2023-12-20, 04:50
Medlem
Bästa receptet till julen enligt Niklas Ekstedt.
Han torde veta mer om detta än gemene Flashbackare.
Receptet avser 6 personer.

https://imgur.com/a/mXuxBRH
Citera
2023-12-20, 22:24
Medlem
Sladdarens avatar
Finns en miljon sätt att krydda en köttbullesmet eller köra helt naturellt

Här kommer en till som är god på sitt sätt

https://www.allrecipes.com/recipe/72...ull-ever-have/

Inget jag rekommenderar till julbordet såklart
Citera
2023-12-28, 15:35
Medlem
Sladdarens avatar
https://www.koket.se/ugnsbakade-kottbullar-med-salvia

Var goda... hade kvar blandfärs ifrån julmaten, så blev en extra variant av köttbullar

finmalda nötter är inte tokigt som sk "ströbröd"

Citat:
500 g köttfärs (t.ex. blandfärs, nötfärs eller kycklingfärs)
1 dl blandade nötter, malda (t.ex. mandel eller valnötter)
2 msk smör
2 schalottenlökar, finhackade
4 klyftor vitlök, pressade
0,5 tsk chilipulver
1 dl parmesanost, riven
4 msk färsk salvia, hackad
4 msk färsk persilja, hackad
1 tsk salt
Citera
2023-12-29, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Finns en miljon sätt att krydda en köttbullesmet eller köra helt naturellt

Här kommer en till som är god på sitt sätt

https://www.allrecipes.com/recipe/72...ull-ever-have/

Inget jag rekommenderar till julbordet såklart

Bra Cajunirydda kan ju vara gott till vissa rätter, men de svenska varianterna som säljs är oftast ganska lik vanlig grillgrydda så att krydda köttbullar med detta skulle jag starkt avråda från.
Citera
2023-12-29, 17:00
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fcuko
Bra Cajunirydda kan ju vara gott till vissa rätter, men de svenska varianterna som säljs är oftast ganska lik vanlig grillgrydda så att krydda köttbullar med detta skulle jag starkt avråda från.

Tycker du .. grillkrydda smakar ju pyton iaf och fullt med salt, men minns knappt iom att jag fått slänga allt sånt med massa kemikalier i för länge sen och det hamnar aldrig på mina "kryddhyllor" igen
Salt är inte nödvändigt att ha i iaf

receptförslag nedan

Citera
2023-12-29, 20:27
Medlem
Citat:
Tycker du .. grillkrydda smakar ju pyton iaf och fullt med salt, men minns knappt iom att jag fått slänga allt sånt med massa kemikalier i för länge sen och det hamnar aldrig på mina "kryddhyllor" igen
Salt är inte nödvändigt att ha i iaf

receptförslag nedan

Kanske missförstår dig, men vad menar du med att salt är onödigt? Cajun kanske är jättegott, men den enda sådana kryddblandning jag testat i Sverige har varit väldigt lik grillkrydda i smaken, vilken inte är direkt angenämt.
Citera
2023-12-29, 20:30
Ni som kryddar sönder köttbullar, gillar ni inte köttsmaken eller vad är orsaken?
Citera
2023-12-30, 00:13
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Kanske missförstår dig, men vad menar du med att salt är onödigt? Cajun kanske är jättegott, men den enda sådana kryddblandning jag testat i Sverige har varit väldigt lik grillkrydda i smaken, vilken inte är direkt angenämt.

Köpt Grillkrydda är väldigt salt i många fall och salt tillsätter man själv, jag lägger inte till nåt salt till kryddblandningar därför kanske min sälta består av fond, soja, annat eftersom det förstör vilken kryddblandning som helst om den redan har salt med annan typ av sälta man vill ha.
Cajunkrydda gör man själv ochså utan klumpförebyggande bismaks medel osv

Nä smakar inte som nån billig grillkrydda av santa maria.. Man gör ochså som oftast egna kryddblandningar av hela kryddor om det går få tag i eller om kryddan kommer så i sitt naturliga tillstånd
Det blir så mycket godare på så sätt och man kan göra det pr middag tom tex max en rågad matsked så man inte maler, stöter med morteln en massa i onödan. Blir inte färskare än så och tar inte nån speciellt lång tid

Låter inte speciellt gott med grillkrydda :

Ingredienser
Grillkrydda Vitlök: salt, vitlök, svartpeppar, paprika, socker, chili, ingefära, senapsfrö, rapsolja, klumpförebyggande medel (kiseldioxid 0,02 %), färgämne (paprikaoleoresin).

