2023-12-17, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Esteban-II
Hennes vittnesmål är relevant för att hon är ett vittne, dvs. någon som själv varit en del av verksamheten och sett saker med egna ögon. Att hon vågar gå ut med eget namn är starkt och hedervärt, men har inget med vittnesmålet att göra.
Då är vi tillbaka till beskrivningen av hennes roll i föreningen som verkade härröra sig till några få månader och hur relevant hennes vittnesmål är. Att jag ens nämnde henne var att jag fick uppmärksamhetsvibbar runt hela hennes utsaga. Men jag släpper det då framtiden säkert kommer att utvisa om hon är bisak i hela historien eller faktiskt epicentrum.
Citera
2023-12-17, 02:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FartyDog

Tyvärr gör sig Jonas till nyttig idiot i sittförsvar av utpekad gärningsman.

Det finns några saker som måste göras.
1) Soo Shim måste droppa NA tills utredningen är klar
2) NA måste avgöra om han vill/kan rentvå sig och därmed ta strid
3) Jakten på klubben måste upphöra utan fokuset bör vara på tränaren
4) Soo Shim måste byta ut styrelsen och starta om

Ja men
1) Soo shim är en sekt som kommer hålla de sina om ryggen tills de alla går under. En för alla och alla för en (eller ett: peddo).
2) NA har sedan länge lärt sig att manipulera andra inom klubben att föra hans talan (Jonas) så att han slipper rampljuset. Så feg är han.
3) Ja absolut! Låt oss här fokusera på NA så att det blir offentligt de sjuka sakerna han gjort istället för de saker som Jonas försöker distrahera med.
4) Tyvärr är det inte så en sekt fungerar. Det går inte att starta om, samma mönster kommer fortsätta. Jonas har inte varit med från början, han fortsätter på NA spår, samma retorik, samma härskartekniker. Han är brevpojken för NA, det han inte själv vågar säga offentligt
Senast redigerad av Hemvarare 2023-12-17 kl. 02:15.
Citera
2023-12-17, 02:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David_S
Håller med till 100%
Som jag skrev innan så måste det väl finnas pappor, är de för rädda för att agera.
Visst om man inte har en kriminell bakgrund så kanske det första steget är att gå till polisen men inte ens det verkar någon gjort trots att MÅNGA verkar ha åsikter om honom.

Säger det igen:
Spelar ingen roll vilket bälte han har, eller hur duktig han är på att slåss, hade det vart min dotter så hade det blivit skogen för peddot! Då hade han inte varit så tuff det kan jag garantera!

Lätt att säga i en tråd på Flashback att "om de vore min dotter så skulle jag". I verkligen väljer man tyvärr andra vägar, att lyssna på sin dotter när hon säger att allt är bra och att han vill hennes bästa, att det är komplicerat. Att han är den bästa tränaren i Sverige och vet vad han gör. Och allt hon vill är att bli bäst.

Elit-satsar ditt barn? Vet du hur det är?
Senast redigerad av Hemvarare 2023-12-17 kl. 02:17.
Citera
2023-12-17, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av odok
Har någon av dessa tränare jobbat som tränare i andra städer i Västerbotten? Tänker på Lycksele och Umeå. Har nära och kära som tränat TKD för ca 20 år sedan.

Citat:
Ursprungligen postat av Hemvarare
Ja de har de. Jonas L som är talesperson har tidigare varit i Umeå, har inte lika bra koll på de andra. Skulle inte förvåna mig om han har några skelett i garderoben

HERREGUD! Äntligen kommer det upp till ytan! Jonas uppehöll sig som tidigare nämnt i Umeå under början av 2000-talet.

Han var aktiv inom taekwondo, även där. Ska inte svära på att han hade en tränarroll, men aktiv inom sporten var han.

Eftersom han var oförmögen att fixa en bostad på vanligt vis, bodde han på KFUM:s dåvarande elevhem, där gymnasieelever från olika hörn av landet bodde när de flyttat till Umeå för att gå gymnasiet och distansen hem gjorde det omöjligt att pendla varje dag.

Det han (då ca 25 år gammal) roade sig med där på kvällarna var att förföra (grooma om det hade varit idag?) osäkra 16-åriga tjejer som precis börjat ett nytt kapitel i sitt liv i en främmande stad.

När jag läser vidare i tråden ser jag MÅNGA likheter med hur NA betett sig mot den stackars tjejen. Groomad som tonåring av en ca 10 år äldre ”vuxen” man.

