2023-12-14, 13:25
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag antar du ville vara ironisk.

Det faller dock platt med tanke på vad de ägnat sig åt. Totalt smaklöst försök att leka klämkäck.
Mitt ironiska inlägg ifrågasatte det märkliga i deras vänskapsförhållande, vilket du beskrev med en drös klipp från FUP.

Vänskapsförhållandet framställdes som vore det alldeles unikt, med förtroliga samtal, hemlisar och att de tog varandras parti.
Ett fullkomligt normalt inslag i en tight relation, liksom lojalitet.

M svek inte ifrån Js sida, trots att hon behandlade andra illa, hade brott på agendan och till och med försökte bränna folk inne. Hon var osvikligt lojal i alla lägen och betedde sig som man förväntar sig av en äkta vän.

Varför hon inte förrådde och svek J, berättade om hennes sjuka tankar för föräldrarna och anmälde bränderna till polisen har det spekulerats och fantiserats hej vilt runt.

Ja, man kan genom olika formuleringar beskriva exakt samma fenomen med diametralt olika innebörd. Alla mynt har två sidor.
Citera
2023-12-14, 13:42
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan
Ms intention var iaf inte att ringa och varna personer som riskerade att bli innebrända.

På vilket vis är det en förutfattad mening?
Nu byter du fokusfråga igen.

Den förutfattade meningen ligger i hur vi tolkar "Hur gick det?"
Citera
2023-12-14, 14:13
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Jag länkade men du tycks vara mer intresserad av att älta om mig som vanligt, tjötröv.

Vad anser du om följande?

"Det är riktigt intressant hur falsk hon är mot föräldrarna, pratar skit om dem och framställer sig som ett offer.

Buhu. Jag bor som i ett fängelse.
Buhu. Dom övervakar mig.

Faktum är att hon själv valt att ha ha funktionen påslagen sen hon fyllde 18 år.

Gentemot föräldrarna verkar hon då ärlig och schysst. Pålitlig rent av.

Vad hon gör är att bedra dom helt och hållet via att ha mobilen liggande hos J.

Nåt så falsk och så slugt."

Ja, hon är lika falsk som en 300-sedel.
Maja minnesförlusten Hellman:

"Men det man måste ha i åtanke.. just det här att min hjärna.."

De borde sätta henne i en monter på Medicinhistoriska. 😂

Jag citerar dig i svar till @Sybel.

"Jag antar du ville vara ironisk.

Det faller dock platt med tanke på vad de ägnat sig åt. Totalt smaklöst försök att leka klämkäck.
"

Varifrån kommer citatet? Det känner jag inte igen.
Källa tack!

Och vad jag tycker om uttalandet?

Nä, det är inget sepciellt eller unikt för att vara ungdomar. Naturligtvis bör man ta ett uttalande om att hemmet är som ett fängelse på allvar om det återupprepas, men jag tror faktiskt att detta var mer som ett utrryck som många unga kan säga när det kommer krav av olika slag hemifrån.

Maja har diagnoser, och är väldigt ung. Att föräldrarna vill ha extra koll på henne är inte ett dugg konstigt.

Man kan ju känna som ung att föräldrrna oroar sig helt i onödan, själv tycker man att man är odödlig och ser inte farorna.

Maja säger ju själv i förhör att hon ser att det finns positiva sidor av platsdelningen också, men att hon själv helst skulle vilja slippa det.

Däremot har jag aldrig läst att hon gråtit över detta?

Naturligtvis ha Johanna sagt till henne att det är dåligt.

Som jag ser det vill Johanna inte att Majas föräldrar ska ha den insynen, eftersom hon inte har rent mjöl i påsen. Men också ser jag att Maja käner att Johanna vill att maja ska ta avstånd från sina föräldrar.

Ett typiskt beteende från någon som Johanna.
Divide et impera.

