2023-12-14, 23:08
Medlem
ariers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Instämmer till fullo här.
Även om potential må finnas för smärre säkerhetsförbättringar på konstruktionen så känns det spontant som att det är osmidigt handhavandemässigt och fördyrande för kunderna.
Ger inget ökat värde för produkten, tvärtom.

Skall sticka ut hakan och säga att ingen särskild kompetens behövs för att montera upp en sådan här hiss, och i synnerhet inte momentet med att få på plats dessa bultar.
Det är väldigt basic, och har man minsta verktygsvana så är man sinnad att dessa 4 bult är kritiska och viktiga & ingenting man bara glömmer av.
Det sitter i ryggmärgen och kan i 99,99% av alla tillfällen utföras utan att anstränga sig.

Att man har en skruv som måste dras åt och vara i vertikalt läge så brytaren går förbi anses som svårt handhavande så kanske man skall se över styrkan apor som monterar dessa hissas som transporterar människor.

Och uppenbarligen gick det utmärkt att misslyckas. Och det i Sverige men kollektivavtal, arbetstidsförkortning osv.
Citera
2023-12-14, 23:10
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Och nu är det en tråduppgift att de gjorde det senast på tisdagen Har du någon länk?

Det väcker ju då de osannolika spekulationerna i tråden om att någon annan än hissmontörerna höjt hissen. Det är inget jag själv riktigt tror på.

MEN, det förefaller högst osannolikt att ABChiss skulle ha lämnat hissen med översta stoppet utan grind på stannplanet i en hel vecka.

Å andra sidan, kanske är det där förklaringen till det inträffade börjar.

Jaja, det återstår att se vad som kommer fram.

Suck, jaja lika bra att ta med hela klabbet

Källa tex här:
https://www.expressen.se/nyheter/hissolyckan-i-sundbyberg-anmald/
Citat:
Företaget som monterat hissen, ABC ställningar, uppger att den monterades på byggarbetsplatsen i augusti, och att den successivt har höjts sedan dess.

– I tisdags var de där och höjde, sedan dess har hissen gått fullt, säger regionchefen Jeanette Hedman.
Citera
2023-12-14, 23:12
Medlem
Citat:
Det verkar som det är du som har missförstått.

Det var arier som tog upp och nämnde om GEDAS lösning med stopp vid obultad skarv, det är vad jag utgått ifrån, och det är något som Alimak inte har. Se gärna ariers inlägg om det och kommentera det ifall det som sägs där inte är korrekt.

Alimak använder bultar och du skriver själv att GEDA har bultar, så då har båda systemen bultar.

Det handlar inte om att det inte går att göra fel, det handlar om att om ett fel görs, så resulterar det inte i dödsfall.

Det känns som du behöver läsa på lite om vad vi skriver och diskuterar, innan du börjar påstå att vi andra har misstförstått massa saker.

Jag påstår inte att andra missförstått något, jag påstår att du har missförstått. Vet du skillnad på bult och bult? Du baserar dina inlägg på vad andra skriver, du kanske själv skulle hejda dig lite i mellan varven. Kommentera på saker du har egen erfarenhet istället…
Citera
2023-12-14, 23:12
Medlem
DrLECTERs avatar
Detta är ett strålande exempel på svart arbetskraft
Inälvor så långt ögat når så knappt NFC kan utläsa DNA på de som fanns i hissen
En annan som borde funnits med i hissen är chefen själv Patrik Toresäter för smaka på
sin egen medicin.
Med usla löner så svensken kan bo billigt offrar dessa hjältar sig för att kunna skicka någar korvören hem till sina nära och kära. Tyvärr kommer vissa at bli utkastade på gatan i de länder de bor för några fler pengar kommer inte
Jag hoppas VD Patrik Toresäter sover in i helvete bra om natten annars blir jag grymt besviken på honom.
Sosse Magda var förbi och fiskade efter S röster i tron att hon nästan inbillade sig vara statsminister.
Ulf Kristersson är väl i kyrkan och får nattvarden av sin kärring.
Riv hela detta huskomplex och res en stor minnesstaty som postum handling till de inälvor som flöt omkring på marken.
Citera
2023-12-14, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psycho77
Nu kan ja inte alla kinakopior och annat som byggs i världen! Men huvudelen av alla bygghissar i denna storlek, har i stortsett likvärdig mast och ihop sättningen av mast!
Av världens hissmärken, anses Alimak vara det bästa som finns på marknaden!

