• 1
  • 2
2023-04-13, 22:15
Medlem
Hej, jag hoppas jag kan få lite hjälp med dessa frågor. Förstår att det inte går att ge 100%liga svar.

Förra året gjorde jag en mindre vinst med hjälp av kryptovalutor på plattformen Binance.

Ska man förvänta sig att Binance kommer lämna ut information om sina svenska kunder till Skatteverket nu när dem är godkända inom Sverige?

Även min bank fick till slut reda på dessa vinster, då jag regelbundet förde över pengar till Binance från mitt bankkonto och även tog emot. Eftersom jag inte visste att bankerna var emot krypto så berättade jag helt öppet vad jag höll på med. Ska man förvänta sig att dem kommer rapportera till skatteverket? Borde det då inte ha dykt upp i deklarationspapperen för i år?

Vad händer om skatteverket längre fram får reda på att jag inte betalat skatt för vinsten? Låt oss anta att skatten som skulle ha betalats låg på mellan 10-25000 kr.
Citera
2023-04-13, 22:50
Medlem
BOBSAGETs avatar
Ja.

Här ska du läsa på.
(FB) Frågor angående beskattning av kryptovalutor
Senast redigerad av BOBSAGET 2023-04-13 kl. 22:52.
Citera
2023-04-13, 22:54
Medlem
Prodelins avatar
Så länge du inte omvandlar dina krypto till fiat så är det lugnt, att du tex ligger med USDT eller annan stablecoin.

Jag skulle nog försöka öppna ett bankkonto i Dubai eller liknande och sen överföra pengarna dit.
Citera
2023-04-13, 22:56
Medlem
Obekvamstamnings avatar
Som jag förstått det så gör dem det bara om de frågar.
Citera
2023-04-14, 21:36
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Så länge du inte omvandlar dina krypto till fiat så är det lugnt, att du tex ligger med USDT eller annan stablecoin.

Jag skulle nog försöka öppna ett bankkonto i Dubai eller liknande och sen överföra pengarna dit.

TS har tagit hem vinster till ett konto i Sverige.
Citera
2023-04-14, 21:49
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FragorOmAllt
Hej, jag hoppas jag kan få lite hjälp med dessa frågor. Förstår att det inte går att ge 100%liga svar.

Förra året gjorde jag en mindre vinst med hjälp av kryptovalutor på plattformen Binance.

Ska man förvänta sig att Binance kommer lämna ut information om sina svenska kunder till Skatteverket nu när dem är godkända inom Sverige?

Även min bank fick till slut reda på dessa vinster, då jag regelbundet förde över pengar till Binance från mitt bankkonto och även tog emot. Eftersom jag inte visste att bankerna var emot krypto så berättade jag helt öppet vad jag höll på med. Ska man förvänta sig att dem kommer rapportera till skatteverket? Borde det då inte ha dykt upp i deklarationspapperen för i år?

Vad händer om skatteverket längre fram får reda på att jag inte betalat skatt för vinsten? Låt oss anta att skatten som skulle ha betalats låg på mellan 10-25000 kr.

Du bör läsa på om Skatteverkets krav på banken beträffande betalningar till och från utlandet. Uppgiftslämnaren är banken i detta fall.

"En uppgiftslämnare ska lämna kontrolluppgifter för betalningar till och från utlandet som är högre än 150 000 kr. Uppgiftsskyldigheten omfattar både fysiska och juridiska personer."

"Uppgiftslämnaren ska även lämna kontrolluppgift om beloppet är en delbetalning och den totala summan av delbetalningarna överstiger 150 000 kr under ett kalenderår"

https://www4.skatteverket.se/rattsli...ng/325742.html

Du skriver:
"Vad händer om skatteverket längre fram får reda på att jag inte betalat skatt för vinsten? Låt oss anta att skatten som skulle ha betalats låg på mellan 10-25000 kr."

Du måste då betala ett skattetillägg på 40% av den skatt som du har undanhållit och naturligtvis även skatten som du har undanhållit.

https://www.skatteverket.se/privat/s...f6fd2c1fc.html
Senast redigerad av trottwell 2023-04-14 kl. 22:02.
Citera
2023-04-14, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin

Vad menar du med "lugnt"? Avyttring av krypto (dvs försäljning från en krypto till en annan) är beskattningsbart och ska beskattas, även om du aldrig tagit ut pengar till ditt bankkonto.
Citera
2023-04-25, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Du bör läsa på om Skatteverkets krav på banken beträffande betalningar till och från utlandet. Uppgiftslämnaren är banken i detta fall.