"M: Det är ju på mobilen, en app tror jag att det är där man kan se vart alla i familjen befinner
sig just där och då.
F: Vad har det betytt för dig?
M: Hur menar du?
F: Alltså det här att ni har den här appen och kan veta var familjen är någonstans?
M: Jag är inte så ofta inne och kollar där. Det är mer mamma och pappa och jag har väl tyckt
att det är, ja men det har känts jobbigt, att jag inte har känt mig liksom, att jag inte kan göra
vad jag vill.
F: Hur länge har ni haft så?
M: Sen ja vi fick mobilerna.
F: Mmm. Är det här något slags ömsesidigt att du vet var dina föräldrar och din bror är också
eller hur är det?
M: Ja alltså jag kan ju se dem men det är ingenting jag tänker på direkt.
F: Nej. Är din bror också med i detta?
M: Mmm.
F: Ja. Så ni kan hela familjen se varandra ifall ni är inne och tittar på det?
M: Men min bror vet inte om att han är med.
F: Nähä. Han vet inte om?
M: Nej han vet inte om att mamma och pappa kollar vart han är.
F: Nej okej men du vet?
M: Ja.
F: Och du vet uppenbart om din bror också?
F: Ja. Okej. Det här att din bror inte vet och du vet, vad är det som gör skillnaden?
M: Därför att min bror skulle bli galen om han fick reda på att mamma och pappa vet vart han
är.
F: Din bror skulle bli galen?
F: Men du då?
M: Ja det är som det är.
F: Ja. Hur skulle du vilja ha det då?
M: Ja att det inte, att de inte har koll så.
F: Okej.
BF: Men känner du att kan välja det själv nu då? Du är ju ändå myndig.
M: Nej inte riktigt.
BF: Förklara!
M: Ja men då ställs det en massa frågor och ja.
BF: Påverkar det dig och ditt beteende?
M: Ja det tror jag.
BF: Kan du förklara?
M: Nej men att jag, eller hur menar du?
BF: Ja alltså avstår du från saker på grund av det här eller? Ja vi kan börja med det, avstår du
från att göra saker på grund av att de ser var du är? Är det någonting du känner att det här vill
jag inte göra därför att mamma och pappa ser mig var jag är?
M: Förr var det så men inte nu.
F: Mmm. Att ni har det så i din familj, hur är det för dina jämnåriga vet du det? Hur har andra
unga personer det?
M: Eh, jag vet inte riktigt för jag inte umgås inte med folk i min ålder så mycket.
F: Nej. Så hur andra har det, det vet du inte riktigt?
M: Nej.
F: Vet andra om hur du har det?
F: Okej. Och hur blir reaktionen då från andra i förhållande till dig?
M: Ja, de tycker väl att det är både bra och dåligt. Vissa säger liksom att ja men det är liksom
bra för då visar de att de bryr sig om liksom mig och allting och andra har sagt att det är ett
sjukt beteende.
BF: Kan du känna en trygghet i det också samtidigt?

BF: Så det är inte bara av ondo för din del menar du?
M: Oro?
BF: Alltså, kan du känna en trygghet i att de vet var du är?
M: Ja, om det skulle hända mig någonting och så där.
BF: Finns det något positivt med det också?

BF: Mmm. Men om du själv fick välja då?
M: Nej då skulle jag inte ha det så.
BF: Okej har du pratat med Jörgen och Caroline om det här?
M: Eh, nej inte riktigt ett samtal tror jag inte.
BF: Okej.
F: Vad tror du att deras uppfattning om din inställning till det här är?
M: Eh, nej jag fattar inte frågan.
F: Jo vad, du säger att du helst inte skulle vilja ha det så men vad tror du att dom tänker om
dig. Tror de att du vill ha det eller tror de att du inte vill ha det?
M: Att jag inte vill ha det.
F: De vet det menar du att du inte vill det?
M: Jag tror att de vet det.
F: Okej. Mmm. Men i vilka i din omgivning vet att du har det här då på det här sättet?
M: Eh, det är ja, Johanna vet det. Ja Louise, Camilla, Mirjam, Alma tror jag också.
F: Och sen sa du att det har varit olika reaktion på det. Vilken reaktion har du fått från dem
här som så? Alltså vem har du fått dåliga reaktioner från och vem har du fått bra reaktioner
ifrån?
M: Eh, Johanna har jag fått dåliga reaktioner ifrån. Alma bra och sen ja Louise och Camilla
och Mirjam är lite så här, jag vet inte riktigt.
F: Nej.
M: Och sen så andra kompisar också. Eller jag vet inte om dom vet riktigt att jag har det om
vi har pratat om det liksom så men dom har sagt liksom att ja men dom har liksom lite koll på
det lite extra för att de bryr sig och att det är bra och så.
F: Mmm. När människor reagerar med att det är dåligt, hur känns det i dig då?
M: Eh, ja jag känner väl att det är, ja men det bekräftar det jag känt eller känner.
F: Mmm. Ja.
BF: Du sa att Johanna tyckte det var dåligt. Vad har hon sagt om det Johanna?
M: Nej men att hon tycker det är liksom är sjukt och att de borde liksom släppa kontrollen ja
över mig och att jag behöver få testa mina vingar eller vad man ska säga.
"

