Flashback bygger pepparkakshus!
2025-09-09, 08:04
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Vad jag vet så kollar inte Skattemyndigheten Pionex. Så om du gör en vinst där på 20%, dvs säljer BTC så hamnar ju pengarna på kontot i Pionex, sedan går det köpa Exempelvis Monero där, utan att Skattemyndigheten har möjlighet kontrollera det. Är det korrekt? Läst att det det inte finns samarbete mellan Skattemyndigheten och just Pionex.com.

Värt att tänka på är att bara för att det inte finns "samarbete" nu, så betyder det inte att det kommer vara så i framtiden. Man kan lätt bli eftertaxerad och i dessa AI tider är det inga problem att skaka fram allt underlag som skatteverket skulle behöva titta på.
Citera
2025-11-03, 11:24
Medlem
Vad jag förstår så är de enda sätten att undvika skatt att flytta utomlands och sälja men då måste du faktiskt bo där permanent.

Samt att sälja dina krypto på ett sätt så inte staten ser, tex mot kontanter.

Bara glömma att du slipper skatta om du vill ha in pengarna på bankkontot och dom ska bli vita.
Du måste bevisa inköpspris och säljpris och det kan du inte fejka.
Citera
2025-11-03, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Vad jag vet så kollar inte Skattemyndigheten Pionex. Så om du gör en vinst där på 20%, dvs säljer BTC så hamnar ju pengarna på kontot i Pionex, sedan går det köpa Exempelvis Monero där, utan att Skattemyndigheten har möjlighet kontrollera det. Är det korrekt? Läst att det det inte finns samarbete mellan Skattemyndigheten och just Pionex.com.

Vi har sett det massor av gånger innan där skatteverket får tag i uppgifter i efterhand.
Just nu är nog många oroliga för vad som händer 2026 när nya lagen träder i kraft, dom som haft konto på tex binance och sålt massa coins med vinnst kommer säkerligen få brev från skatteverket.
Om 5 år kanske det blir samma sak med pionex och då får du skattekrav på 200k kanske, knappast så kul.
Citera
2025-11-03, 13:55
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Vi har sett det massor av gånger innan där skatteverket får tag i uppgifter i efterhand.
Just nu är nog många oroliga för vad som händer 2026 när nya lagen träder i kraft, dom som haft konto på tex binance och sålt massa coins med vinnst kommer säkerligen få brev från skatteverket.
Om 5 år kanske det blir samma sak med pionex och då får du skattekrav på 200k kanske, knappast så kul.

Nu har jag förlorat så mycket pengar att jag istället får redovisa en kapitalförlust. Jag tror faktiskt mitt konto ständigt stått och stampat på plus minus någon tusenlapp, har jag förlorat mera på crypto än jag vunnit. Men visst, hade jag tjänat 100 000 kr hade jag ju i dag inte sagt det till Skatteverket i första taget. Jag tror dom som gjort några 100 000 garanterat kommer få brev från Skattemyndigheten tids nog.
Senast redigerad av Hegamon 2025-11-03 kl. 14:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in