2023-12-14, 19:09
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smushkush
Hur ska du förvandla dina bitcoin till resor eller daglig konsumtion då?
Ska du köpa allt med bitcoin eller vad?
Jag växlar på valfri exchange till fiat, föröver till min bank (vilket inte är olagligt) och köper det jag vill köpa.

Eller, skaffar Binance/Coinbase/Crypto.com Visa kort och betalar köpet med det.

Blanda inte ihop AML (som banken ansvarar för) med skatteplikt som görs en gång om året via deklaration. Banken bryr sig inte om du skattar eller ej när det är dags för det.
Citera
2023-12-14, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Jag växlar på valfri exchange till fiat, föröver till min bank (vilket inte är olagligt) och köper det jag vill köpa.

Eller, skaffar Binance/Coinbase/Crypto.com Visa kort och betalar köpet med det.

Blanda inte ihop AML (som banken ansvarar för) med skatteplikt som görs en gång om året via deklaration. Banken bryr sig inte om du skattar eller ej när det är dags för det.

dude...
sådär undviker du inte skatt, sådär åker du dit och får skatta.

tråden heter " undvika skatt på krypto" om du nu missat det.

du borde veta att i princip alla stora exchanges rapporterar till skatteverket på begäran.
Ser din bank att du fått in 100k från binance och undersöker det så kommer dom se att du inte skattat.

För att man ska undvika skatt så går det inte att använda sig av exchanges.

Du in köpa saker för krypto absolut men även där beror det på summa.
Lycka till att köpa en bil för 500k och säga du betalat i krypto om du inte tjänar tillräckligt bra redan
Citera
2023-12-14, 20:17
Medlem
Leastons avatar
Citat:
dude...
sådär undviker du inte skatt, sådär åker du dit och får skatta.
Som jag sade, 500k är inte mycket pengar när vi talar om SKV. Att det kanske är mycket pengar för någon annan är helt irrelevant för det vi talar om, dvs skattefrågan.

Med ett VISA kort kan du tömma det under ett halvår. Kör direkt med en exchanges egna kort om du vill undvika steget att föra över till en svensk bank först, så slipper vi ta diskussionen om det sistnämna det skulle trigga SKV larm för en 500k transaktion ens.

...dude.

Citat:
du borde veta att i princip alla stora exchanges rapporterar till skatteverket på begäran.
Ser din bank att du fått in 100k från binance och undersöker det så kommer dom se att du inte skattat.
På begäran ja.
Vad är det som skulle få SKV att begära dessa rapporter om dig, om du spenderar dina 500k försiktigt enligt ovan? Det finns folk som blåser 500k på krogen under ett år, inte fasiken ringer SKV upp alla dem och gör en utredning om denne skattat för dessa pengar.
Det finns större fiskar/transaktioner att jaga för SKV.

Citat:
Du in köpa saker för krypto absolut men även där beror det på summa.
Lycka till att köpa en bil för 500k och säga du betalat i krypto om du inte tjänar tillräckligt bra redan
Du missförstår. Du betalar med VISA kort, dvs med svenska kronor. Dina kryptos i bakgrunden säljs av varteftersom, eller hur det nu fungerar.
Sedan så har jag inte sagt att du skall köpa en bil för 500k utan tvärtom, att det torde vara lättare att komma undan med flera mindre köp (MacBook, Thailandsresorna som jag ju pratade om??).

For the record:
Jag uppmanar ingen att smita från skatten, utan detta är bara en diskussion kring hur det kan tänkas fungera.
Senast redigerad av Leaston 2023-12-14 kl. 20:23.
Citera
2023-12-15, 05:16
Medlem
Citat:
Som jag sade, 500k är inte mycket pengar när vi talar om SKV. Att det kanske är mycket pengar för någon annan är helt irrelevant för det vi talar om, dvs skattefrågan.

Med ett VISA kort kan du tömma det under ett halvår. Kör direkt med en exchanges egna kort om du vill undvika steget att föra över till en svensk bank först, så slipper vi ta diskussionen om det sistnämna det skulle trigga SKV larm för en 500k transaktion ens.

...dude.

På begäran ja.
Vad är det som skulle få SKV att begära dessa rapporter om dig, om du spenderar dina 500k försiktigt enligt ovan? Det finns folk som blåser 500k på krogen under ett år, inte fasiken ringer SKV upp alla dem och gör en utredning om denne skattat för dessa pengar.
Det finns större fiskar/transaktioner att jaga för SKV.

Du missförstår. Du betalar med VISA kort, dvs med svenska kronor. Dina kryptos i bakgrunden säljs av varteftersom, eller hur det nu fungerar.
Sedan så har jag inte sagt att du skall köpa en bil för 500k utan tvärtom, att det torde vara lättare att komma undan med flera mindre köp (MacBook, Thailandsresorna som jag ju pratade om??).

For the record:
Jag uppmanar ingen att smita från skatten, utan detta är bara en diskussion kring hur det kan tänkas fungera.