Och att hon har en bra relation till sina föräldrar, och numera känner att de älskar henne:

Citera
2023-12-14, 14:17
Medlem
GatlingGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Nu byter du fokusfråga igen.

Den förutfattade meningen ligger i hur vi tolkar "Hur gick det?"

Offer saknar ansvar vilket omvandlar hjälplöshet till makt, kan du argumentera för någon som helst form av etik eller moral där en fullt tillräknelig person friskrivs ansvar från de konsekvenser individens handlingar får?

Naturligtvis är det så att dynamiken i förhållandet har en drivande individ och en följsam individ, passivitet och brist på protest må ursäkta ett enstaka tillfälle där någon drabbas av handlingsförlamning men när ett mönster av incidenter framträder tydliggörs hur dysfunktionell dynamiken i relationen är.

Då båda individerna är lika inkapabla att sätta gränser förefaller det något märkligt att enbart endera part skulle vara ett offer från den bistra verklighet som format deras psyken.

Verklig makt är att vara kapabel att säga nej och leva med de eventuella konsekvenser att ha integritet och principer medför.

Slutligen slår vi till med en klyscha som innefattar en god portion sanning. "Det enda ondskan behöver för att segra är att de goda ingenting gör".
Citera
2023-12-14, 14:21
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Du lutar dig enbart mot vad Johanna säger och bortser ju helt från att Maja förnekar både att de skulle ha samrått om att misshandla Tove på vägen hem och att de samrått och gemensamt skulle ha bestämt vad som skulle sägas.

Maja säger ju att det är Johanna som instruerar Maja vad som ska sägas. Och vid närmare fråga så verkar det väl som att Johanna också säger så???

Så hur ska jag tänka runt din tolkning att de samråder och kommer överens?
Min uppfattning är att Johanna bestämer (i princip allt, Maja "lyder" order mer eller mindre. Tror inte heller att Maja är den som kommer på smarta lösningar, kommer med egna ideér och tänker ut vad som är den bästa versionen. Det är min övertygelse.
Det r ingen som säger att Maja är drivande på minsta sätt i deras reslaton. Eftersarbetet talar sitt tydliga språk med Johanna farandes ut och in från lgh, till affärer, Illharjen...

Var ser man Majas drivkraft, ideer till lösningar eller vad som ska sägas?

Maja 2/12- 22:

"Men du, om vi går tillbaka där, på söndagen och Illharjen så berättade du att Johanna
hade sagt till vad du skulle säga.
Mm
Till polisen och så antar jag då
Ja
Kan du berätta någonting mer om det?
Eh, nä men, alltså hon sa liksom att nämn ingenting, jamen det här får liksom inte komma
fram var hon väldigt tydlig med, ja och att vi skulle säga att Tove åkte hem då på natten, eh.
Väldigt tydlig säger du, vad menar du med det, på vilket sätt var hon väldigt tydlig?
Ja men, eh, ja men, befallning eller vad man skall säga.
"
//
"Berätta för oss, vad Johanna säger till dig i bilen där vid Illharjen?
Hon säger att, att, ja men att vi ska säga att, eh, ja men när polisen kommer, att att Tove gick
hem på kvällen, eh, natten och eh, och att ingen får, ingen får veta eh, veta eh, ja men, veta
om detta och, ja.
"
//
" Inte så mycket eftertanke, ok. Eh, dagen efter, Illharjen, pratar och resonerar du och
Johanna eller är det mest Johanna som pratar och säger?
Det är mest Johanna.
Jag tror att det var det som jag funderade på. Eh, ja, Om jag hamnar i fängelse så kommer
jag att ta livet av mig, tror du att Johanna har en tanke bakom att säga det till dig, alltså
vill hon att du skall förstå någonting med det och vad i så fall?
Ja. Eh, jag tror det, att det var en baktanke med att säga det, eh och att försäkra sig själv om
att jag inte kommer att säga nånting.
"

