2023-12-14, 22:37
Medlem
ariers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Tack!

Och Tack för informationen om GEDAs lösning. Där har vi alltså om jag förstår dig rätt ett klart och tydligt exempel på att denna risk inte behöver finnas, och kan konstrueras bort.

Att en lösning som var aktuell samtidigt som min far föddes och inte kan konstrueras bort kan vi snabbt komma överens om är fel.

Det har monterats miljon tals meter Alimak mast utan att detta har hänt gör inte konstruktionen bra och att då sedan ta upp det på två sidor i manualen är verkligen inte att ta sitt ansvar som tillverkare. Man kanske inte kan fällas för det men det är dumt och har svårt att ta liknelsen att bara för att bilen går fort så skall volvo fällas för det. Dom två parallellerna går inte ihop. Det är olagligt att köra för fort. Men det är inte olagligt att strunta i att dra ihop skarven tills något händer.

Förhoppningsvis resulterar detta i bättre master och bättre kontrollscheman. 5 st döda skall inte resultera i inget utan någon lärdom måste tas.
Citera
2023-12-14, 22:38
Medlem
bandspelarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Constitution
Kan nån i tråden förklara vad hur bultförband (ganska enkelt) kan konstrueras bort?

Jag är genuint intresserad och för mig är det inte uppenbart hur en sån lösning skulle se ut. Det är ju ansenliga vikter vi pratar om (enbart hisskorgens egenvikt är ju påtaglig). Och det avspeglas ju i att bultdimensionen är M24 (om jag förstått rätt).

Ingen har sagt att det skall konstrueras bort.

Den lösning jag tänkt är en tapp som slår ut och hindrar korgen att passera. Enda sättet att hålla tappen in är via ett stag/flatjärn som hålls fast av fästmuttern. Är fästmuttern inte åtdragen hålls tappen ut, av en kraftig fjäder.
Citera
2023-12-14, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Magoo21
Du verkar helt okunnig om byggbranschen.
De stod sannolikt på ställningen och hissdörren var nedfälld. Så en stod på ställningen och den andra stod då på hissdörren och hoppade/steg tillbaka på ställningen när han kände att den börja luta/vrida sig. Något annat sätt kan det omöjligen ha gått till på.
Varför antar alla att hissen var på väg ner. Larmet kom ca 9:40, ordinarie frukostrast är 9:00 – 9:30. Troligare att de var på väg upp, kan ha nått ända upp och öppnat gaten för att gå av, två hinner av innan hissen börjar falla.
Hissen föll måndag morgon, höjningen hade gjorts på fredagen före. Hade det arbetats på översta planet innan detta skedde? Alltså att man använt hissen för att arbeta där.
Citera
2023-12-14, 22:41
Medlem
ariers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Varför antar alla att hissen var på väg ner. Larmet kom ca 9:40, ordinarie frukostrast är 9:00 – 9:30. Troligare att de var på väg upp, kan ha nått ända upp och öppnat gaten för att gå av, två hinner av innan hissen börjar falla.
Hissen föll måndag morgon, höjningen hade gjorts på fredagen före. Hade det arbetats på översta planet innan detta skedde? Alltså att man använt hissen för att arbeta där.

Det var svensken och afghanen som var på väg ner för att lyfta något med kranen som var på marken. Dom övriga tre var redan i hissen när den åkte upp.
Citera
2023-12-14, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Bultförbandet behöver inte konstrueras bort, och det kan nog inte konstrueras bort med enkelhet.

Däremot behöver konstruktionen förbättras på ett sådant sätt att om bultarna inte finns på plats, och en mastsektion belastas med en hisskorg, så faller inte hisskorgen ner på marken. Och det är vi flera som menar kan göras med enkelhet.

Det rimliga är en lösning där masten tippar en aning åt sidan och fastnar där (istället för att falla). Då märks det omedelbart. Rimligen utrustas hisskorgen också med en tilt, som omedelbart stoppar hissens uppåtgående färd om hissekorgen tiltar. Detta är bara ett enkelt exempel och inte en komplett färdig genomtänkt, riskbedömd lösning. Jag förstod att hisstillverkaren GEDA har en annan lösning som också innebär att en hiss på väg upp stannar automatiskt om den når en mastsektion som inte är bultad. SÅ det finns redan en lösning implementerad av en konkurrent.

Du har förstått fel. GEDA har ett annat bulfsystem på masten, inte ett annorlunda system när det kommer till stop. Detta är fortfarande handhavandefel, ej tillverkarens.
Citera
2023-12-14, 22:42
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arier
Att en lösning som var aktuell samtidigt som min far föddes och inte kan konstrueras bort kan vi snabbt komma överens om är fel.

Ja, det har vi ju gjort redan

Citat:
Det har monterats miljon tals meter Alimak mast utan att detta har hänt gör inte konstruktionen bra och att då sedan ta upp det på två sidor i manualen är verkligen inte att ta sitt ansvar som tillverkare. Man kanske inte kan fällas för det men det är dumt och har svårt att ta liknelsen att bara för att bilen går fort så skall volvo fällas för det. Dom två parallellerna går inte ihop. Det är olagligt att köra för fort. Men det är inte olagligt att strunta i att dra ihop skarven tills något händer.

Förhoppningsvis resulterar detta i bättre master och bättre kontrollscheman. 5 st döda skall inte resultera i inget utan någon lärdom måste tas.

Instämmer till fullo.

