2023-12-18, 22:03
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Det enda man behöver göra för att dumförklara dig är ju att:

1. Be dig att formulera ett giltigt argument med premisser och slutsats.
2. Be dig att redovisa den ”vetenskap” som stöder dina premisser.

Det kan ju vilken mellanstadieelev som helst göra lilla vän.

Du är dessutom så förutsägbar så att vi redan nu vet att antingen inte alls kommer att svara på detta inlägg, eftersom du ju inte kan formulera ett riktigt argument. Eller så kommer du att svara på det och med 98% sannolikhet baser ditt svar på antingen en falasin ”red herring” eller på falasin ”halmgubbe”.

Bara en nyfiken fråga, varför skriver du "lilla vän"?
Citera
2023-12-18, 22:03
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ali3000
Det har ju Moscow-Mule efterfrågat ett flertal gånger nu. Eller hur?

Så, nu har du chansen att i sin helhet förklara din uppfattning. Varsågod.

Har du ingen egen talan?
Citera
2023-12-18, 22:09
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Det enda man behöver göra för att dumförklara dig är ju att:

1. Be dig att formulera ett giltigt argument med premisser och slutsats.
2. Be dig att redovisa den ”vetenskap” som stöder dina premisser.

Det kan ju vilken mellanstadieelev som helst göra lilla vän.

Du är dessutom så förutsägbar så att vi redan nu vet att antingen inte alls kommer att svara på detta inlägg, eftersom du ju inte kan formulera ett riktigt argument. Eller så kommer du att svara på det och med 98% sannolikhet baser ditt svar på antingen en falasin ”red herring” eller på falasin ”halmgubbe”.

Jag har hänvisat till olika källor som Richard Dawkins och Yuval Noah Harari bland annat, även Dostojevskij ett par gånger, eftersom det är topic, men det har inte förändrat något.
Det är nämligen ingen idé att lägga ner seriös tid på någon som bara är här för att skriva respektlösa inlägg.
Citera
2023-12-18, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Har du ingen egen talan?
Nu verkar det som att du försöker undvika min utsträckta hand för att kunna framför din uppfattning i sin helhet.
Citera
2023-12-18, 22:11
Medlem
Citat:
Just det, jag begick tydligen ett stort misstag.
Jag la ner tid på att besvara din kritik som du delade upp i fyra punkter om jag inte minns fel.
Sen blev det helt knäpptyst och du körde din vanliga pajkastningskampanj.

Du missade helt enkelt den lilla detaljen att för att ett logiskt argument ska vara giltigt/sant så måste både dess premisser vara sanna och relevanta och tröttnade helt enkelt när du insåg att du inte ens kunde formulera ens en första sann och relevant premiss.
Citera
2023-12-18, 22:46
Medlem
Citat:
Jag har hänvisat till olika källor som Richard Dawkins och Yuval Noah Harari bland annat, även Dostojevskij ett par gånger, eftersom det är topic, men det har inte förändrat något.
Det är nämligen ingen idé att lägga ner seriös tid på någon som bara är här för att skriva respektlösa inlägg.

Det är ju lustigt när man faktakollar någon som vid tidigare tillfällen har en hum hum … mycket dynamisk inställning till själva begreppet sanning.

Så om man trycker på den lilla sök-knappen uppe till höger och tittar på vilka inlägg du faktist skrivit och som refererar till dessa, så kan man ju med intresse se att du inte har refererat i något avseende till Yuval Noah Harari?

Och även om du förvisso i ett litet inlägg skrev om Dostojevskij, så var det ju inte på något sätt i kontexten att det skulle utgöra en källa för ditt påstående om att det existerar en gud.

Det enda som har någon som helst substans är möjligtvis ditt inlägg om Richard Dawkins, men eftersom du samtidigt lyft ut hans resonemang om ”den själviska genen” ur sin kontext och gör en felaktig feltolkning så saknar den relevans för ditt argument i övrigt, även om själva beskrivningen av Dawkins resonemang är korrekt. Det är en ganska hög grad av cherry-picking när du plockat ut just en del i Dawkins resonemang som nu kanske passar din agenda, och helt bortser ifrån att så gott som all hans forskning och resonemang i övrigt, helt motsäger vad du påstår.

Så nej! Du har inte presterat en enda objektiv eller vetenskaplig källa som stödjer att din mjukvaru-gud skulle vare sig vara relevant, eller rimlig. Så tillbaka till ritbordet Flammarion och kom tillbaka när du kan prestera något mer substantiellt än bara vilda fantasier.

Det kanske även kan vara värt att också förtydliga Flammarion, att bara för att man name-droppar någon i ett inlägg, så betyder det inte att det är en referens. Du kanske aldrig har skrivit något där man behöver redovisa sina källor, men vilken gymnasieelev som helt kan nog hjälp till att reda ut det om det är några frågetecken omkring hur en riktig källhänvisning ser ut.
Senast redigerad av Moscow-Mule 2023-12-18 kl. 22:50.
Citera
2023-12-19, 09:25
Medlem
diploids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ali3000
Håll dig till topic.
Jag antar att du gör det. Men du vet ju inte om hissen ramlar ihop, ändå åker du hiss.

Varför väljer man att tro på något och vad betyder det att "veta"?
Citera
2023-12-19, 09:26
Medlem
diploids avatar
Citat:
Den frågan vi ställer oss är väl snarare bara varför hela ditt snack om det ontologiska argumentet tog ett så plötsligt slut när du insåg att du alltså inte har en aning om den helt fundamenatala skillnaden mellan priori-argument och posteriori-argument, eller att det ens var så att det finns en hel uppsjö av olika ontologiska argument och inte bara ett.
Tvärtom, det var du som valde att inte fortsätta både den diskussionen och om djurs moral. Jag besvarade din invändning mot det ontologiska gudsbeviset några sidor tillbaka, och likaså din invändning om djurs påstådda moral.
Citera
2023-12-19, 10:39
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Det är ju lustigt när man faktakollar någon som vid tidigare tillfällen har en hum hum … mycket dynamisk inställning till själva begreppet sanning.

