2023-12-16, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Nej, enligt Skatteverket är det lag på att man ska ha en elektronisk personalliggare på arbetsplatsen. Den behöver inte vara ansluten till ID06.

"Du som bedriver byggverksamhet måste enligt lag föra en elektronisk personalliggare. En personalliggare är en förteckning över vilka som är verksamma på byggarbetsplatsen och när de har börjat och slutat varje arbetspass. Det innebär att du varje dag måste anteckna i personalliggaren vilka som arbetar på din byggarbetsplats."

https://skatteverket.se/foretag/arbetsgivare/personalliggare/personalliggarebyggbranschen.4.7be5268414bea064694 9797.html

ID06 är Byggföretagens standard för personalliggare på byggarbetsplatserna. De som är anslutna till Byggföretagen använder ID06. Men man kan använda andra elektroniska personalliggare. Det enda kravet är att de som finns på arbetsplatsen registreras när de kommer dit och när de åker därifrån.
tack för det, ID 06 har ju blivit en standard. Klart poängen är att det ska föras personalliggare över vem som är verksam på arbetsplatsen. Ett elektroniskt system underlättar, men undrar om all denna administration "lönar sig".
Såg att det inte bara är bygg som ska ha personalliggare, även:
fordonsservice, kropps- och skönhetsvård, livsmedels- och tobaksgrossist, restaurangbranschen, tvätteribranschen,
Citera
2023-12-16, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Nu ska vi nog inte ta i för mycket. Om vi tittar på antalet dödliga olyckor inom flyget så ligger väl inte det på så mycket bättre nivå än hissolyckorna. Sen måste man så klart jämföra med antalet användare. Men det åks en jäkla massa bygghiss också.
Säkerheten på Bygghissar verkar inte alls så dålig. Men kan alltid förbättras.
Så är det ju. Men bemärk också att ett flygplan är ett bra mer komplicerat system än en hiss.

Sen var min kritik inte direkt riktad mot bygghissarna, utan byggbranschen generellt. Min åsikt är att arbetsmiljöarbetet inom branschen fungerar dåligt.

Tillägg. Några i tråden kritiserade bygghissens konstruktion för att den var över 50 år gammal. Nu har jag ingen statistik, men man ska inte underskatta beprövade konstruktioner. Speciellt i jämförelse med något nyare och mer komplext.
Citera
2023-12-16, 21:03
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
tack för det, ID 06 har ju blivit en standard. Klart poängen är att det ska föras personalliggare över vem som är verksam på arbetsplatsen. Ett elektroniskt system underlättar, men undrar om all denna administration "lönar sig".
Såg att det inte bara är bygg som ska ha personalliggare, även:
fordonsservice, kropps- och skönhetsvård, livsmedels- och tobaksgrossist, restaurangbranschen, tvätteribranschen,
Personligen tycker jag att ID06 är ett bra system. Jag jobbar på ett stort bygg- och anläggningsföretag och vi måste logga in med ID06. Vi kan dra kortet eller så loggar vi in elektroniskt via en app. De flesta använder nog ID06. Det har ju blivit en branschstandard precis som du säger.
Citera
2023-12-16, 21:17
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staschen
Så är det ju. Men bemärk också att ett flygplan är ett bra mer komplicerat system än en hiss.

Sen var min kritik inte direkt riktad mot bygghissarna, utan byggbranschen generellt. Min åsikt är att arbetsmiljöarbetet inom branschen fungerar dåligt.

Tillägg. Några i tråden kritiserade bygghissens konstruktion för att den var över 50 år gammal. Nu har jag ingen statistik, men man ska inte underskatta beprövade konstruktioner. Speciellt i jämförelse med något nyare och mer komplext.

Alimaks fångapparat från 70-talet är en bra konstruktion. Kugghjul som spärrar mot kuggstången om hisskorgens sänkhastighet överskrider det normala.

Fast om mastsektionen med kuggstången som den skall spärra mot följer med hisskorgen i fallet så fungerar den inte lika bra.
Citera
2023-12-16, 21:36
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arier
Den informationen tror jag Alimak redan har plockat ut. Men kan se hur många start och stopp det vart ganska så enkelt. Att få mer ingående information måste man gå djupare och det är jag övertygad om att Alimak klarar

Ja visst, såväl polisen som haverikommissionen och Alimak har så klart det mesta av all denna informationen, det är mest bara vi utan insyn som inte har den. Vi får snällt vänta tills någon "läcker" eller tills haverikommissionens rapport kommer, så länge det inte går till åtal innan dess och FUP blir tillgänglig. Men jag håller det för högst osannolikt att åklagaren inte skulle invänta haverikommissionen innan det går till eventuellt åtal mot någon.
Citera
2023-12-16, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av staschen

När det gäller byggbranschen, enig. Det visade sig ju här också. Inget fel på hissen eller säkerheten på den. Men i händerna på byggbranschen så sket det sig.