Santa M: Ingredienser
Salt, lök (23%), paprika (16%), jästextrakt, svartpeppar, tomat, vitlök (1,6%), chilipeppar (1,5%), ingefära, spiskummin, oregano, SELLERIFRÖ, klumpförebyggande medel (kiseldioxid).
Senast redigerad av Sladdaren 2023-12-30 kl. 00:22.
Citera
2023-12-30, 01:35
Medlem
Citat:
Köpt Grillkrydda är väldigt salt i många fall och salt tillsätter man själv, jag lägger inte till nåt salt till kryddblandningar därför kanske min sälta består av fond, soja, annat eftersom det förstör vilken kryddblandning som helst om den redan har salt med annan typ av sälta man vill ha.
Cajunkrydda gör man själv ochså utan klumpförebyggande bismaks medel osv

Nä smakar inte som nån billig grillkrydda av santa maria.. Man gör ochså som oftast egna kryddblandningar av hela kryddor om det går få tag i eller om kryddan kommer så i sitt naturliga tillstånd
Det blir så mycket godare på så sätt och man kan göra det pr middag tom tex max en rågad matsked så man inte maler, stöter med morteln en massa i onödan. Blir inte färskare än så och tar inte nån speciellt lång tid

Låter inte speciellt gott med grillkrydda :

Ingredienser
Grillkrydda Vitlök: salt, vitlök, svartpeppar, paprika, socker, chili, ingefära, senapsfrö, rapsolja, klumpförebyggande medel (kiseldioxid 0,02 %), färgämne (paprikaoleoresin).

Santa M: Ingredienser
Salt, lök (23%), paprika (16%), jästextrakt, svartpeppar, tomat, vitlök (1,6%), chilipeppar (1,5%), ingefära, spiskummin, oregano, SELLERIFRÖ, klumpförebyggande medel (kiseldioxid).

Att färdiga kryddblandningar innehåller salt beror på att tillverkarna tror att det är ”smidigt” för konsumenterna. Dessutom billigt att fylla ut exempelvis tacokrydda med salt.

Nu använder jag ganska få färdiga kryddblandningar, men av de jag trots allt testat har mängden salt inte varit något problem.

Att producenterna använder klumpförebyggande medel är inte heller ett problem då det varken är farligt för hälsan eller påverkar smaken av kryddorna som sådana. Alla ingredienser i innehållsförteckningen som börjar med ett E är inte en farlig kemikalie. Tvärt om fyller de oftast ett syfte, även om syftet ibland bör ifrågasättas.

När det gäller just kryddblandningen Cajun har jag som sagt begränsad erfarenhet då jag endast testat det vi några få tillfällen, och då med ”färdig” cajun. Att mindre bra Cajun kan smaka grillkrydda är inte så konstigt att förstå om du jämför innehållet i exempelvis santa Marias grillkrydda med innehållet i deras Cajun.

Gör du egen cajun, som du tycker om kan du självklart använda den precis som du vill. Även i köttbullar om du gillar det.

Mitt inlägg var mer en åsikt gällande att krydda svenska köttbullar med färdigköpt Cajun, vilket jag tror få kommer uppskatta.
Senast redigerad av Fcuko 2023-12-30 kl. 01:41.
Citera
2023-12-30, 12:29
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Att färdiga kryddblandningar innehåller salt beror på att tillverkarna tror att det är ”smidigt” för konsumenterna. Dessutom billigt att fylla ut exempelvis tacokrydda med salt.

Nu använder jag ganska få färdiga kryddblandningar, men av de jag trots allt testat har mängden salt inte varit något problem.

Att producenterna använder klumpförebyggande medel är inte heller ett problem då det varken är farligt för hälsan eller påverkar smaken av kryddorna som sådana. Alla ingredienser i innehållsförteckningen som börjar med ett E är inte en farlig kemikalie. Tvärt om fyller de oftast ett syfte, även om syftet ibland bör ifrågasättas.

När det gäller just kryddblandningen Cajun har jag som sagt begränsad erfarenhet då jag endast testat det vi några få tillfällen, och då med ”färdig” cajun. Att mindre bra Cajun kan smaka grillkrydda är inte så konstigt att förstå om du jämför innehållet i exempelvis santa Marias grillkrydda med innehållet i deras Cajun.

Gör du egen cajun, som du tycker om kan du självklart använda den precis som du vill. Även i köttbullar om du gillar det.

Mitt inlägg var mer en åsikt gällande att krydda svenska köttbullar med färdigköpt Cajun, vilket jag tror få kommer uppskatta.

Som sagt så har jag aldrig sagt att det var den godaste formen av köttbullesmet med dess kryddning
Utan en variant som jag testade och kan säga att det var en annorlunda smak men långt ifrån många många bättre godare köttbullar jag gjort ifrån diverse kulturer. En köttbulle kan man ju krydda precis som man vill. Det är ju det som är så kul med köttbullar el köttfärsbiffar att man kan få dom smaka precis som du vill

Sämsta sortens köttbullar eller järpar oavsettt form så är det arabiska köttbullar efter en av deras deras kulturella recept där det ingår kardemumma och ättika. Det var ingen hit alls

I övrigt så gör jag nya rätter hela tiden eller väldigt ofta ifrån olika kulturer nästan :
Testa den här, den är god.. https://www.simplyleb.com/recipe/lebanese-rice-chicken/
el den här https://addictedtotahini.com/chicken-hashweh/ (fast med nötkött)
Senast redigerad av Sladdaren 2023-12-30 kl. 12:34.
Citera
2023-12-30, 12:33
Medlem
snurresprettiss avatar
Ni som ätit kycklingköttbullar, skulle ni säga att det är en garanti succémässigt?
Citera
2025-01-09, 11:10
Medlem
Sladdarens avatar
Boller i karry- Danska köttbullar i currysås

https://zeinaskitchen.se/boller-i-karry/

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem