2006-09-07, 11:40
Medlem
Jag gör köttbullar efter detta receptet:
3/4 dl ströbröd
2 dl vatten
ca 500 g nötfärs
1-1 1/2 tsk salt
1 krm svartpeppar
1 msk vetemjöl
1/2 råriven gul lök
1/2 dl finhackad persilja
1-2 tsk oregano
1 ägg

Men de blir ganska lösa och är inte speciellt runda när det stekts. Dessutom smular de en hel del när man äter dem.
Någon som vet varför?
Citera
2006-09-07, 17:25
Medlem
Andrees avatar
Ta mindre ströbröd och inget vatten så kommer de att bli perfekta.
Citera
2006-09-07, 20:23
Bannlyst
brukar ha i ett ägg och lite ramlösa eller någon annan form av kolsyrat vatten. kalasgoda!
Citera
2006-09-07, 20:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ypzilon81
3/4 dl ströbröd
2 dl vatten
ca 500 g nötfärs
1-1 1/2 tsk salt
1 krm svartpeppar
1 msk vetemjöl
1/2 råriven gul lök
1-2 tsk oregano
1 ägg

Men de blir ganska lösa och är inte speciellt runda när det stekts. Dessutom smular de en hel del när man äter dem.
Någon som vet varför?

Vattnet är boven i dramat, det ska vara äkta grädde men i 2dl räcker nog till 800gr köttfärs. Kul att du sedan har i persilja och oregano lite crossway.
Citera
2006-09-07, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ypzilon81
3/4 dl ströbröd
2 dl vatten
ca 500 g nötfärs
1-1 1/2 tsk salt
1 krm svartpeppar
1 msk vetemjöl
1/2 råriven gul lök
1-2 tsk oregano
1 ägg

Någon som vet varför?
Ja som Tiny Joe och någon annan säger så är det nog vattnet som är boven i dramat. Byt ut det mot mjölk och var noga med att skorpmjölet får svälla ordentligt i mjölken eller den onyttigare men godare grädden.

Annars är det ett vanligt recept på köttbullar men själv provade jag att byta ut ströbrödet och mjölken mot en påse "Lätta koppen" eller liknande torrsoppa.
Tipset fick jag från SVT:s kvällsprogram och det smakar gott!
Citera
2006-09-08, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken2
Ja som Tiny Joe och någon annan säger så är det nog vattnet som är boven i dramat. Byt ut det mot mjölk och var noga med att skorpmjölet får svälla ordentligt i mjölken eller den onyttigare men godare grädden.

Annars är det ett vanligt recept på köttbullar men själv provade jag att byta ut ströbrödet och mjölken mot en påse "Lätta koppen" eller liknande torrsoppa.
Tipset fick jag från SVT:s kvällsprogram och det smakar gott!

Ser ut som ett recept för ganska många köttbullar , Tror inte mängden grädde i säg 10st är någon direkt hälsofara.

Tänk också på att dom härsknar snabbare i frysen med grädde då den innehåller mer fett.
Citera
2006-09-08, 19:21
Medlem
Goddess_Purgatorys avatar
Ett tips för finare form på köttbullarna,
och bekvämare tillagning om man gör många,
är att rulla dem och lägga dem direkt i en oljad långpanna och ugnssteka dem.
När de är klara så bryner du dem med lite smör i stekpanna tills de ser snygga ut.
Citera
2006-09-08, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoloth
Ser ut som ett recept för ganska många köttbullar , Tror inte mängden grädde i säg 10st är någon direkt hälsofara.

Tänk också på att dom härsknar snabbare i frysen med grädde då den innehåller mer fett.

Nja... har du väl stekt dom och fryst in dom så är det ingen risk för att dom härsknar. Då förutsätter jag att dom äts upp inom ett par tre månader.

Goddess_Purgatory: Bra tips, ugnsstekta köttbullar blir alltid goda.

Summa sumarum; Visst är vi bra kockar eller hur
Citera
2006-09-08, 20:22
Medlem
Kapads avatar
Varför lagar man egna köttbullar istället för att köpa färdiga som man bara steker varma? Hur många ören vinner man på att streta i köket i timmar för att få mjöliga söndertrasade bullar?
Citera
2006-09-08, 20:37
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapad
Varför lagar man egna köttbullar istället för att köpa färdiga som man bara steker varma? Hur många ören vinner man på att streta i köket i timmar för att få mjöliga söndertrasade bullar?

För mig är det en gastronomisk skillnad, det är mycket godare med hemlagade, speciellt mina julköttbullar då jag har i lite dijonsenap och porter i smeten...
Citera
2006-09-08, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapad

För att färdigköttbullar smakar bajs.
Citera
2006-09-08, 23:21
Medlem
ett tips i all välmening är att byta ut nötfären mot blandfärs. Kossan är godare, men svårare att göra köttbullar på (=faller sönder, spricker).

Tips 2 är lite kryddpeppar i smeten!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in