2006-09-09, 16:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kapad
Varför lagar man egna köttbullar istället för att köpa färdiga som man bara steker varma? Hur många ören vinner man på att streta i köket i timmar för att få mjöliga söndertrasade bullar?

Det handlar om kvalitet. Som att jämföra en Ballantines mot en Bowmore.
Fast är man uppvuxen med halvfabrikat så lär man sig aldrig skillnaden.
Citera
2006-09-11, 15:44
Medlem
Kapads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tiny Joe

Hördu! Förolämpa inte min mor! Hon lagade aldrig halvfabrikat. Däremot var det kanske 5-6 år sen jag åt hennes mat sist, och idag äter jag bara för att få i mig näring i princip.
Citera
2006-09-12, 09:58
Medlem
glyos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tiny Joe
Det handlar om kvalitet. Som att jämföra en Ballantines mot en Bowmore.
Skitsnack! Dessutom måste jag slå ett sag för att även om det inte alltid är bra kvalitet på halvfabrikat kan det vara jävligt gott ibland.
Citera
2006-09-12, 11:58
Medlem
Blåbärskungens avatar
Bort med vattnet, in med ägget och mjölk(om man vill ha ett smalare alternativ).
Citera
2023-12-18, 21:14
Avslutad
Jag brukar göra grymma egna köttbullar men att göra hemmagjorda köttbullar är nog det tråkigaste som finns. Därför köper jag färdiga som jag sedan steker i äkta smör utblandat med lite fond, finhackad lök och de kryddor jag brukar ha i egengjorda. Resultatet blir ungefär likadant och man slipper massa slabbig disk och stå och rulla i en timma.
Citera
2023-12-18, 22:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Saxofonspel
Så gör man vanliga vardagar, och då är Matrikets delikatess köttbullar bäst, vunnit flera tester,
är gris, nöt,.lök, allt i, se bild.
https://via.tt.se/data/images/public/2265114/3354732/3d9081f9-6363-4771-84ae-3daf06f19086-w_720.png

Men fina helger, jul, påsk mm gör man såklart egna ifrån grunden, så lat får man fasiken inte vara
som svensk på våra heligaste högtider.

till vardags, prova dessa, du kommer inte köpa annat sen, dom är riktiga delikatess
https://www.lidl.se/static/assets/7002674_Matriket_Delikatesskottbullar_2023-06_608x456-402400.png
Finns hos Lidl

som hemma rullade nästan, stek i mkt smör så de får fin yta, lök och allt finns redan i dom

Men åter till ämnet, hemgjoda superdelikata saftiga köttbullar, till storhelger som jul, tips och recept

Det blir så lite som skiljer så det är inte värt besväret att stå och tjafsa med någon slafsig köttbullesmet. Då är det bättre att lägga krut på egenkokt skinka, frestelse, julkorv, vörtbröd, egen inlagd sill, sillsallad, mimosa osv. Där märker man enorm skillnad på egengjort!

Men angående att köttbullar blir torra är väl att folk inte kan steka helt enkelt. Man ska ha riiikligt med smör och lägga i dem i en het panna på högsta nivå och steka snabbt tills de får bra yta, sedan sänker man plattan och låter de bli färdiga på mellanhög värme. Sen ska man ju alltid ha i rå lök och inte brynt lök för ännu bättre saftighet.
Citera
2023-12-19, 11:09
Avslutad
Citat:
Det är inga problem göra köttbulssmeten, rulla är lite jobbigt, men man bör vara två, en som hjälper och rullar om det görs många.

Allt annat fixas 1-2 dagar tidigare, självaste julafton gör man ju köttbullarna, och steker typ prinskorvar.
Sen värmer man massor i ugnen som är gjort, kallt e kallt, och koka potatis får man ju göra på julafton med. Men sen är det inte så mycket. Är det flera gäster, ber man en eller två komma dagen innan och hjälpa till, så gör vi i vår släkt. Det går inte att en sliter för ett fint julbord åt 10-15pers.
Klart vissa släktingar kommer 1-2 dagar före hjälper till.

I mitt fall gör jag smeten, har två som rullar åt mig

Vad är det för något du värmer upp på julafton? Under diskussionens gång har jag faktiskt ändrat mig, det blir hemmagjorda köttbullar enligt tradition och absolut inget som värms upp och heller ingen kokt potatis Vad har ni det till?
Citera
2023-12-19, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ypzilon81
Jag gör köttbullar efter detta receptet:
3/4 dl ströbröd
2 dl vatten
ca 500 g nötfärs
1-1 1/2 tsk salt
1 krm svartpeppar
1 msk vetemjöl
1/2 råriven gul lök
1/2 dl finhackad persilja
1-2 tsk oregano
1 ägg

Men de blir ganska lösa och är inte speciellt runda när det stekts. Dessutom smular de en hel del när man äter dem.
Någon som vet varför?

Kanske beror på att du river löken prova finhacka istället...bara min tanke..men jag vet inte.
Du kan ju även testa rulla köttbullarna lägg på plåt ..in i frysen (råa) ta ut och stek dem.
Senast redigerad av hagelskur 2023-12-19 kl. 17:34.
Citera
2023-12-19, 17:37
Medlem
kompjuters avatar
Varför ströbröd?
En gammal fattigmansgrej för att dryga ut maten, Sverige förr i tiden.Det tillför absolut ingenting.

Färs, ägg, lök, salt och peppar. Klart 👌
Citera
2023-12-19, 23:58
Avslutad
Citat:
Vi blir 10 vuxna,, kanske 12st sen typ 5-6 barn.
I år sattsar vi på riktigt premium stort fin julbord här med allt, folk kommer hjälper till dagen före,
par släktingar. Då två är så gamla så man vet inte om vi kan fira med dom mer. Detta kan vara sista
julen synd nog med de. Därför slår vi på stort
¨
Låter vackert, får de "prägla" julbordet med sin touch?
Citera
2023-12-20, 04:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kompjuter
Varför ströbröd?
En gammal fattigmansgrej för att dryga ut maten, Sverige förr i tiden.Det tillför absolut ingenting.

Färs, ägg, lök, salt och peppar. Klart 👌

Man skall ha 15% panko för att de inte skall tappa alla vätska

https://www.youtube.com/watch?v=406CVdn6Te8
Citera
2023-12-20, 04:46
Medlem
Blandfärs skall det va
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto