Citat:
Ursprungligen postat av
Raggarspinn
Om den senaste höjningen av masten var två sektioner så var den oskruvade sektionen monterad tidigare. Vem gjorde den föregående höjningen och gjordes då någon kontroll på masten? De som nu monterade två sektioner och skruvade fast dessa i en sektion som saknade skruv räknade med att föregående höjning var korrekt utförd. De har ju också haft hisskorgen på den lösa sektionen och kunde själva ha fallit ner och omkommit.
En del här skriver att det är 3 sektioner som har ramlat ned tillsammans med hissen. Varifrån kommer den uppgiften? Som jag förstått så är varje sektion 1,5 meter, så två sektioner borde bli ca 3 meter - det tycker jag stämmer rätt bra med vad som syns på bilderna.
Jag tycker det verkar som ett tänkbart scenarion att man lyft på plats totalt 3 sektioner som redan satt ihop, varav det saknades bultar mellan sektion 2 och 3 räknat ovanifrån.
Det enda som i så fall är lite märkligt är att de borde redan vid monteringen behövt åka förbi denna del för att lossa kranens krok från den översta sektionen. Men om de stod på taket är det möjligt att de nådde dit utan att behöva åka över de saknade bultarna.