2023-12-14, 17:04
Medlem
Nestor Xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Vi har redan oseriösa företag såsom Tesla, Fodoora, Uber, Best etc. som inte har några kollektivavtal eller ens kontroll på svensk arbetsrätt.

Att kalla Tesla för ett oseriöst företag visar att du inte har minsta aning vad du skriver om. Teslas modeller 3 och Y är överlägsna elbilar som ingen annan tillverkare har möjlighet att matcha prismässigt. Teslas produkter är för framtiden till skillnad från svenska förlegade kollektivavtal.
Citera
2023-12-14, 17:07
Medlem
exceptionals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orcinus-orca
Känns som en del av strejken är en personlig hämnd emot Elon Musk från sossarna? Har jag fel?
Ja
Citera
2023-12-14, 17:11
Medlem
exceptionals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nestor X
Att kalla Tesla för ett oseriöst företag visar att du inte har minsta aning vad du skriver om. Teslas modeller 3 och Y är överlägsna elbilar som ingen annan tillverkare har möjlighet att matcha prismässigt. Teslas produkter är för framtiden till skillnad från svenska förlegade kollektivavtal.
Svenska modellen med kollektivavtal är överlägsen.
Citera
2023-12-14, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exceptional
Svenska modellen med kollektivavtal är överlägsen.

Den Svenska Modellen struntar tyvärr i enskilda arbetstagare
Citera
2023-12-14, 17:31
Medlem
Känns som det dykt upp en ny aspekt med kollektivavtalet efter den tragiska hissolyckan. Krishantering, jag läste pris att byggnads har gett företagen en krismanual för att hjälpa företagen ta hand om sin personal och se till att de får professionell hjälp.
Någon som vet om Tesla har företagsvård?
Citera
2023-12-14, 17:36
Medlem
Peripheryys avatar
Hur pissiga avtal har tesslas stackars arbetare?

Själv har jag aldrig varit medlem i facket och aldrig riktigt förstått grejen. Har jobbat på arbetsplatser där de anställda har varit överlyckliga över att facket förhandlat fram "förmåner" som är helt värdelösa. En grej som var helt värdelös som förmån var att man på fredagar fick gå 10 minuter tidigare och byta om, men man fick aldrig stämpla ut förrän ens arbetsdag var slut. Hade jag fått välja så hade jag ju hellre haft högre lön än sådana skitgrejer.

Att de anställda på Tesla har sämre förmåner kan jag inte tro... Känns mest som att det blir mer fokus på det som verkligen betyder något om inte facket ska lägga sig i och låtas förhandla fram "schyssta" villkor.

Och allt detta med sympatistrejk. Det blir så genomskådligt att facket enbart vill åt pengarna som det skulle innebära att få en större gädda som Tesla med på tåget. Det är ju rent och skärt sabotage som IF Metall håller på med.
Senast redigerad av Peripheryy 2023-12-14 kl. 17:38.
Citera
2023-12-14, 17:42
Medlem
Orcinus-orcas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Ja, det är tämligen Sveriges starka arbetsmiljösamverkan som gör Musk väldigt nervös. I USA är inte arbetsmiljön något som prioriteras. Arbetsmiljösamverkan är ju allt från AMLs väldigt handfasta bestämmelser om skyddsskor och dödmansgrepp till arbetstider, luftkvalitet, rastverksamhet, personalutrymmen, toaletter, rehab osv. Mycket av dessa saker är helt främmande för amerikanska bolag. Att bara ha skyddskor på en verkstad kan vara en sådan sak. Tänk dig att behöva lyfta ned ett batteridäck från en bil utan skyddskor!

Frågan handlar inte om löner etc.