6/12:

"M: Eh, oj, eh, nej men vi, ja vi pratade ju liksom om att ja polisen skulle komma och ville ha
förhöra oss, eh, och ja under den, ja där någonstans så berättar eller jag frågar vad som, vad
som egentligen, vad som hände och ja och hon berättar för mig vad som händer med Tove
och säger att jag inte, att om jag berättar så kommer det sluta dåligt för oss båda två. Eh, och
ja det här med att hon säger att hon kommer att livet av sig. Hon skulle hamna i fängelse. Ja.
F: Mmm. Du säger att det skulle komma att sluta dåligt för båda två. Vad menar hon?
"

21/12:

"F: Det jag egentligen menar är när ni har lämnat, när hon har hämtat upp dig hemma och ni
åker iväg, eh, du sa att ni skulle åka till Illharjen, var ni någon annanstans på vägen eller åkte
ni raka vägen ut dit?
M: Vi åkte raka vägen ut dig.
"
//
"M: Ja, vi pratade. Eh, ja, eh, vi gick först igenom fredagen. Eh, vad som hände där och ja vad
vi tyckte och så. Eh, och sen så, eh, ja lördagen, ja från början till slut och ja, nej men jag sen
så Johanna sa ju då i bilen, eh, ja men lite vad jag skulle säga till polisen och eller vad vi
skulle säga till polisen och så när dom kom och ja och det var ju det att ja men att vi skulle
säga att Tove gick hem eller åkte hem på kvällen där och inget om bilresan. Eh, och ja och
hon sa ju det med att, eh, ja om hon skulle hamna i fängelse skulle hon ta livet av sig och, eh,
ja…
F: Du ser ut som du funderar på någonting Maja.
M: Mmm, jag funderar på vad mer som sades om det.
M: Eh, alltså jag själv sa inte så mycket. Jag var, ja men var väldigt liksom rädd i den
situationen.
"
---------------------------------------------------------------------------------------------------- ---------

Tiden vid Iharjen:
---------------------------------------------------------------------------------------------------- ----------
Maja:

"Mellan klockan 18:45 – 22:10 kopplar Maja Hellmans telefon, via Location Update, 4
upp mot basstation Brogårdsgatan 1, 120°. Under de två inkommande samtal som
sker under kvällen kopplar Maja Hellmans telefon upp mot samma basstation.
"
//

"Kl. 17:54:25 ringer sedan Johanna till Maja och samtalet varar i 2 minuter 6 sekunder.
Kl. 18:36:45 skriver Johanna ett SMS med innehållet: ”Här”.
Kl. 18:56:06 positionerar Majas telefon vid området Illharjen.
"
//
"Kl. 21:58:38 skickar Maja ett SMS till pappa: ”Vi träffade Tove igår på nöjet så vi har
pratat med polisen nu”.
"

Johanna:

"Historiska SMS har inhämtats på Maja Hellmans telefon. SMS:et från
Johanna Janssons telefon till Maja Hellmans telefon innehåller texten ”Här
"

(16-10-2022, 18:36:44)
//
"Johanna Janssons telefon
positionerar i närheten av Illharjen
mellan klockan 18:46 – 20:32.
"
//
"Johanna Janssons telefon positionerar i närheten av mammans bostad
kontinuerligt mellan klockan 22:36 – 23:26.
"
Mamman bodde på V*asag 26.

