill inte peka ut något av syskonen för det är dumt. Men de lever ju fortfarande i den tron att Z är märklig och har gjort en dum sak som gör att J och D sitter i fängelse och att syskonen inte får bo ihop.
De har ju inte upplevt J och D som Z har gjort och självklart oroar de sig för sina föräldrar som mot mot dem var trevliga och gjorde sitt bästa.

Jag har inte pekat ut någon av de yngre syskonen för M var ju väldigt liten. De lever/levde också i tron att de skulle hem till Löberöd och funderade på vilket rum de skulle ha då. Detta är ju en stor sak för alla barnen, de blir av med sitt hem, sina föräldrar och sina syskon. De vet bara en anledning till det.

Några av barnen har nog väldigt kluvna känslor. De är uppvuxna med att Z är speciell inte att det är fel på föräldrarna.

Vad tror du att de anser att anledningen är att de blivit splittrade och inte bor tillsammans längre?
Citera
2023-12-20, 15:47
Medlem
Citat:
Jag har läst igenom de olika förhören med Z i detalj. Under flertalet förhör vill hon inte säga något negativt om sina föräldrar. Och flickan har skinn på näsan för hon säger flertalet gånger till förhörsledaren, och dessutom under flera olika förhör, att hon inte vill svara på fler frågor och att dom ska avsluta "frågestunden". När förhörsledaren pushar ytterligare om att frågestunden inte är slut än så säger Z vid ett tillfälle att förhörsledaren måste acceptera att hon inte vill mer och att hon är ett barn. Så Z är både smart, vältalig och har skinn på näsan. Allt eftersom förhören med Z fortlöper, då under olika dagar, så kommer tillslut ord från Z om att mamman ska ha hällt stearin på flickans underliv vid ett tillfälle och att mamman även ska ha kört upp ett finger vid ett tillfälle. Om dessa ord är sanna så är det ju såklart fruktansvärt. Men det går inte att vara säker på att dessa ord stämmer då förhörsledaren försökt lirka fram negativa uttalanden om föräldrarna från Z under flertalet tidigare förhör. Alltså det här med barnförhör är jättesvårt, en ständig balansgång mellan att lirka, men samtidigt inte mana fram osann information. Det som Z säger om stearin och finger kan vara sant. Men det kan också hända att det inte är sant. Åter igen, flickan är föremål för grav omsorgssvikt. Det råder det i alla fall inga tvivel om.
Citera
2023-12-20, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Jag håller med dig i princip i allt vad du skriver. Men jag tror att det finns något eller några syskon som är ledsna för situationen de befinner sig i. Visst anser de att det beror på att "Z drack ättika under natten".
Jag vill inte peka ut något av syskonen för det är dumt. Men de lever ju fortfarande i den tron att Z är märklig och har gjort en dum sak som gör att J och D sitter i fängelse och att syskonen inte får bo ihop.
De har ju inte upplevt J och D som Z har gjort och självklart oroar de sig för sina föräldrar som mot mot dem var trevliga och gjorde sitt bästa.

Jag har inte pekat ut någon av de yngre syskonen för M var ju väldigt liten. De lever/levde också i tron att de skulle hem till Löberöd och funderade på vilket rum de skulle ha då. Detta är ju en stor sak för alla barnen, de blir av med sitt hem, sina föräldrar och sina syskon. De vet bara en anledning till det.

Några av barnen har nog väldigt kluvna känslor. De är uppvuxna med att Z är speciell inte att det är fel på föräldrarna.

Vad tror du att de anser att anledningen är att de blivit splittrade och inte bor tillsammans längre?

Självklart är dom ledsna för situationen dom är i. Jag menar mer att jag tror inte att deras relationer med just Z har påverkats jättemycket av det här. Jag tror att dom har ungefär den relationen som dom hade innan till henne. Inte speciellt nära då Z inte varit naturligt delaktig i deras familj.