Du har uppenbarligen noll koll. Stora företag i USA är stenhårda på säkerheten och dessutom har de OSHA. De som arbetat för amerikanska företag här i Sverige brukar ofta klaga på hur strikt det är. För de har ofta samma strikta regler även när de opererar inom Sverige.
Citera
2023-12-14, 17:49
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av linus66
Nu vet jag ju inte vad du blivit utsatt för, men jag tycker det är tråkigt att du känner att du inte fått fackets stöd, samt att dina lokala företrädare upplevts sitta i knät på arbetsgivaren.
Det kan säkert vara så att det finns grava missförhållanden här och var ute i verkligheten, men att vissa företrädare inte gör det de skall, gör inte att det är en bättre idé att spola ut hela den svenska modellen med länsvattnet.
Faktum är att om du har skäl att inte vara nöjd med dina företrädare så kan du ibland ganska enkelt ta över deras förtroendeuppdrag. Om den fackliga verksamheten missköts på en arbetsplats, så brukar inte fackets årsmöten vara särskilt välbesökta. I så fall kan du samla ihop ett gäng kollegor som du tar med dig till mötet för att rösta på dig istället för den motkandidat du inte gillar.
Som förtroendevald sitter man inte säkert, och det är heller inte meningen att man skall göra det. Det är egentligen mycket finare att vara förtroendevald än att vara anställd av ett fackförbund, eftersom förtroendemannen måste se till att ha medlemmarnas stöd för att kunna sitta kvar nästa mandatperiod.
Citera
2023-12-14, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Nu vet jag ju inte vad du blivit utsatt för, men jag tycker det är tråkigt att du känner att du inte fått fackets stöd, samt att dina lokala företrädare upplevts sitta i knät på arbetsgivaren.
Det kan säkert vara så att det finns grava missförhållanden här och var ute i verkligheten, men att vissa företrädare inte gör det de skall, gör inte att det är en bättre idé att spola ut hela den svenska modellen med länsvattnet.
Faktum är att om du har skäl att inte vara nöjd med dina företrädare så kan du ibland ganska enkelt ta över deras förtroendeuppdrag. Om den fackliga verksamheten missköts på en arbetsplats, så brukar inte fackets årsmöten vara särskilt välbesökta. I så fall kan du samla ihop ett gäng kollegor som du tar med dig till mötet för att rösta på dig istället för den motkandidat du inte gillar.
Som förtroendevald sitter man inte säkert, och det är heller inte meningen att man skall göra det. Det är egentligen mycket finare att vara förtroendevald än att vara anställd av ett fackförbund, eftersom förtroendemannen måste se till att ha medlemmarnas stöd för att kunna sitta kvar nästa mandatperiod.

Håller med dig i det du skriver.
Det jag skulle önska är nån möjlighet att anlita nån extern granskning av den fackliga verksamheten vid behov.
Alternativt att även juridisk hjälp vid arbetsrätt skulle ingå i försäkringen man har via facket,det finns inte för man har facket som stöd.
Det är faktiskt inte så självklart att facket längre att facket stödjer arbetare.
Citera
2023-12-14, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Så det är alltså, enligt dig, olagligt för en brevbärare att läsa adressaten på ett kuvert i syfte att leverera det till rätt adress. Hur tänker du dig att posten fungerar? Hittar breven till rätt adress själva och brevbäraren är bara för syns skull?
Nej. Det är inte olovlig beredning. Men allt annat som inte har till syfte att dela ut breven är det.
Citera
2023-12-14, 18:14
Medlem
exceptionals avatar
Citat:
Ja om dom inte är med i facket
Citera
2023-12-14, 18:22
Medlem
exceptionals avatar
Citat:
Håller med dig i det du skriver.
Det jag skulle önska är nån möjlighet att anlita nån extern granskning av den fackliga verksamheten vid behov.
Alternativt att även juridisk hjälp vid arbetsrätt skulle ingå i försäkringen man har via facket,det finns inte för man har facket som stöd.
Det är faktiskt inte så självklart att facket längre att facket stödjer arbetare.
Så mycket skitsnack. Visst ingår det juridisk hjälp vid arbetsrättsliga frågor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in