"En uppgiftslämnare ska lämna kontrolluppgifter för betalningar till och från utlandet som är högre än 150 000 kr. Uppgiftsskyldigheten omfattar både fysiska och juridiska personer."

"Uppgiftslämnaren ska även lämna kontrolluppgift om beloppet är en delbetalning och den totala summan av delbetalningarna överstiger 150 000 kr under ett kalenderår"

https://www4.skatteverket.se/rattsli...ng/325742.html

Du skriver:
"Vad händer om skatteverket längre fram får reda på att jag inte betalat skatt för vinsten? Låt oss anta att skatten som skulle ha betalats låg på mellan 10-25000 kr."

Du måste då betala ett skattetillägg på 40% av den skatt som du har undanhållit och naturligtvis även skatten som du har undanhållit.

https://www.skatteverket.se/privat/s...f6fd2c1fc.html

Tack så mycket för informationen och länkarna!

Vet du något om vad det är som avgör ifall det blir skattetillägg på 40% eller möjlighet till att göra en självrättelse? Är det bara ren slump?

https://www.skatteverket.se/privat/s...649b5786f.html
Citera
2023-04-25, 22:02
Medlem
Citat:
Tack så mycket för informationen och länkarna!

Vet du något om vad det är som avgör ifall det blir skattetillägg på 40% eller möjlighet till att göra en självrättelse? Är det bara ren slump?

https://www.skatteverket.se/privat/s...649b5786f.html

Självrättelse är ju något du själv initierar när du inser att det blivit fel innan Skatteverket upptäcker det. Uppräcker Skatteverket att du gjort fel blir det Skattetillägg.
Citera
2023-04-25, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Självrättelse är ju något du själv initierar när du inser att det blivit fel innan Skatteverket upptäcker det. Uppräcker Skatteverket att du gjort fel blir det Skattetillägg.

Men blir det alltid skattetillägg om skatteverket upptäcker felet? Jag läste någonstans om att man ibland får två månader på sig att göra en självrättelse, efter att skatteverket upptäckt felet. Kommer inte ihåg exakt vad det stod, men ska försöka hitta den källan.
Citera
2023-04-26, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer

Det här undrar jag lite kring. Det känns ju som att skatteverket bara kan hitta på EFTER att man skickat in en självrättelse att de redan inlett en utredning. Hur ska man veta att man kan lita på dessa?

Det är en sak om de MÅSTE ha kontaktat dig på ett eller annat sätt och MEDDELAT att de avser inleda en revision eller utredning, men det framgår inte någonstans.

Känns inte som att man kan lita på skatteverket eller myndigheterna. Många sitter nog kvar med gammalt skit eftersom de inte vet hur eller om de vågar fixa det. Det finns ju inga som helst garantier.

Det kan ju också vara bara för folk här att veta om de behöver hjälp av en skattejurist innan de försöker sig på en självrättelse. Det är komplexa grejer. Rent spontant känns det som att man bara riskerar göra det värre för sig.
Citera
2023-04-26, 19:28
Medlem
Citat:
Men blir det alltid skattetillägg om skatteverket upptäcker felet? Jag läste någonstans om att man ibland får två månader på sig att göra en självrättelse, efter att skatteverket upptäckt felet. Kommer inte ihåg exakt vad det stod, men ska försöka hitta den källan.

Om skatteverket vill åtala dig för skattebrott istället blir det inte skattetillägg (räknas som dubbelbestraffning). Men om de inte vill ta dig till allmän domstol så lägger de på skattetillägg.

Du får ingen frist att självrätta efter att skatteverket börjat utreda dig för att ha smitit/angett felaktiga uppgifter.
Se: https://www.skatteverket.se/privat/s...649b5786f.html

Under "När räknas det inte som en självrättelse?" kan du se att det inte räknas som självrättelse om skatteverket hunnit ställa en fråga till dig i ärendet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in