2023-12-18, 18:18
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Du är inte enfaldig utan en slug person som tänkt ut själv vad som är Jesu ord, vad inte. En ensam prick som utmärker sig genom höga tankar - om sig själv.
Se, jag sänder eder åstad såsom får mitt in ibland ulvar. Varen fördenskull kloka såsom ormar och menlösa såsom duvor. — Matteus 10:16

Det är inte mycket som malliga intellektuella har gemensamt med Jesus. Du läser inte ens evangelierna utan ältar gamla avhandlingar med avsevärt mindre relevans.
Citera
2023-12-18, 18:31
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Se, jag sänder eder åstad såsom får mitt in ibland ulvar. Varen fördenskull kloka såsom ormar och menlösa såsom duvor. — Matteus 10:16

Det är inte mycket som malliga intellektuella har gemensamt med Jesus. Du läser inte ens evangelierna utan ältar gamla avhandlingar med avsevärt mindre relevans.
Än en gång ger du dig själv högt betyg i ämnet.
Och en dubbellögn slapp också in: "Du läser inte ens" bla bla bla.
Citera
2023-12-18, 18:45
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Än en gång ger du dig själv högt betyg i ämnet.
Och en dubbellögn slapp också in: "Du läser inte ens" bla bla bla.
Jag gör mitt bästa men det blev inte helt rätt för du läser faktiskt några verser då och då (när du inte lyckas undvika).

Och om I visen vänlighet mot edra bröder allenast, vad synnerligt gören I därmed? Göra icke hedningarna detsamma? Varen alltså I fullkomliga, såsom eder himmelske Fader är fullkomlig.» — Matteus 5:47-48
Citera
2023-12-18, 19:40
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Jag gör mitt bästa men det blev inte helt rätt för du läser faktiskt några verser då och då (när du inte lyckas undvika).

Och om I visen vänlighet mot edra bröder allenast, vad synnerligt gören I därmed? Göra icke hedningarna detsamma? Varen alltså I fullkomliga, såsom eder himmelske Fader är fullkomlig.» — Matteus 5:47-48
Så gör du ditt bästa för att dölja att du ingalunda godkänner alla utsagor av Jesus äkta. Du tvivlar på alla utom dig själv. Och Jesu apostlar och profeter, som han själv verbalinspirerade, förkastar du. Du är alla tings mått.
Citera
2023-12-18, 19:54
Medlem
Lasbond3000s avatar
Citat:
Ateister och agnostiker (andligt störda människor) är typ 10% av världens befolkning. Så sluta snacka. Läs uppsatsen istället.

Jag har skummat igenom slutsatsen och den lyckas inte styrka consensus gentium (CG).
CG har varit ett filosofiskt trätoämne väldigt länge men det är ändå ett argumentationfel, nämligen Argumentum ad populum.

Kejsaren blir inte mer påklädd bara för att en majoritet tror på det.
Citera
2023-12-18, 20:00
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Så gör du ditt bästa för att dölja att du ingalunda godkänner alla utsagor av Jesus äkta. Du tvivlar på alla utom dig själv. Och Jesu apostlar och profeter, som han själv verbalinspirerade, förkastar du. Du är alla tings mått.
Jag är mycket intresserad av vad som är äkta Jesusord eller ej, där har du en poäng, men tycker det är sekundärt med andras åsikter om saken. Det finns inga läromästare av betydelse förutom Jesus, så det är där jag hämtar min verbalinspiration.

Ej heller skolen I låta kalla eder 'läromästare', ty en är eder läromästare, Kristus. — Matteus 23:10
Citera
2023-12-18, 22:21
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Haha, så dumt bara detta att begränsa consensus gentium till DAGENS data - som du sedan ser till att frisera i en för din eländiga och marginella (om än högt skränande) klick gynnsam riktning.
Och så detta trötta idé att gudstro inte har något väsentligt gemensamt vad gäller sitt föremål.
Däremot, att du trodde på Hubbard, det räknas inte.

