Citat:
Ursprungligen postat av
Drood
Har en lagom mängd kryptovalutor - inga astronomiska summor, men det börjar röra sig om några mille nu. Sugen på att sälja av lite av det för "lyx och nöje"-köp, men är inte jättesugen på att skatta 30%. Finns det något vettigt sätt att casha in sina coins anonymt? Inte så att jag reggat köp / innehav någonstans, men gissningsvis börjar banken och/eller skatteverket fråga om det trillar in några hundra k från utlandet på mitt konto. Finns det något vettigt sätt att lösa det på i dagsläget?
Citat:
Ursprungligen postat av
Leaston
Jag ger upp. Du försöker inte läsa vad jag skriver utan är fast i ditt egna spår. Då tänker jag inte försvara något jag inte påstår. Ingen har pratat om vad som är helt ospårbart utan tråden handlar om att "undvika skatta"
Jag står fast vid att det inte sker några automatiska rapporter till SKV när du använder VISA kort, utan det är upp till var och en att rapportera vinster man eventuellt gjort.
Har du väl hamnat i en undersökning av någon anledning, då är allt spårbart men, som sagt, var det absolut inte vad tråden handlade om.
läs första inlägget du tråden så inser du att det är precis vad tråden handlar om.
Undvika skatt gör du när skatteverket inte upptäckt att du har oskattade tillgångar.
Vilken idiot som helst kan sälja alla sina krypto på en exhange och få in på sitt konto och kunna använda dessa pengar under en viss period, men du kommer ju fortfarande behöva redovisa detta på deklarationen så du kommer inte undan med det.
Ja, du kan ha tur och att banken eller skatteverket inte uppmärksammar det, men det är lite som att fråga" hur blåser jag folk på pengar enklast?" och sen kommer du och säger typ" du kan blåsa folk bäst du vill för inget händer förän offren anmält dig".
Undvika skatt på krypto var frågan, och är det ett bra svar att ge där risken att åka fast är 50/50?
Nej.
kryptokort går bort direkt och ingen seriös person kommer hålla med om att det är en bra idé eftersom risken för att åka dit är alldeles för stor.
läs inlägg nummer 6 i denna tråd :
(FB) Kommer Binance och banken lämna ut information om kryptohandel till skatteverket?
spelar inte till om du använder kort från binance, vid 150k totalt under ett år så är banken skylldig att rapportera.
Dom ser ju dina uppgifter när du drar kryptokortet.
Kan garanteraatt det flaggar långt innan dessa 150k också i ånga fall.
Ska du använda kryptokort så gör kortet i ett annat namnän ditt om det går.
Hitta på ett namn och få det skickat till en postbox eller en målvakt