Förhör polis H*edvig:

"Har du haft kontakt med Johanna under söndagseftermiddagen och kvällen 16:e oktober?
Ja.
Hur kom det sig att du ringde Johanna? Samtal 16:27 (4 min 49 sek)
Jag ringde henne redan innan vi åkte ut till Tove familj. Anledningen var för att se om hon
visste något om Tove och om hon var med Tove.
"

"Av vilken anledning ringde du Johanna igen? Samtal 20:21 (1 min 9 sek)
Efter det tar jag kontakt med Johanna när vi skulle möta upp henne för ett förhör. Jag frågar
om hon är hemma, hon säger att hon är vid McDonalds. Vi frågar först vart hon är. Jag skulle
handla mat, så vi var på McDonalds. Hon säger då att hon är på en parkering lite längre bort
från McDonalds. Jag ringer igen och frågar exakt vart det är. Hon säger att hon kan komma
till McDonalds, men vi sa att vi kunde komma till henne istället. Det kan vara så att vissa
samtal var från min kollegas mobil och vissa från mig. Efter detta så håller vi förhör med
Johanna.
Av vilken anledning ringde du Johanna igen? Samtal 20:38 (36 sek)
Sen tar jag ny kontakt med henne när vi ska göra pl21. Jag sa att vi behövde nycklarna till
hennes lägenhet, för att vi behöver komma dit och se att allt står rätt till. Hon ifrågasätter inte
det på något sätt, hon berättar att hon är hos sin mamma och säger att det inte är några
konstigheter att vi kommer och hämtar nycklarna. Tror jag ringer igen när vi är där. Då
berättar Johanna vart nycklarna går och visar dem. Sista gången vi ringer är när vi är klara
med pl21, för att lämna tillbaka nycklarna. Kan vara min kollega som ringde då.
"

Förhör Johanna av polis A*lexander:

"Alexander Farman
Förhörsdatum
2022-10-16
Förhör påbörjat
21:15
Förhör avslutat
22:17
"

Förhör Maja av polis H*edvig:

"Hedvig Kristensson
Förhörsdatum
2022-10-16
Förhör påbörjat
20:57
Förhör avslutat
21:07
"

--------------------------------------------------------------------------------------------------
KL 16:27 ringer polisen till Johanna för at höra vad hon vet om Tove.
Kl. 17:54:25 ringer Johanna Maja för att träffas och snacka
Kl. 18:36:45 skriver Johanna till Maja "här". Det är troligen hemma hos Johannas mamma, där Johanna hämta upp Maja (O*rkesterv 26)

Det tar ca 6 min att kör till Illharjens parkering:
https://kartor.eniro.se/?c=57.424229,15.091181&z=14&mode=route&r=car;F00;-1;57.437043;15.090637;Orkesterv%C3%A4gen%2021%2C%2 0VETLANDA;57.411514;15.092366;Illhargen %2C%20VETLANDA&q=%22vasagatan%2026,%20vetlanda%22; geo
Kl. 18:56:06 positionerar Maja vid Illharjen
KL 18:46 positionerar Johannas mobil vid Illharjen
KL 20:21 ringer polisen H*edvig Johanna för ett förhör
KL 20:57 - 21:07 förhör polis H*edvig Maja
KL 21:15- 22:17 förhör polis Johanna

Så av detta kan man dra slutsatsen att tjeerna träffades i bilen utanför Maja några minuter efter att Johanna medelade att hon var där (18:36:45) och att de var på Illharjens parkering senast 18:46 (då Johannas mobil positionerar dig där.

Så 20:57 påbörjas förhör med Maja, vilket innebär att tjejerna är separerade i två bilar.

18:46- 20:57 är drygt två timmar. Inte 3,5 timmar.

Länge nog ändå för att hinna gå igenom och traggla vad som ska sägas, väcka uppmärksamhet av en kopis som ser den udda positioneringen på Snap och personer vid Illharjen.