Så om man trycker på den lilla sök-knappen uppe till höger och tittar på vilka inlägg du faktist skrivit och som refererar till dessa, så kan man ju med intresse se att du inte har refererat i något avseende till Yuval Noah Harari?

Jaha, då var det dags igen …
Att ljuga om vad som skrivits eller inte skrivits i trådarna är ju inte särskilt smart.
Det trodde jag att vi var överens om. Om inte annat borde du ha lärt dig något efter den senaste näsbrännan jag gav dig när du påstod att jag ljög om vad som skrivits.
Här har du …

Citat:
Jag vet för lite om pandeismen för att besvara den frågan korrekt, men spontant tycker jag att idéerna verkar vettiga.
Jag vet inte vad jag är, annat än att jag inte längre kallar mig ateist.
Mina föreställningar om Gud och människan är starkt påverkade av Carl Jung, Jordan Peterson, Yuval Noah Harari samt lite egna reflektioner kring berättelserna i Bibeln.

Citat:
Ja precis, den kognitiva revolutionen innebar att människan kunde tänka abstrakt och dela dessa idéer med andra. (Jag refererar till boken Sapiens av Yuval Noah Harari) Det var en helt avgörande händelse i människans historia utan vilken vi aldrig hade byggt civilisationer.
Innan dess levde människan bekymmerslöst i "paradiset".
För mig verkar det som att berättelserna i Moseböckerna handlar just om människan i civilisationens gryning.

Citat:
Och för att ta analogin om pengar igen, det spelar ingen roll om jag vet att pengars värde är en intersubjektiv fiktion, som Yuval Noah Harari skulle uttrycka det, så länge jag beter mig som om pengar faktiskt hade ett värde så funkar systemet.

Citat:
Jag har läst Sapiens och 21 tankar om det 21:a århundratet av Harari, samt lyssnat en del på hans föreläsningar.

Citat:
Mjukvaran d v s människans unika förmåga till abstrakt tänkande som genom språket kan delas med andra individer är något som särskilt har fångat mitt intresse bl a genom läsning av Yuval Noah Hararis bok Sapiens. Även Daniel Dennett har intressanta saker att säga om det, där han pratar om språk och idéer som "thinking tools", som han liknar vid Java-applets med vilka den mänskliga hjärnan får nya funktioner. En intressant aspekt, eller kanske en baksida, av detta är att ideologier kan liknas vid parasiter som kapar hjärnan och förmår den att sprida ideologin vidare. (Och här går tankarna till Dawkins begrepp memes, den kulturella motsvarigheten till gener som han introducerar i sin bok The selfish gene.)
Sen har vi Jordan Peterson som i princip bekräftar allt detta och han går verkligen på djupet med sitt intressanta Jungianska och Darwinistiska perspektiv.
Det här är några av mina utgångspunkter när jag diskuterar medvetande, fri vilja och Gud.

Citat:
Det skulle absolut kunna vara så att djuren är de filosofiska zombierna eftersom de saknar förmågan att hantera "mjukvara". Ska fundera på det. Tror att Harari hävdar att vi inte hade något medvetande, i alla fall inte jämförbart med dagens, när vi sprang omkring på den afrikanska savannen.

Citat:
Dagens boktips: Sapiens, av Yuval Noah Harari. Där kan du läsa om abstrakt tänkande och hur det lett till just storskaligt samarbete.
Och för att leda in på topic så är det just detta abstrakta tänkande som gör att vi använder språkliga symboler som "medvetande" och "agens".

Observera att jag fick med Dawkins memes också som en liten bonus.
Citera
2023-12-19, 13:00
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diploid
Jag antar att du gör det. Men du vet ju inte om hissen ramlar ihop, ändå åker du hiss.

Varför väljer man att tro på något och vad betyder det att "veta"?
Det är skillnad på rationell tro och irrationell tro. Man vet att hissar i cirka 100% av fallen tar en dit man tänkt sig, därför litar man på hissar.
Att däremot be till gud för att ta sig upp 4 våningar är inte speciellt rationellt, därför litar man inte på gud.
Citera
2023-12-19, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Det är skillnad på rationell tro och irrationell tro. Man vet att hissar i cirka 100% av fallen tar en dit man tänkt sig, därför litar man på hissar.
Att däremot be till gud för att ta sig upp 4 våningar är inte speciellt rationellt, därför litar man inte på gud.

Man tror ju på Gud just för att man tror att det ger goda konsekvenser, det vill säga himmelriket, vilket på en vuxens nivå kan översättas till "ett gott samhällsskick för mig och mina ättlingar".
Det är alltså främst en mekanism menad att producera ett visst beteende. Det är inte främst en teori och bör således inte analyseras som en sådan.
Senast redigerad av VinnarenSkriver 2023-12-19 kl. 13:10.
Citera
2023-12-19, 13:16
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VinnarenSkriver
Man tror ju på Gud just för att man tror att det ger goda konsekvenser, det vill säga himmelriket, vilket på en vuxens nivå kan översättas till "ett gott samhällsskick för mig och mina ättlingar".
Det är alltså främst en mekanism menad att producera ett visst beteende. Det är inte främst en teori och bör således inte analyseras som en sådan.
Jag är inte intresserad av att diskutera med en ateist som låtsas att han är troende genom att omdefiniera vad gud är för nått.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in