Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
Förvisso kan man se det som skedde då som mer "bestialiskt", men ur offrets synpunkt är det knappast bättre att bli söndersliten av en israelisk bomb eller som barn att lämnas att dö i ett palestinskt sjukhus när Israel tvingar fram en total evakuering.
Vill du jag skall lista israeliska massakrer från Deir Yassin och framåt?
För att inte tala om hur många Israel dödat, men de offren tycks du föredra att inte tänka på. Israel har valt sina terrorister till premiärministrar och namngett gator efter dem.
Säg det, Israel har en rätt flexibel syn på vad som utgör "milis", typ journalisten Shireen Abu Akleh, dödad av en israelisk prickskytt. Sen anser jag att väpnat motstånd mot en olaglig ockupation är legitim, men jag förstår att du inte delar den synen.
Varför gjorde Hamas den attacken, och varför så oehört bestialiskt? Varför grupperar sig Hamas bland civila, och varför tog de gisslan?
Vad var planen?
Jag gissar, jag vet inte, men planen var nog att Israel skulle tvingas svara. De civila offren som det blir när man blandar milis och civila skulle få arabvärlden att förfasa sig så till den milda grad att de attackerade Israel.
Hamas verkar inte skilja på civila och milis. De rapporterar antal döda oavsett om de är civila eller milis. De är alla martyrer om de dör, och deras död främjar islam och kalifatet.
När Hamas och andra terrorister tillåts agera ostört av Palestina så går det inte. Vill Palestina ha fred så kan de inte dagligen tillåta att krigshandlingar begås mot Israel.
Ja, att beskjuta Israel med raketartilleri är en krigshandling. Det är ingen ursäkt att precisionen är usel.
Hur många raketer har Hamas beskjutit Iarael med om man summerar... jag vet inte, men tror på 100.000... de skjuter mängder för att försöka mätta Israels LV.
Och att blanda milis med civila som de gör är ett krigsbrott. Att det är egna civila som drabbas minskar knappast brottet.