Rättelse:

Tagit bort "Det är troligen hemma hos Johannas mamma, där " som slunkit in felaktigt i texten.
Ska vara så här alltså:

KL 16:27 ringer polisen till Johanna för att höra vad hon vet om Tove.
Kl. 17:54:25 ringer Johanna Maja för att träffas och snacka
Kl. 18:36:45 skriver Johanna till Maja "här". Johanna hämtar upp Maja (O*rkesterv 26)

Det tar ca 6 min att kör till Illharjens parkering:
https://kartor.eniro.se/?c=57.424229,15.091181&z=14&mode=route&r=car;F00;-1;57.437043;15.090637;Orkesterv%C3%A4gen%2021%2C%2 0VETLANDA;57.411514;15.092366;Illhargen %2C%20VETLANDA&q=%22vasagatan%2026,%20vetlanda%22; geo
Kl. 18:56:06 positionerar Maja vid Illharjen
KL 18:46 positionerar Johannas mobil vid Illharjen
KL 20:21 ringer polisen H*edvig Johanna för ett förhör
KL 20:57 - 21:07 förhör polis H*edvig Maja
KL 21:15- 22:17 förhör polis Johanna
Citera
2023-12-14, 14:39
Medlem
GatlingGunnars avatar
Citat:

"

Källa tack!

Nä, det är inget sepciellt eller unikt för att vara ungdomar. Naturligtvis bör man ta ett uttalande om att hemmet är som ett fängelse på allvar om det återupprepas, men jag tror faktiskt att detta var mer som ett utrryck som många unga kan säga när det kommer krav av olika slag hemifrån.

Maja har diagnoser, och är väldigt ung. Att föräldrarna vill ha extra koll på henne är inte ett dugg konstigt.

Man kan ju känna som ung att föräldrrna oroar sig helt i onödan, själv tycker man att man är odödlig och ser inte farorna.

Maja säger ju själv i förhör att hon ser att det finns positiva sidor av platsdelningen också, men att hon själv helst skulle vilja slippa det.

Som jag ser det vill Johanna inte att Majas föräldrar ska ha den insynen, eftersom hon inte har rent mjöl i påsen. Men också ser jag att Maja käner att Johanna vill att maja ska ta avstånd från sina föräldrar.

Divide et impera.

"M: Det är ju på mobilen, en app tror jag att det är där man kan se vart alla i familjen befinner
sig just där och då.
F: Alltså det här att ni har den här appen och kan veta var familjen är någonstans?
M: Jag är inte så ofta inne och kollar där. Det är mer mamma och pappa och jag har väl tyckt
att det är, ja men det har känts jobbigt, att jag inte har känt mig liksom, att jag inte kan göra
vad jag vill.
F: Mmm. Är det här något slags ömsesidigt att du vet var dina föräldrar och din bror är också
eller hur är det?
F: Ja. Okej. Det här att din bror inte vet och du vet, vad är det som gör skillnaden?
M: Därför att min bror skulle bli galen om han fick reda på att mamma och pappa vet vart han
är.
BF: Ja alltså avstår du från saker på grund av det här eller? Ja vi kan börja med det, avstår du
från att göra saker på grund av att de ser var du är? Är det någonting du känner att det här vill
F: Mmm. Att ni har det så i din familj, hur är det för dina jämnåriga vet du det? Hur har andra
unga personer det?
M: Eh, jag vet inte riktigt för jag inte umgås inte med folk i min ålder så mycket.
M: Ja, de tycker väl att det är både bra och dåligt. Vissa säger liksom att ja men det är liksom
bra för då visar de att de bryr sig om liksom mig och allting och andra har sagt att det är ett
sjukt beteende.