Tex kan du ju kolla Scanclimber, för att se ett annat märke!
Hur ställer du dig till GEDA då och deras lösning som har presenterats i tråden? Någon intressant inblick du kan ge där?
Citera
2023-12-14, 23:14
Avslutad
Citat:
Instämmer till fullo här.
Även om potential må finnas för smärre säkerhetsförbättringar på konstruktionen så känns det spontant som att det är osmidigt handhavandemässigt och fördyrande för kunderna.
Ger inget ökat värde för produkten, tvärtom.

Skall sticka ut hakan och säga att ingen särskild kompetens behövs för att montera upp en sådan här hiss, och i synnerhet inte momentet med att få på plats dessa bultar.
Det är väldigt basic, och har man minsta verktygsvana så är man sinnad att dessa 4 bult är kritiska och viktiga & ingenting man bara glömmer av.
Det sitter i ryggmärgen och kan i 99,99% av alla tillfällen utföras utan att anstränga sig.

Nej för själva det momentet krävs såklart ingen kompetens, det håller jag med om. Men för utförandet som helhet krävs det, en bygghiss monterar ju inte random nisse på stan. Min poäng är att man kan och ska förvänta sig mer av ett företag som monterar hissar än Svensson som skruvar IKEA-möbler. Och det avspeglar sig rimligen både på handlingar/manualer och konstruktionslösningar.

Att förutsätta att utföraren är imbecill och dimensionera konstruktioner för detta får långtgående konsekvenser. Och precis som du säger dyrt till låg nytta. Det finns nog betydligt bättre säkerhetsåtgärder att satsa pengar på.
Citera
2023-12-14, 23:19
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arier
Skruvförband är praxis men kolla på tex konkurrenten GEDA. Dom har en låsning som inte går att få ihop innan masten är ihopdragen.

Är det den här? En bygel som dras åt och klämmer till om rören om jag fattar det rätt

https://worldwide.espacenet.com/patent/drawing?channel=espacenet_channel-37f04d89-d331-44f6-8c43-e555f9f91e7c

Ed: Äh strunt i det. Ser att GEDA har flera patent på mastförbindningar.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2023-12-14 kl. 23:26.
Citera
2023-12-14, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
08.45 till 09.15 är väl byggnads raster

För att slippa en lång diskussion om raster kan jag informera om att rasttiderna varierar från företag till företag. Vissa föredrar jobba korta pass med många korta raster, vissa jobbar längre pass med färre längre raster. Vissa börjar 6.30, andra börjar 7.00. Vissa jobbar till 15.30, några kanske jobbar till 19. Tror inte det går att dra någon slutsats om åt vilket håll hissen var på väg enbart baserat på klockslag och rasttider
Citera
2023-12-14, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gagagagagagaga
Tillverkare av livsfarlig utrustning borde tvingas enligt lag att ha egna montörer , servicefolk o tom operatörer om så behövs och ta betalt för den tjänsten naturligtvis.Sen får de skylta hur mycket de vill med "världens bästa det ena o det andra"
Klokaste inlägget jag någonsin läst på Flashback!
Citera
2023-12-14, 23:26
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Suck, jaja lika bra att ta med hela klabbet

Källa tex här:
https://www.expressen.se/nyheter/hissolyckan-i-sundbyberg-anmald/

Hmm, ok, så det är en regionchef som säger att de var där i tisdags. Hon talar också om att den höjts successivt. Och det är en journalist som återger vad hon sa.

Då väljer nog jag att tro på en version som innebär att de var där i tisdags och reste hissen och i torsdags eller fredags var de där och höjde den.
Citera
2023-12-14, 23:34
Medlem
KonungensRiddares avatar
Citat:

MEN, det förefaller högst osannolikt att ABChiss skulle ha lämnat hissen med översta stoppet utan grind på stannplanet i en hel vecka.

Å andra sidan, kanske är det där förklaringen till det inträffade börjar.

Jaja, det återstår att se vad som kommer fram.

Det kanske inte fanns något behov av att ta hissen längst upp förrän på måndag morgon?
Citera
2023-12-14, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av staschen
Hur ställer du dig till GEDA då och deras lösning som har presenterats i tråden? Någon intressant inblick du kan ge där?

Geda monterar man ju oftast 1 mastbit i taget innifrån hissen, alltså mindre och lättare saker att hantera!
Gedas konstuktion med att skruvarna sitter fast i masten är ju rätt behändig, de är ju bara att fälla upp och dra åt! Fortfarande måste du komma ihåg att dra mastbulten!

Sen i andra perspektiv kanske de inte alltid är optimalt med bultarna hängande i masten, tex vid lastning, transport mm. Lättare att bulten blir skadade!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in