2023-12-16, 13:53
Medlem
rotesaus avatar
Viktigt här:

Citat:
Vlad åkte hissen tio minuter före olyckan
https://sverigesradio.se/artikel/vlad-akte-hissen-tio-minuter-fore-olyckan
Citat:
Han berättar att han åkte i hissen från högsta våningen kort innan olyckan inträffade.
Citera
2023-12-16, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
Om den senaste höjningen av masten var två sektioner så var den oskruvade sektionen monterad tidigare. Vem gjorde den föregående höjningen och gjordes då någon kontroll på masten? De som nu monterade två sektioner och skruvade fast dessa i en sektion som saknade skruv räknade med att föregående höjning var korrekt utförd. De har ju också haft hisskorgen på den lösa sektionen och kunde själva ha fallit ner och omkommit.
En del här skriver att det är 3 sektioner som har ramlat ned tillsammans med hissen. Varifrån kommer den uppgiften? Som jag förstått så är varje sektion 1,5 meter, så två sektioner borde bli ca 3 meter - det tycker jag stämmer rätt bra med vad som syns på bilderna.

Jag tycker det verkar som ett tänkbart scenarion att man lyft på plats totalt 3 sektioner som redan satt ihop, varav det saknades bultar mellan sektion 2 och 3 räknat ovanifrån.

Det enda som i så fall är lite märkligt är att de borde redan vid monteringen behövt åka förbi denna del för att lossa kranens krok från den översta sektionen. Men om de stod på taket är det möjligt att de nådde dit utan att behöva åka över de saknade bultarna.
Citera
2023-12-16, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Nu är det väl inte så att hissmontörerna har en hemsk olycksstatistik. Delge oss gärna den inså fall.
Vi ser snarare ett fall av osedvanlig klantighet.
Med det inte sagt att man inte ska jobba med förbättring.
Intressant tolkning av min text.
På nåt sätt lyckades du missa min poäng. Jaja, det var fiffigt av dig. Nästan göteborgskt rolig.

Men hade du läst serien av inlägg så hade kontexten varit självklar där frågan var om det är möjligt att vända en trend och aktuellt fall en montör som blev ihjälklämd.

Naturligtvis verkar händelsen här orsakad av en sällsynt klantighet hos montören. Det finns även några som kan vara delaktiga i den eftersom hissen tillåtits åka upp över en felaktig och bevisligen inte kontrollerad skarv. Det hade du sett att jag sagt tidigare om du läst tidigare inlägg. Eller det har du ju så klart.
Citera
2023-12-16, 14:09
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cjh
En del här skriver att det är 3 sektioner som har ramlat ned tillsammans med hissen. Varifrån kommer den uppgiften? Som jag förstått så är varje sektion 1,5 meter, så två sektioner borde bli ca 3 meter - det tycker jag stämmer rätt bra med vad som syns på bilderna.

Jag tycker det verkar som ett tänkbart scenarion att man lyft på plats totalt 3 sektioner som redan satt ihop, varav det saknades bultar mellan sektion 2 och 3 räknat ovanifrån.

Det enda som i så fall är lite märkligt är att de borde redan vid monteringen behövt åka förbi denna del för att lossa kranens krok från den översta sektionen. Men om de stod på taket är det möjligt att de nådde dit utan att behöva åka över de saknade bultarna.
Det är jag som har skrivit att det är tre sektioner som har ramlat ned tillsammans med hissen. Ser man bilderna på hissen så ser man en sektion ovanför hisskorgens tak, man ser skarven vid hissmotorn. Man ser också att den nedre sektionen är under hisskorgens golv. Då behöver masten som ramlat ned bestå av 3 sektioner. Hisskorgen är runt tre meter hög så bedöm själv!
https://www.svtstatic.se/image-news/992/wide/0.68/0.49/55199a222d0000156c7e0d506a0806702c1913102d99540769 e295de4ecf2757
https://cached-images.bonnier.news/gcs/bilder/dn-mly/a1f39392-afc5-4b45-8f04-e916ede1b79b.jpeg?interpolation=lanczos-none&fit=around%7C1010:569&crop=1010:h;center,top& output-quality=80
Jag anser att uppgiften om två sektioner och tre meter är felaktigt!

Vid den föregående höjningen som var före den 16/11 så monterades en eller flera sektioner där den översta inte hade några skruvförband. Kanske för att de monterade en mastbit med flera sektioner ihopsatta från en tidigare montering där någon lossat förbandet men inte särat på sektionerna.
Senast redigerad av Raggarspinn 2023-12-16 kl. 14:36.
Citera
2023-12-16, 14:14
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
hur ska du konstruera bort sammanfogning av mastdelar utan att göra mastdelar i fasta längder från 1,5 meter till 300 meter? Jävligt jobbigt att hantera ett 300 långt mastsegment....
Skulle det ens vara säkert att hantera ett så ofantligt stort och tungt föremål? Inse att man då måste konstruerar helt nya typer av mobilkranar som världen aldrig skådat som kan resa dessa. En 400 meter hög mobilkran, ja jävlar.