Jonas betedde sig EXAKT likadant i Umeå med jag vet inte hur många. Efter att ha sweet talkat en tjej tillräckligt för att få sätta på började projektet att hitta nästa att ”charma”. Och om ni undrar, nej, jag själv är inte utsatt. Men jag bodde på KFUM under en period av när allt det här utspelade sig.

Som andra spekulerat i här i tråden också, där de undrar hur utsatta småtjejerna inom pingstkyrkan varit av Jonas är det här min gissning: Det har förmodligen gått till på exakt samma sätt som på KFUM i Umeå.
Citera
2023-12-17, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Copium
Fick följande mail av Shoo shim då jag tränat på ett av deras gym nångång.

Gårdagens fb inlägg hos peddo Jonas där han hängde ut folk och hotade med förtalsanmälningar är helt plötsligt borta
Citera
2023-12-17, 11:00
Avslutad
Att ordföranden försöker sopa allt under mattan är en rödare flagga än kinas. Han är garanterat minst lika insyltad i övergreppen.
Citera
2023-12-17, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av misscruz
Det han (då ca 25 år gammal) roade sig med där på kvällarna var att förföra (grooma om det hade varit idag?) osäkra 16-åriga tjejer som precis börjat ett nytt kapitel i sitt liv i en främmande stad.

När jag läser vidare i tråden ser jag MÅNGA likheter med hur NA betett sig mot den stackars tjejen. Groomad som tonåring av en ca 10 år äldre ”vuxen” man.

Jonas betedde sig EXAKT likadant i Umeå med jag vet inte hur många. Efter att ha sweet talkat en tjej tillräckligt för att få sätta på började projektet att hitta nästa att ”charma”. Och om ni undrar, nej, jag själv är inte utsatt. Men jag bodde på KFUM under en period av när allt det här utspelade sig.

Som andra spekulerat i här i tråden också, där de undrar hur utsatta småtjejerna inom pingstkyrkan varit av Jonas är det här min gissning: Det har förmodligen gått till på exakt samma sätt som på KFUM i Umeå.

Han skulle bli galen om historier om honom kom fram i ljuset. De är dags nu, att alla får veta även hans snedsteg.
Citera
2023-12-17, 11:53
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
HERREGUD! Äntligen kommer det upp till ytan! Jonas uppehöll sig som tidigare nämnt i Umeå under början av 2000-talet.

Han var aktiv inom taekwondo, även där. Ska inte svära på att han hade en tränarroll, men aktiv inom sporten var han.

Eftersom han var oförmögen att fixa en bostad på vanligt vis, bodde han på KFUM:s dåvarande elevhem, där gymnasieelever från olika hörn av landet bodde när de flyttat till Umeå för att gå gymnasiet och distansen hem gjorde det omöjligt att pendla varje dag.

Nikl@s betedde sig värre, han gav sig på ännu yngre tjejer, tjejer som han var tränare och mentor åt, tjejer som var beroende av honom i sporten.

"Efter storhelgen var spelreglerna förändrade. När Elin låg med honom var allt i sin ordning, men när hon sa ifrån stängdes hon av från träning. Två veckor kunde gå, sedan återvände hon, mer motiverad än någonsin förr, mer beslutsam om att inte låta själväcklet bromsa hennes sportsliga utveckling."

– Allting eskalerade. Träningen, resorna, satsningen. Övergreppen skedde framför allt nattetid, tre-fyra nätter i veckan hela skoltiden. Han hämtade upp mig sent på kvällen, ställde sig några gator bort och så gick jag ut.

Var ni hemma hos honom?
– I början. Men sen åkte vi till klubben, där det fanns några soffor i ett klubbrum. Hans behov skulle tillfredsställas till fyra–fem på morgonen och sedan skjutsade han mig till skolan. Jag sov knappt.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/O8xBOA/elin-johansson-berattar-om-sina-upplevelser-pa-kampsportsklubben-soo-shim-i-skelleftea
Senast redigerad av Knut-Anne 2023-12-17 kl. 12:06.
Citera
2023-12-17, 12:10
Medlem
HomoHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hemvarare
Han skulle bli galen om historier om honom kom fram i ljuset. De är dags nu, att alla får veta även hans snedsteg.