Ska försöka hålla god ton men fan du är ju på riktigt dum.

Att du tycker det är smart att använda en exchanges eget kryptokort säger allt om hur dåligt insatt du är.
Kryptokort om något är enorm varnungsflagg för banker/skatteverket.
När du betalar med dessa i en svensk affär så ser ju dom det.
Du är liksom inte den första som trott det varit ett enkelt sätt att komma undan skatt eller tvätta pengar på detta vis.

500k är mycket pengar för en vanlig svensson men inte för en som är god för 50 miljoner.
Får du in stora summor i vanliga fall så kommer det vara lättare att tvätta 500k, men även för nån som har 50 miljoner så kan pengar kopplat till krypto flaggas och undersökas närmare.

bränna 500k på krogen är det ingen vanlig människa som gör.

Och återigen, banker och skatteverket är otroligt vaksamma när det gäller krypto.
Ska du nu tvätta pengar så har du bättre möjlighet att sälja krypto för swish till privatpersoner för då ser dom inte att det är krypto du hållit på med.
Om du nu ska ha dom till bankkonto, annars är det kontanter som gäller.

Kryptokort är nog fån det dummaste man kan använda om man vill undvika uppmärksamhet och skatt.
Citera
2023-12-15, 07:33
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ska försöka hålla god ton men fan du är ju på riktigt dum.

Att du tycker det är smart att använda en exchanges eget kryptokort säger allt om hur dåligt insatt du är.
Kryptokort om något är enorm varnungsflagg för banker/skatteverket.
När du betalar med dessa i en svensk affär så ser ju dom det.
Du är liksom inte den första som trott det varit ett enkelt sätt att komma undan skatt eller tvätta pengar på detta vis.

500k är mycket pengar för en vanlig svensson men inte för en som är god för 50 miljoner.
Får du in stora summor i vanliga fall så kommer det vara lättare att tvätta 500k, men även för nån som har 50 miljoner så kan pengar kopplat till krypto flaggas och undersökas närmare.

bränna 500k på krogen är det ingen vanlig människa som gör.

Och återigen, banker och skatteverket är otroligt vaksamma när det gäller krypto.
Ska du nu tvätta pengar så har du bättre möjlighet att sälja krypto för swish till privatpersoner för då ser dom inte att det är krypto du hållit på med.
Om du nu ska ha dom till bankkonto, annars är det kontanter som gäller.

Kryptokort är nog fån det dummaste man kan använda om man vill undvika uppmärksamhet och skatt.

Jag ger upp. Du försöker inte läsa vad jag skriver utan är fast i ditt egna spår. Då tänker jag inte försvara något jag inte påstår. Ingen har pratat om vad som är helt ospårbart utan tråden handlar om att "undvika skatta"

Jag står fast vid att det inte sker några automatiska rapporter till SKV när du använder VISA kort, utan det är upp till var och en att rapportera vinster man eventuellt gjort.

Har du väl hamnat i en undersökning av någon anledning, då är allt spårbart men, som sagt, var det absolut inte vad tråden handlade om.
Senast redigerad av Leaston 2023-12-15 kl. 07:47.
Citera
2023-12-15, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drood
Har en lagom mängd kryptovalutor - inga astronomiska summor, men det börjar röra sig om några mille nu. Sugen på att sälja av lite av det för "lyx och nöje"-köp, men är inte jättesugen på att skatta 30%. Finns det något vettigt sätt att casha in sina coins anonymt? Inte så att jag reggat köp / innehav någonstans, men gissningsvis börjar banken och/eller skatteverket fråga om det trillar in några hundra k från utlandet på mitt konto. Finns det något vettigt sätt att lösa det på i dagsläget?

Citat:
Jag ger upp. Du försöker inte läsa vad jag skriver utan är fast i ditt egna spår. Då tänker jag inte försvara något jag inte påstår. Ingen har pratat om vad som är helt ospårbart utan tråden handlar om att "undvika skatta"

Jag står fast vid att det inte sker några automatiska rapporter till SKV när du använder VISA kort, utan det är upp till var och en att rapportera vinster man eventuellt gjort.

Har du väl hamnat i en undersökning av någon anledning, då är allt spårbart men, som sagt, var det absolut inte vad tråden handlade om.

läs första inlägget du tråden så inser du att det är precis vad tråden handlar om.
Undvika skatt gör du när skatteverket inte upptäckt att du har oskattade tillgångar.
Vilken idiot som helst kan sälja alla sina krypto på en exhange och få in på sitt konto och kunna använda dessa pengar under en viss period, men du kommer ju fortfarande behöva redovisa detta på deklarationen så du kommer inte undan med det.

Ja, du kan ha tur och att banken eller skatteverket inte uppmärksammar det, men det är lite som att fråga" hur blåser jag folk på pengar enklast?" och sen kommer du och säger typ" du kan blåsa folk bäst du vill för inget händer förän offren anmält dig".