Det skulle inte heller vara säkert att resa en 20 meter lång (eller längre) mastdel som ligger ner, utan att riskera att den knäcks, med dom dimensioner som används i nuvarande konstruktion.
Långa mastdelar skulle kräva mer material per meter för att tåla hantering, så dom skulle bli både tunga och dyra att tillverka och transportera.

En anledning till att mastdelarna är korta, är dessutom att dom ska vara möjliga att hantera för hand och gå att transportera I HISSEN vid hissmontering och masthöjning på mindre byggen utan tillgång till kran.
Citera
2023-12-16, 14:15
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
Om den senaste höjningen av masten var två sektioner så var den oskruvade sektionen monterad tidigare. Vem gjorde den föregående höjningen och gjordes då någon kontroll på masten? De som nu monterade två sektioner och skruvade fast dessa i en sektion som saknade skruv räknade med att föregående höjning var korrekt utförd. De har ju också haft hisskorgen på den lösa sektionen och kunde själva ha fallit ner och omkommit.

Det står i handledningen att man får endast lyfta och montera en sektion i taget.
Citera
2023-12-16, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
ja vilket är det samma som att det inte är förbjudet - då hade det stått "får ALDRiG..."
Nej , det får användas i undantagsfall tolkar jag det som. När det behövs för att rädda liv tex.eller om det inte går att sätta upp en hiss av tekniska skäl.
Citera
2023-12-16, 14:23
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Det står i handledningen att man får endast lyfta och montera en sektion i taget.
Öh, ja! Har jag påstått något annat? Jag vet att det inom bygg hittas på genvägar vilket ofta visar sig vara en olycksrisk. Jag vet att det monteras flera sektioner åt gången vilket inte är enligt boken.
Som jag har skrivit tidigare så ska en sektion monteras åt gången. Skruvar och infästningar ska kontrolleras vilket är svårt om sektionerna sitter ihop.
Senast redigerad av Raggarspinn 2023-12-16 kl. 14:28.
Citera
2023-12-16, 14:28
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
ID 06 är en dyr grej för företag har för mig ca 1800kr för 5 år sedan
Enl hemsidan 500 spänn om året för enmansföretagare, ännu billigare för de större.
Varför är en del arga på det, låter som helt fel pianist att skjuta på i detta slagsmål.
Citera
2023-12-16, 14:29
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gagagagagagaga
Någon skrev att manualen var på 96sidor , det är en hel bok.Jag slår vad om att man hittar flera certifierade hissmontörer i Sverige , även etniska svenskar , som inte är kapabla till att läsa igenom en hel bok på 96 sidor.Även i detta avseende är produkten undermålig.

Vid utbildning till montör för avsedd hiss borde definitivt hela manualen läsas igenom del för del, naturligtvis tillsammans med en lärare som diskuterar det som ingår i varje avsnitt för att förklara vad som avses och vad som är viktigt att förstå.

Efter utbildningen fungerar manualen som ett uppslagsverk där man vet vad som finns i den och man kan söka information för aktuellt moment som man är osäker på, eller inte kommer ihåg detaljer för.

Klarar man inte att ta till sig den informationen så är man nog mer lämplig för andra arbetsuppgifter.
Citera
2023-12-16, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Enl hemsidan 500 spänn om året för enmansföretagare, ännu billigare för de större.
Varför är en del arga på det, låter som helt fel pianist att skjuta på i detta slagsmål.
Nja är nog nån engångsavgift i början. Å sen årsavgift på det..
Citera
2023-12-16, 14:44
Medlem
Fibonaccitals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Egen monteringskran kan ju också tagits med bort efter höjningen vart klar, men det går väl att luta åt att tro att man fått hjälp av extern stor kran - Det är ju alltid enklare/snabbare, om det finns på plats.
Därtill brukar det finnas byggkran eller mobilkran på plats på byggen, såvida den varit ledig och stått bra till för att hjälpa hissmontörerna med lyft.

Jag kan inte se hissens egen kran på de bilder jag har sett.

Däremot syns ju en kran sidan om hissvraket. Den har samma orange färg som hissen.
Vet inte hur högt den kan lyfta, eller vilket märke den har. Det står bara 1605 på sidan av den.

Det enda jag har hittat är Pesci SE 1605
https://www.lectura-specs.com/en/model/truck-mounted-loading-cranes/hydraulic-loading-cranes-pesci/se-1605-11700890

Så frågan är ju hur högt den kan lyfta och om de har använt den kranen till att höja hissen?

Demag AC 160-5
https://www.lectura-specs.com/en/model/cranes/all-terrain-cranes-demag/ac-160-5-11686431

Liebherr LTM 1650-8.1
https://www.liebherr.com/en/int/products/mobile-and-crawler-cranes/mobile-cranes/liebherr-mobile-cranes/ltm-1650-8.1.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in