En liten detalj bara som jag hoppas inte leder till nya oändlighetsdiskussioner, men rent juridiskt så är det olagligt att strunta i att dra ihop skarven, men inte att råka missa att göra det
Citera
2023-12-14, 22:43
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staschen
Du har helt rätt, men den föreskriften du tänker på (AFS 2006:6 och AFS 2003:6) riktar sig mot användaren av hissen. Det vi diskuterade var tredjepartskontroll av själva hisskonstruktionen, och riktar sig mot tillverkaren. Snårigt ämne.

Hotellhissar är dock Boverket, och bygghissar är Arbetsmiljöverket. Men säkert samma intervall.

Det var bara sista meningen i mitt inlägg som berör slutanvändarens besiktningsskyldighet, och jag var väldigt otydlig!
Tredjepartsbesiktning går som en röd tråd ändå från utveckling till produkt under användning pga produkten redan på ritbordet skall göras besiktningsbar med hänvisningar till viss typ av specifik förslitning etc.

Som tex en bil, där ett krav på ritbordet tex är att bromsrören enligt föreskrifter skall ligga blottade för att dom skall kunna besiktigas.
Besiktningsorgan är med i utveckling på alla produkter där det senare kommer regelbunden besiktning.

Fråga mig dock inte om källor till detta, för detta är bara som jag muntligen lärt mig tidigare i mitt yrkesliv.
Citera
2023-12-14, 22:47
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bigPapaBeard
Du har förstått fel. GEDA har ett annat bulfsystem på masten, inte ett annorlunda system när det kommer till stop. Detta är fortfarande handhavandefel, ej tillverkarens.

Båda systemen använder vad jag förstår bultar för att montera ihop mastsektioner.
GEDA har ett stopp, det har inte Alimak.
Vad är det du menar att jag har förstått fel?

Det är säkerligen ett handhavandefel, ja. Ett handhavandefel som ledde till fem människors död.
Ett handhavandefel som inte hade lett till fem människors död, om Alimak följt regelverket och konstruerat bort den risk som de var väl medvetna om och som ledde till fem människors död.
Citera
2023-12-14, 22:48
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Tänker du på en att en kamera fästs vid varje bultförband och syns tydligt på en split screen vid varje våning innan man träder in i hissen för att vid bordning upptäcka att en elektrikern slarvat och gjort delar av hisskonstruktionen strömförande?

Hissen gick upp och ner från tisdagen veckan innan till i måndags många gånger med lättare last innan det blev för mycket. Bara en öppning i gallret i hissväggen så att bultarna gick att se inifrån så hade kanske 10:e eller 20:e gången den gick någon reagerat. Innan det blev "överlast" (inte för hissen, men för masten med enbart (galvat) friktionsförband mellan två sektioner).

Citat:
Värdeskapande ur ett aktieägarperspektiv är inte samma som att garantera säkerheten för arbetande människor.
Väldigt många går fel i vad som faktiskt är anledningen till att olyckor sker.. det vill däremot ingen diskutera.

Hellre diskuterar man egna uppfinnare-Jockes lösningar på hakar, vajrar, rosa-färgade bultar, vända hissen åt andra hållet(!?) osv.

Jag menade just värdeskapande i verkligheten, alltså att de som använder saken ser värdet, inte värdeskapande för ägarna. I det långa loppet skall det förstås vara samma sak, men det är en annan historia varför det ofta inte är så.

Just uppfinnare-jocke-lösningar är värdeskapande för användare, för att de visar att nån brytt sig och tänkt till. Och har de tänkt om A är det troligt att de tänkt på annat också. Och om man ser att andra brytt sig, bryr man sig själv lite mer också.
Citera
2023-12-14, 22:48
Avslutad
Citat:

Ska man göra detta för alla tusentals bultförband som vid missar riskerar få en konstruktion att rasa? Eller ska man förutsätta att kompetent personal klarar av att göra sitt jobb och relevanta kontroller utföras?
En avgörande skillnad här för mig är att dessa produkter kräver kompetens för att användas och monteras. Det är inte plastleksaker till 3-åringar vi pratar om.
Citera
2023-12-14, 22:50
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp

Åklagaren har i P4 Sthlm meddelat att en person aldrig gick in i hissen.
(Samtidigt som en lyckats hoppa ur)
Denne person är BO under rubriceringen framkallande av fara för annan.

Länken igen då:
https://sverigesradio.se/artikel/aklagaren-bekraftar-en-person-hoppade-ur-hissen

Vidare har ABC (ställnings/hiss-byggarna) meddelat att dom gjorde ändring senast Tisdagen veckan innan.
Fredag, är en tråduppgift.
Citera
2023-12-14, 22:51
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Finns det någon bra bild där man kan se detta? Gärna med en förklaring var jag ska leta - är ej kunnig alls.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/768XGv/hissolyckan-bilden-som-kan-forklara-raset
https://cached-images.bonnier.news/gcs/bilder/dn-mly/a1f39392-afc5-4b45-8f04-e916ede1b79b.jpeg?interpolation=lanczos-none&fit=around%7C1010:569&crop=1010:h;center,top& output-quality=80
https://www.svtstatic.se/image-news/992/wide/0.68/0.49/55199a222d0000156c7e0d506a0806702c1913102d99540769 e295de4ecf2757
På första bilden så ser man fyra hål, ett vid varje rör. Kollar man ca 1,5 meter högre upp ( hisskorgen ligger på sidan) så ser man skruvarna som håller ihop sektion 2 och 3.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in