2023-12-18, 12:43
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Hade du något exempel på värdebevarare som hela tiden gör all time high? Annars verkar du använda ordet på något sätt som ingen annan förstår och då är det menlöst att diskutera detta vidare.

Tänker inte fråga en 3:e gång (apropå försöka smita från diskussionen).
Ok, så din definition på värdebevarare är helt enkelt att det är en (enligt dig) jättebra men riskfylld investering? Har jag uppfattat dig korrekt? Det var en unik definition får man ändå säga

Är Tesla och Nvidia också superbra värdebevarare då? Vad hade du sagt om GME om jag frågade dig våren 2021?
Citera
2023-12-18, 12:45
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Har jag uppfattat dig korrekt?
Nej.
Citera
2023-12-18, 12:55
Medlem
Citat:
Hade du något exempel på värdebevarare som hela tiden gör all time high? Annars verkar du använda ordet på något sätt som ingen annan förstår och då är det menlöst att diskutera detta vidare.

Tänker inte fråga en 3:e gång (apropå försöka smita från diskussionen).

Att du inte förstår hur problematiskt det är med stor fluktation hos en värdebevarare säger ganska mycket om hur lite du förstår om ekonomi.

För att underlätta din förståelse:
Låt säga att du vill bevara dina tillgångar i två år för att du planerar att köpas en villa just då: på grund av volatiliteten har du plötsligt bara 60% av värdet bevarat. En total katastrof såklart. Ska man då behöva vänta två år (eller mer) för att komma tillbaka på plus minus noll?

Bitcoin har historiskt varit en bra investering, de första åren, absolut. Men som värdebevarare har vi, numera, också Facit. En total katastrof.
Citera
2023-12-18, 12:58
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Att du inte förstår hur problematiskt det är med stor fluktation hos en värdebevarare säger ganska mycket om hur lite du förstår om ekonomi.
Vi verkar ha olika förståelse för innebörden av "store of value". De flesta är ganska eniga om att Bitcoin är en "store of value" så jag vet inte vad som gör det svårt för dig.

Men för att förstå vad DU menar med värdebevarare, kan du kansek exempel på sådan som hela tiden gör all time high?

Citat:
För att underlätta din förståelse:
Låt säga att du vill bevara dina tillgångar i två år för att du planerar att köpas en villa just då: på grund av volatiliteten har du plötsligt bara 60% av värdet bevarat. En total katastrof såklart. Ska man då behöva vänta två år (eller mer) för att bättre tillbaka på plus minus noll?

Bitcoin har historiskt varit en bra investering, de första åren, absolut. Men som värdebevarare har vi, numera, också Facit. En total katastrof.

Går fastigheter aldrig ner i värde, eller vad är det du försöker illustrera?
Citera
2023-12-18, 13:50
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Vi verkar ha olika förståelse för innebörden av "store of value". De flesta är ganska eniga om att Bitcoin är en "store of value" så jag vet inte vad som gör det svårt för dig.
Nej, långt ifrån alla är "eniga" om något sådant. Inte ens du själv faktiskt:
Citat:
Jag menar att den dagen Bitcoin går från att vara en tillgång vars pris styrs pga av att det bara används som ett trading instrument, till att vara en tillgång vars pris styrs av faktumet att det primärt används som en investering, en store of value, så kommer TA graferna att ändra på sig lite granna.

I andra ord:
Bitcoin skall vara en hedge mot inflation, men priset har snarare betett sig som vilket "risk on asset" som helst, vilket är raka motsatsen. Jag argumenterar för att det kommer komma en "tipping point" någonstans där Bitcoin blir det den är ämnad för att vara.
Citera
2023-12-18, 16:55
Medlem
Citat:

Men för att förstå vad DU menar med värdebevarare, kan du kansek exempel på sådan som hela tiden gör all time high?

Går fastigheter aldrig ner i värde, eller vad är det du försöker illustrera?

Om fastigheter pendlade upp och ner som Bitcoin, och i samma frekvens, hade jag betraktat dem som en usel store of value. Det är korrekt uppfattat.
Citera
2023-12-18, 17:03
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Om fastigheter pendlade upp och ner som Bitcoin, och i samma frekvens, hade jag betraktat dem som en usel store of value. Det är korrekt uppfattat.
Ok, så då handlar det inte om att något inte kan vara en store of value om den är under sin all time high, så som du fick det att låta i din första invändning. Bra, det är isf ett steg framåt.
Citera
2023-12-18, 17:10
Medlem
Citat:
Ok, så då handlar det inte om att något inte kan vara en store of value om den är under sin all time high, så som du fick det att låta i din första invändning. Bra, det är isf ett steg framåt.