Undvika skatt på krypto var frågan, och är det ett bra svar att ge där risken att åka fast är 50/50?
Nej.

kryptokort går bort direkt och ingen seriös person kommer hålla med om att det är en bra idé eftersom risken för att åka dit är alldeles för stor.

läs inlägg nummer 6 i denna tråd :
(FB) Kommer Binance och banken lämna ut information om kryptohandel till skatteverket?

spelar inte till om du använder kort från binance, vid 150k totalt under ett år så är banken skylldig att rapportera.
Dom ser ju dina uppgifter när du drar kryptokortet.
Kan garanteraatt det flaggar långt innan dessa 150k också i ånga fall.

Ska du använda kryptokort så gör kortet i ett annat namnän ditt om det går.
Hitta på ett namn och få det skickat till en postbox eller en målvakt
Citera
2023-12-15, 09:12
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Undvika skatt på krypto var frågan, och är det ett bra svar att ge där risken att åka fast är 50/50?
Här bevisar du varför det inte går att diskutera med dig. Ingen har pratat om 50/50 utan det är din egna snetolkning. Diskutera med dig själv hädan efter.
Citera
2023-12-15, 09:19
Medlem
Citat:
Här bevisar du varför det inte går att diskutera med dig. Ingen har pratat om 50/50 utan det är din egna snetolkning. Diskutera med dig själv hädan efter.

så du anser fortfarande att det är en bra idé att undvika skatt genom att använda ett kryptokort?
Citera
2023-12-15, 09:24
Medlem
Leastons avatar
Citat:
så du anser fortfarande att det är en bra idé att undvika skatt genom att använda ett kryptokort?
Jag anser att du med hjälp av krypto kort kan göra säg 10st köp på 50k styck utslaget på ett år utan att någon myndighet kommer knacka på din dörr, ja.

Om du däremot sysslat med fuffens och av andra anledningar dragit på dig myndigheters intresse, så kommer alla dina transaktioner säkert genomlysas, men då pratar vi ju om ett helt annat scenario.
Citera
2023-12-15, 11:48
Medlem
Citat:
Jag anser att du med hjälp av krypto kort kan göra säg 10st köp på 50k styck utslaget på ett år utan att någon myndighet kommer knacka på din dörr, ja.

Om du däremot sysslat med fuffens och av andra anledningar dragit på dig myndigheters intresse, så kommer alla dina transaktioner säkert genomlysas, men då pratar vi ju om ett helt annat scenario.

då har du ju helt missat att du skulle läsa inlägg nummer 6 i länken.
150k per år är gränsen för vad banken är skylldig att skvallra till skatteverket, så dina 500k kan du fetglömma.

Krypto drar till sig myndigheters intresse.
spelar ingen roll om du är kriminell eller ej, dom kan och kommer undersöka folk som sysslar med krypto helt utan anledning för dom vet att andelen som fuskar inom krypto är större än normalt.
Flera banker tillåter inte krypto tex men det visste du redan.

Tror inte du sysslat med penningtvätt någonsin eller har tänkt igenom dina argument särskilt väl.
Stöter på folk ganska ofta som tror dom bara kan växla sina btc till nåt eller köpa en fin bil för dom och sen är allt klappat och klart för dom har ju kvitto på köpet.
Tyvärr är myndigheter smartare än så och kommer fråga dig hur fan du kunde köpa en bil för 300k när du haft 10k på sparkontot...

Penningtvätt för att undvika skatt och ha det på papper är ganska svårt.
betydligt enklare att köra kontanter och använda dom till konsumtion.
Citera
2023-12-15, 12:02
Medlem
Citat:

Har läst båda era inlägg och håller med
smushkush.

Du kan säkert använda ett bitcoin kort för några tusen eller så men börjar man nå högre summor på kanske 50-100 tusen skulle jag säga risken är hyfsat stor man åker på det i en ” slumpmässig” kontroll.

Jag fick mitt Wirex kort spärrat för 2 år sedan och levde på soc.
Hann spendera lite över 15 k innan det spärrades.
Jag tror myndigheter har ganska starka varningssignaler och system för just krypto.
Osäker på om dom får reda på att du som svensk använder ett utländskt kort men det registreras ju i kassasystemet och borde inte vara några problem att flagga alla personer som betalar med bitcoin kort.

500 tusen är mycket pengar för 99 procent av befolkningen och inget man kan spendera utan risk.
Tex tar det 5-10 år att spara ihop 500 tusen för en normal människa.

Finns en sida där man kan köpa presentkort med bitcoin och det måste ju vara riktigt bra för att kunna köpa grejer.
Man får se till att bara att betala i butik så man inte beställer hem 30 nya iPhone 15 för 20 tusen kronor styck.
Eller att nån kompis använder presentkortskoden och beställer i sitt namn.
Citera
2023-12-15, 15:29
Medlem
ninjutsus avatar
Citat:
då har du ju helt missat att du skulle läsa inlägg nummer 6 i länken.
150k per år är gränsen för vad banken är skylldig att skvallra till skatteverket, så dina 500k kan du fetglömma.
Var kan man läsa om detta "150k per år"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in