Sen förstår/tolkar ju barnen situationen utifrån sin ålder. Dom äldre ser så klart sambandet med att Z åkte in på sjukhus, men det är inte samma sak som att dom skyller på eller anklagar Z. Dom yngre reflekterar nog inte så mycket över det då dom levt ett år nu i familjehemmen o det är deras nya vardag. Förhoppningsvis får dom åldersadekvat information om dom skulle ha frågor om varför dom inte är med mamma/pappa o resten av syskonen, o att den inte utmålar Z som orsaken till det.
Citera
2023-12-20, 16:11
Medlem
Citat:
OK. Berätta mer...

Mamma har pillat mig på kissen...
Har mamma...
...jag har sagt; stopp min kropp, men hon lyssnar inte.
Okej. Mamma har pillat på snippan. Hur har mamma gjort då?
Stoppat in fingret.
Hon har stoppat in fingret. Hur gammal var du då när mamma gjorde så? (Visar sex fingrar).
Sex år gammal. Har det hänt mer än en gång?
(Nickar jakande på huvudet).
Citera
2023-12-20, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KennyKlave
Jag har läst igenom de olika förhören med Z i detalj. Under flertalet förhör vill hon inte säga något negativt om sina föräldrar. Och flickan har skinn på näsan för hon säger flertalet gånger till förhörsledaren, och dessutom under flera olika förhör, att hon inte vill svara på fler frågor och att dom ska avsluta "frågestunden". När förhörsledaren pushar ytterligare om att frågestunden inte är slut än så säger Z vid ett tillfälle att förhörsledaren måste acceptera att hon inte vill mer och att hon är ett barn. Så Z är både smart, vältalig och har skinn på näsan. Allt eftersom förhören med Z fortlöper, då under olika dagar, så kommer tillslut ord från Z om att mamman ska ha hällt stearin på flickans underliv vid ett tillfälle och att mamman även ska ha kört upp ett finger vid ett tillfälle. Om dessa ord är sanna så är det ju såklart fruktansvärt. Men det går inte att vara säker på att dessa ord stämmer då förhörsledaren försökt lirka fram negativa uttalanden om föräldrarna från Z under flertalet tidigare förhör. Alltså det här med barnförhör är jättesvårt, en ständig balansgång mellan att lirka, men samtidigt inte mana fram osann information. Det som Z säger om stearin och finger kan vara sant. Men det kan också hända att det inte är sant. Åter igen, flickan är föremål för grav omsorgssvikt. Det råder det i alla fall inga tvivel om.

Och om vi leker med tanken på att det inte är sant, hur förklarar du de kraftiga skadorna i underlivet då?
Citera
2023-12-20, 16:17
Medlem
Citat:
Den tiden, lusten och orken finns inte. Jag sitter ju med sånt här i knät varje dag liksom...

Blir liksom inte bra att argumentera utan att ha läst hela. Du är inte ensam om att ”sitta med sånt här i knät” även om jag hittills aldrig varit med om nåt så grovt.
Citera
2023-12-20, 16:21
Medlem
Knut-Annes avatar
Man kan nog anta att syskonen inte fattar vidden av vad som skett.
De har växt upp med monstren, så de saknar andra referensramar.
Under deras nuvarande placering, är inte målet att informera dem, målet är att de skall må bra och utvecklas på ett sunt sätt.
Insikten om vad som hänt, får komma till dem när de blivit äldre.
Citera
2023-12-20, 16:21
Medlem
Citat:
Blir liksom inte bra att argumentera utan att ha läst hela. Du är inte ensam om att ”sitta med sånt här i knät” även om jag hittills aldrig varit med om nåt så grovt.

Det där har inte framkommit så väl, så därför jag inte visste....

Hur har det sett ut i denna frågan? Har Z ändrat sig eller sagt andra saker i andra förhör? För annars känns det ju som att detta hade varit någonting man kunnat snickra vidare på...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in