På tal om 50 år så är många av de flygplan som används idag (grund)konstruktioner från 70-talet. Men de är uppgraderade med modern teknik och vi flyger alla med dem hej vilt. Låt mig anta att samma gäller Alimaks hiss. Inte fan är det prylar sen 70-talet i dagens hiss.
Citera
2023-12-16, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Intressant tolkning av min text.
På nåt sätt lyckades du missa min poäng. Jaja, det var fiffigt av dig. Nästan göteborgskt rolig.

Men hade du läst serien av inlägg så hade kontexten varit självklar där frågan var om det är möjligt att vända en trend och aktuellt fall en montör som blev ihjälklämd.

Naturligtvis verkar händelsen här orsakad av en sällsynt klantighet hos montören. Det finns även några som kan vara delaktiga i den eftersom hissen tillåtits åka upp över en felaktig och bevisligen inte kontrollerad skarv. Det hade du sett att jag sagt tidigare om du läst tidigare inlägg. Eller det har du ju så klart.

Du ser väl att jag avslutade med att man alltid ska jobba med förbättring. Så där är vi överens.
Och jag håller med dig om andra stycket ovan.
Men inte att bygghissbranschen har hög olycksstatistik. Alltså att hissar går sönder och orsakar hissresenärernas död.
Byggbranschen är ju däremot känd för motsatsen.
Citera
2023-12-16, 21:50
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Tämligen säker att dessa skruvar som sitter fast inte är vertikalt ner längs med masten när dom inte är monterade uppåt. Dom hänger alltså ut lite så skulle hissen komma där och en skruv inte är monterad så är det en brytare som slår ifrån. Men det är som du säger viker man upp skruvarna men ger fan i att dra åt dom så blir det ingen felkod.

Viker man upp skruvarna men inte skruvar fast dom, så sitter det inte fast, men det kommer heller inte att lossna helt och falla handlöst till backen, det kommer tilta en aning tills muttern tar emot. Det lär de åkande märka och om hissen har ett tilt-skydd så stannar den tvärt.

Det är precis en sådan, eller snarare en liknande sådan, lösning som Alimak enkelt kan tillföra sin hiss.
Citera
2023-12-16, 21:52
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Nej, enligt Skatteverket är det lag på att man ska ha en elektronisk personalliggare på arbetsplatsen. Den behöver inte vara ansluten till ID06.

"Du som bedriver byggverksamhet måste enligt lag föra en elektronisk personalliggare. En personalliggare är en förteckning över vilka som är verksamma på byggarbetsplatsen och när de har börjat och slutat varje arbetspass. Det innebär att du varje dag måste anteckna i personalliggaren vilka som arbetar på din byggarbetsplats."

https://skatteverket.se/foretag/arbetsgivare/personalliggare/personalliggarebyggbranschen.4.7be5268414bea064694 9797.html

ID06 är Byggföretagens standard för personalliggare på byggarbetsplatserna. De som är anslutna till Byggföretagen använder ID06. Men man kan använda andra elektroniska personalliggare. Det enda kravet är att de som finns på arbetsplatsen registreras när de kommer dit och när de åker därifrån.
Det var ju knappast därför dom dog.
Citera
2023-12-16, 21:59
Medlem
ariers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Viker man upp skruvarna men inte skruvar fast dom, så sitter det inte fast, men det kommer heller inte att lossna helt och falla handlöst till backen, det kommer tilta en aning tills muttern tar emot. Det lär de åkande märka och om hissen har ett tilt-skydd så stannar den tvärt.

Det är precis en sådan, eller snarare en liknande sådan, lösning som Alimak enkelt kan tillföra sin hiss.

Hittade denna bild och det verkar vara det iaf 2st skruvar som pekar utåt och blir ett stopp så någon tanke finns det uppenbarligen. En vidare utveckling hade vart att sätta skruvarna fjäderbelastad så man måste skruva dit dom för annars "poppar" dom upp och ramlar ner
https://geda.bg/cache/6/d/9/0/b/6d90b401d659dd9e6c771fc04ed630ed618b0c9a.jpeg
Citera
2023-12-16, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Du ser väl att jag avslutade med att man alltid ska jobba med förbättring. Så där är vi överens.
Och jag håller med dig om andra stycket ovan.
Men inte att bygghissbranschen har hög olycksstatistik. Alltså att hissar går sönder och orsakar hissresenärernas död.
Byggbranschen är ju däremot känd för motsatsen.
Vi är nog överens om det hela.

Men bara för att vara tydlig så har jag aldrig sagt nåt annat än att bygghissar verkar väldigt säkra och byggbranschen har stora säkerhetsproblem.

Alltså samma uppfattning.
Citera
2023-12-16, 22:33
Medlem
Citat:
Hittade denna bild och det verkar vara det iaf 2st skruvar som pekar utåt och blir ett stopp så någon tanke finns det uppenbarligen. En vidare utveckling hade vart att sätta skruvarna fjäderbelastad så man måste skruva dit dom för annars "poppar" dom upp och ramlar ner
https://geda.bg/cache/6/d/9/0/b/6d90b401d659dd9e6c771fc04ed630ed618b0c9a.jpeg
troligen bara för att visa att de finns. På denna bilden från manualen hänger alla rakt ner.
https://imgur.com/gY6slWf
Jag tror det är lite mindre risk att de glöms om de är så att säga förinstallerade på masten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in