2023-12-15, 13:55
Medlem
Beror väl på när ditt startdatum för aktivitetsersättning är. Nu har halva månaden gått dessutom. Så om du skulle få aktivitetsersättning från måndag så är det 10 dagar du kan söka som blir utbetalda den 26 januari. En halv ”månadslön” alltså.

Jag håller verkligen med om att det suger att gå från en ersättningsform till en annan. Jag har själv varit med om det och fick ett glapp på en månad vilket inte var roligt för ekonomin.
Citera
2023-12-15, 13:57
Medlem
Såhär säger Unionen:

Om du tackar nej till ett arbetsmarknadspolitiskt program
Om du söker a-kassa i samband med att du avvisar ett program utreder vi om du ska bli avstängd från ersättning på grund av att du har förlängt din arbetslöshet.

1:a gången stängs du av från ersättning i 5 ersättningsdagar.
2:a gången inom samma ersättningsperiod stängs du av från ersättning i 10 ersättningsdagar.
3:e gången inom samma ersättningsperiod stängs du av från ersättning i 45 ersättningsdagar.
4:e gången inom samma ersättningsperiod förlorar du din rätt till ersättning tills du uppfyller ett nytt arbetsvillkor

Delvis tacka nej om du känner att det kommer bli jobbigt.
Vilket det, utifrån allas personliga erfarenheter som jag tidigare läst om, blir.

Tydligen kunde hälften av särbarnen i det här tråden inte googla till det eller veta om det, trots att de är arbetslösa och varit med i R&M
Senast redigerad av kajusi 2023-12-15 kl. 14:00.
Citera
2023-12-15, 13:58
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiolartisten
Låter som att man ändå ska ge detta en chans

Om jag går med i rusta och matchning första januari. Kan jag ansöka redan 7 januari, få utbetalning 26 januari? Om jag inte är helt ute och cyklar, så måste man vara med i programmet en hel månad innan man kan få ersättning. Det betyder isåfall att jag ansöker 7 februari och får utbetalning 26 februari. Då står man där utan inkomst i en månad. Jag vill inte köra en "Ove Sundberg the plånkan is at home"

Både A-kassa och aktivitetsstöd betalas ut i efterskott så hur menar du att det skulle bli ett glapp?
I januari får du ju utbetalning av A-kassa för december och i februari den första utbetalningen av aktivitetsstöd för januari månad.
Senast redigerad av konstapel 2023-12-15 kl. 14:05.
Citera
2023-12-15, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiolartisten
Jag har inte haft 450 dagar, endast 300. Just nu har jag strax över 150 dagar kvar. Så jag har inte haft A - Kassa så länge som du beskriver

Missade att du hade 150 dagar kvar. Ja då skulle jag inte välja att gå över till rusta och matcha än. 150 dagar är rätt så lång tid. Förstår inte varför af stressar på då.
Citera
2023-12-15, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Både A-kassa och aktivitetsstöd betalas ut i efterskott så hur menar du att det skulle bli ett glapp?
I januari får du ju utbetalning av A-kassa för december.

A-kassa betalas väl ut veckan efter du sökt och aktivitetsstöd den 26:e men om vi säger att du går över på aktivitetsstöd i slutet på en månad. Du har t ex rätt till 3 dagars ersättning som du söker i början på nästa månad och dessa tre dagar får du utbetalt den 26:e. Sedan går det en hel månad tills du får en full ersättning.

Är du med då?

Leva på 3 dagars ersättning under en månad kan vara tufft.
Senast redigerad av infocus10 2023-12-15 kl. 14:13.
Citera
2023-12-15, 14:13
Medlem
george.sthlms avatar
Har äldre släkting som blev av med jobbet under pandemin ( konkurs)

Har gick sina a-kassedaga, sedan 1 år på rusta och matcha och är nu inne på sitt andra år
på rusta och matcha innan han fyller 65 och kan gå i pension.

Skulle han hamna på samhall eller annat skulle han ta pension i förtid men som det är i dag
är det minimal belasting att träffa sin " coach" som mycket väl vet att han bara sitter av tiden.
Utbildning är uteslutet pga ålder. Han hade gärna gått någon kurs i svetsning eller fått gratis
C/E kort men AF vill inte betala.

Verkar riskfritt att " hoppa av" arbetslivet vid 62-63 om man lessnat rejält på sitt jobb.
Citera
2023-12-15, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av infocus10
Missade att du hade 150 dagar kvar. Ja då skulle jag inte välja att gå över till rusta och matcha än. 150 dagar är rätt så lång tid. Förstår inte varför af stressar på då.

Efter det jag läst i akassatrådarna så har de börjat hetsa mer och mer kring att tvinga in folk R&M, och vissa förstår inte att det är frivilligt. Ja, man får straff i ett par dagar. Men det är det enda.

Antagligen på grund av press från regeringen, så kan de skylla på att det är hopplösa fall som inte får jobb. "Trots att vi har involverat arbetssökande i R&M-programmet så får de inte jobb, vi gör allt vi kan".
Citera
2023-12-15, 14:18
Medlem
tomyhockeys avatar
arbetsförmedlingen har ett uppdrag från regeringen att överföra pengar till politiska maffia klaner
Rusta och match är en politiskt styrd maffia klan där du erbjuds en jobbcoach som kommer jävlas med dig om cv och personligt brev eventuellt efter 6 månader så kommer du få förlängdt i 6 månade till på rusta och matcha så att verskmaheten där får tillräckligt med pengar.....och så småningom kommer rusta matcha hänvisa dig att utbilda dig på yrkes komvux .

tackar du nej till det här programet så kommer arbetsförmedlingen stänga dig och dra in din ersättning med motivering att du tackade nej till deras jobb insatser.
Citera
2023-12-15, 14:34
Medlem
ingenios avatar
För det första finns det andra trådar här om KROM. För det andra snackas det som vanligt en massa skit på FB.

I korthet är det så här: en ganska komplicerad algoritm avgör om du hamnar i KROM. Ingående variabler är t.ex. ålder och utbildning. Du kan mycket väl ha en massa a-kassedagar kvar och vara super-högutbildad. Det skiter algoritmen i.

AF:s handläggare kan ändra beslutet manuellt, men om du kommer fram till någon Abdallah Mohammed på kundtjänsten är det mycket osannolikt att detta sker.
Citera
2023-12-15, 14:42
Medlem
Treantprotectors avatar
Så går det när man är lat med jobbsökandet. En kompis vart tvingad att sitta där 6 timmar per dag måndag till fredag tills han lärde sig hur man söker jobb och rätt antal. Låter som det kan behövas för dig.
Senast redigerad av Treantprotector 2023-12-15 kl. 14:45.
Citera
2023-12-15, 14:57
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Över är det inte, han kan fortfarande tacka nej.
Inget som händer.

Man får inte tacka nej om man vill ha pengar, däremot har man rätt att byta om handläggaren visar sig vara värdelös, lite skillnad.
Citera
2023-12-15, 14:57
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
I januari får du ju utbetalning av A-kassa för december och i februari den första utbetalningen av aktivitetsstöd för januari månad.

A-kassan betalar som regel ut en gång i veckan, redovisa måndag, kommer på torsdag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in