Flashback bygger pepparkakshus!
2023-12-15, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ninjutsu
Var kan man läsa om detta "150k per år"?

inlägg nummer6 i denna tråd
(FB) Kommer Binance och banken lämna ut information om kryptohandel till skatteverket?
Citera
2023-12-15, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Therak900
Har läst båda era inlägg och håller med
smushkush.

Du kan säkert använda ett bitcoin kort för några tusen eller så men börjar man nå högre summor på kanske 50-100 tusen skulle jag säga risken är hyfsat stor man åker på det i en ” slumpmässig” kontroll.

Jag fick mitt Wirex kort spärrat för 2 år sedan och levde på soc.
Hann spendera lite över 15 k innan det spärrades.
Jag tror myndigheter har ganska starka varningssignaler och system för just krypto.
Osäker på om dom får reda på att du som svensk använder ett utländskt kort men det registreras ju i kassasystemet och borde inte vara några problem att flagga alla personer som betalar med bitcoin kort.

500 tusen är mycket pengar för 99 procent av befolkningen och inget man kan spendera utan risk.
Tex tar det 5-10 år att spara ihop 500 tusen för en normal människa.

Finns en sida där man kan köpa presentkort med bitcoin och det måste ju vara riktigt bra för att kunna köpa grejer.
Man får se till att bara att betala i butik så man inte beställer hem 30 nya iPhone 15 för 20 tusen kronor styck.
Eller att nån kompis använder presentkortskoden och beställer i sitt namn.

han verkar ju tro att myndigheter inte bryr sig om krypto.
det är snarare tvärtom, att du knappt behöver hålla på med det för att få problem.

Finns folk som skickat pengar till sitt revolutkonto från sin bank och sen med revolt köpt krypto.
Banken blir misstänksam och begär ut info från revolut och ser att du köpt krypto där.
Räcker för att dom ska stänga ditt bankkonto.

jag hittar inte på och du kan läsa lite om det här
https://swedroid.se/forum/threads/revolut-betalkort-bank-etc.150764/page-139
Citera
2023-12-15, 16:04
Medlem
ninjutsus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smushkush
inlägg nummer6 i denna tråd
(FB) Kommer Binance och banken lämna ut information om kryptohandel till skatteverket?
Står ingenting om "150k per år"
Citera
2023-12-15, 16:13
Medlem
Citat:
Står ingenting om "150k per år"
då får du läsa lite bättre
Citera
2023-12-15, 16:22
Medlem
ninjutsus avatar
Citat:
då får du läsa lite bättre
Nej, det är ditt påstående så bevisbördan ligger på dig. Citera stycket där det står "per år".

Det blir jävligt stor skillnad på utfallet om det gäller enstaka transaktioner som överstiger 150k eller om man räknar ihop alla transaktioner under ett år.
Citera
2023-12-15, 16:29
Medlem
Citat:
Nej, det är ditt påstående så bevisbördan ligger på dig. Citera stycket där det står "per år".

Det blir jävligt stor skillnad på utfallet om det gäller enstaka transaktioner som överstiger 150k eller om man räknar ihop alla transaktioner under ett år.

Tänker inte va din jävla mamma och citera nåt.
Är du läskunnig och hittar nr 6 i den tråden så står det där.
Citera
2023-12-15, 16:41
Medlem
ninjutsus avatar
Citat:
Tänker inte va din jävla mamma och citera nåt.
Är du läskunnig och hittar nr 6 i den tråden så står det där.
Jag har läst hela stycket på skatteverket och det står ingenting om att man räknar ihop transaktioner under ett år. Det som står om kalenderår gäller för delbetalningar vilket är en jävla skillnad då dessa betalningar hör ihop.
Citera
2023-12-15, 16:47
Medlem
Citat:
Jag har läst hela stycket på skatteverket och det står ingenting om att man räknar ihop transaktioner under ett år. Det som står om kalenderår gäller för delbetalningar vilket är en jävla skillnad då dessa betalningar hör ihop.
Med delbetalningar menar dom att du kan ta emot max 150k under ett år, utspridda på flera betalningar.