Det värsta är ju alla som är något äldre i kyrkan trodde han var såååå oskyldig pga att han ser sådan ut, men liksom en kille som stal morfin på itt jobb såg oskyldig ut, betyder utseendet ingenting i fråga om ev skuld... Han hölls om ryggen av ledare i den pingstkyrkan (Ursviken utanför Skellefteå) där han var aktiv... ryktena gick men inte kunde Jonas ha gjort något, som var så snäll...

Till råga på allt var det en karl med som våldtagit och dömts för det på sin egen 10-åriga dottern, han välkomnades i kyrkan och umgicks och hade öppet hus för ungdomar.... En komopis till mig ansåg det vara olämpligt och fick då en kraftig tillsägelse om att han hade minsann omvänt sig nu och han skulle sluta skvallra.... I en sådan kultur frodas övergrepp givetvis.

Nä Jonas har givetvis en bakgrund han vill dölja, han har alltid sökt sig till killar som NA och försvarar honom med allt han har....
Citera
2023-12-17, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Nikl@s betedde sig värre, han gav sig på ännu yngre tjejer, tjejer som han var tränare och mentor åt, tjejer som var beroende av honom i sporten.

Må så vara, men jag tänker samtidigt att både J och N helt enkelt tar av det situationen ”erbjuder” där och då? Som jag minns det gav Jonas gärna sken av att vara världsvan och allmänbildad och vi (ja, även jag) köpte ju det utan att tvivla. Som en nyinflyttad tonåring som inte har koll på något fick även han en slags mentorsroll. Men jag förstår ändå vad du menar, lite äpplen och päron.

Oavsett är de samma skrot och korn i mlna ögon. För övrigt är det humor att Jonas nu anklagar alla meningsmotståndare att vara just stalkers! Han försöker så klart rida på det laddade ordet som är högst aktuellt i Skellefteå just nu. Ungefär som när argumenten tryter i riksdagen. Då kan man alltid hävda att den andra sidan är rasister, så har man automatiskt rätt.
Citera
2023-12-17, 12:22
Medlem
Citat:

Oavsett är de samma skrot och korn i mlna ögon. För övrigt är det humor att Jonas nu anklagar alla meningsmotståndare att vara just stalkers! Han försöker så klart rida på det laddade ordet som är högst aktuellt i Skellefteå just nu. Ungefär som när argumenten tryter i riksdagen. Då kan man alltid hävda att den andra sidan är rasister, så har man automatiskt rätt.

Det är både pinsamt och genomskinligt att han försöker förminska och förlöjliga Elin mfl genom att kalla de för stalkers. Alla ser igenom de patetiska försöket till försvar och de förstärker bara bilden att de är en sekt som inte kommer försöka förändras. Varför skulle de vilja de när de kan fortsätta övergreppen, de är såklart de som de vill, att allt ska fortsätta som tidigare.

Undrar vad man kan göra för att saker ska förändras? De flesta som kommit ut och berättat om övergreppen går inte att göra något åt rättsligt eftersom de är preskriberat.
Senast redigerad av Hemvarare 2023-12-17 kl. 12:27.
Citera
2023-12-17, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av F.Hansen
Thanks, första, hur många härjade?

Aha du menar han med 6:e dan?

Nu är ab-artikeln låst, men han liknar instruktören de intervjuade först i artikeln, han som inte skulle lämna klubben förräns den var nedbränd.
Denne Niklas står fortfarande med som instruktör på klubbens hemsida.

Stämmer det att han är den ”misstänkte”?

Ha, jag hade artikeln uppe i ett fönster, han i ab-artikeln de intervjuar heter Jon*s Lundstr*m.

N.A är den Elin pratar om som groomat henne sedan barnsben och förgrep sig på henne större delen av tonåren.

Han är fortfarande aktiv tränare i klubben och tränar barn och tonåringar dagligen. Hur stort mörkertalet är på de som blivit utsatta genom åren kommer vi nog aldrig få veta. Men han har kommit undan med detta i decennium så ser ingen anledning att han skulle sluta nu. Klubben är ökänd i Skellefteå för att ha en sekt-liknande tystnadskultur och många medlemmar skulle försvara NA till sista andetaget.

Jonas är talesperson för klubben och har mycket sannolikt egna skelett i garderoben från sin tid i idrottsklubbar i Umeå samt pingstkyrkan i Ursviken. Han var inte aktiv i Soo Shim under tiden som övergreppen på Elin skedde men försvarar NA oavsett vilka anklagelser som uppdagas.
Senast redigerad av Hemvarare 2023-12-17 kl. 12:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in