Citat:
Ursprungligen postat av
psycho77
Nä jag har aldrig glömt sätta i skruvarna vid masthöjning! Det är de jobbet du har vid just det tillfället! Glömmer du det är ngt allvarligt fel!
Jag håller med. Jobbet är att skruva fast och så glömmer man att skruva fast. Hur frånvarande kan man vara.
Men, nu har det hänt så det är möjligt på nåt sätt. Jag vill nog mena att det företag jag jobbade på en gång inom maskin- och stålkonstruktioner inte skulle ha låtit denna konstruktion lämnas så här. Hopfästningen skulle ha haft någon mekanism som försvårade eller omöjliggjorde dylika misstag.
Det är ett oerhört oförklarligt misstag från montörerna men jag tycker inte Alimak gjort en speciellt bra konstruktion heller.
Det skall också bli intressant att höra förklaringen till att skruvarna saknades. Tycker mig ha läst i tråden att man hanterar mastsektioner i enheter av 2 eller 3 delar. Om skruvar saknades internt i sektionen så är det inte den montörens fel som monterade sektionen. Hans uppgift är att skruva fast sektionen.
Han borde kanske ha kontrollerat hela sektionen men då kommer vi in på frågan om alla skall ha ansvar för allting? Skall den som sätter det sista handtaget på ett projekt kolla upp och ansvara för allt som gjorts före honom också?
En annan sak är hur flexibla arbetsgivaren är. Har man väldigt strikta regler med pauser? I så fall kan montörerna ha varit tvungna att ta paus mitt i eller annars mista sin paus. Det låter långsökt men man kan aldrig veta.
Fyll gärna på med funderingar. Hur kan något sånt här ske.