alltså du kan enligt dom ta emot 15k vid 10 olika tillfällen.
det är dom oskylldiga till.

men sen är det ju så att banker även är skylldig att rapportera misstänkt penningtvätt, så du kan bli rapporterad långt innan du nåt 150k gränsen.
Senast redigerad av Smushkush 2023-12-15 kl. 16:50.
Citera
2023-12-15, 17:05
Medlem
ninjutsus avatar
Citat:
Med delbetalningar menar dom att du kan ta emot max 150k under ett år, utspridda på flera betalningar.

men sen är det ju så att banker även är skylldig att rapportera misstänkt penningtvätt, så du kan bli rapporterad långt innan du nåt 150k gränsen.
En dlbetalning innebär att man delar upp betalningar för ett redan bestämt belopp, t.ex en faktura. Att man gör enskilda överföringar eller betalningar som inte hör ihop är inte en delbetalning. Skatteverket skriver ju själva i sitt exempel att det inte är en delbetalning om man t.ex gör återkommande hyresbetalningar.

Hade det varit så att man räknar ihop alla utlandstransaktioner under ett år så hade man inte behövt skriva ett specifikt stycke om delbetalningar, eftersom allt ändå räknas ihop. Nu har har man istället specificerat detta vilket indikerar att det handlar om enskilda stora belopp.

Jag kan inte tolka det på något annat sätt men ska absolut ringa till skatteverket och fråga.
Citera
2023-12-15, 17:29
Medlem
Citat:
En dlbetalning innebär att man delar upp betalningar för ett redan bestämt belopp, t.ex en faktura. Att man gör enskilda överföringar eller betalningar som inte hör ihop är inte en delbetalning. Skatteverket skriver ju själva i sitt exempel att det inte är en delbetalning om man t.ex gör återkommande hyresbetalningar.

Hade det varit så att man räknar ihop alla utlandstransaktioner under ett år så hade man inte behövt skriva ett specifikt stycke om delbetalningar, eftersom allt ändå räknas ihop. Nu har har man istället specificerat detta vilket indikerar att det handlar om enskilda stora belopp.

Jag kan inte tolka det på något annat sätt men ska absolut ringa till skatteverket och fråga.

Hur ofta delbetalar man via utländska beralningar?
Måste vara sällsynt eftersom delbetalningar väl oftast är nationellt.
Tror inte enskilda personer kan delbetala i ett annat land än det dom är skriven i
Citera
2023-12-15, 17:32
Medlem
Citat:

Fick in 23k via swish en gång och banken ville ha underlag för det.
Jag skulle aldrig våga sälja bitcoin via exchange och få in på bankkontot.
Bad gången jag skulle våga är om jag pratat med banken innan så dom sa det var ok
Citera
2023-12-15, 18:09
Medlem
ninjutsus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Therak900
Hur ofta delbetalar man via utländska beralningar?
Måste vara sällsynt eftersom delbetalningar väl oftast är nationellt.
Tror inte enskilda personer kan delbetala i ett annat land än det dom är skriven i
Ingen aning om hur vanligt det är men skatteverket har ju ett stycke om det under just utlandsbetalningar

Hur tycker du själv man ska tolka texten? Varför skriver man ett enskilt stycke om delbetalningar om man ändå räknar ihop alla utlandstransaktioner?
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/325742.html

Citat:
"Uppgiftslämnaren ska även lämna kontrolluppgift om beloppet är en delbetalning och den totala summan av delbetalningarna överstiger 150 000 kr under ett kalenderår. En delbetalning är en betalning av en viss del av ett på förhand bestämt belopp."

Om man nu räknar ihop alla enskilda utlandsbetalningar upp till 150k så hade man liksom inte skrivit sådär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in