F: Jo vad, du säger att du helst inte skulle vilja ha det så men vad tror du att dom tänker om
F: Okej. Mmm. Men i vilka i din omgivning vet att du har det här då på det här sättet?
M: Eh, det är ja, Johanna vet det. Ja Louise, Camilla, Mirjam, Alma tror jag också.
F: Och sen sa du att det har varit olika reaktion på det. Vilken reaktion har du fått från dem
här som så? Alltså vem har du fått dåliga reaktioner från och vem har du fått bra reaktioner
ifrån?
M: Eh, Johanna har jag fått dåliga reaktioner ifrån. Alma bra och sen ja Louise och Camilla
M: Och sen så andra kompisar också. Eller jag vet inte om dom vet riktigt att jag har det om
vi har pratat om det liksom så men dom har sagt liksom att ja men dom har liksom lite koll på
M: Eh, ja jag känner väl att det är, ja men det bekräftar det jag känt eller känner.
M: Nej men att hon tycker det är liksom är sjukt och att de borde liksom släppa kontrollen ja
"

Och att hon har en bra relation till sina föräldrar, och numera känner att de älskar henne:

Naturligtvis är relationen till föräldrarna dysfunktionell, detta kan enkelt begripas genom beteendet i fråga samt den patologiska kompabiliteten med den drivande kraften i det fasansfulla mordfallet.

Att vara ett professionellt offer innebär att aldrig någonsin ta ansvar för sina handlingar, individens existens är helt skuldfri. När ett mycket litet barn utvecklar medvetande och förstående för sin existens som separat individ samt sina intentioner är sötebrödsdagarna som skuldfri över. Barn som är fem år och inte lider av psykiska åkommor, störningar eller nedsättningar har genomgått denna utvecklingsfas.

Så kallade 'people pleasers' är ofta patologiska lögnare då deras brist på ryggrad härstammar från bristande förmåga att hantera att bli avvisade, oförmågan att hantera avvisande beror i sin tur på perfektionism och underliggande överkompenserad grandiositet. Freud skulle ha kallat detta sekundär narcissism, den är patologisk och individen ifråga har en extremt bräcklig självbild - internaliserad ilska och aggression innebär oförmåga att bli en självständig individ då funktionell ilska och aggression krävs för att sätta gränser - oförmåga att sätta gränser leder ofrånkomligen till beroende eller medberoende.

Varifrån tror du att dessa relationella mönster härstammar?
Citera
2023-12-14, 15:43
Medlem
develis avatar
Citat:

"

Källa tack!
Om du diskuterar "hur gick det" så var det Sybel som hänvisade till mitt "Hon har inga större invändningar utan frågar dagen efter hur det gick."

Om du diskuterar citatet om hur hur hon gör en dubbellögn så är det mitt eget.
Det länk du fick i förra inlägget.
Citat:

Så det är inget speciellt när Maja skaffar sig sympati via Johanna och tex M*jam via att påstå att hon övervakas?

NÄR HON SJÄLV VALT ATT BEHÅLLA FUNKTIONEN PÅSLAGEN.

Tog versaler så att du kan se det centrala.

Med dubbellögn menas att hon sen framstår som så redig inför föräldrarna.
Att hon rent av tycker det är skönt när de ha koll på henne.

Hon är snarare skenhelig eftersom hon grundlurar dem och lägger mobilen hos J.
Citera
2023-12-14, 15:51
Avslutad
Citat:
Om du diskuterar "hur gick det" så var det Sybel som hänvisade till mitt "Hon har inga större invändningar utan frågar dagen efter hur det gick."

Så det är inget speciellt när Maja skaffar sig sympati via Johanna och tex M*jam via att påstå att hon övervakas?

Även om Maja och skulle tala om för dig rakt upp och ner att hon blivit lurad av Johanna, skulle du förvrida det till att Maja styr Johanna och Maja drivs av hat och oförrätter...
Du är inte lite skenhelig, Devil...
Citera
2023-12-14, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GatlingGunnar
Naturligtvis är relationen till föräldrarna dysfunktionell, detta kan enkelt begripas genom beteendet i fråga samt den patologiska kompabiliteten med den drivande kraften i det fasansfulla mordfallet.

Att vara ett professionellt offer innebär att aldrig någonsin ta ansvar för sina handlingar, individens existens är helt skuldfri. När ett mycket litet barn utvecklar medvetande och förstående för sin existens som separat individ samt sina intentioner är sötebrödsdagarna som skuldfri över. Barn som är fem år och inte lider av psykiska åkommor, störningar eller nedsättningar har genomgått denna utvecklingsfas.