Javisst, så dumt.
Consensus gentium för ett par tusen år sedan var ju att jorden var platt och centrum i universum.

Det visar ju tydligt hur pålitligt consensus gentium tidigare i historien är som grund för vad som är sant.
Citera
2023-12-18, 22:38
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasbond3000
Jag har skummat igenom slutsatsen och den lyckas inte styrka consensus gentium (CG).
CG har varit ett filosofiskt trätoämne väldigt länge men det är ändå ett argumentationfel, nämligen Argumentum ad populum.

Kejsaren blir inte mer påklädd bara för att en majoritet tror på det.

Nej, Thomas Kelly gjorde två grova misstag i sin uppsats.

Det första gäller redan premissen:
(Premise) Everyone believes that God exists.

Den premissen kan ju enkelt avfärdas eftersom den är falsk. Alla tror inte att Gud existerar. Inte ens 60 % av befolkningen på jorden tror att Gud existerar.
Redan där så är det alltså meningslöst att ens diskutera vidare eftersom consensus inte uppnåtts.

Nästa grova misstag är lite svårare att inse och kräver lite eftertanke och att leka med tanken att det kanske egentligen skulle ligga lite sanning bakom det hela om consensus uppnåtts. Så, okej, låt oss göra det en stund.

För att consensus ska gälla som sanningsbelägg så måste det egentligen vara så att alla kommit fram till samma slutsats på egen hand och inte bara kopierat någon annans redan färdiga lösning. Ta t.ex. en fråga om hur många stålkulor det får plats i en plasthink. Om en person då först säger 3750 kulor och alla sedan tänker, "jo, det är säkert rimligt, det säger jag också", så innebär det inte att svaret 3750 kulor är sant. Det är inte vad de själva egentligen trodde, utan det är ett svar som de gav efter att ha påverkats av ett annat redan uttalat svar, och ju fler som påstått samma svar, desto fler kommer sannolikt att hålla med om det redan uttalade svaret.

Ren, verklig consensus som sanningsbelägg kan endast gälla om denna samstämmighet uppnåtts efter att var och en för sig, utan extern påverkan, kommit fram till samma slutsats. Om alla, var för sig, kom fram till samma svar, då, och endast då, skulle consensus gentium kunna ha ett möjligt sanningsvärde.

Problemet med gudstro är däremot att det är något som ingen idag levande person kommit fram till helt på egen hand, det är en tro som kopierats från andra och är alltså helt värdelös i fråga om consensus gentium. Consensus-teorin förutsätter nämligen opåverkat tänkande så att det inte skulle gå att helt plötslig påverka folk att börja tro att 2+2=5, något som aldrig skulle kunna bli consensus gentium utan påverkan från andra som redan "övertygats" om att 2+2=5 och att det är så det måste vara.

Ett ytterligare smärre fel som Kelly gör är att sammanlänka kristna och muslimer till att de tror på samma Gud så att han på så vis uppnår en majoritet (omkring 53%), men det blir väldigt konstigt med tanke på hur liten consensus det finns mellan de två gudsuppfattningarna.

Ytterligare bevis mot att räkna consensus gentium som ett sanningsargument är ju alla de gånger genom historien som den rådande allmänna uppfattningen om något har visat sig vara helt felaktig, särskilt om jorden som universums centrum och om förekomst av drakar, älvor, magi och liknande fantasivarelser.

Baserat på det ovanstående så spelar det ingen roll hur vältaligt som Kelly än försöker att framföra sin åsikt eftersom den för det första baseras på en felaktig premiss och för det andra inte kvalificerar för kraven för att kunna räkna consensus gentium som ett möjligt sanningsargument.