Jag fick det inte att låta så. Du misstolkade mig. Självklart är Bitcoin en store of value, frågan är hur bra. Om du hade orkat läsa mina inlägg så har jag flera gånger uttryckt att jag hoppas att Bitcoin och annan kryptovaluta blir stabil och mindre volatil. Och att det är en utveckling jag välkomnar eftersom att det är en förutsättning för att krypto ska börja användas som betalningsmedel och INTE idiotspekulation.
Citera
2023-12-18, 17:19
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Jag fick det inte att låta så. Du misstolkade mig. Självklart är Bitcoin en store of value, frågan är hur bra. Om du hade orkat läsa mina inlägg så har jag flera gånger uttryckt att jag hoppas att Bitcoin och annan kryptovaluta blir stabil och mindre volatil. Och att det är en utveckling jag välkomnar eftersom att det är en förutsättning för att krypto ska börja användas som betalningsmedel och INTE idiotspekulation.

Ja, det är väl upp till var och en att bedöma hur "bra" den är relativt, och beroende på vilket tidshorizont du har.
https://x.com/saylor/status/1736470457853841757?s=20

Hade du gett mig 100 000:- att investera och hålla i 10 år i antingen OMX börsindex, guld eller Bitcoin så hade jag valt Bitcoin. Jag tror att Bitcoin är bäst store of value, under dessa förhållanden.
Men pratar du om "store of value" så som under 6-12 månader, så kanske mitt svar blir annorlunda.

När jag pratar om store of value så är det underförstått att det är under flera år, snarare än veckor eller månader. Det skall inte behöva förtydligas, men har man svårt att läsa mellan rader så kan det ändå behöva förtydligas har jag märkt (ta inte åt dig om du inte känner dig träffad).
Senast redigerad av Leaston 2023-12-18 kl. 17:29.
Citera
2023-12-18, 17:31
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ja, det är väl upp till var och en att bedöma hur "bra" den är relativt, och beroende på vilket tidshorizont du har.
https://x.com/saylor/status/1736470457853841757?s=20

Hade du gett mig 100 000:- att investera och hålla i 10 år i antingen OMX börsindex, guld eller Bitcoin så hade jag valt Bitcoin. Jag tror att Bitcoin är bäst store of value, under dessa förhållanden.
Men pratar du om "store of value" så som under 6-12 månader, så kanske mitt svar blir annorlunda.

När jag pratar om store of value så är det underförstått att det är under flera år, snarare än veckor eller månader. Det skall inte behöva förtydligas, men har man svårt att läsa mellan rader så kan det ändå behöva förtydligas har jag märkt (ta inte åt dig om du inte känner dig träffad).
Men du har ju själv sagt senast förra veckan och flera andra gånger att bitcoin främst är ett tradinginstrument vilket är ungefär raka motsatsen tlll store of value. Konstigt nog valde du att ignorera det inlägget ovan.
Citera
2023-12-18, 17:36
Avslutad
Citat:

Ja, om du har allt på en och samma adress, annars har i praktiken dina bitcoins gått upp i rök. https://ycharts.com/indicators/bitcoin_average_transaction_fee
Citera
2023-12-18, 19:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SithMaster
En sak som jag inte tänkt på.

För det första. Enligt Bloomberg intelligence kommer SEC förmodligen att godkänna samtliga ETF'er samtidigt för att ha ryggen fri.

Dessa ETF'er kommer sedan att konkurrera med varandra med alla möjliga medel såsom kampanjer i USA's största TV-kanaler, reklam på Super Bowl, etc. Spännande tider.

Som sagt ...

https://twitter.com/Swan/status/1736770782716481945

Citat:
Bitwise, ahead of a potential spot Bitcoin ETF approval, has launched a Bitcoin ad that plays on the famous “The Most Interesting Man in the World” advertising campaign for Dos Equis beer, using the same actor.

“You know what’s interesting these days? Bitcoin.”
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in