Citat:
Ursprungligen postat av
Heretic77
Självklart vet Maja att livstid inte är på tal, om hon enbart gjort sig skyldig till ett ofrivilligt bärande av kroppen. Om hon skulle tvekat över detta, så hade hon tillgång till en advokat som hade svarat på alla hennes frågor. Han hade då sagt att det handlar om ett kortare fängelsestraff om ens något, om hon hade berättat vad som hänt och hjälpt utredningen. Nu gjorde hon precis tvärtom. Hon ljög och anpassade sin story till dom fynd polisen presenterade för henne, och erkände först när loppet var kört. Ett förväntat beteende av en skyldig, men inte en oskyldig.
Inte alls.
Maja blev absolut inte fälld enbart för sina lögner, utan för att hennes app visade att hon var vaken samtidigt som mordet skedde (enligt TR) och att ingen annan varit i lgh mer än Maja och Johanna. De uteslöt att kroppen kunde ha gömts undan för Maja, de utslöt att Johanna ljög om Majas fasthållande av händer.
De beslöt att ljuden som grannen hörde vid väggen var de ljud som Tove gjorde var från Toves fötter eftersom det bara kunde bero på att två personer höll fast hennes händer och att bristen på avvärjningsskador var av samma skäl.
Så det är väl en ganska stor risk för Maja att bli dömd, utifrån denna domstols syn på bevisningen.
Citat:
Jag vet givetvis inte om M höll fast Toves händer. Men väldigt mycket talar för det, och nästan ingenting emot, förutom M s egna ord då, vilket knappt har något värde för mig.
Nej, det finns inte mycket som tlar för det. Då hade hovrätten skrivit det. Tvärtom, är det flera sakkunniga som påpekat att det inte finns mycket som talar för att Maja höll i Toves armar.
Det är till och med sp att HR säger att Johannas beskriving av fasthållandet är vagt och utan detaljer.
Citat:
För att få M s story att gå ihop, måste man bortse från både sunt förnuft och logiskt tänkande i en så hög grad att det helt enkelt blir alldeles för osannolikt. Hade det varit nån enstaka tankevurpa som krävdes hade jag kunnat köpa det. Men det är alldeles för många saker man inte kan vifta bort, och därför känner jag mig säker i min övertygelse.
Konstigt nog anser jag mig inte sakna vare sig sunt förnuft eller logiskt tänkande. Jag uppfattar inte att andra ser mig på det viset heller. Iaf har ingen sagt det
Citat:
Som jag sagt så tror jag att din egen övertygelse om M s oskuld bygger på en felaktig analys av deras vänskap. Eftersom du anser att M är ett offer för J s manipulation så faller all väsentlig skuld på J. Men jag kan bara konstatera att jag ser detta som ett önsketänkande från din sida.
Det är en del av orsaken till att jag tror att Maja ljög inledningsvis. Men jag ser inte heller den genuint onda person som du ser.
Majas berättelse ser jag inte alls som osannolik. Den överensstämmer med Johannas och hälsoappen, utom vad gäller fasthållningen.
Citat:
Det finns inte ett enda bevis för att J har manipulerat M. FUP är på 3000 sidor? ca 30 förhör med J och M, ett 50 tal olika personer som känner tjejerna, M s coach, M s psykolog, deras föräldrar och syskon har förhörts. Inte ett enda ord har nämnts om förtryck, hot eller något annat som är i närheten av något som kan likställas med ett destruktivt parförhållande, eller att J utnyttjat, manipulerat eller varit elak mot M.
Det här har vi gått igenom massor av gånger, och jag ser den utveckling som Maja genomgår, där hon utsätts för Johannas destruktiva sätt att se på verkligheten som en fruktansvärd behandling av en person i starkt underläge. Maja var bara 16 år då de träffades. Jag tror inte att Maja var den onda person som utmålas i tråden.
Citat:
Men du och några till tror er se något som förbigått alla dessa personer och hela utredningen.
Vad har hela utredningen sett? Den onda Maja?
Jag uppfattar det som tvärtom, att man ser att Maja är i ett underläge och stort inflytande av Johanna. Vad hela utredningen sedan tror, och vad åklagaren drar för slutsatser, behöver inte synka med varandra.
Citat:
Du kan ju bara jämföra med dom fall du själv refererat till (Lena och Tova). Där finns ett långvarigt dokumenterat förtryck mellan förövare och offer. Det finns en knivskarp skiljelinje mellan offer och förövare i dessa fall. Offren har inte gjort sig skyldiga till något brott utan det är dom själva som blivit utsatta Och hur mycket du än försöker, så kan du inte får M till ett offer. Hon har inte blivit utsatt för något brott, hon har däremot gjort sig skyldig till brott!
Nä, så behöver det ingalunda vara.
Jag har länkat och citerat att man behöver inte alls ha haft ett kärleksförhållande och misshandlen behöver ingalunda vara av fysisk art. Det kan handla om en psykologisk misshandel, och som utomstående inte heller behöver se.
Dessutom är det faktiskt en ökad risk att man som offer i en destruktiv relation förlorar bitvis sin moraliska kompass. Det finns kvinnor som i en sådan här relation även kan försumma sina barn, inte stå upp för dom eller till och med misshandlar dom såsom förrövaren gör. De införlivar sin förrövares världsbild i sin egen.
Det ökar alltså risken för att Maja ska agera utifrån Johannas världsbild ju. Precis som hon gör. Går JOhannas ärenden, står upp för henne mot sina föräldrar.
Men jag tror gränsen går vid misshandle och mord.
Maja har sett hur Johanna har tänkt döda de som hon plötsligt får för sig är hennes ovänner. Maja kanske inte upplevde sig dödshotad av detta, men visste innerst inne vad det innebar att bli ovän med Johanna. Många kvinnor som slutligen blir dödade, tror inte att det ska ske, medan vissa vet.
Det var många i tråden som ansåg att Lena inte var utsatt för misshandel av Stefan. Hans bästa vän tog parti för Stefan, mot Lena. Många ansåg inte att H*anna heller var utstt, men nog var hon det. Även hans bästa vän...
Du och jag kommer förmodligen aldrig att enas i den här frågan.