Och Kelly försöker t.ex. att argumentera att eftersom ingen föds med en teistisk tro måste det finnas en rimlig förklaring till varför det är så att ett stort antal människor förvärvar och upprätthåller en sådan tro och att det faktum att det finns folk som tror då bevisar att det finns anledning att tro. Det missar helt hur uppfostran av barn fungerar och det faktum att de personer som "förvärvar och upprätthåller en sådan tro" alltid förvärvar just den tro som finns runt omkring dem, vilket alltså bara betyder att de kopierat denna tro, den är inte något som de själva kommit fram till utan extern påverkan. Det skulle möjligen ha visst bevisvärde om de som växte upp i muslimska, hinduiska och buddhistiska hem istället alla valde Bibelns Gud som den Gud de valde att tro på, men det vet vi ju aldrig inträffar och gudstro som consensus gentium har alltså inget som helst sanningsvärde annat än hos vissa önsketänkande troende som bara vill bekräfta deras egen tro.

Man skulle möjligen kunna argumentera att det faktum att alla civilisationer genom tiderna har haft en tro om något andligt bortom detta liv är ett gudsbevis, men inte ens det är något gudsbevis eftersom en sådan uppfattning för det första inte kräver att det faktiskt finns något andligt och för det andra så kräver en sådan påstådd andlig förekomst heller inte nödvändigtvis att sådana andar är gudar eller kräver att det utöver andarnas påstådda existens även skulle finnas en eller flera gudar.
Citera
2023-12-19, 00:13
Medlem
Jag förstår inte varför ni troende finner er i att tro. Varför kräver ni inte av Gud att uppenbara sig för er personligen?
Citera
2023-12-19, 00:17
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Jag förstår inte varför ni troende finner er i att tro. Varför kräver ni inte av Gud att uppenbara sig för er personligen?
Men om det hände skulle ju den troende inse att han hade fel. Chansen att gud är exakt som den troende föreställer sig är ju likvärdigt noll, speciellt om den faktiska gud nu skulle vara just t.ex. kristendomens gud, som ju per definition är oförståelig.
Citera
2023-12-19, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Men om det hände skulle ju den troende inse att han hade fel. Chansen att gud är exakt som den troende föreställer sig är ju likvärdigt noll, speciellt om den faktiska gud nu skulle vara just t.ex. kristendomens gud, som ju per definition är oförståelig.

Det hade ändå varit så enkelt för en gud att visa sig, ändå gör den inte det. Eller kommunicera tydligt med en. Och samtidigt kräver den att man skall tro. Det hela är bortom bisarrt. Varför i hela friden tro på något som man personligen inte har minsta direkta otvetydiga erfarenhet av?
Senast redigerad av Tandan 2023-12-19 kl. 00:23.
Citera
2023-12-19, 01:45
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Det ser ut som att Jesus menar att han kommer att uppenbara sig med full makt efter nästa civilisationskollaps.

Ty då skall det bliva 'en stor vedermöda, vars like icke har förekommit allt ifrån världens begynnelse intill nu', ej heller någonsin skall förekomma. Och om den tiden icke bleve förkortad, så skulle intet kött bliva frälst; men för de utvaldas skull skall den tiden bliva förkortad. — Matteus 24:21-22

Men strax efter den tidens vedermöda skall solen förmörkas och månen upphöra att giva sitt sken, och stjärnorna skola falla ifrån himmelen, och himmelens makter skola bäva. Och då skall Människosonens tecken visa sig på himmelen, och alla släkter på jorden skola då jämra sig. Och man skall få se 'Människosonen komma på himmelens skyar' med stor makt och härlighet. Och han skall sända ut sina änglar med starkt basunljud, och de skola församla hans utvalda från de fyra väderstrecken, från himmelens ena ända till den andra. — Matteus 24:29-31

För det är svårt att föreställa sig en större vedermöda än den när miljarder människor på kort tid svälter ihjäl för att de varit helt beroende av teknik och världshandel, t.ex efter totalt kärnvapenkrig och nukleär vinter.

https://iesho.blogspot.com/2023/05/approaching-nuclear-war.html
https://iesho.blogspot.com/2022/03/71-atomvinter.html
https://1.bp.blogspot.com/-bPHBAiuZJ80/X7q6B7f52XI/AAAAAAAABPk/BeulS1RU9eEbyXJdgu4xH42ILpl3n-0sQCLcBGAsYHQ/s2048/15-3.1.jpg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in