Så kallade 'people pleasers' är ofta patologiska lögnare då deras brist på ryggrad härstammar från bristande förmåga att hantera att bli avvisade, oförmågan att hantera avvisande beror i sin tur på perfektionism och underliggande överkompenserad grandiositet. Freud skulle ha kallat detta sekundär narcissism, den är patologisk och individen ifråga har en extremt bräcklig självbild - internaliserad ilska och aggression innebär oförmåga att bli en självständig individ då funktionell ilska och aggression krävs för att sätta gränser - oförmåga att sätta gränser leder ofrånkomligen till beroende eller medberoende.

Varifrån tror du att dessa relationella mönster härstammar?
Du är en intressant typ och det du säger ligger mycket sanning.
Något säger mig att vi har gått samma vägar och då menar jag partners.
De var aldrig mina partners dock utan jag var en i mängden för föreläsarna.

'people pleasers' <-- menar du exempelvis hästpick ?
Citera
2023-12-14, 16:22
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GatlingGunnar
Offer saknar ansvar vilket omvandlar hjälplöshet till makt, kan du argumentera för någon som helst form av etik eller moral där en fullt tillräknelig person friskrivs ansvar från de konsekvenser individens handlingar får?

Nej. Varför skulle jag?

Citat:
Naturligtvis är det så att dynamiken i förhållandet har en drivande individ och en följsam individ, passivitet och brist på protest må ursäkta ett enstaka tillfälle där någon drabbas av handlingsförlamning men när ett mönster av incidenter framträder tydliggörs hur dysfunktionell dynamiken i relationen är.

Att dynamiken i deras relation var dysfunktionell har nog ingen ifrågasatt, däremot finns det delade meningar om dynamikens uttryck.

Citat:
Då båda individerna är lika inkapabla att sätta gränser förefaller det något märkligt att enbart endera part skulle vara ett offer från den bistra verklighet som format deras psyken.

Då J endast framställt sig själv som präktigheten i egen hög person och ingen annan info finns tillgänglig, framgår inte vad som bidragit till att forma henne.

Citat:
Verklig makt är att vara kapabel att säga nej och leva med de eventuella konsekvenser att ha integritet och principer medför.

Vad jag kan se, är det endast J som strävar efter makt, på hennes villkor.

Citat:
Slutligen slår vi till med en klyscha som innefattar en god portion sanning. "Det enda ondskan behöver för att segra är att de goda ingenting gör".
Så sant!
Citera
2023-12-14, 16:27
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

"Buhu. Jag bor som i ett fängelse.
Buhu. Dom övervakar mig
."

Detta undrar jag varifrån det kommer?

Jag ser inte det på samma sätt som du ser det.

Enligt din beskrivnng skulle de felsta ungdomar klassifieras som skenheliga, dubbellögnare och gud vet vad.

Jag skulle säga tvärtom, att den ungdom som gör exakt vad föräldrarna vill i varje steg, inte ifrågsätter och försöker tänja på gränserna (om inte föräldrarna är ovanigt släpphänta eller inte ens bryr sig och inte har några regler eller försöker bygga upp en gemensam ram med barnet), har problem.

Det ingår i frigörelseprocessen att bryta mot föräldrars regler.

Och nej, jag pratar inte om brotten.
Citera
2023-12-14, 16:38
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:

"

Källa tack!

Divide et impera.

sig just där och då.
vad jag vill.
eller hur är det?
är.
unga personer det?
sjukt beteende.

ifrån?
"

Det är ju efterkonstruktioner som hon kör med för att framställa sig som ett offer och skylla allt på JJ.

Det är antagligen hennes föräldrar och advokat som fått henne att använda den strategin.

Och det fungerade.

Det betyder inte att hon kommer få någon respekt eller förståelse från människor i Vettlanda eller var hon tänker bosätta sig i framtiden. Hon har visat för alla vilken ynklig patetisk bitch hon är.

Med facit i hand så hade hon ju alldeles för mycket frihet. Någon som är så omdömeslös borde inte tillåtas att röra sig fritt i samhället. Både för andras och sin egen säkerhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in